En motors levetid er først og fremmest afhængig af materialevalg
og bearbejdning af de enkelte dele i motorens design.
Grundlæggende forsømmelser hævner sig.
Er dette i orden vil nedbrydningkomme fra driften.
Smøreolie og kølevæsken skal skiftes med jævne mellemrum og hvis
der i motorolien findes metalsplinter er der ved at ske noget i
motoren. Nedbrydningsprodukter kan sætte sig uheldige steder og
forårsage et mindre slid og helt op tile et total haveri.
Væsentlig årsag til olieskift er fjernelse af slamprodukter m.m.
Indsugningsluften skal selvfølgelig være ren.
Megen forurening kommer fra brændstoffet.
Forkoksningsrester giver et udtryk for brændstofoliens
tilbæjlighed til at afsætte koks og sod.
Faste stoffer i brændstoffet skal filtreres fra, ellers
forstopper de dysehuller og fremkalder slid. Især sand virker
slivende på brændstofpumper og ventiler.
Brændstofoliens svovlindhold kan forårsage korrosion idet SO2
kan trænge ned i krumtaphuser og forene sig med vand til
svovlsyrling og svovlsyre, der angriber jern og stål.
Fenoler der findes i tjæreolie, angriber kobber og zink, så
disse materialer skal man helst undgå i motorer, der kan blive
udsat for at arbejde med tjæreolie. Ved blanding af tjæreolie og
olier af jordolien kan der udskilles faste partikler, så man bør
altid rense tankene godt før man fylder en anden art olie i dem.
Det gælder især ved påfyldning med biodiesel.
Det må frarådes at påfylde biodiesel for anvendelse i en alm
dieselmotor.
Det er vigtigt altid at passe motoren omhyggeligt, det giver den
længste levetid alt andet lige.
Mvh/Harding
Leon Hulstrøm <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev:
>
><elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>news:93386d8d-6223-42e5-a337-33e87463d
>155@41g2000yqf.googlegroups.com...
>> Er der noget specielt du har kikket på ?
>
>>>Hej Leon.
>>>Nej, det er bare ren og skær
>>>nysgerrighed og undren
>
>Okai...
>
>Saltvandskølet benzin V6/V8 200+hk
>1000timer/5år kunstigt åndedrat og
>hjertmassage (manifolder) så holder
>den måske 800 timer til.
>Saltvandskølet diesel 2-4cyl. 10-50hk
>3000-5000timer nogle sikkert mere !!
>Ferskvandskølet er +1000 timer for
>benzin og +2000 for diesel.
>
>Jeg skal lige sige, at gætte en
>maritim motors levetid er lige så let som at
>vinde i lotto.
>
>Det er det vi alle elsker mest som er
>synderen, saltvand.
>
>Mvh
>Leon