/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Finde et primtal i intervallet [n; 2*n]
Fra : Bjarke Walling


Dato : 11-02-09 06:16

Hej.

Jeg er ved at designe et program, der bruger en hash-tabel. Hash-
tabellen bliver først genereret efter jeg har oversat programmet. Jeg
skal konstruere hash-tabellen ud fra et array, som er gemt inde i en
objekt-fil (eksekverbar fil). Hash-tabellen overskriver array'et. Det
er derfor ikke muligt at allokere mere plads til tabellen. Da jeg ikke
kan være sikker på at generere en minimal perfekt hash, så sørger jeg
for at der er plads nok at tage af. Hvert element i array'et optager
to elementers plads. Jeg har altså n elementer og har allokeret plads
til 2*n elementer. Det er rammerne for hash-tabellen. En typisk metode
til at fordele elementerne bedre er at sørge for antallet af "huller"
i tabellen er et primtal. Nu kommer mit spørgsmål: Er det altid muligt
at finde et primtal i intervallet [n; 2*n]? Problemet kan omformuleres
til om det gælder for alle x >= 1 at next_prime(x) <= 2*x. Jeg synes
jeg har læst et sted at primtal fordeler sig eksponentielt, så min
intuition siger mig at det må være rigtigt, men jeg kan ikke bevise
det. Er der nogen her i gruppen, der kan?

Problemet er rent teoretisk og for min egen nysgerrigheds skyld. Jeg
får ikke mere end et par tusinde elementer, og der kan jeg altid finde
et primtal.

Mvh.
Bjarke

 
 
Martin Larsen (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 11-02-09 16:27

"Bjarke Walling" <bjarke.walling@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:33a02973-9325-42ad-9cc2-200669d4c247@z1g2000yqn.googlegroups.com...

Er det altid muligt
at finde et primtal i intervallet [n; 2*n]? Problemet kan omformuleres
til om det gælder for alle x >= 1 at next_prime(x) <= 2*x. Jeg synes
jeg har læst et sted at primtal fordeler sig eksponentielt, så min
intuition siger mig at det må være rigtigt, men jeg kan ikke bevise
det. Er der nogen her i gruppen, der kan?

-----

Ja, det kunne være sjovt at se.
Bertrand-Chebyshev theorem
http://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand%27s_postulate

Mvh
Martin


Torben Ægidius Mogen~ (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 11-02-09 16:55

Bjarke Walling <bjarke.walling@gmail.com> writes:

> Er det altid muligt at finde et primtal i intervallet [n; 2*n]?

Ja. Det kaldes Bertrands formodning og blev bevist af Chebyshev i
1850. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand's_postulate for flere
detaljer.

   Torben

Bjarke Walling (11-02-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Walling


Dato : 11-02-09 11:27

On 11 Feb., 16:26, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> Ja, det kunne være sjovt at se.
> Bertrand-Chebyshev theoremhttp://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand%27s_postulate

Tak for jeres svar! Så min intuition havde ret, men jeg er da godt nok
kommet på arbejde, hvis jeg skal forstå detaljerne i det her bevis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_Bertrand%27s_postulate

Dog kan jeg sove trygt og vide at min algoritme til at generere hash-
tabellen virker i alle (også urealistiske) tilfælde.

Mvh.
Bjarke

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste