/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircondition under 3 grader, virker på nog~
Fra : thhedk@gmail.com


Dato : 25-02-09 07:17

Hej,

I brugsanvisningen på min Mondeo står, at aircondition ikke virker
under 3-4 grader, og det passer, for alt dugger til hvis jeg bruger
recirkulation ved de grader. Efter hvad jeg har hørt, er det noget med
at luften fryser til is et eller andet sted.
Men nu har jeg fået aircon i min nye Nissan Primastar varevogn, og den
afdugger fin ved -2 grader og recikulation, jeg prøvede lige at slukke
aircon, 10 sek. så kunne jeg intet se for dug, så den kan åbenbart
sagtens affugte luften.

Hvordan kan det lade sig gøre?

 
 
Ukendt (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-09 17:12

On Wed, 25 Feb 2009 06:16:49 -0800 (PST), thhedk@gmail.com wrote:

> Hvordan kan det lade sig gøre?

Jeg tror såmænd bare at Nissan går tættere på grænsen, med en lille risiko
for at fordamperen, (kølelegemet), ender op i en stor isklump, og så i
øvrigt forhindrer luftcirkulation helt. :-/

Min Xantia nægter også at starte airconditionkompressoren i frostvejr.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

alexbo (25-02-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-02-09 17:13


<thhedk@gmail.com> skrev

>Men nu har jeg fået aircon i min nye Nissan Primastar varevogn, og den
>afdugger fin ved -2 grader og recikulation, jeg prøvede lige at slukke
>aircon, 10 sek. så kunne jeg intet se for dug, så den kan åbenbart
>sagtens affugte luften.

Hvordan kan det lade sig gøre?

Formentlig "ved" Nissanen at du bruger recirkulation, så er udetemperaturen
uden betydning, den hiver fugten ud af den varme indeluft.
Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.
Mondeoen er nok styret af udeluften.


Du vil få bedre afdugning ved at bruge udeluften.
Luft der er -2 grader indeholder mindre fugt end luft på + 5 gr. fra
airconnen.

mvh
Alex Christensen







thhedk@gmail.com (25-02-2009)
Kommentar
Fra : thhedk@gmail.com


Dato : 25-02-09 09:29

> Formentlig "ved" Nissanen at du bruger recirkulation, så er udetemperaturen
> uden betydning, den hiver fugten ud af den varme indeluft.'

Ok, men det "ved" Mondeoen vel også, den ændrer da på både styrke og
hvilke dyser der skal pustes i, modsat varevognen som heller ikke har
automatik eller noget.

> Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.

ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
rigtig mærke.

> Du vil få bedre afdugning ved at bruge udeluften.
> Luft der er -2 grader indeholder mindre fugt end luft på  + 5 gr. fra
> airconnen.

Ok, men jeg kører ikke med recirkulation af den grund, mere for at
lukke dieselos og andre lugte ude


Niels Bengaard (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 25-02-09 18:07

> Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.

ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
rigtig mærke.

Man kan som regel mærke når koblingen på kompressoren trækker, ellers kan
man se det i motorrummet.

MVh Niels



Uffe Bærentsen (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 25-02-09 23:09

Niels Bengaard wrote:
>> Kan airconnen starte ved minusgrader uden recirkulation.
>
> ja altså den lyser i lampen, men om den kører eller ej kan jeg ikke
> rigtig mærke.
>
> Man kan som regel mærke når koblingen på kompressoren trækker, ellers
> kan man se det i motorrummet.

Det er langt fra alle der har en kobling der klikker.
Der kan også være en ventil der sidder inde i kompressoern der bliver
aktiveret.

(mener nogle modeller af Mondeo har det)

Hvis kompressoren er med ventil, så er det ikke helt så nemt.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ib Jakobsen (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-02-09 07:00

Uffe Bærentsen skrev:

>
> Det er langt fra alle der har en kobling der klikker.
> Der kan også være en ventil der sidder inde i kompressoern der bliver
> aktiveret.

Der vil jeg nok mene noget andet. Det er godt nok en teknik man bruger
på store anlæg. Men jeg har aldrig set andet end med kobling på biler.


>
> (mener nogle modeller af Mondeo har det)
>
> Hvis kompressoren er med ventil, så er det ikke helt så nemt.


Du kan se det med de bare næver. Bare føl på rørene. Det tynde fra
kompressoren skal være varmere en det tykke tilgangsrør. Det skulle
gerne være koldt med kondensvand på.






--
MVH
Ib Jakobsen

Uffe Bærentsen (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-02-09 17:51

Ib Jakobsen wrote:
> Uffe Bærentsen skrev:
>
>>
>> Det er langt fra alle der har en kobling der klikker.
>> Der kan også være en ventil der sidder inde i kompressoern der bliver
>> aktiveret.
>
> Der vil jeg nok mene noget andet. Det er godt nok en teknik man bruger
> på store anlæg. Men jeg har aldrig set andet end med kobling på biler.

Så har du ikke set ordentlig efter
http://www.alibaba.com/product-free/100451539/OEM_A_C_Compressor_Assy_/showimage.html


>> (mener nogle modeller af Mondeo har det)

Det var så VW / Audi jeg har set det på


>> Hvis kompressoren er med ventil, så er det ikke helt så nemt.
>
>
> Du kan se det med de bare næver. Bare føl på rørene. Det tynde fra
> kompressoren skal være varmere en det tykke tilgangsrør. Det skulle
> gerne være koldt med kondensvand på.

Jeg vil gerne have mine 10 fingre i god behold.
Ovenstående medfører at jeg nødig kommer tæt på sådanne ting som remme der
er i drift.

Remmen spørger ikke først om den må snuppe fingeren




--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ib Jakobsen (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-02-09 22:40

Uffe Bærentsen skrev:

>> Der vil jeg nok mene noget andet. Det er godt nok en teknik man bruger
>> på store anlæg. Men jeg har aldrig set andet end med kobling på biler.
>
> Så har du ikke set ordentlig efter
> http://www.alibaba.com/product-free/100451539/OEM_A_C_Compressor_Assy_/showimage.html

Jeg sagde ikke at det ikke fandtes. Teknisk kan det lade sig gøre, men
jeg har bare ikke stødt på det på hverken personbiler og busser. Men man
bruger det på store stationære anlæg. Så dit udsagn "Det er langt fra
alle" vil jeg godt anfægte. Sådan har det været hidtil. Men de problemer
det giver. Blandt andet er det hårdt ved koblingerne. Og på små motorer
giver det ubehag når den kobler fra og til. Kunder klager over bilen
hugger når de kører lige ud af landevejen.





>
> Jeg vil gerne have mine 10 fingre i god behold.
> Ovenstående medfører at jeg nødig kommer tæt på sådanne ting som remme der
> er i drift.

Du behøver ikke at rode lige ved kompressoren. Du kan gøre det hvilket
som helst i motorrummet. Ellers kræver det bare at man er lidt
nærværende. Men skal man sms´se samtidig, kan det godt gå galt.


--
MVH
Ib Jakobsen

Leif (25-02-2009)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 25-02-09 21:56

<thhedk@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:5b3c9548-d799-4371-80c0-56e8c9c3dfb7@t7g2000yqa.googlegroups.com...
Hej,

I brugsanvisningen på min Mondeo står, at aircondition ikke virker
under 3-4 grader, og det passer, for alt dugger til hvis jeg bruger
recirkulation ved de grader. Efter hvad jeg har hørt, er det noget med
at luften fryser til is et eller andet sted.
Men nu har jeg fået aircon i min nye Nissan Primastar varevogn, og den
afdugger fin ved -2 grader og recikulation, jeg prøvede lige at slukke
aircon, 10 sek. så kunne jeg intet se for dug, så den kan åbenbart
sagtens affugte luften.

Hvordan kan det lade sig gøre?



Min Primera WP11 fra 2001 virker fint i alt slags vejr - også frost.
Har egentligt aldrig lagt mærke til der er forskel ved lave minusgrader.
Affugter perfekt - når bare man husker at skifte pollenfilter årligt.
Bøvl første gang fordi handskerum skal ud, men skærer man ud i
plastikket inde bag, er det let at skifte de næste gange.

Mvh, Leif


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste