"Morten Christensen" <mortenc(at)webspeed.dk> writes:
>Hej Gruppe
>Min bror fik følgende meddelelse, da han ville sende en mail:
>"554 Service unavailable; Client host [83.92.177.145] blocked using
>sbl-xbl.spamhaus.foo;
http://www.spamhaus.org/query/bl?ipƒ.92.177.145"
>Hvor ligger oplysningen om at denne IP er blokeret?
Det står jo sådan set på det fine link: Spamhaus har en liste over
IP-adresser, der tildeles til slutbrugere. Det vil typisk sige ADSL-
og dial-up-adresser. Der er ikke nødvendigvis sendt spam fra disse
adresser, og i det hele taget behøver de ikke have lavet noget som
helst galt.
Men nogle organisationer vælger, at de ikke vil modtage mail fra
folks private opkoblinger. De insisterer på, at folk skal bruge
udbyderens mailserver til at sende igennem. Baggrunden er oftest,
at spam sædvanligvis kommer fra malware på private maskiner. Hvis
man simpelthen bare blokerer al mail fra dem, slipper man for en
masse spam.
>Kan man gøre andet end at vente og prøve igen?
Det hjælper ikke. Han skal konfigurere sin mailklient til at sende
ud via udbyderens mailserver. Eller måske fortælle modtageren (via
telefon eller noget), at han ikke kan sende mail til dem, og at de
derfor ikke kan forvente, at han vil fortsætte samarbejdet.
Det kommer jo unægteligt lidt an på modtageren, hvad der er smart
at gøre her
Mvh.
Klaus.