/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan holder man en sort bil kold?
Fra : Morten P


Dato : 31-03-09 09:04

Min bil er sort.
Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at have
hunden deri.

Kan man få et dækken der reflekterer solen?

Eller findes der andre muligheder?



 
 
Polo (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Polo


Dato : 31-03-09 09:31

Ja. Hunden ud, når bilen står i solen... Eller åben vinduer og bagklap.

Alt andet er dyreplageri..

Lars.
"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
news:49d1ce83$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Min bil er sort.
> Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at have
> hunden deri.
>
> Kan man få et dækken der reflekterer solen?
>
> Eller findes der andre muligheder?
>


Leo_Jensen (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 31-03-09 02:38

On 31 Mar., 10:31, "Polo" <odensegal...@hotmail.com> wrote:
> Ja. Hunden ud, når bilen står i solen... Eller åben vinduer og bagklap.
>
> Alt andet er dyreplageri..
>
> Lars.

http://www.waeco.com/dk/396.php

Det skal bare lakeres sort før montage, det er der sq ingen der
bemærker...

Leo

Hans Kjaergaard (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 31-03-09 11:02

On Tue, 31 Mar 2009 10:04:18 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Min bil er sort.
>Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at have
>hunden deri.
Hunden ind i et trådbur og åben for vinduerne, det er nok eneste
brugebare vej.

>Kan man få et dækken der reflekterer solen?
Et af de markedstelte der sælges kunne sætte op og så stille bilen
inden i i skyggen.

>Eller findes der andre muligheder?
Ventilation, ventilation og ventilation, batteri dreven aircond. er
nok ikke en farbar vej.

/Hans

Klaus D. Mikkelsen (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-09 15:04

Morten P skriver:
>
> Min bil er sort.
> Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at have
> hunden deri.
>
> Kan man få et dækken der reflekterer solen?
>
> Eller findes der andre muligheder?

Nej.

En moderne bil med isolering op mod taget og ud mød dørene har
nogenlunde samme temepratur om den er sort eller sølv.

Skal vovse absolut være inde i bilen, skal ruderne være dækket til så
vidt muligt og der skal være masser af udluftning.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (31-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 31-03-09 15:23


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49D222CE.BCBDCF7C@du.kan.finde.den...
> Morten P skriver:
>>
>> Min bil er sort.
>> Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at
>> have
>> hunden deri.
>>
>> Kan man få et dækken der reflekterer solen?
>>
>> Eller findes der andre muligheder?
>
> Nej.
>
> En moderne bil med isolering op mod taget og ud mød dørene har
> nogenlunde samme temepratur om den er sort eller sølv.
>

Det er absolut ikke min erfaring efter i en periode med såvel en sort som en
sølvfarvet bil. Den sorte bliver klart varmest - men begge bliver for varme
til at have en hund i.

Man kan hjælpe lidt ved at sætte en god solfilm i ruderne - ikke bare den
sværtede fra Thansen, men en film, der faktisk filtrerer. Derudover gælder
det om at have rigelig ventilation - og om at parkere i skyggen. Check
jævnligt, at der ikke er blevet for varmt, tag hunden ud og giv den noget
vand.


Klaus D. Mikkelsen (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-09 15:31

KASO skriver:
>
> Det er absolut ikke min erfaring efter i en periode med såvel en sort som en
> sølvfarvet bil.

Helt ens biler, eller var der forskel i størrelsen på ruderne, samme
farve instrumentpanel og sæder - og evt toning af ruder?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (01-04-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-04-09 07:55


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49D22925.598EC7ED@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Det er absolut ikke min erfaring efter i en periode med såvel en sort som
>> en
>> sølvfarvet bil.
>
> Helt ens biler, eller var der forskel i størrelsen på ruderne, samme
> farve instrumentpanel og sæder - og evt toning af ruder?

Den sølvfarvede var størst - (Scenic I) og med størst rudeareal. Den sorte
var en Mégane Coupé med små ruder. Instrumentbord sort - sæder lys grå i
begge tilfælde.


Klaus D. Mikkelsen (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-09 15:40

KASO skriver:
>
> Det er absolut ikke min erfaring efter i en periode med såvel en sort som en
> sølvfarvet bil.


http://tom-morrow-land.com/tests/cartemp/index.htm


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (01-04-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-04-09 08:01


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49D22B3A.A5CA54F2@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Det er absolut ikke min erfaring efter i en periode med såvel en sort som
>> en
>> sølvfarvet bil.
>
>
> http://tom-morrow-land.com/tests/cartemp/index.htm
>

Forskellen er så, at jeg sad inde i bilen istedet for at måle uden på
bilen.....

Jeg læste/så et andet sted en tilsvarende test - men målt inde i bilerne
istedet for udenpå. Der var klart forskel - vi taler ikke om 20-30 grader -
men dog en klar, mærkbar forskel. Jeg kan desværre bare ikke huske, hvor jeg
så den.....


Klaus D. Mikkelsen (01-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-04-09 15:01

KASO skriver:
>
> Jeg læste/så et andet sted en tilsvarende test - men målt inde i bilerne
> istedet for udenpå. Der var klart forskel - vi taler ikke om 20-30 grader -
> men dog en klar, mærkbar forskel. Jeg kan desværre bare ikke huske, hvor jeg
> så den.....

De andre tests jeg har kunnet finde har været løsligt på forskellige
typer biler.

Golfen jeg har nu er ikke varmere end den hvide jeg havde tidligere


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik Stidsen (01-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-04-09 19:17

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in
news:49d31117$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg læste/så et andet sted en tilsvarende test - men målt inde i
> bilerne istedet for udenpå. Der var klart forskel - vi taler ikke om
> 20-30 grader - men dog en klar, mærkbar forskel. Jeg kan desværre bare
> ikke huske, hvor jeg så den.....

Mythbusters har lavet testen - den sorte bil "vandt".

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Morten P (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten P


Dato : 31-03-09 19:54

> En moderne bil med isolering op mod taget og ud mød dørene har
> nogenlunde samme temepratur om den er sort eller sølv.
>
> Skal vovse absolut være inde i bilen, skal ruderne være dækket til så
> vidt muligt og der skal være masser af udluftning.

Det er en sort RAV4 på gule plader så der er tonede bagruder og side
bagruder.

Planen må så være at
- tone de to forreste sideruder også (selvom det er ulovligt)

- finde sådan et at de der foldbare stykker pap man ser i bilruder i syden

- Have sideruderne på klem (har et gitter der kan sættes i

- Muligvis noget ventilation af en art monteret på sideruderne

- Et soltag

- Måske endda noget pap der klistes på alle ruderne sol ikke slipper ind

- Da jeg ikke helt kan komme i skygge, kan det ekstreme tilfælde måske være
at lægge et lagen hen over hele bilen og lave åbninger til luft
naturligvis...


Andre forslag?
Forbedringer til dem ovenfor?



Klaus D. Mikkelsen (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-03-09 20:06

Morten P skriver:
>
> - tone de to forreste sideruder også (selvom det er ulovligt)

Det er altså dumt at gøre det, dine medtrafikanter kan ike se dig og
dermed se om du er opmærksom på dem.

Desuden skal du have det af når du skal til syn.

> - finde sådan et at de der foldbare stykker pap man ser i bilruder i syden

Som også strækker sig om i sideruden, nu da du ikek har folie i
alligevel.

> - Have sideruderne på klem (har et gitter der kan sættes i

Find de der med solcele og en blæser.

> - Muligvis noget ventilation af en art monteret på sideruderne

Netop, meget gennemtræk.

> Andre forslag?

Lad vovse blive hjemme, eller tag ham med.

Det andet slår dyrene ihjæl i løbet af kort tid, hvis der er noget de
svigter!



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten P (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten P


Dato : 31-03-09 22:37

> Find de der med solcele og en blæser.

Hvor finder man dem?
T hansen synes jeg ik jeg kunne se noget hos?
Biltema?




Henrik B. (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-04-09 21:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49D2697E.21BA4853@du.kan.finde.den...

> Find de der med solcele og en blæser.
>
>> - Muligvis noget ventilation af en art monteret på sideruderne
>
> Netop, meget gennemtræk.
>
>> Andre forslag?
>
> Lad vovse blive hjemme, eller tag ham med.
>
> Det andet slår dyrene ihjæl i løbet af kort tid, hvis der er noget de
> svigter!

Uanset hvad. Er der 25+ grader udenfor, vil der selv med afdækning - hvad
endten det er pap eller lagen - blive som en sauna i bilen. Luften vil være
helt stillestående. Og en lille T-Hansen blæser vil sgutte gi' meget -
endsige en temperatursænkning....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Herman Persson (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 31-03-09 20:18


"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
news:49d266af$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>> En moderne bil med isolering op mod taget og ud mød dørene har
>> nogenlunde samme temepratur om den er sort eller sølv.
>>
>> Skal vovse absolut være inde i bilen, skal ruderne være dækket til så
>> vidt muligt og der skal være masser af udluftning.
>
> Det er en sort RAV4 på gule plader så der er tonede bagruder og side
> bagruder.
>
> Planen må så være at
> - tone de to forreste sideruder også (selvom det er ulovligt)
>
> - finde sådan et at de der foldbare stykker pap man ser i bilruder i syden
>
> - Have sideruderne på klem (har et gitter der kan sættes i
>
> - Muligvis noget ventilation af en art monteret på sideruderne
>
> - Et soltag
>
> - Måske endda noget pap der klistes på alle ruderne sol ikke slipper ind
>
> - Da jeg ikke helt kan komme i skygge, kan det ekstreme tilfælde måske
> være at lægge et lagen hen over hele bilen og lave åbninger til luft
> naturligvis...
>
>
> Andre forslag?
> Forbedringer til dem ovenfor?

Hvor længe skal hunden være i bilen?

Der er jo stor forskel på, om det er 2, 4 eller 6 timer.

VAND - masse af vand.

Hunden skal have erstattet det væsketab der kommer ved at den halser - hunde
kan ikke svede.

Desværre er det ikke alt vandet, der bruges til formålet - så en del skal ud
via urinen. Så den skal altså også luftes oftere.

At lægge et lagen over, hjælper ikke alverden. Er der ikke mange af os, der
har været et telt - med masser af ventilation - på en bagende varm
sommerdag? Det er ikke til at holde ud.

Bagdøren / klappen på klem.

Hvis du toner de to forreste sideruder, tror jeg ikke du får lov til at køre
ret længe, før etaten griber ind.

Evt. kan de stå helt åbne - med noget gitterværk, der forhindre hunden i at
springe ud / folk i at stjæle hunden.

Tilsvarende - men ulovligt - for de bagerste sideruder.

Hvor langt fra bilen skal du opholde dig? Et termometer med trådløs
ude-temperatur?

Lav en aftale med en eller flere lastbilchauffører om at de så vidt muligt
parkerer, så de skygger.

Køb en masse tør-is - og lad det virke som aircondition.

Hilsen Herman.





Morten P (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Morten P


Dato : 31-03-09 22:39

> Hvor længe skal hunden være i bilen?
>
> Der er jo stor forskel på, om det er 2, 4 eller 6 timer.

8 timer.

Så løsningerne skal være ret så effektive for at det kan lade sig gøre


> VAND - masse af vand.

God pointe!

> At lægge et lagen over, hjælper ikke alverden. Er der ikke mange af os,
> der har været et telt - med masser af ventilation - på en bagende varm
> sommerdag? Det er ikke til at holde ud.

Det er rigtigt nok, men det må alligevel give noget at få noget imellem bil
og sol...


> Bagdøren / klappen på klem.

Enig, finder mig sådan en dims så man kan have den åben uden at den kan
åbnes.



> Hvor langt fra bilen skal du opholde dig? Et termometer med trådløs
> ude-temperatur?

Ideelt ville det være hvis jeg havde webcam med tråsløs og som samtidigt
rapporterede temperatur for sidder foran en skærm hvor det kan stå og
afspille til.


Gode forslag!
Tak



Henrik B. (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-04-09 21:51

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
news:49d28d98$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvor længe skal hunden være i bilen?
>>
>> Der er jo stor forskel på, om det er 2, 4 eller 6 timer.
>
> 8 timer.
>
> Så løsningerne skal være ret så effektive for at det kan lade sig gøre

Glem det!!!

Har man valgt at få en hund, må man også tage ansvar for den. D.v.s. lade
den blive hjemme, eller blive passet, når man ikke selv kan....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Allan F (01-04-2009)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 01-04-09 07:30


"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en masse tør-is - og lad det virke som aircondition.
>
> Hilsen Herman.
>
>

Og lad hunden kvæles i den afgivne CO2 - så har du en død kold hund.



KASO (01-04-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-04-09 08:04


"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
news:49d266af$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>> En moderne bil med isolering op mod taget og ud mød dørene har
>> nogenlunde samme temepratur om den er sort eller sølv.
>>
>> Skal vovse absolut være inde i bilen, skal ruderne være dækket til så
>> vidt muligt og der skal være masser af udluftning.
>
> Det er en sort RAV4 på gule plader så der er tonede bagruder og side
> bagruder.
>
> Planen må så være at
> - tone de to forreste sideruder også (selvom det er ulovligt)
>

Meget dumt - såvel for trafiksikkerheden som for din tegnebog, når bøderne
kommer.

> - finde sådan et at de der foldbare stykker pap man ser i bilruder i syden
>
> - Have sideruderne på klem (har et gitter der kan sættes i
>
> - Muligvis noget ventilation af en art monteret på sideruderne
>
> - Et soltag
>
> - Måske endda noget pap der klistes på alle ruderne sol ikke slipper ind
>
> - Da jeg ikke helt kan komme i skygge, kan det ekstreme tilfælde måske
> være at lægge et lagen hen over hele bilen og lave åbninger til luft
> naturligvis...
>
>
> Andre forslag?
> Forbedringer til dem ovenfor?

Lad hunden blive hjemme - eller tag den med, hvor du skal hen. Alt andet er
dyreplageri (jeg så lige, at du havde tænkt dig at lade dyret lide i 8
timer!


Leo_Jensen (01-04-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 01-04-09 00:35

On 31 Mar., 23:39, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:
> > Hvor længe skal hunden være i bilen?
>
> > Der er jo stor forskel på, om det er 2, 4 eller 6 timer.
>
> 8 timer.
>
> Så løsningerne skal være ret så effektive for at det kan lade sig gøre
>
> > VAND - masse af vand.
>
> God pointe!
>
> > At lægge et lagen over, hjælper ikke alverden. Er der ikke mange af os,
> > der har været et telt - med masser af ventilation - på en bagende varm
> > sommerdag? Det er ikke til at holde ud.
>
> Det er rigtigt nok, men det må alligevel give noget at få noget imellem bil
> og sol...
>
> > Bagdøren / klappen på klem.
>
> Enig, finder mig sådan en dims så man kan have den åben uden at den kan
> åbnes.
>
> > Hvor langt fra bilen skal du opholde dig? Et termometer med trådløs
> > ude-temperatur?
>
> Ideelt ville det være hvis jeg havde webcam med tråsløs og som samtidigt
> rapporterede temperatur for sidder foran en skærm hvor det kan stå og
> afspille til.
>
> Gode forslag!
> Tak

'ironi on'
Hvis du holder fast i at have hunden i bilen kan du evt finde et par
billige gadekryds til at teste om det virker, jeg ville i hvert fald
ikke gøre det med et dyr jeg holdt af
'ironi off'
Det lyder som om det er noget der skal ske mere end en gang. Jeg vil
foreslå at du finder en kennel den kan være i. Hvis ikke den er
ekstremt velopdragen, hvad koster det at renovere bilen efter der er
blevet gnavet i interiør og tisset i hjørnerne ?
Måske du skulle købe en gammel campingvogn og eftermontere noget AC og
lade den bo i den ?? Den er både isoleret og hvid.

MVH Leo

Tom (31-03-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 31-03-09 18:18


"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
news:49d1ce83$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Min bil er sort.
> Der er behov for at holde den kølig da der undertiden er behov for at have
> hunden deri.
>
> Kan man få et dækken der reflekterer solen?
>
> Eller findes der andre muligheder?

Lad hunden blive hjemme.
Tager du fejl mht. skygge til bilen, så DØR din hund.

--
Tom



Henrik B. (03-04-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-04-09 21:50

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49d2503b$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Eller findes der andre muligheder?
>
> Lad hunden blive hjemme.
> Tager du fejl mht. skygge til bilen, så DØR din hund.

Og dét er ikke engang det værste! Det værste er de TIMER af tortur den skal
igennem inden!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste