/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremser glider
Fra : tp


Dato : 11-01-09 01:56

Hejsa

for to dage kom en kedelig detajle ved bilen

1. brems efter den har stået stille længe : tager først fat efter ca 2m
bremsning. Herefter ingen problemer. I teorien ikke det store problem når
man ved det og testbremser hver gang man skal køre, men hvad skyldes det?
kan det være en belægning af en art?! Prøvede her til aften at bremse
hårdt, acc en masse gange således at skiverne lugtede meget brændt i håb om
af evt skidt er brændt væk. Har dog ikke tjekket om dette løste problemet.

Bilen har alu'er og skiver på alle hjul, dvs de er fri i luften og kan få
skidt på sig

Bilen er en fabia fra aug. Har kørt 17000km

Mvh TP



 
 
Henning Præstegaard (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 11-01-09 09:03

"tp" <> skrev i meddelelsen

> for to dage kom en kedelig detajle ved bilen
>
> 1. brems efter den har stået stille længe : tager først fat efter ca 2m
> bremsning. Herefter ingen problemer. I teorien ikke det store problem
> når man ved det og testbremser hver gang man skal køre, men hvad skyldes
> det? kan det være en belægning af en art?! Prøvede her til aften at
> bremse hårdt, acc en masse gange således at skiverne lugtede meget brændt
> i håb om af evt skidt er brændt væk. Har dog ikke tjekket om dette løste
> problemet.
>
> Bilen har alu'er og skiver på alle hjul, dvs de er fri i luften og kan få
> skidt på sig
>
Rust. Efter først bremsning er rusten slebet af og bremserne virker normalt
igen.

> Bilen er en fabia fra aug. Har kørt 17000km
>
Forekommer ved alle biler med stål skivebremser.

mvh
Henning


Armand (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-09 17:14

Henning Præstegaard skrev:
> "tp" <> skrev i meddelelsen
>
>> for to dage kom en kedelig detajle ved bilen
>>
>> 1. brems efter den har stået stille længe : tager først fat efter ca
>> 2m bremsning. Herefter ingen problemer. I teorien ikke det store
>> problem når man ved det og testbremser hver gang man skal køre, men
>> hvad skyldes det? kan det være en belægning af en art?! Prøvede her
>> til aften at bremse hårdt, acc en masse gange således at skiverne
>> lugtede meget brændt i håb om af evt skidt er brændt væk. Har dog
>> ikke tjekket om dette løste problemet.
>>
>> Bilen har alu'er og skiver på alle hjul, dvs de er fri i luften og kan
>> få skidt på sig
>>
> Rust. Efter først bremsning er rusten slebet af og bremserne virker
> normalt igen.
>
>> Bilen er en fabia fra aug. Har kørt 17000km
>>
> Forekommer ved alle biler med stål skivebremser.
>
Ikke på min 'Gøjt!

Kan det ikke tænkes at være tabt vacuum i bremseforstærkeren der tidligt
under turen endnu ikke er helt genopbygget, hvorfor man skal træde så
meget hårdere på pedalen :-/
Jeg mener: når bilen ikke umiddelbart bremser træder man refleksmæssigt
hårdere på pedalen og får den derved til at bremse, men registrerer
hændelsen som at den ikke bremsede de første par meter!?

--
Armand.

tp (11-01-2009)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 11-01-09 18:53

>> Forekommer ved alle biler med stål skivebremser.
>>
> Ikke på min 'Gøjt!
>
> Kan det ikke tænkes at være tabt vacuum i bremseforstærkeren der tidligt
> under turen endnu ikke er helt genopbygget, hvorfor man skal træde så
> meget hårdere på pedalen :-/
> Jeg mener: når bilen ikke umiddelbart bremser træder man refleksmæssigt
> hårdere på pedalen og får den derved til at bremse, men registrerer
> hændelsen som at den ikke bremsede de første par meter!?
>


Det er da en mulighed. Er det i så fald en fejl? Der er jo garanti på
kassen, så er der noget, skal det fandme udbedres



Armand (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-09 23:14

tp skrev:
>>> Forekommer ved alle biler med stål skivebremser.
>>>
>> Ikke på min 'Gøjt!
>>
>> Kan det ikke tænkes at være tabt vacuum i bremseforstærkeren der
>> tidligt under turen endnu ikke er helt genopbygget, hvorfor man skal
>> træde så meget hårdere på pedalen :-/
>> Jeg mener: når bilen ikke umiddelbart bremser træder man
>> refleksmæssigt hårdere på pedalen og får den derved til at bremse, men
>> registrerer hændelsen som at den ikke bremsede de første par meter!?
>>
>
>
> Det er da en mulighed. Er det i så fald en fejl? Der er jo garanti på
> kassen, så er der noget, skal det fandme udbedres
>
Måske "karburator" is, der jo opstår i forbindelse med undertryk ved
temperaturer omkring frysepunktet, og bremseforstærkeren fungerer jo
netop v.h.a. undertryk! :-/

--
Armand.

ShutEye (11-01-2009)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 11-01-09 09:59

Is måske. Har oplevet det flere gange når vejret er som nu.
Og det løses, som du selv skriver, ved en enkelt kvik nedbremsning.



Niels P Sønderskov (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 11-01-09 13:27

On Sun, 11 Jan 2009 01:55:47 +0100, tp wrote:

> Hejsa
>
> for to dage kom en kedelig detajle ved bilen
>
> 1. brems efter den har stået stille længe : tager først fat efter ca 2m
> bremsning. Herefter ingen problemer. I teorien ikke det store problem
> når man ved det og testbremser hver gang man skal køre, men hvad skyldes
> det? kan det være en belægning af en art?! Prøvede her til aften at
> bremse hårdt, acc en masse gange således at skiverne lugtede meget
> brændt i håb om af evt skidt er brændt væk. Har dog ikke tjekket om
> dette løste problemet.

Helt almindelig og kan også bare skyldes vand. Efter længere tids
henstand skal man altid straks prøve med en let bremsning for at sikre
sig at de virker.

--
Niels

Martin Johansen [600~ (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-01-09 13:48

In article <4969e5a2$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> On Sun, 11 Jan 2009 01:55:47 +0100, tp wrote:
>
> > Hejsa
> >
> > for to dage kom en kedelig detajle ved bilen
> >
> > 1. brems efter den har stået stille længe : tager først fat efter ca 2m
> > bremsning. Herefter ingen problemer. I teorien ikke det store problem
> > når man ved det og testbremser hver gang man skal køre, men hvad skyldes
> > det? kan det være en belægning af en art?! Prøvede her til aften at
> > bremse hårdt, acc en masse gange således at skiverne lugtede meget
> > brændt i håb om af evt skidt er brændt væk. Har dog ikke tjekket om
> > dette løste problemet.
>
> Helt almindelig og kan også bare skyldes vand. Efter længere tids
> henstand skal man altid straks prøve med en let bremsning for at sikre
> sig at de virker.

Helt almindeligt?? MÃ¥ske med en VW..

Sorry, men jeg har aaaaaldrig nogensinde oplevet det og ville rende
skrigende bort fra sådan en bil.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

HB (11-01-2009)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 11-01-09 14:11


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:martinlj-DB8689.13474711012009@news.sunsite.dk...

>
> Helt almindeligt?? MÃ¥ske med en VW..
>
> Sorry, men jeg har aaaaaldrig nogensinde oplevet det og ville rende
> skrigende bort fra sådan en bil.

Oplever det også på min VAG bil. Den bremser ikke særlig godt første gang om
morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er noget bæ hvis
man ikke lige husker det!

--
/HB


Mogens (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-01-09 15:06


"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:4969e16c$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Oplever det også på min Skoda. Den bremser ikke særlig godt første gang om
> morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er noget bæ hvis
> man ikke lige husker det!

Sker også på min VAG-bil - at den ikke kan bremse overhovedet. F.eks. i
silende regnvejr på motorvejen. Kommer man kørende med 130 km/t og anvender
et vanligt tryk, når folk trækker ud foran, bremser bilen ikke de første par
sekunder.

Blot for at dæmme op for eventuelle verbale overfald, betyder ovenstående
ikke noget i tilfælde af katastrofeopbremsning, idet bilen er født med
bremseassistent...



HB (11-01-2009)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 11-01-09 15:16


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:U0nal.5570$U5.44985@newsb.telia.net...
>
> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4969e16c$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
>> Oplever det også på min Skoda. Den bremser ikke særlig godt første gang
>> om morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er noget bæ
>> hvis man ikke lige husker det!
>
> Sker også på min VAG-bil - at den ikke kan bremse overhovedet. F.eks. i
> silende regnvejr på motorvejen. Kommer man kørende med 130 km/t og
> anvender et vanligt tryk, når folk trækker ud foran, bremser bilen ikke de
> første par sekunder.

Har jeg aldrig oplevet. Kun når jeg triller ud fra parkeringspladsen om
morgenen og lige skal sænke farten, så skal der trykkes lidt xtra hårdt. Det
er ikke fordi den ikke vil bremse, man skal blot lige trykke lidt mere til
den.

> Blot for at dæmme op for eventuelle verbale overfald, betyder ovenstående
> ikke noget i tilfælde af katastrofeopbremsning, idet bilen er født med
> bremseassistent...

Heldigvis.

--
/HB


Henrik Stidsen (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-01-09 15:35

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in
news:U0nal.5570$U5.44985@newsb.telia.net:

> Blot for at dæmme op for eventuelle verbale overfald, betyder
> ovenstående ikke noget i tilfælde af katastrofeopbremsning, idet bilen
> er født med bremseassistent...

Det er forhåbentlig noget du har testet og ikke bare noget du regner med
for det lyder godt nok en smule farligt :S

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Mogens (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-01-09 16:31


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9B909E80E4C09henrikstidsendk@130.225.247.90...

> Det er forhåbentlig noget du har testet og ikke bare noget du regner med
> for det lyder godt nok en smule farligt :S

Jeg synes heller ikke, det "lyder" optimalt. Bremseevnen er tilstede,
og -assistenten virker jo på den måde, at den måler på chaufførens gøren og
laden og ikke på udstyret ude ved hjulet som sådan...



Uffe Bærentsen (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 11-01-09 16:40

Mogens wrote:
> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4969e16c$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
>> Oplever det også på min Skoda. Den bremser ikke særlig godt første
>> gang om morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er
>> noget bæ hvis man ikke lige husker det!
>
> Sker også på min VAG-bil - at den ikke kan bremse overhovedet. F.eks.
> i silende regnvejr på motorvejen. Kommer man kørende med 130 km/t og
> anvender et vanligt tryk, når folk trækker ud foran, bremser bilen
> ikke de første par sekunder.

Ovenstående er jo nok forklaringen på Mercedes bremser.
NB det er ikke alle Mercedes der har finessen, men her kommer forklaringen:
Hvis viskerne er tændt, eller sensoren registrerer vand på ruden,
så kører viskerne jo.
Hvis viskerne kører, så må der også være vand på vejbanen.
Vand på vejbanen betyder risiko for vand på bremserne.
Pr. automatik bliver der så trykket ganske let på bremsen med jævne
mellemrum.
Denne automatik medfører så at bremserne altid er tørre og klar til brug
Det kedelige er så bare at bremserne slides mere end uden nævnte automatik.


> Blot for at dæmme op for eventuelle verbale overfald, betyder
> ovenstående ikke noget i tilfælde af katastrofeopbremsning, idet
> bilen er født med bremseassistent...

Dét er også inkluderet i automatikken


På side 7 i dette dokument er der lidt info.

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/327_traction_and_braking/327%20HO%2009%20SBC%20(WJB)%2003-05-04.pdf


--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Hans Paulin \(6310\) (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 11-01-09 18:29

Uffe Bærentsen skrev:

> Hvis viskerne er tændt, eller sensoren registrerer vand
> på ruden, så kører viskerne jo.
> Hvis viskerne kører, så må der også være vand på vejbanen.
> Vand på vejbanen betyder risiko for vand på bremserne.
> Pr. automatik bliver der så trykket ganske let på bremsen med jævne
> mellemrum.
> Denne automatik medfører så at bremserne altid er tørre og klar til
> brug

So ein Ding muss ich auch haben!

(Ikke at mine bremser ikke virker hver gang! )
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Lars [6710] (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 14-01-09 09:00

Mogens skrev:

>
> Blot for at dæmme op for eventuelle verbale overfald, betyder ovenstående
> ikke noget i tilfælde af katastrofeopbremsning, idet bilen er født med
> bremseassistent...
>
>
Har du prøvet det ?
For jeg tvivler godt nok på at bremseassistenten kan gøre mere ved
problemet end du selv kan ved en max nedbremsning...

Har selv en Skoda Roomster og nu efter 20 mdr optræder problemet
pludselig. havde prob på min tidligere Octavia I men troede de havde
løst det på de nyere modeller....

Har lige været hos SMC og brokke mig, og de siger bare at de godt kender
problemet og at der ikke er noget at gøre..... Jeg behøver vel ikke sige
at jeg ikke var tilfreds med den forklaring

mvh
Lars

tp (11-01-2009)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 11-01-09 16:04

> Oplever det også på min VAG bil. Den bremser ikke særlig godt første gang
> om morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er noget bæ
> hvis man ikke lige husker det!


ok, så det er meget normalt.

Har dog aldrig haft andet end vag (dog som skoda'er og seat) men har aldrig
oplevet det før. Er det fordi der nu er skiver på alle hjul, hvor de øvrige
havde tromler bag, og dermed ikke var direkte i kontakt med naturens
krafter?

MC'en, der også bliver brugt flittigt i de her tider gør det heller ikke,
men den har rustfri skiver med vent. huller.



HB (11-01-2009)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 11-01-09 16:15


"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:496a0a54$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Oplever det også på min VAG bil. Den bremser ikke særlig godt første gang
>> om morgenen når der er frost - De skal lige "varmes" op. Det er noget bæ
>> hvis man ikke lige husker det!
>
>
> ok, så det er meget normalt.
>
> Har dog aldrig haft andet end vag (dog som skoda'er og seat) men har
> aldrig oplevet det før. Er det fordi der nu er skiver på alle hjul, hvor
> de øvrige havde tromler bag, og dermed ikke var direkte i kontakt med
> naturens krafter?

Det er min første VAG bil (Octavia 2.0 tdi fra 08') og jeg har aldrig
oplevet at bremserne opfører sig på den måde med andre biler jeg har haft.
Bremserne skurrer en hel del det første stykke tid som på andre biler men
her skal der trykkes til for blot at bremse let første gang.
Kigger jeg på skiverne ser de grå og mærkelige ud, selv efter kørsel - ikke
blanke som andre og jeg bremser ellers jævnligt fra 130 - 0km/t på
motorvejsfrakørsel netop for at få bremserne brugt/motioneret da jeg kører
mange lange stræk.

Mht. bremsetromler bag, så tror jeg ikke det ville være anderledes med
bremseforringelsen i starten netop fordi de sidder bagerst og ikke er bilens
primære bremse.

> MC'en, der også bliver brugt flittigt i de her tider gør det heller ikke,
> men den har rustfri skiver med vent. huller.

Og vel også med flydene ophæng som på de fleste mc'er.
På biler er det vist kun de ypperste modeller der har det, så det syns jeg
er lidt svært at sammenligne.

--
/HB


Niels P Sønderskov (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 11-01-09 14:26

On Sun, 11 Jan 2009 13:47:47 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Sorry, men jeg har aaaaaldrig nogensinde oplevet det og ville rende
> skrigende bort fra sådan en bil.

Og hvor længe har du haft bilen stående? Nej vel.

--
Niels

Martin Johansen [600~ (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-01-09 17:32

In article <4969f35e$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> On Sun, 11 Jan 2009 13:47:47 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:
>
> > Sorry, men jeg har aaaaaldrig nogensinde oplevet det og ville rende
> > skrigende bort fra sådan en bil.
>
> Og hvor længe har du haft bilen stående? Nej vel.

Ã…h et par uger af og til.

Jo vel.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Per Beer Hansen (11-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 11-01-09 21:49



"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:martinlj-B851BA.17322011012009@news.sunsite.dk...
>>
>> Og hvor længe har du haft bilen stående? Nej vel.
>
> Ã…h et par uger af og til.
>

Samme her, jeg mindes heller aldrig at have haft det problem på nogle af
mine biler.
Min nuværende bil (Ford Scorpio) står ofte stille, i flere uger ad gangen,
og den har heller ikke problemet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste