Hej Mads,
I det sammenhæng forstår jeg godt dit ønske men den korte
version er, det kan man ikke undtagen hvis den enkelte fabrikant
har kalkuleret både candela og watt, så skal du være meget
heldig.
Du kan søge på den enkelte fabrikants hjemmeside i håbet for at
finde denne information
I dette link gøres et svagt forsøg på at give et estimate:
http://en.wikipedia.org/wiki/Candela
Ja det er rigtigt at det handler om at blive set; men det er
ikke korrekt at sætte en kraftig projektør op, der kun mest vil
genere andre.
Derfor er reglerne om minimumafstanden at lyset kan se på,
afhængig af skibets størrelse en god retningslinie og tabellen i
tillæg I stk 8 giver en liste over sammenhørende værdier mellem
synsvidde og lysstyrke i candela for K- 0,8 der er atmosfærisk
transmissionsevne svarende til en meteorologisk synsvidde på ca.
13 sømil.
Du kan sammenligne din nuværende lanternes formåen med
specifikationen på en LED Lanterne og så se om det passer dig og
pengepungen.
Under alle omstændigheder skal din båd være indrettet således at
du vil have tilstrækkelig batterikapacitet til at lanternerne
kan lyse natten igennem (og i vejr med nedsat sigt) under
himmelstrøg hvor du end vil sejle.
Mvh/Harding
Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>Tak for svaret.
>Når jeg interesserer mig for forbruget
>i watt, skyldes det mine beregninger
>over strømforbruget totalt ved
>havsejlads i flere døgn i træk. I den
>sammenhæng er det jo yderst relevant,
>skulle jeg mene.
>
>Jeg er bekendt med bestemmelserne i
>store træk (har Yachtskipper af 3. grad,
>selvom det er mange år siden), men
>interesserer mig i det konkrete tilfælde
>for netop min lanternes lys-evne, ikke
>i candela, men i sømil. Jeg håber, at
>nogen i dette forum kan give mig et
>estimat over denne udfra
>hieroglyfferne
>på pæren. Dette for at kunne vurdere,
>om jeg vil få en mindre lysstærk
>lanterne ved udskiftning til diode.
>Får jeg ikke det, betyder det mindre for
>mig, om lanternen er i helt nøjagtig
>overensstemmelse med bestemmelserne.
>Det handler først og fremmest om at blive set!
>
>--
>
>
>Venlig hilsen
>
>Mads Bo Falk,
>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>
>
>"Får og beder kan ej forstå
>længslers tog over bølgen blå"
>
>Jeppe Aakjær
>
>
>
>
>"Harding Larsen (slet F8081)"
><harding@F8081larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12320533820.629467042013587@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Mads,
>>
>> Jeg tror at du er kommet til at
>>sammenblande det med at man ikke
>> skal berøre halogenpærer ved
>>monteringen men bruge detn
>> medfølgende beskyttelse arrangement.
>>
>> Selvfølgelig skal en pærer ikke være
>>fedtet fra fingre der har
>> berørt div. fedtede overflader.
>>Pæren skal være ren. Rengøring
>> kan foretages med sprit.
>> Årsagen er væsentligt at lyset som
>>udsendes skal være i.h.t.
>> specifikationerne i Søvejsreglernes
>>tillæg I stykke 7.
>> Der skal til pæren være 12V og
>>tilstrækkelig strøm for at
>> opfylde kravet til lyset. Her er
>>tykkelsen af kablet betydende
>> og tillige de indgående
>>forbindelser, kontakter og sikringers
>> spændingsfald.
>> Værdien Watt har ingen mening her
>>det er lysets farve angivet
>> ved farvespekterets hjørnekordinater
>>og lysets styrke der
>> udregnes ved hjælp af en formel
>>hvori indgår lysstyrken i
>> Candela, når lanternen er
>>installeret. Tærskelfaktoren.
>> Synsvidden i sømil. Den atmosfæriske
>>transmissionsevne.
>> Tillige skal den maksimale lysstyrke
>>for skibslys begrænses for
>> at undgå uhensigtsmæssig blænding.
>>Denne begrænsning må ikke
>> tilvejebringes ved variabel
>>regulering af lysstyrken.
>> En sådan regulering vil ændre lysfarven.
>>
>> Hvor langt væk en lanterne kan ses
>>står der også i
>> Søvejsreglernes tillæg I afsnit 7.
>> Jeg tror at din manglende viden
>>hidrører fra at du ikke har
>> erhvervet et duelighedsbevis, kan
>>det ikke være tilfældet?
>>
>> Jeg tror at du skal vente med at
>>udskifte til diodelys indtil du
>> kan få diodelys der opfylder
>>bestemmelserne.
>>
>> Konstruktion af lys og signalfigurer
>>og installation af lys om
>> bord i skibet skal være i
>>overensstemmelse med de krav, der er
>> fastsat af vedkommende myndighed i
>>den stat, hvis flag skibet er
>> berettiget til at føre.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>>>Jeg har, i toppen af masten, en
>>>trefarvet lanterne med pære. Ved afmontering
>>>ifb. med afmastning for nylig kom jeg
>>>til at røre pæren. Det må man vist
>>>ikke.
>>>Spørgsmål 1: Kan man afrense
>>>"nallerne" med sprit el.lign. for at gøre
>>>skaden god igen, eller er pæren kaput?
>>>
>>>Spørgsmål 2: hvordan kan jeg se på
>>>pæren, hvor mange watt den er på? Der
>>>står en kryptisk kode på glasset: "SM
>>>4M NK LANTERN 12V 18cd"
>>>
>>>Spørgsmål 3: hvor langt væk kan en
>>>sådan lanterne ses? 1 SM er vist
>>>lovbefalet for både under 12 m. Jeg
>>>overvejer at udskifte lanternen med en
>>>diode-lanterne. Har fundet en, som har
>>>en angivet synsvidde på 2 SM. Det
>>>synes jeg egentlig ikke lyder af
>>>meget, men er pære-lanternen bedre?
>>>Diode-lanternen bruger kun 0,2 A i
>>>strøm, og der er ikke risiko for, at
>>>pæren springer midt i sæsonen, med
>>>store udfordringer for en
>>>højde-kylling
>>>som mig til følge!
>>>
>>>--
>>>
>>>
>>>Venlig hilsen
>>>
>>>Mads Bo Falk,
>>>S/Y Mathilde, Pd26, Århus
>>>
>>>
>>>"Får og beder kan ej forstå
>>>længslers tog over bølgen blå"
>>>
>>>Jeppe Aakjær
>>