"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:49d51a31$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen
> news:49d508f7$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>> - og taler vi om hvide eller gule plader ?
>> - lyder sjovt- og svjh er det det også, da der er forskellige regler alt
>> efter om (tæk)bilen er hvid eller gul....
>>
> Du husker forkert. Der er ikke forskel på reglerne for, hvad den bil må
> trække ud fra om nummerpladen er hvid eller gul.
> Det mest afgørende ved spørgsmålet er, om det er egenvægt eller
> totalvægten der ønskes nedvejet.
> At få nedvejet godkendt totalvægt plejer ikke at være noget problem, men
> hvis der tales om egenvægten, bliver det nok meget problematisk, da det jo
> er en godkendt oplyst fabriksvægt.
>
> Kurt
Ja - jeg kan da heller ikke finde noget om forskelle mere. Tidligere var der
en dum pasus, der betød at på gule plader måtte du aldrig kører med en
anhænger med større totalvægt end bilen måtte trække - men på hvide plader
måtte du godt.
Egenvægten er naturligvis svær at få sat ned under den typegodkendte vægt.
Du skal velsagtens fjerne faste dele fra bilen for at lette den.....men så
er vi meget hurtigt ovre i konstruktive ændringer - og dermed er bilen ikke
typegodkendt mere. Og så starter en lang og stenet vej for at få den
godkendt herhjemme. Og kan det egentligt lade sig gøre med en nyere bil ?
Øh - ja, det kan det vistnok på nogle varevogne. Har læst at flere får
monteret ekstra stålbund i ladrummet, både for at dække hullet efter
bagsæder og for at få ekstra vægt i bilen. Problemet er bare at fjerne du
den ekstra vægt ryger du ind i en debat med Skat om afgift.....den ekstra
vægt bruges til kommer over en egenvægt på 2.000 kg (svjh) og dermed ramme
en billigere afgift. Det er ikke let her i DK
Den anden vej er det iflg dette:
http://www.fstyr.dk/sw23181.asp er det ikke
nødvendigvis vanvittigt svært at få hævet anhængervægten på en bil.
Spørgsmålet er så bare hvordan det administreres i praksis. Den med "at det
står i instrukstionsbogen" er jeg ikke sikker på de bare lige accepterer.
På den anden side har jeg før læst på diverse fora om folk, der ikke har
kunnet formå DK-importører af øhh - husker ikke lige mærke/mærker - til at
skaffe papirer på at en bestemt model må vejes op iflg fabrikken. De har
selv løst problemet ved at få papirerne fra tyskland - og fået bilen vejet
op på grundlag af disse papirer.
En god tommelfingerregel, hvis du er i tvivl om din bil kan vejes op, skulle
være at søge på modellen i Tyskland. Der er flere tyske sider med bil-data -
bl.a. hvad de må trække i Tyskland. Finder du "bedre" data for din bil i
Tyskland går opgaven ud på at finde en forhandler eller importør dernede,
som vil sende dig godkendelsses-papirerne. Og i modsætning til dk
forhandlere er det åbenbart enten gratis eller bare meget billigere for det
samme papir fra Tyskland.
--
--------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder