|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Havetraktor, motorproblem Fra : Rene Efternavn
 | 
 Dato :  27-02-09 14:32
 | 
 |  | Hej gruppe,
 Jeg har en havetraktor med en 12,5 hk Briggs&Stratton motor.
 Under forårsklargøring fandt jeg ud af at den har en dårlig tomgang,
 og problemet er krumtaphus-udluftningen....
 Der står en lystig brise ud af den, og denne benzinmættede luft bliver
 så ledt ind til forbrænding. Motoren opfatter det vel nærmest som en
 halvt lukket choker....
 Jeg er ved at bestille nye stempelringe og paksæt så jeg kan overhale
 maskineriet...Jeg går udfra at nye ringe og en honing vil gøre
 underværker, men nu vil jeg jo lige nasse lidt på alle eksperterne her
 i gruppen....
 Er der nogle blandt Jer som har oplevet noget lignende, og ligger inde
 med erfaringer om andre kendte problemer der kunne forårsage dette?
 
 Jeg har overvejet om der kunne være en lækage langs ventilstammer, men
 jeg synes at der er så meget "hul igennem" at det virker mere
 naturligt med ringene.
 
 Når jeg tænker lidt over det, så er det ikke et pludseligt opstået
 problem; det er noget som har er kommet stille og roligt, sidste år
 besluttede jeg at det var på tide med et nyt luftfilter, men det var
 altså ikke der at hunden lå begravet.
 
 Lidt langt indlæg, men er hvis der stadig er nogle som hænger på ville
 jeg jo blive så frygtelig glad for lidt af Jeres erfaringer...
 
 Ren
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Lund (27-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  27-02-09 21:22
 | 
 |  |  |  |  | 
  Rene Efternavn (28-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Efternavn
 | 
 Dato :  28-02-09 10:14
 | 
 |  | Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 
 (SNIP)
 
 >Hvor gammel, hvor meget slår den om året,(ca timer), hvor ofte
 er
 >der skiftet olie, hvilken olie er benyttet?
 >
 >--
 >Mvh
 >Henning Lund
 
 (SNIP)
 
 Hej Henning
 Maskinen (en Husquarna) er købt i april 2002, olien er en
 standard bil-olie 10-40 multiviskositet som skiftes minimum een
 gang om året før maskinen stilles "på stald."
 Timer??? he-he ja det er jo det svære, den går vel mellem 200
 til 400 timer om året.
 Det er rigtig svært at sige, men jeg bruger den også til at
 trække en vogn rundt på grunden når der skal laves alvorligt
 have arbejde, og gårdspladsen skal jo også rives en gang i
 mellem.
 
 Jeg har ikke fået stumperne endnu, så jeg har ikke åbnet motoren
 og kan derfor ikke sige noget om tilstanden.
 Forøvrigt, olieforbruget hen over året er ikke særlig stort, har
 aldrig gjort noget for at tjekke det, men den bruger
 selvfølgelig en smule sådan som den skal.
 Udstødning er rigtig pæn, men sidste år havde den nogle få
 udbrud med nærmest hvidlig røg (luftkølet motor, som du ved;
 ikke kølevædske...) det varer et par minutter og der er ikke
 noget at høre/mærke på motoren.
 
 Ren
 
 
 
 |  |  | 
   Henning Lund (28-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  28-02-09 14:02
 | 
 |  | 
 
            Rene Efternavn (slet EBS7X) <godknows@EBS7Xip.com> skrev:
 > Hej Henning
 > Maskinen (en Husquarna) er købt i april 2002, olien er en
 > standard bil-olie 10-40 multiviskositet som skiftes minimum een
 > gang om året før maskinen stilles "på stald."
 OK, den er stænksmurt og B&S foreskriver SAE 30
 > Timer??? he-he ja det er jo det svære, den går vel mellem 200
 > til 400 timer om året.
 > Det er rigtig svært at sige, men jeg bruger den også til at
 > trække en vogn rundt på grunden når der skal laves alvorligt
 > have arbejde, og gårdspladsen skal jo også rives en gang i
 > mellem.
 Burde have skiftet olie oftere, der er kun 1,2 L at gøre godt 
 med. Skal man gå efter bogen så er det vist hver 25 - 50 timer.
 > Udstødning er rigtig pæn, men sidste år havde den nogle få
 > udbrud med nærmest hvidlig røg (luftkølet motor, som du ved;
 > ikke kølevædske...) det varer et par minutter og der er ikke
 > noget at høre/mærke på motoren.
 Hvis luftfilteret er ved at være stoppet, kan den hive motorolien 
 op i filteret og æde det.
 Starter den godt nok?
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
    Rene Efternavn (28-02-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Efternavn
 | 
 Dato :  28-02-09 19:33
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 (SNIP)
 >> standard bil-olie 10-40 multiviskositet som skiftes minimum 
 een
 >> gang om året før maskinen stilles "på stald."
 >
 >OK, den er stænksmurt og B&S foreskriver SAE 30
 >
 (SNIP)
 >
 >Burde have skiftet olie oftere, der er kun 1,2 L at gøre godt 
 >med. Skal man gå efter bogen så er det vist hver 25 - 50 timer.
 >
 >> Udstødning er rigtig pæn, 
 (SNIP)
 >Hvis luftfilteret er ved at være stoppet, kan den hive 
 motorolien 
 >op i filteret og æde det.
 >
 >Starter den godt nok?
 >
 >
 >-- 
 >Mvh
 >Henning Lund
 Hej Henning,
 Først og fremmest tusind tak for din tid.
 Olien burde jo i teorien være OK da viskositeten så rigeligt 
 ligger inden for kravet. Det foresvæver mig dog at jeg har hørt 
 om problemer med multiviskositets olier på småmotorer.
 Grunden til at jeg bruger den olie er såmænd bare at det er til 
 at komme i nærheden af for penge. Jeg kender et enkelt sted nu 
 om dage hvor jeg kan få singleviskositet olie i større pakninger 
 en 0,6L. De små flasker koster jo det meste af udbetalingen til 
 en mellemstor herregård med fuld velourindtræk i hestestalden    Så for at spare lidt bruger jeg olie fra Biltema.
 Mht olieskift, så har du nok ret i at jeg burde skifte lidt 
 oftere...Til mit (elendige) forsvar skal dog siges at jeg 
 sommetider skifter lidt oftere hvis jeg mener at maskinen har 
 kørt meget.
 Luftfilterets evne til at lave numre er jeg helt på det rene med.
 Men helt basalt, så er der et problem med krumtap-udluftningen 
 og det viser sig ved at hvis motoren kører i tomgang uden 
 filter, så går den fint, men lige så snart filteret sættes ned 
 over (og før det er helt på plads) ændres motorgangen markant.
 Desuden står der som jeg oprindeligt skrev en lystig brise ud af 
 udluftningen....
 Motoren starter faktisk fint, den kan godt lide at have choker 
 på når den tørnes, men når den tænder kan chokeren tages fra med 
 det samme.
 Jeg skal måske lige nævne at jeg en gang for rigtig mange år 
 siden lod mig uddanne til maskinmester, så jeg er jo ikke helt 
 fremmed for mekanik, men min force er så absolut diesel i større 
 udgaver...
            
             |  |  | 
     Henning Lund (01-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  01-03-09 09:54
 | 
 |  | 
 
            Rene Efternavn (slet L9MBA) <godknows@L9MBAip.com> skrev:
 > Hej Henning,
 > Først og fremmest tusind tak for din tid.
 > Olien burde jo i teorien være OK da viskositeten så rigeligt
 > ligger inden for kravet. Det foresvæver mig dog at jeg har hørt
 > om problemer med multiviskositets olier på småmotorer.
 Ja jeg har set flere med unødig slid pga. multiolier i den tid 
 jeg drev et værksted for den slags motorer. Vi fik det banket 
 sådan ind i knoppen hver gang vi var på kursus, SAE 30 og ikke 
 andet! Uha.
 > Grunden til at jeg bruger den olie er såmænd bare at det er til
 > at komme i nærheden af for penge. Jeg kender et enkelt sted nu
 > om dage hvor jeg kan få singleviskositet olie i større
 > pakninger en 0,6L. De små flasker koster jo det meste af
 > udbetalingen til en mellemstor herregård med fuld
 > velourindtræk i hestestalden    Så for at spare lidt bruger
 > jeg olie fra Biltema.
 Mange værksteder for småmotorer har det i tromler, jeg plejer at 
 tage rundt med en dunk under armen indtil jeg finder en der vil 
 sælge i "løs vægt", og så snakker vi helt andre priser pr. liter.
 > Mht olieskift, så har du nok ret i at jeg burde skifte lidt
 > oftere...Til mit (elendige) forsvar skal dog siges at jeg
 > sommetider skifter lidt oftere hvis jeg mener at maskinen har
 > kørt meget.
 Hehe nogen skifter slet ikke i alle de år de har klipperen, de 
 påfylder bare når der mangles, og tilsyneladende så kører de 
 adskillige år uden havari    > Luftfilterets evne til at lave numre er jeg helt på det rene
 > med. Men helt basalt, så er der et problem med
 > krumtap-udluftningen og det viser sig ved at hvis motoren
 > kører i tomgang uden filter, så går den fint, men lige så
 > snart filteret sættes ned over (og før det er helt på plads)
 > ændres motorgangen markant. Desuden står der som jeg
 > oprindeligt skrev en lystig brise ud af udluftningen....
 Hvis den går godt nok, så ville jeg føre udluftningen ved siden 
 af filteret og så se hvad maskinen siger til det. Jeg kan ikke 
 forstå den starter så let som du siger hvis den skulle være så 
 slidt at man kan pumpe bildæk op med udluftningen.. Mht 
 luftfilteret, er det et originalt eller uoriginalt filter du har 
 købt? Jeg har engang fået en sending uoriginale filtre der var 
 for tætte i papirmassen.
 Den motor du har, sidder der en indstillelig strålespids midt i 
 bundkarret, eller er det "sparemodellen" uden indstillelig 
 strålespids?
 > Motoren starter faktisk fint, den kan godt lide at have choker
 > på når den tørnes, men når den tænder kan chokeren tages fra
 > med det samme.
 Blæser den benzin baglæns gennem karburatoren ved fuld gas?
 >
 > Jeg skal måske lige nævne at jeg en gang for rigtig mange år
 > siden lod mig uddanne til maskinmester, så jeg er jo ikke helt
 > fremmed for mekanik, men min force er så absolut diesel i
 > større udgaver...
 Næe der hvor man kan stå oven på stemplet, er så absolut at 
 foretrække    -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
      Rene Efternavn (01-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Efternavn
 | 
 Dato :  01-03-09 19:47
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 (SNIP)
 >Ja jeg har set flere med unødig slid pga. multiolier i den tid 
 >jeg drev et værksted for den slags motorer. Vi fik det banket 
 >sådan ind i knoppen hver gang vi var på kursus, SAE 30 og ikke 
 >andet! Uha.
 >
 (SNIP)
 >Mange værksteder for småmotorer har det i tromler, jeg plejer 
 at 
 >tage rundt med en dunk under armen indtil jeg finder en der vil 
 >sælge i "løs vægt", og så snakker vi helt andre priser pr. 
 liter.
 >
 (SNIP)
 >Hehe nogen skifter slet ikke i alle de år de har klipperen, de 
 >påfylder bare når der mangles, og tilsyneladende så kører de 
 >adskillige år uden havari    >
 (SNIP)
 >Hvis den går godt nok, så ville jeg føre udluftningen ved siden 
 >af filteret og så se hvad maskinen siger til det. Jeg kan ikke 
 >forstå den starter så let som du siger hvis den skulle være så 
 >slidt at man kan pumpe bildæk op med udluftningen.. Mht 
 >luftfilteret, er det et originalt eller uoriginalt filter du 
 har 
 >købt? Jeg har engang fået en sending uoriginale filtre der var 
 >for tætte i papirmassen.
 >
 >Den motor du har, sidder der en indstillelig strålespids midt i 
 >bundkarret, eller er det "sparemodellen" uden indstillelig 
 >strålespids?
 >
 (SNIP)
 >Blæser den benzin baglæns gennem karburatoren ved fuld gas?
 >
 (SNIP)
 >-- 
 >Mvh
 >Henning Lund
 >http://www.sitecenter.dk/freespace/ >http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ >FJERNhl@lite.dk
 Hmm, ja det kunne jo være at jeg skulle prøve hos den lokale 
 Skov og park forretning, og se om jeg kan købe olie hos ham.Den 
 tanke havde faktisk ikke strejfet mig.
 Jeg fik en gang en klipper foræret, og den havde aldrig fået 
 skiftet olie...Den blev netop blot fyldt efter når man huskede 
 at tjekke....
 Den opnåede den usigeligt høje alder af næsten 14 år før den 
 besluttede sig til at smide en plejlstang.
 Jeg besluttede så at forære maskinen til skraldemanden     Mht dine -rigtig gode- spørgsmål, så var jeg ude og sparke gang 
 i dyret i dag...
 Selvfølgelig kørte den rigtig godt i dag, men da den var blevet 
 driftsvarm var der et problem igen, bare ikke så udpræget som 
 for et par dage siden. Det er vel sådan en slags tandlæge-
 syndrom     Jeg førte udluftningen ud til siden, og der er tydeligvis en 
 ændring (holdt en finger for hullet hvor slangen havde siddet...)
 Ud fra en pludselig indskydelse prøvede jeg at holde en 
 tommelfinger for slangen et øjeblik, og det er tydeligt nok: Der 
 opbygges et overtryk...Måske ikke lige nok til at pumpe dæk med, 
 men det er ikke en trykændring forårsaget af stemplets vandring 
 (det var den ide jeg pludselig fik).
 Luftfilteret er købt som originalt, men jeg overvejer at købe 
 fra Lytek denne gang, jeg handler sommetider hos ham og jeg er 
 uemærket tilfreds med hans produkter og hans måde at drive 
 forretning på.
 Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?
 Der sidder en justerbar strålespids i karb'en som jeg dog ikke 
 har haft lyst til at pille ved endnu...
 Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige 
 forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.
 Når jeg åbner spjældet helt, skyder den kortvarigt benzin 
 baglæns, ikke i lårtykke stråler, men en ganske tydelig tåge. 
 Holder jeg omdrejningerne oppe ser det ud til at stoppe igen, og 
 det skal lige nævnes at der på intet tidspunkt sker nogen 
 forbrænding af denne benzin , altså intet skyderi.
 Forresten, af ren nysgerrighed...Fik du nogensinde fortalt 
 grunden til at multiviskositets olie forårsager et forøget slid?
 Jeg kunne egnetlig godt tænke mig at høre et godt argument for 
 det går lissom lidt imod min opfattelse af olies smøreevne ved 
 forskellig temperatur.
 Ok, jeg håber at det er fyldestgørende ellers må du jage mig ud 
 på gårdspladsen igen    Jeg regner med at bestille stumper mandag eller tirsdag så jeg 
 kan få ordnet dyret.
 Endnu en gang tak for din tid og tålmodighed
 Ren
            
             |  |  | 
       Henning Lund (01-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  01-03-09 20:58
 | 
 |  | 
 
            Rene Efternavn (slet 4YJ8O) <godknows@4YJ8Oip.com> skrev:
 > Mht dine -rigtig gode- spørgsmål, så var jeg ude og sparke gang
 > i dyret i dag...
 > Selvfølgelig kørte den rigtig godt i dag, men da den var blevet
 > driftsvarm var der et problem igen, bare ikke så udpræget som
 > for et par dage siden. Det er vel sådan en slags tandlæge-
 > syndrom     Jeg har mange gange set ventilsæderne gået løse, især ved 
 udstødningen. De sættes på plads og gives nogle kørnerprikker 
 rundt om sædet. De plejer at gå fri når motoren er driftvarm, det 
 kunne også være det, derfor spurgte jeg bla. til om den skød 
 baglæns.
 > Luftfilteret er købt som originalt, men jeg overvejer at købe
 > fra Lytek denne gang, jeg handler sommetider hos ham og jeg er
 > uemærket tilfreds med hans produkter og hans måde at drive
 > forretning på.
 Fint firma, for år tilbage fik jeg engang imellem noget fra ham, 
 han har det mest sære på lager som andre ikke har.
 >
 > Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?
 Ikke når jeg siger strålespids    > Der sidder en justerbar strålespids i karb'en som jeg dog ikke
 > har haft lyst til at pille ved endnu...
 > Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige
 > forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.
 Nogle af motorerne har i stedet for bundskruen, en justerbar 
 strålespids med lige kærv og en fjeder bag, så kan man justere 
 blandingen som man vil    > Forresten, af ren nysgerrighed...Fik du nogensinde fortalt
 > grunden til at multiviskositets olie forårsager et forøget
 > slid? Jeg kunne egnetlig godt tænke mig at høre et godt
 > argument for det går lissom lidt imod min opfattelse af olies
 > smøreevne ved forskellig temperatur.
 Jeg skal se om jeg kan finde dokumentationen, det er nogle test 
 der er lavet af flere fabrikker der producerer småmotorer. Noget 
 af grunden er, at det kun er et stykke blik der sidder på de to 
 bolte der holder plejsstangen sammen der skvætter olien her og 
 der inde i motoren, det var noget helt andet hvis det var 
 tryksmurt via en pumpe.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
        René Hansen (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Hansen
 | 
 Dato :  02-03-09 18:48
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 (SNIP)
 >Jeg har mange gange set ventilsæderne gået løse, især ved 
 >udstødningen. De sættes på plads og gives nogle kørnerprikker 
 >rundt om sædet. De plejer at gå fri når motoren er driftvarm, 
 det 
 >kunne også være det, derfor spurgte jeg bla. til om den skød 
 >baglæns.
 >
 (SNIP)
 >>
 >> Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?
 >
 >Ikke når jeg siger strålespids    >
 >> Der sidder en justerbar strålespids i karb'en som jeg dog ikke
 >> har haft lyst til at pille ved endnu...
 >> Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige
 >> forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.
 >
 >Nogle af motorerne har i stedet for bundskruen, en justerbar 
 >strålespids med lige kærv og en fjeder bag, så kan man justere 
 >blandingen som man vil    (SNIP)
 >Mvh
 >Henning Lund
 >http://www.sitecenter.dk/freespace/ >http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ >FJERNhl@lite.dk
 Hej Henning
 OK, ventilsæder kunne være et problem, men umiddelbart er der 
 ikke noget at høre; jeg ville forvente at høre en form for 
 ringen el. lign hvis sæderne er løse. Nu får jeg at se når 
 toppen kommer af.
 Det med strålespidsen, jeg fik sjusket lidt da jeg skrev...
 Jeg mente at når du snakkede om strålespids i bundkarret, så 
 mente du nok ikke bundkar på motoren (eller rettere 
 krumtapuset), jeg går stadig ud fra at du taler om karburatoren, 
 og jeg kan sige at bundkarret/koppen er skruet fast med en bolt, 
 altså uden mulighed for justering.
 Der er en spids som kan justeres på toppen, går ud fra det er 
 til tomgangen.
 Jeg starter snart på at brække den ned, og jeg skal nok komme 
 med en tilbagemelding når jeg har fået odnet den.
 Indtil da, tusind tak for hjælpen!  Det er dæleme rart at der 
 stadig findes mennesker som gider at hjælpe      Ren
            
             |  |  | 
         Jørgen J. Jensen (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen J. Jensen
 | 
 Dato :  02-03-09 19:01
 | 
 |  | 
 "René Hansen" <dduck@post.tele.dk> wrote in message 
 news:12360165070.31947516982645@dtext.news.tele.dk...
 > Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 > (SNIP)
 >
 >>>
 >>> Strålespidsen...Jeg går ud fra at du mener karburatoren?
 >>
 >>Ikke når jeg siger strålespids    >>
 >>> Der sidder en justerbar strålespids i karb'en som jeg dog ikke
 >>> har haft lyst til at pille ved endnu...
 >>> Hvis der skulle være en strålespids i bundkarret, må du lige
 >>> forklare nærmere for den kan jeg ikke rigtig gennemskue.
 >>
 >>Nogle af motorerne har i stedet for bundskruen, en justerbar
 >>strålespids med lige kærv og en fjeder bag, så kan man justere
 >>blandingen som man vil    >
 > (SNIP)
 > Det med strålespidsen, jeg fik sjusket lidt da jeg skrev...
 > Jeg mente at når du snakkede om strålespids i bundkarret, så
 > mente du nok ikke bundkar på motoren (eller rettere
 > krumtapuset), jeg går stadig ud fra at du taler om karburatoren,
 > og jeg kan sige at bundkarret/koppen er skruet fast med en bolt,
 > altså uden mulighed for justering.
 > Der er en spids som kan justeres på toppen, går ud fra det er
 > til tomgangen.
 Hvor kan man se den justerbare strålespids fra? Jeg ville tro at det var fra 
 siden.
 Mvh Jørgen 
            
             |  |  | 
          Henning Lund (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  02-03-09 19:48
 | 
 |  | 
 
            Jørgen J. Jensen <noway@tdcadsl.dk> skrev:
 > Hvor kan man se den justerbare strålespids fra? Jeg ville tro
 > at det var fra siden.
 På nogle modeller sidder den i stedet for skruen i bunden af 
 svømmerhuset, det er bare dejligt når den er der, så kan man 
 justere lige som man vil.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
         Henning Lund (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  02-03-09 19:47
 | 
 |  | 
 
            René Hansen <dduck@post.tele.dk> skrev:
 > OK, ventilsæder kunne være et problem, men umiddelbart er der
 > ikke noget at høre; jeg ville forvente at høre en form for
 > ringen el. lign hvis sæderne er løse. Nu får jeg at se når
 > toppen kommer af.
 Det kan du ikke altid, jeg har ofte ladet mig narre af et løst 
 sæde, men med tiden var det ofte noget af det første jeg kiggede 
 efter    >
 > Det med strålespidsen, jeg fik sjusket lidt da jeg skrev...
 > Jeg mente at når du snakkede om strålespids i bundkarret, så
 > mente du nok ikke bundkar på motoren (eller rettere
 > krumtapuset), jeg går stadig ud fra at du taler om
 > karburatoren,
 Der er vi enige, det var svømmehuset jeg mente, hjernen lægges 
 til side i weekends    > Jeg starter snart på at brække den ned, og jeg skal nok komme
 > med en tilbagemelding når jeg har fået odnet den.
 Super
 >
 > Indtil da, tusind tak for hjælpen!  Det er dæleme rart at der
 > stadig findes mennesker som gider at hjælpe      Bare jeg selv kan blive fri for at skrue    Det har jeg gjort så 
 rigeligt i mange år, først som montør, senere som selvstændig, så 
 det hænger mig langt ud af halsen og man bliver beskidt    -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
          Rene Efternavn (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Efternavn
 | 
 Dato :  03-03-09 11:07
 | 
 |  | 
 
            Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:
 (SNIP)
 >
 >Bare jeg selv kan blive fri for at skrue    Det har jeg gjort 
 så 
 >rigeligt i mange år, først som montør, senere som selvstændig, 
 så 
 >det hænger mig langt ud af halsen og man bliver beskidt    >
 >
 >-- 
 >Mvh
 >Henning Lund
 >http://www.sitecenter.dk/freespace/ >http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ >FJERNhl@lite.dk
 He-he, der har jeg det stadig lidt som lille Lars på 5 år: Jo 
 mere beskidt jo bedre     Det er snart mange år siden jeg har sejlet som mester, nu 
 arbejder jeg med ROV's, fjernstyrede undervandsrobotter....
 Herlige komplicerede hydrauliske maskiner som skal kunne arbejde 
 på flere tusind meters vanddybde med deraf følgende 
 udfordringer...
 Man bliver måske ikke helt så beskidt, men der er masser af 
 skrue-timer udover selve "flyvningen."
 Ren
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  02-03-09 03:27
 | 
 |  | 
 
            On Mar 1, 8:57 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
 wrote:
 > > Forresten, af ren nysgerrighed...Fik du nogensinde fortalt
 > > grunden til at multiviskositets olie forårsager et forøget
 > > slid? Jeg kunne egnetlig godt tænke mig at høre et godt
 > > argument for det går lissom lidt imod min opfattelse af olies
 > > smøreevne ved forskellig temperatur.
 >
 > Jeg skal se om jeg kan finde dokumentationen, det er nogle test
 > der er lavet af flere fabrikker der producerer småmotorer. Noget
 > af grunden er, at det kun er et stykke blik der sidder på de to
 > bolte der holder plejsstangen sammen der skvætter olien her og
 > der inde i motoren, det var noget helt andet hvis det var
 > tryksmurt via en pumpe.
 Så min 20HK B&S INTEK Craftsman som er tryksmurt og med oliefilter vil
 godt kunne bruge en mere alm. olie ?
 Skal det så være mineralsk, semisyntetisk eller fuldsyntetisk ?
 Og mht. viskositet, bør det så være en som ligner SAE 30 mest muligt,
 ala. 10W-30 eller en mere alm. 5W-40 være fin ?
 --
 Christian......http://www.yee-haw.dk In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.
 C gives you enough rope to hang yourself. Cpp also gives you the tree
 object to tie it to.
 With C you can shoot yourself in the leg. With Cpp you can reuse the
 bullet.
            
             |  |  | 
  Henning Lund (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  02-03-09 13:22
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:
 > Så min 20HK B&S INTEK Craftsman som er tryksmurt og med
 > oliefilter vil godt kunne bruge en mere alm. olie ?
 > Skal det så være mineralsk, semisyntetisk eller fuldsyntetisk ?
 > Og mht. viskositet, bør det så være en som ligner SAE 30 mest
 > muligt, ala. 10W-30 eller en mere alm. 5W-40 være fin ?
 Prøv at åbn manualen over motoren der medfulgte klipperen, der 
 står anbefalt olie.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  02-03-09 07:10
 | 
 |  | 
 
            On Mar 2, 1:22 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
 wrote:
 > Christian B. Andresen <t...@tiscali.dk> skrev:
 >
 > > Så min 20HK B&S INTEK Craftsman som er tryksmurt og med
 > > oliefilter vil godt kunne bruge en mere alm. olie ?
 > > Skal det så være mineralsk, semisyntetisk eller fuldsyntetisk ?
 > > Og mht. viskositet, bør det så være en som ligner SAE 30 mest
 > > muligt, ala. 10W-30 eller en mere alm. 5W-40 være fin ?
 >
 > Prøv at åbn manualen over motoren der medfulgte klipperen, der
 > står anbefalt olie.
 Der anbefales skam SAE30, men da der jo er en ret stor prisforskel
 kunne det jo være int. at høre om der også er en reel forskel når nu
 vi snakker tryksmut.
 Desuden, så virker SAE30 mig noget tyk når man tænker på at den jo
 reelt kan udstyres med snerydningsudstyr og dermed være tiltænkt at
 køre i frostvejr.
 --
 Christian......http://www.yee-haw.dk In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.
 C gives you enough rope to hang yourself. Cpp also gives you the tree
 object to tie it to.
 With C you can shoot yourself in the leg. With Cpp you can reuse the
 bullet.
            
             |  |  | 
  Henning Lund (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  02-03-09 15:15
 | 
 |  | 
 
            Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:
 > Der anbefales skam SAE30, men da der jo er en ret stor
 > prisforskel kunne det jo være int. at høre om der også er en
 > reel forskel når nu vi snakker tryksmut.
 Ikke hvis du finder et sted hvor du kan købe fra tromlen.
 >
 > Desuden, så virker SAE30 mig noget tyk når man tænker på at
 > den jo reelt kan udstyres med snerydningsudstyr og dermed være
 > tiltænkt at køre i frostvejr.
 Sikkert pga oliepumpens opbygning, jeg formoder B&S ved hvad de 
 taler om når de nu anbefaler SAE 30.
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/ FJERNhl@lite.dk
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (02-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  02-03-09 07:43
 | 
 |  | 
 
            On Mar 2, 3:15 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
 wrote:
 > Christian B. Andresen <t...@tiscali.dk> skrev:
 >
 > > Der anbefales skam SAE30, men da der jo er en ret stor
 > > prisforskel kunne det jo være int. at høre om der også er en
 > > reel forskel når nu vi snakker tryksmut.
 >
 > Ikke hvis du finder et sted hvor du kan købe fra tromlen.
 >
 >
 >
 > > Desuden, så virker SAE30 mig noget tyk når man tænker på at
 > > den jo reelt kan udstyres med snerydningsudstyr og dermed være
 > > tiltænkt at køre i frostvejr.
 >
 > Sikkert pga oliepumpens opbygning, jeg formoder B&S ved hvad de
 > taler om når de nu anbefaler SAE 30.
 Jeg vil prøve at finde et sted at købe større mængder, mange tak for
 hjælpen.
 --
 Christian......http://www.yee-haw.dk In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.
 C gives you enough rope to hang yourself. Cpp also gives you the tree
 object to tie it to.
 With C you can shoot yourself in the leg. With Cpp you can reuse the
 bullet.
            
             |  |  | 
 |  |