/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel til kortere ture?
Fra : Brian Mørch


Dato : 03-03-09 10:53

Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel, hører
man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km årligt for
at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt slid på
motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.

Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre diesel
og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt småture og
i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt, vil kunne
argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode til, hvis
den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
overnævnte familie?

Mvh
Brian



 
 
Mikael (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 03-03-09 03:12

On 3 Mar., 10:52, "Brian Mørch" <juggern...@streetbike.dk> wrote:

> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre diesel
> og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt småture og
> i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt, vil kunne
> argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode til, hvis
> den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
> Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
> teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
> overnævnte familie?

Den store ulempe ved diesel er at de er længere om at blive varme,
derfor vil du om vinteren ved småture aldrig få en driftsvarm bil, det
er jo i sig selv ikke særligt fedt at sidde og fryse i sin egen bil.
Man kan sagtens montere en motorvarmer og på den måde starte med en
lun bil, men som hoved regel skal bilen kører lige så lang tid som
varmeren for ikke at dræne batteriet, derfor kan du hurtigt løbe ind i
problemer hvis du har varmeren til at kører 30min inden du starter og
så kører 15min på arbejde.

Men du må ud og prøve dig frem, nogen er bedre til at varme op end
andre, nogen er også født med en tilskudsvarmer, få at få lidt
hurtigere varme i kabinen.
Med omkring 20.000km om året turde jeg godt købe en diesel.

Mikael

Fly Christensen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 03-03-09 12:03

On Tue, 3 Mar 2009 10:52:46 +0100, "Brian Mørch"
<juggernaut@streetbike.dk> wrote:

>Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel, hører
>man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km årligt for
>at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt slid på
>motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.

Hvornår en diesel kan betale er meget afhængigt af mærke og model. ADAC
havde for et par år siden en artikel, hvor de undersøgte, hvornår en
diesel bedre kunne betale sig end en bensinbil. ved nogle
mærke-model-kombinationer kunne det allerede betale sig ved 10.000 om
året. Ved andre skulle der køres over 50.000 om året.

Fly

Henrik B. (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-03-09 16:17

"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
> diesel

Fordi?

--
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/


Tom (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-03-09 17:38


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>> diesel
>
> Fordi?

Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
omdrejninger

--
Tom



Ivan Madsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 03-03-09 18:04

On Tue, 3 Mar 2009 17:37:54 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>
>"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
>> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>>> diesel
>>
>> Fordi?
>
>Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
>omdrejninger

Moderne turbodiesel giver generelt en meget afslappet kørsel, fordi
der er "nogen hjemme" helt fra lave omdrejninger. Det er i mine øjne
rart.
Men hvis man kan lide at skifte gear og sparke til den er en benzin
16V sagen ) For en diesel (det store flertal) taber pusten relativt
tidligt i den leg.

Ukendt (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-09 18:18

On Tue, 03 Mar 2009 18:04:05 +0100, Ivan Madsen wrote:

> Moderne turbodiesel giver generelt en meget afslappet kørsel, fordi
> der er "nogen hjemme" helt fra lave omdrejninger.

Hvordan kan man tale om "lave" omdrejninger ved 50% af redline ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-09 18:18

Orla Pedersen skriver:
>
> Hvordan kan man tale om "lave" omdrejninger ved 50% af redline ?

Redline er altså ikke 2500 RPM ved min bil.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ivan Madsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 03-03-09 18:32

On Tue, 3 Mar 2009 18:17:51 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>On Tue, 03 Mar 2009 18:04:05 +0100, Ivan Madsen wrote:
>
>> Moderne turbodiesel giver generelt en meget afslappet kørsel, fordi
>> der er "nogen hjemme" helt fra lave omdrejninger.
>
>Hvordan kan man tale om "lave" omdrejninger ved 50% af redline ?

Puntoen trækker som en bjørn fra 1100 - er selvfølgelig ikke meget
bevendt over 3500, men 4500 o/min max.

Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 08:21


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:0koqq4p2s7l32kd1pe31lt6n3t4ptns140@4ax.com...

> Men hvis man kan lide at skifte gear og sparke til den er en benzin
> 16V sagen ) For en diesel (det store flertal) taber pusten relativt
> tidligt i den leg.

Men en diesel har vel så momentet hvor
den kan 'rykke fra' en benziner ??
Eller kan en benzin 'altid' trække
fra eller følge med en diesel ??
Det handler blot om at gear ned ?

Vildt spørgsmål..derfor frem med tallene.,o)



Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-09 18:14

Tom skriver:
>
> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
> omdrejninger

Altså er det ikke dielsebiler man kan lide at køre - men turbobiler.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ivan Madsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 03-03-09 18:34

On Tue, 03 Mar 2009 18:13:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Tom skriver:
>>
>> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
>> omdrejninger
>
>Altså er det ikke dielsebiler man kan lide at køre - men turbobiler.
>

Det kan være, du har ret - udvalget af turbo-benzinere udenfor
"sports-modeller" har jo hidtil været ret begrænset, men der kommer
flere og flere med tilsyneladende ret "behagelige" momentkurver.

Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-09 22:11

Ivan Madsen skriver:
>
> Det kan være, du har ret - udvalget af turbo-benzinere udenfor
> "sports-modeller" har jo hidtil været ret begrænset, men der kommer
> flere og flere med tilsyneladende ret "behagelige" momentkurver.

Omend SÅB næppe kan kaldes de fleste af deres biler for "sportsmodeller"
og VAG's 1,8T har været her omend meget længe, er det rigtigt.




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Mørch (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Brian Mørch


Dato : 03-03-09 18:33



> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
> omdrejninger
>
> --

Præcis :)



Henrik B. (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-03-09 21:31

"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
news:49ad69cd$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
>> omdrejninger
>>
>> --
>
> Præcis :)

Ergo skyldes din glæde ikke brændstoffets art, men teknologien...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-09 22:12

"Brian Mørch" skriver:
>
> Præcis :)

Hvad er der så til hinder i at købe en lille turbobenziner og spare
halvdelen i grøn ejer afgift ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Mørch (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Brian Mørch


Dato : 04-03-09 05:57



> Hvad er der så til hinder i at købe en lille turbobenziner og spare
> halvdelen i grøn ejer afgift ?
>
>
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at den måske vil være dyrere. Vi leder
efter en bil som er fra 06/07 med et absolut loft på 230000,- Og gerne
mindre.




Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-03-09 06:12

"Brian Mørch" skriver:
>
> Umiddelbart kunne jeg forestille mig at den måske vil være dyrere. Vi leder
> efter en bil som er fra 06/07 med et absolut loft på 230000,- Og gerne
> mindre.

En som denne:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/VW-Golf-1,4-5d.-TSi-140-Trendline_ID336501.htm

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Mørch (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Brian Mørch


Dato : 04-03-09 19:19


>
> En som denne:
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/VW-Golf-1,4-5d.-TSi-140-Trendline_ID336501.htm
>
Hvis den liige havde været lidt længere.. :) Det skal være st.car.



Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-03-09 21:27

"Brian Mørch" skriver:
>
> Hvis den liige havde været lidt længere.. :) Det skal være st.car.

Sådan en Golf V er nu stor nok - altså med mindre man har brug for at
skal have et hundebur med.

Barnevogn i sådan en er intet problem. Det har vi selv levet med.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html


Klaus (som du nok kan regne ud ikke er til stationcars)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus G. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-03-09 06:28

> Barnevogn i sådan en er intet problem. Det har vi selv levet med.
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html
>
>
> Klaus (som du nok kan regne ud ikke er til stationcars)
Og hvis man ikke er til den type barnevogn der? :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Klaus D. Mikkelsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-03-09 06:30

"Klaus G." skriver:
>
> Og hvis man ikke er til den type barnevogn der? :)

Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Anders Majland (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 05-03-09 15:43

> Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
> For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".

Hvis dermed mener berlingo/partner/kangoo med flere så er de i nyeste
aftapning da ved at minde om personbiler

Nej en stationcar køber man når man har behov for en "børnecontainer" men
hellere vil give 100.000kr mere for at løse opgaven i en bil der er
behageligere at køre i .

Vi var ud for en citroen sælger i hobro der _ville_ sælger også en berlingo
selvom vi var der for at se på en C5 st.car ...

Skulle vi have ny bil dd ville jeg da overveje en prøvetur i en ny
berlingo/partner for at se hvad der er sket på området. En c4 grand picasso
var for stor og flydende - Der er ellers god plads til flutes hvis man slår
3' række sammen

--
anders dot majland at jyde dot dk
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance << ikke købt i hobro


Henrik B. Schmidt (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 05-03-09 16:40

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:

>> For mig er en stationcar første
>>skridt mod en "Flutecontainer".
>
>Hvis dermed mener
>berlingo/partner/kangoo med flere så
>er de i nyeste
>aftapning da ved at minde om
>personbiler

Øh, neeeeeeeeeeeeejjjjjj.....!!!!!

M.v.h.


Henrik B. Schmidt (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 05-03-09 16:40

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:

>> For mig er en stationcar første
>>skridt mod en "Flutecontainer".
>
>Hvis dermed mener
>berlingo/partner/kangoo med flere så
>er de i nyeste
>aftapning da ved at minde om
>personbiler

Øh, neeeeeeeeeeeeejjjjjj.....!!!!!

M.v.h.


KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 22:40


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:49afe4dc$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
>> For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".
>
> Hvis dermed mener berlingo/partner/kangoo med flere så er de i nyeste
> aftapning da ved at minde om personbiler
>
> Nej en stationcar køber man når man har behov for en "børnecontainer" men
> hellere vil give 100.000kr mere for at løse opgaven i en bil der er
> behageligere at køre i .
>
> Vi var ud for en citroen sælger i hobro der _ville_ sælger også en
> berlingo selvom vi var der for at se på en C5 st.car ...
>
> Skulle vi have ny bil dd ville jeg da overveje en prøvetur i en ny
> berlingo/partner for at se hvad der er sket på området. En c4 grand
> picasso var for stor og flydende - Der er ellers god plads til flutes hvis
> man slår 3' række sammen
>
Jeg kom forbi en C3 Picasso idag - den kunne også være et fornuftigt
kompromis.


Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 08:19


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49ad5ce2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
>> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>>> diesel
>>
>> Fordi?
>
> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
> omdrejninger

Jeg synes det ville være federe, hvis der kom nogle
tal på bordet mht. mellemacc. og 0-100 tiderne.
Det kan man bedre forholde sig til, istedet for
de lovprisninger om, at "min bil er pissehurtig 30-80
fordi det er en diesel med kæmpe moment" osv...

De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
kan sikkert nok matche en dieselhakker
i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??

Så derfor..frem med tallene.



Tom (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 07-03-09 09:42


">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
news:49b21ff5$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:49ad5ce2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>>>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>>>> diesel
>>>
>>> Fordi?
>>
>> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
>> omdrejninger
>
> Jeg synes det ville være federe, hvis der kom nogle
> tal på bordet mht. mellemacc. og 0-100 tiderne.
> Det kan man bedre forholde sig til, istedet for
> de lovprisninger om, at "min bil er pissehurtig 30-80
> fordi det er en diesel med kæmpe moment" osv...
>
> De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
> vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
> kan sikkert nok matche en dieselhakker
> i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??
>
> Så derfor..frem med tallene.

Et oliefyr behøver slet ikke være hurtigere end en benziner i mellemacc.,
forskellen er ofte bare at man ikke skal skifte så meget gear med turbo som
uden.
Jeg forudsætte selvf. at oliefyret er med turbo og benzineren er uden.

...
Tom



Ukendt (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-03-09 10:16


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49b2336f$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> ">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

>> De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
>> vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
>> kan sikkert nok matche en dieselhakker
>> i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??


> Et oliefyr behøver slet ikke være hurtigere end en benziner i mellemacc.,
> forskellen er ofte bare at man ikke skal skifte så meget gear med turbo
> som uden.
> Jeg forudsætte selvf. at oliefyret er med turbo og benzineren er uden.


Hvor langsom er en TDI 1.9 eks. modsat en Alfa 2.0 benzin ??
Både 0-100 og fra 60-130 op gennem gearene eks. ??
Har dieselfolket grund til denne 'succes' hvis endelige det gælder ?

-eller handler det blot om 'færre gearskift' som værende et
kvalitetsstempel i sig selv ?



Klaus D. Mikkelsen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-03-09 10:45

">> Eque <<" skriver:
>
> Hvor langsom er en TDI 1.9 eks. modsat en Alfa 2.0 benzin ??
> Både 0-100 og fra 60-130 op gennem gearene eks. ??
> Har dieselfolket grund til denne 'succes' hvis endelige det gælder ?
>
> -eller handler det blot om 'færre gearskift' som værende et
> kvalitetsstempel i sig selv ?

Den der er hurtigst er den der har flest HK til rådighed i det
omdrejningsområde der skal bruges til opgaven.

Tager man en 150 HK's Alfa og lader den dreje som en gal, vil den til
enhver tid trække fra en diesel med maks 130HK. Den har jo 20HK mere at
gøre godt med.

Begynder vi så at "dovne den" og ikke vil skifte gear er det stadigvæk
den med flest HK til rådighed i det brugte omdrejningsområde der er
hurtigtst. Har en motor et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger
heraf have flere HK til rådighed.

Nogen er syge med at skifte gear, andre kan lide at bilen kan skifte
hastighed uden at man skal skifte gear hele tiden.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 03-03-09 18:08

On Tue, 3 Mar 2009 16:17:13 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
>news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>> diesel
>
>Fordi?

Fordi en benziner uden turbo er ret "død" ved lave omdrejninger.

Hvorfor spørger du om noget du godt selv ved??

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Henrik B. (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-03-09 21:32

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:9uoqq4ho0vcqltq4eis8ha1nn9qlomu8ud@4ax.com...

>>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>>> diesel
>>
>>Fordi?
>
> Fordi en benziner uden turbo er ret "død" ved lave omdrejninger.
>
> Hvorfor spørger du om noget du godt selv ved??

Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
skyld at der er masser af moment....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Martin Johansen [600~ (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 03-03-09 21:57


>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
>skyld at der er masser af moment....

Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
turbo... gaaaaaaaaaaab

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Ivan Madsen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 03-03-09 22:20

On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>
>>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
>>skyld at der er masser af moment....
>
>Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
>turbo... gaaaaaaaaaaab


naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
den var der!! (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
gad før 2500 o/min)

Martin Johansen [600~ (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 03-03-09 22:24


>naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
>benzinere.

Jeg synes generelt de snorksover

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

KASO (04-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 04-03-09 07:04


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:ui7rq455f7vqu78s17i0h5jarrlhd68htr@4ax.com...
> On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
> <martinlj@tiscali.dk> wrote:
>
>>
>>>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
>>>skyld at der er masser af moment....
>>
>>Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
>>turbo... gaaaaaaaaaaab
>
>
> naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
> benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
> køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
> at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
> kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
> den var der!! (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
> bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
> gad før 2500 o/min)

Heldigvis kan det laves bedre. Vi havde en Mégane Coupé 1.6 16V - den trak
godt allerede fra 15-1600 rpm - ikke helt som vores turbodiesel, der trækker
stort set fra tomgang - men pænt. Jeg har dog også prøvet en Civic 1.8 af
nyeste type - den var trods 30 hk mere temmeligt bovlam til den fik nogle
omdrejninger - så det er ikke alle, der har lært det endnu.


N/A (16-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-03-09 21:44



N/A (16-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-03-09 21:44



Leif Langgaard (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 03-03-09 17:04

"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i en meddelelse
news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel,
> hører man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km
> årligt for at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt
> slid på motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
>
> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
> diesel og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt
> småture og i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt,
> vil kunne argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode
> til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
> Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
> teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
> overnævnte familie?
>

Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder der
særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?

Eller beviser det bare at diesler nok holder til mere en rygtet siger?

Mersliddet, kompenseres det ikke ved at motorerne ved optimale betingelser
let kører fra 5- 800.000km eller mere?

--
Langgaard
www.megapixels.dk
Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!





Niels Bengaard (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 03-03-09 18:37

>> Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel,
>> hører man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km
>> årligt for at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt
>> slid på motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
>>
>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
>> diesel og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt
>> småture og i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt,
>> vil kunne argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo
>> sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
>> Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
>> teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
>> overnævnte familie?
>>
>
> Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder der
> særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?
>
> Eller beviser det bare at diesler nok holder til mere en rygtet siger?
>
> Mersliddet, kompenseres det ikke ved at motorerne ved optimale betingelser
> let kører fra 5- 800.000km eller mere?

Håndværker varevogne har måske 100-120 hk på en 2.5 liters turbodiesel, eks.
Toyota Hiace, motorerne er som regel forholdsvis lavteknologi med lav
ydelse. Så de er slet ikke sammenlignelige med person dieselmotorer.
Men slid ville jeg også se stort på.

Mvh Niels



Klaus G. (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 03-03-09 20:49

> Håndværker varevogne har måske 100-120 hk på en 2.5 liters turbodiesel,
> eks. Toyota Hiace, motorerne er som regel forholdsvis lavteknologi med lav
> ydelse. Så de er slet ikke sammenlignelige med person dieselmotorer.
> Men slid ville jeg også se stort på.
Jeps.

Se bare den her øse:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1128457.ece
"Konceptbilen har 170 hk 1,6 liter turbodieselmotor", er man så ikke snart
ved at pine en motor for meget? :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Henrik B. (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-03-09 21:34

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49ad8999$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Se bare den her øse:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1128457.ece
> "Konceptbilen har 170 hk 1,6 liter turbodieselmotor", er man så ikke snart
> ved at pine en motor for meget? :)

Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
1,6-liter's turbo-benziner...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Preben Riis Sørensen (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-03-09 23:56


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
> Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
> sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
> 1,6-liter's turbo-benziner...

Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en tingest
bliver sat til at bestille noget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



KASO (04-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 04-03-09 07:06


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
news:49adb59c$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>>
>> Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
>> sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
>> 1,6-liter's turbo-benziner...
>
> Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en
> tingest bliver sat til at bestille noget?

Sandsynligvis noget lavere end en 2.0 med samme ydelse (uden respirator).


Armand (23-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-03-09 20:57

Henrik B. skrev:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:49ad8999$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Se bare den her øse:
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1128457.ece
>> "Konceptbilen har 170 hk 1,6 liter turbodieselmotor", er man så ikke
>> snart ved at pine en motor for meget? :)
>
> Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er
> som sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
> 1,6-liter's turbo-benziner...
>
Det er nok begrebet GDi (á "G" som i Gasoline!) der ikke helt har sat
sig endnu hos dele af motorpressen :-/

--
Armand.

Leonard (03-03-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-03-09 19:01

Leif Langgaard wrote:

> Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder
> der særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?

Eller måske er det bare fordi håndværkere pr. tradition køber diesel?
Jeg kender en tømrermester, der forsøger at holde sig til lokalt
arbejde, hans benzin-firma-varevogn kører ca. 5.000 km om året.

--
Leonard

Anders Majland (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 04-03-09 10:58

> Motoren vil jo sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.

Er det ikke en myte fra før indprøjtning og turboer ?

/A


Finn Guldmann (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-03-09 15:06

Anders Majland skrev:
>> Motoren vil jo sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt"
>> igennem.
> Er det ikke en myte fra før indprøjtning og turboer ?
>
Hvornår har dieselmotorer ikke været med indsprøjtning?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

kanstrupperne@stofan~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : kanstrupperne@stofan~


Dato : 04-03-09 07:15

> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
> hvordan ser det så ud?

Jeg har en E46 320d Touring fra 2002 og efter vi er flyttet kører vi
næppe mere end 15000 om året. Det betyder dog ikke en skid for mit
vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og
ville ikke bytte den for en benziner med mindre den havde 6 ben og
220+ hk. Min har en elektriks hjælpevarmer standard monteret, og den
hjælper til med varmen lige så snart motoren kører - derfor en den ret
hurtig varm - mindst lige så hurtigt som en benziner.

Jeg har også et 5 kw Webasto oliefyr monteret, men det skal bruges med
tanke på at man ikke dræner batteriet - men det er ellers et guld
stykke grej Jeg skifter olie midt i mellem de foreskrevne skift -
dvs. for hver 11000 km ca - netop pga koks og vand i olien, etc.

Jeg ville slet ikke være bekymret hvis jeg var dig - slet ikke hvis du
køber en der bliver hurtigt varm som f.eks. en BMW. Jeg vil da have en
530d næste gang - uanset om jeg cykler på arbejde...det har SLET ikke
noget med det at gøre (det forstår koner bare ikke....)

Mvh. Flemming Kanstrup

Henrik B. (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-03-09 20:28

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:9c9e33d3-74b0-4835-8bed-087951beb2fe@g38g2000yqd.googlegroups.com...

....vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og

Nej! Du er vild med turbo - basta! Det har ikk en skid at gøre med at det er
en diesel. En benzinturbo kan akkurat det samme, hvad angår moment...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Per Henneberg Kriste~ (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 04-03-09 21:07


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49aed62f$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> news:9c9e33d3-74b0-4835-8bed-087951beb2fe@g38g2000yqd.googlegroups.com...
>
> ...vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og
>
> Nej! Du er vild med turbo - basta!

Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)


--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-03-09 21:28

Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)

Hvilket turbo på en benziner også kan gøre.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 20:14


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49AEE44A.B8CCEA57@du.kan.finde.den...
> Per Henneberg Kristensen skriver:
>>
>> Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)
>
> Hvilket turbo på en benziner også kan gøre.
>

Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 hk/500Nm,
der kan køre 19,2 km/l....


Klaus D. Mikkelsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-03-09 20:18

KASO skriver:
>
> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 hk/500Nm,
> der kan køre 19,2 km/l....

Nævn mig en diesel der kan overholde det.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 21:18


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49B0255C.25E34DD8@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>> hk/500Nm,
>> der kan køre 19,2 km/l....
>
> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece


MB C 250 CDI Blue Efficiency
204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.

Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data


Niels Bengaard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 05-03-09 21:32

>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>>> hk/500Nm,
>>> der kan køre 19,2 km/l....
>>
>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>
>
> MB C 250 CDI Blue Efficiency
> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>
> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>

Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes
hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede
brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt
forbrug.

Mvh Niels



Ivan Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-09 21:45

On Thu, 5 Mar 2009 21:32:12 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>>>> hk/500Nm,
>>>> der kan køre 19,2 km/l....
>>>
>>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>>>
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>>
>>
>> MB C 250 CDI Blue Efficiency
>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
>> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>>
>> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>>
>
>Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes
>hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede
>brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt
>forbrug.
>
Hvis det er klaret ved en EU-test, må det jo være gældende! - så kan
man da sammenligne med hvad økonomi man får ud af biler me tilsvarende
tal fra samme test, hvis man da ikke bare tramper på pedalen ved
enhver given lejlighed

KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 21:45


"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
news:gopcsc$1v19$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>>>> hk/500Nm,
>>>> der kan køre 19,2 km/l....
>>>
>>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>>>
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>>
>>
>> MB C 250 CDI Blue Efficiency
>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
>> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>>
>> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>>
>
> Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes
> hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede
> brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt
> forbrug.

Og?

Det gælder samtlige biler på markedet. De er opgivet efter en standard, som
sjældent nåes i praksis. MB plejer dog ikke at være så langt fra i praksis
som en del andre. Så jeg mangler stadig at se en benzinbil med samme
normforbrug og præstationer, men det findes vist ikke.....


Niels Bengaard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 05-03-09 21:41

>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>>> hk/500Nm,
>>> der kan køre 19,2 km/l....
>>
>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>>
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>
>
> MB C 250 CDI Blue Efficiency
> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>
> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>

http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825
Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget
billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.

Mvh Niels



KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 22:05


"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen
news:gopdc5$1v80$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204
>>>> hk/500Nm,
>>>> der kan køre 19,2 km/l....
>>>
>>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
>>>
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>>
>>
>> MB C 250 CDI Blue Efficiency
>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
>> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>>
>> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>>
>
> http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825
> Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget
> billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.

4 km/l kortere, 150Nm mindre - og en forklædt folkevogn koster selvfølgelig
mindre end en MB - så prisen er irrelevant. Så det var meget langt fra
målet......


Niels Bengaard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 05-03-09 23:58

>>> MB C 250 CDI Blue Efficiency
>>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit
>>> på 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>>>
>>> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data
>>>
>>
>> http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825
>> Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget
>> billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.
>
> 4 km/l kortere, 150Nm mindre - og en forklædt folkevogn koster
> selvfølgelig mindre end en MB - så prisen er irrelevant. Så det var meget
> langt fra målet......

4 km kortere, men meget bedre totaløkonomi.
Hurtigere acc og topfart, så hvad skal man med momentet? Så korrekt, den er
måske ikke meget langt fra Mercedes som du siger, men dog et stykke forbi.

Mvh Niels



Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 21:57

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b03369$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>
>
> MB C 250 CDI Blue Efficiency
> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.

Skal bilen ikke lige på gaden først? Om ikke andet så vi kan se, hvad den
reelt kører på literen...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 22:08


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b03ca0$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b03369$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece
>>
>>
>> MB C 250 CDI Blue Efficiency
>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på
>> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
>
> Skal bilen ikke lige på gaden først? Om ikke andet så vi kan se, hvad den
> reelt kører på literen...

Hvorfor? Benzinbilerne overholder da heller ikke normtallene (eller rettere:
De gør det lige så sjældent eller lige så ofte som dieselbilerne - alt
afhængig af vægten på højrefoden). Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober
sidste år - så mon ikke den allerede er på gaden?


Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 22:18

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b03f3a$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober sidste år - så mon ikke den
> allerede er på gaden?

Tro mig - det er den ikke!

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 22:29


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b041a0$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b03f3a$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober sidste år - så mon ikke den
>> allerede er på gaden?
>
> Tro mig - det er den ikke!

Den er til salg i Tyskland til levering fra maj måned - så nej - ikke helt.
Det ændrer dog ikke på, at ingen endnu har kunnet fremvise en benzinbil med
tilsvarende data.

Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu heller
ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller ikke
komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche de
data.... (turbo eller ej)



Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 23:08

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu heller
> ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller ikke
> komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche de
> data.... (turbo eller ej)

Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.
Og så slipper man for det ækeldiesel...

Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen ikke
kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 23:35


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b04d52$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu
>> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller
>> ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche
>> de data.... (turbo eller ej)
>
> Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
> 211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.

5,6 km/l - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt
på"....

> Og så slipper man for det ækeldiesel...

Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere
for mit brændstof"?
(Nej - jeg er ikke "dieselfanatiker" - idag var jeg ude for at se på en bil
nr. 2 - med benzinmotor, da det er bedre til dét formål)

> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen
> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.

Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....


Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 23:50

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b0537a$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> 5,6 km/l - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt
> på"....

Igen er det afhængigt af, hvor tæt bilerne kommer med deres reelle forbrug.

>> Og så slipper man for det ækeldiesel...
>
> Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere
> for mit brændstof"?

Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt
ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde ud
at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke mindst
udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...

>> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen
>> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
>
> Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....

Nu snakker vi om at køre økonomisk - ik´? For det er jo det vi snakker...
Gi'r du en 320d nogen på hatten, så ryger den også pænt nedad...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Anders Majland (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-03-09 12:51

> Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt
> ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde
> ud at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke
> mindst udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...

Jeg er enig - trods det at vi har en diesel. Heldigivs kan den køre 1000km
på en optankning og det er ikke mig der tanker den hver gang ...

Men forleden tankede jeg diesel ved en statoil i oslo. Der var en
skumgummikrave op pistolen til at fange dråber der måtte løbe tilbage og
pistolen var _ren_ En simpel og effektiv løsning


KASO (06-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 06-03-09 18:14


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b05709$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b0537a$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> 5,6 km/l - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er
>> "tæt på"....
>
> Igen er det afhængigt af, hvor tæt bilerne kommer med deres reelle
> forbrug.

Jeg ser ingen grund til at diesel'en skulle afvige mere end en benzin.

>
>>> Og så slipper man for det ækeldiesel...
>>
>> Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale
>> mere for mit brændstof"?
>
> Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt
> ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde
> ud at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke
> mindst udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...

Ja - nogle har lidt svært ved at finde ud af det. Jeg synes nu ikke
problemet er stort på de tanke, jeg bruger, men jeg har da oplevet det.
Heldigvis kan man tage plastikhandsker de fleste steder - så slipper man for
selv at lugte af diesel'en.

Det er "sjovt", at mange nu synes at det er interessant at jagte
dieselbilerne for partikler. Man glemmer så, at de til gengæld kører længere
på literen - og vent bare: På et tidspunkt finder man ud af at benzinbiler
udleder "noget andet" som er langt værre - og sådan skifter det frem og
tilbage....

>
>>> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen
>>> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
>>
>> Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....
>
> Nu snakker vi om at køre økonomisk - ik´? For det er jo det vi snakker...
> Gi'r du en 320d nogen på hatten, så ryger den også pænt nedad...

Enig - pointen var bare, at kørt på samme måde, er afvigelsen fra normen
formentlig nogenlunde identisk.


Niels Bengaard (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-03-09 00:22

>>> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu
>>> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg
>>> heller ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der
>>> kan matche de data.... (turbo eller ej)
>>
>> Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
>> 211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.
>
> 5,6 km/l - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt
> på"....
>
>> Og så slipper man for det ækeldiesel...
>
> Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere
> for mit brændstof"?
> (Nej - jeg er ikke "dieselfanatiker" - idag var jeg ude for at se på en
> bil nr. 2 - med benzinmotor, da det er bedre til dét formål)
>
>> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen
>> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
>
> Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....

Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men totaløkonomisk
og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut skal være Mercedes.

Mvh Niels



KASO (06-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 06-03-09 18:18

> Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men
> totaløkonomisk og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut
> skal være Mercedes.

Nu er det ikke totaløkonomi, men teknologi, der er interessant her - og du
har svaret: Dieselmotorerne er pt. benzinmotorerne overlegne mht. ydelse vs.
brændstoføkonomi. Det er klart, at en MB er dyrere end de fleste andre
biler - det gælder uanset om det er benzin eller diesel, men det har intet
med teknologien at gøre.


Niels Bengaard (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-03-09 20:04

>> Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men
>> totaløkonomisk og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut
>> skal være Mercedes.
>
> Nu er det ikke totaløkonomi, men teknologi, der er interessant her - og du
> har svaret: Dieselmotorerne er pt. benzinmotorerne overlegne mht. ydelse
> vs. brændstoføkonomi. Det er klart, at en MB er dyrere end de fleste andre
> biler - det gælder uanset om det er benzin eller diesel, men det har intet
> med teknologien at gøre.

Benzin vil aldrig nå dieselbiler på økonomi. De er ikke teknologisk
sammenlignelige, så vil du sammenligne dieselmotorer skal du sammmenligne
med diesel og benzin med benzin. Hvis man vil have en grøn teknologi skal
man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
0 omdr.

Mvh Niels



Klaus D. Mikkelsen (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-03-09 20:19

Niels Bengaard skriver:
>
> Hvis man vil have en grøn teknologi skal
> man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
> 0 omdr.

Hvad i alverden fejler et dampdrevent køretøj?
Det har også maks moment fra stilstand og kan fyres med helt Co2
neutralt brændstof - nemlig træ.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ivan Madsen (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 06-03-09 20:21

On Fri, 06 Mar 2009 20:19:20 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Niels Bengaard skriver:
>>
>> Hvis man vil have en grøn teknologi skal
>> man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
>> 0 omdr.
>
>Hvad i alverden fejler et dampdrevent køretøj?
>Det har også maks moment fra stilstand og kan fyres med helt Co2
>neutralt brændstof - nemlig træ.
>
Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)

Klaus D. Mikkelsen (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-03-09 20:35

Ivan Madsen skriver:
>
> Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
> for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
> verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)

Du mener som med træpillefyr til huse?

Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
producere.

Er det kun mig der finder det forkasteligt?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ivan Madsen (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 06-03-09 20:42

On Fri, 06 Mar 2009 20:35:26 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ivan Madsen skriver:
>>
>> Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
>> for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
>> verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
>
>Du mener som med træpillefyr til huse?
>
>Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
>vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
>kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
>enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
>Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
>virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
>producere.
>
>Er det kun mig der finder det forkasteligt?
>

Jeg mener generelt der fældes for meget skov rundt om i verden - i
flere verdensdele er regnskov ved at være truet eller decideret en
sage blot. Træpiller er jo kun en del af problemet - men om det er
forkasteligt, når træet ligger der....nok ikke. Men trist set ud fra
at man gerne vil bevare lidt træer på jorden. Men det er nok vores
mindste problem om ganske få år, så er klimaændringer (med eller uden
Co2 påvirkning - aner det ikke) nok et større problem.

Leonard (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-03-09 22:21

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Er det kun mig der finder det forkasteligt?

Næh, men når det nu er tilladt og billigt at have en pillefyr, samtidig
med at det ikke er tilladt at have egen vindmølle og etablering af sol-
eller jordvarme er for dyrt, så er det jo meget naturligt, at folk
vælger den billigste løsning.

Det er jo helt den samme mekanik som når folk skal vælge mellem at køre
med kollektiv trafik eller i egen bil, der er mange, der kunne vælge
bilen fra, men da det ikke koster mere og er nemmere så ...

--
Leonard

KASO (06-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 06-03-09 23:17


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49B17AFE.36440938@du.kan.finde.den...
> Ivan Madsen skriver:
>>
>> Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
>> for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
>> verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
>
> Du mener som med træpillefyr til huse?
>
> Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
> vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
> kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
> enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
> Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
> virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
> producere.
>
> Er det kun mig der finder det forkasteligt?
>
Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
(mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
Norden), så er det vel intet problem?


Klaus D. Mikkelsen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-03-09 07:54

KASO skriver:
>
> Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
> (mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
> Norden), så er det vel intet problem?

Fælder man et strort træ, planter man et lille bitte nyt.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (07-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 07-03-09 09:02


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:49B219F3.49CE02E7@du.kan.finde.den...
> KASO skriver:
>>
>> Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
>> (mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
>> Norden), så er det vel intet problem?
>
> Fælder man et strort træ, planter man et lille bitte nyt.
>

Jo-jo - det er jo svært at plante et stort, hvis man ikke bare skal flytte
det fra et andet sted

Det er vel fortsat intet problem - det lille træ vokser op - det store de
fældede startede jo også som lille. Så længe de planter (mindst) lige så
mange træer, som de fælder, er det ikke noget problem. I praksis planter de
vist langt flere, og så tynder de ud i dem senere - dermed er der mange små
til at optage CO2.


Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 23:09

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu heller
> ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller ikke
> komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche de
> data.... (turbo eller ej)

http://www.audidanmark.dk/cms/NyeBiler/Priser/PrisOgTeknik.asp?id=8&model=A4&type=Limousine&mpn=

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


KASO (05-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-09 23:37


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b04d70$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu
>> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller
>> ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche
>> de data.... (turbo eller ej)
>
> http://www.audidanmark.dk/cms/NyeBiler/Priser/PrisOgTeknik.asp?id=8&model=A4&type=Limousine&mpn=
>

Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er den
temmeligt langt fra at matche.


Henrik B. (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-09 00:00

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:49b053ee$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er
> den temmeligt langt fra at matche.

Spritmonitor.de siger ca. 15,5 i snit for Bimmeren....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


KASO (06-03-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 06-03-09 18:15


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49b05963$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> news:49b053ee$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er
>> den temmeligt langt fra at matche.
>
> Spritmonitor.de siger ca. 15,5 i snit for Bimmeren....

Og ca. 10,1 for Audi'en - så i praksis er forskellen endnu større, da
dieselbilen kører 50% længere pr. liter end benzinbilen. Det er da en
forskel, der er til at tage at føle på....


Henrik B. (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-03-09 21:32

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:49aedf7f$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Nej! Du er vild med turbo - basta!
>
> Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)

Det var godt at du fik det "halv" med.....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Henrik B. Schmidt (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 05-03-09 16:42

kanstrupperne@stofanet.dk skrev:
>- og så gør det ikke noget at den
>går så langt
>> på literen at man kan tillade sig
>>at drømme om en tomatkasse også.
>>
>
>og kan man egentlig få en
>turbobenziner med lige så meget
>moment og km/
>l som en 530d med automatgear?
>Eller en 320d 150 hk for den sags
>skyld? (det er et spørgsmål...)

Km/l når ikke helt derop, men hvad angår moment, så ja, sagtens
endda!

M.v.h.


kanstrupperne@stofan~ (05-03-2009)
Kommentar
Fra : kanstrupperne@stofan~


Dato : 05-03-09 00:25


> Nej! Du er vild med turbo - basta! Det har ikk en skid at gøre med at det er
> en diesel. En benzinturbo kan akkurat det samme, hvad angår moment...

Næææ...det var nu ikke det jeg sagde. Jeg er vild med Turbodiesel -
der er noget dejligt ved den afslappede facon på motorvejen med 2000
rpm og det høje moment - og så gør det ikke noget at den går så langt
på literen at man kan tillade sig at drømme om en tomatkasse også.

Jeg er helt med på hvad du mener, og jeg ville sikkert også blive glad
for en 335i.

kanstrupperne@stofan~ (05-03-2009)
Kommentar
Fra : kanstrupperne@stofan~


Dato : 05-03-09 00:30

- og så gør det ikke noget at den går så langt
> på literen at man kan tillade sig at drømme om en tomatkasse også.
>

og kan man egentlig få en turbobenziner med lige så meget moment og km/
l som en 530d med automatgear? Eller en 320d 150 hk for den sags
skyld? (det er et spørgsmål...)

Kim Kristensen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 07-03-09 16:40

On 3 Mar., 23:56, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
>
>
>
> > Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
> > sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
> > 1,6-liter's turbo-benziner...
>
> Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en tingest
> bliver sat til at bestille noget?
> --
>            M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> Pre...@esenet.dk

Hvis det nu er en benzin og ikke diesel som de skriver, så skulle den
gå 15,64 km/l hvis tallet 2,33 kg CO2 pr. liter fra Spritmonitor er
rigtigt (2,33/0,149=15,64). Får den klø kan den sikkert sluge en del,
i og med at der bliver stoppet mere i den end den selv er i stand til
at suge.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 07-03-09 16:46

On 4 Mar., 07:04, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> "Ivan Madsen" <karinogi...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:ui7rq455f7vqu78s17i0h5jarrlhd68htr@4ax.com...
>
>
>
>
>
> > On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
> > <marti...@tiscali.dk> wrote:
>
> >>>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
> >>>skyld at der er masser af moment....
>
> >>Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
> >>turbo... gaaaaaaaaaaab
>
> > naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
> > benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
> > køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
> > at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
> > kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
> > den var der!! (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
> > bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
> > gad før 2500 o/min)
>
> Heldigvis kan det laves bedre. Vi havde en Mégane Coupé 1.6 16V - den trak
> godt allerede fra 15-1600 rpm - ikke helt som vores turbodiesel, der trækker
> stort set fra tomgang - men pænt. Jeg har dog også prøvet en Civic 1.8 af
> nyeste type - den var trods 30 hk mere temmeligt bovlam til den fik nogle
> omdrejninger - så det er ikke alle, der har lært det endnu.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det må være andre faktorer end det faktiske moment på hjulene der
giver den fornemmelse, for Civic’en er den der levere mest moment på
hjulene af de to over hele skalaen. Ifølge Rototest som vist regnes
som ganske troværdig, ligger Megane 1,6 16V 120,5Nm på hjulene ved
2004 omd. mens Civic 1,8 levere 120,1Nm ved 1000 omd. Det maksimale
moment Megane leverer, er 137,9Nm ved 3758 omd. mens Civic med 140,5Nm
levere mere allerede ved 2002 omd.

http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=822

http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=544

Ja jeg ved godt at kurven er for den 107 hk Megane 1,6 16V, men med de
samme 148Nm på motoren skal gearingen i den 110 hk model være meget
anderledes, for at levere væsentligt mere moment på hjulene.

Med venlig hilsen Kim

Armand (16-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-03-09 21:44

Kim Kristensen skrev:
>
>
> Det må være andre faktorer end det faktiske moment på hjulene der
> giver den fornemmelse, for Civic’en er den der levere mest moment på
> hjulene af de to over hele skalaen.
> http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=822
> http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=544
>
På hjulene?
Surfer man på Civic-spec's har den 128 pund/fod og dét angives, som
vanligt, for motoren.
Når rri-se. opgiver "på hjulet" må det være á målt på rullefelt, men
tallet må være omregnet eftersom det er det samme!

I modsætning til effekt lader drejningsmomentet sig omforme v.h.a.
gearing - Det er dét man udnytter når man indlægger et lavere gear for
at spanden skal kunne trække op ad en stej bakke: Motoren leverer sit
vanlige drejningsmoment, men momentet der lægges i hjulene er større
p.g.a. den ændrede gearing.
Eftersom at der ikke er 1:1 gearing mellem motor og trækkende hjul er
det altså farligt at begynde at tale om "på hjulet" for momentets
vedkommende :-|

Eftersom at de to biler kan have meget afvigende slutgearing mellem
motor og hjul er det af samme grund ikke realistisk at sammenligne hvor
mange NM man har til rådighed ved et givent omdrejningstal (á kører du
med samme omdrejninger i 1.gear er baghjulsmomentet betragteligt
større!). En sammenligning á momentet ved det omdrejningstal som svarer
til 110km/t vil være mere beskrivende :-|

--
Armand.

--
Armand.

N/A (16-03-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-03-09 21:44



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste