|
| Hvilken mc kaldes "Gyllesprederen"? Fra : Term the Worm |
Dato : 08-01-09 14:40 |
|
Hej,
hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
"Gyllesprederen"?
Jeg husker at ha' læst noget, såvel tysk som dansk, hvor en.. japaner
(ingen
navne!) blev omtalt som sådan, fordi motoren, der var foto fra (svjh)
_Etiopien_
(Eritrea) på den tyske hjemmeside, er så driftssikker, at den
"offline" bliver
brugt til markvanding, el-generatorer og hvad-ved-jeg.
-Jeg mener også at erindre, at vistnok to mærker.. deler æren, men..
...har nogen et link? Mit tyske er rustent *Aber nein??- Doch!* så
google
med flere har ikke kunnet trække noget frem...
mvh
Per
| |
Jan Petersen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Jan Petersen |
Dato : 08-01-09 22:42 |
|
Det må være 'Güllepumpe' du mener - Honda CX 500.
Mvh
Jan Petersen
www.QBike.dk
"Term the Worm" <termtheworm@gmail.com> schrieb im Newsbeitrag
news:60855a67-6e8c-43ed-988b-6916648c0069@s9g2000prm.googlegroups.com...
Hej,
hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
"Gyllesprederen"?
Jeg husker at ha' læst noget, såvel tysk som dansk, hvor en.. japaner
(ingen
navne!) blev omtalt som sådan, fordi motoren, der var foto fra (svjh)
_Etiopien_
(Eritrea) på den tyske hjemmeside, er så driftssikker, at den
"offline" bliver
brugt til markvanding, el-generatorer og hvad-ved-jeg.
-Jeg mener også at erindre, at vistnok to mærker.. deler æren, men..
...har nogen et link? Mit tyske er rustent *Aber nein??- Doch!* så
google
med flere har ikke kunnet trække noget frem...
mvh
Per
| |
Jesper Hedegaard (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 08-01-09 22:44 |
|
"Term the Worm" <termtheworm@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:60855a67-6e8c-43ed-988b-6916648c0069@s9g2000prm.googlegroups.com...
Hej,
hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
"Gyllesprederen"?
Jeg husker at ha' læst noget, såvel tysk som dansk, hvor en.. japaner
(ingen
navne!) blev omtalt som sådan, fordi motoren, der var foto fra (svjh)
_Etiopien_
(Eritrea) på den tyske hjemmeside, er så driftssikker, at den
"offline" bliver
brugt til markvanding, el-generatorer og hvad-ved-jeg.
-Jeg mener også at erindre, at vistnok to mærker.. deler æren, men..
...har nogen et link? Mit tyske er rustent *Aber nein??- Doch!* så
google
med flere har ikke kunnet trække noget frem...
mvh
Per
Honda CX 500 - fordi den tværvendte V2'er i høj grad ligener - en
traktormonteret pumpe til gyllespredning
Bruges mange steder - har set den som drivkraft på en -stor- palleløfter -
sådan en der hænger bag på en lastvogn.
Men der er nu flere japanere om budet - er meget sikker på at Kawasaki også
laver en, der ligner.
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Ivar (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 08-01-09 23:00 |
|
Jesper Hedegaard skrev:
> Honda CX 500 - fordi den tværvendte V2'er i høj grad ligener - en
> traktormonteret pumpe til gyllespredning
Ja, og på dansk kaldes CX500 gyllepumpen, ikke gyllesprederen.
For lige at få det på plads.
Ivar Magnusson
--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.
| |
Jesper Hedegaard (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 08-01-09 23:34 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.45647d91bf8a153d.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Jesper Hedegaard skrev:
>
>> Honda CX 500 - fordi den tværvendte V2'er i høj grad ligener - en
>> traktormonteret pumpe til gyllespredning
>
> Ja, og på dansk kaldes CX500 gyllepumpen, ikke gyllesprederen.
> For lige at få det på plads.
>
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
> Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
> at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.
>
>
Yep- så for sent at jeg bare fortsatte med -sprederen
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Uffe R. B. Andersen (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen |
Dato : 08-01-09 23:01 |
|
On Thu, 8 Jan 2009 13:40:04 -0800 (PST), Term the Worm
<termtheworm@gmail.com> wrote:
>hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
>"Gyllesprederen"?
"Siessu Horst, was sach ich, CX500, beste güllepumpe auffe welt" -
ikke lige det tysk vi lærer i skolen, men det tysk som tales i Werner
Beinharts univers (det er nok plattysk). Denne tyske mc-tegneserie
blev i sin tid bragt i DMC-bladet og historien med Horsts gyllepumpe,
der brænder sammen og Werners løsning - en (vandkølet) CX500 sættes i
mellem gylletank og tankvogn - har givetvis været i blandt dem.
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://blog.andersen.nu/
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 09-01-09 07:54 |
|
Uffe R. B. Andersen skrev:
> "Siessu Horst, was sach ich, CX500, beste güllepumpe auffe welt" -
> ikke lige det tysk vi lærer i skolen, men det tysk som tales i Werner
> Beinharts univers (det er nok plattysk). Denne tyske mc-tegneserie
> blev i sin tid bragt i DMC-bladet og historien med Horsts gyllepumpe,
> der brænder sammen og Werners løsning - en (vandkølet) CX500 sættes i
> mellem gylletank og tankvogn - har givetvis været i blandt dem.
http://www.dethlefsens.dk/download/Werner_hilft_Horst.pdf
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
news.tele.dk (09-01-2009)
| Kommentar Fra : news.tele.dk |
Dato : 09-01-09 10:14 |
| | |
Jens Jacob Bager Jen~ (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 09-01-09 10:22 |
|
> http://www.dethlefsens.dk/download/Werner_hilft_Horst.pdf
Tysk er fantastisk at svine folk til på "Halt die Fresse.
Gussrad-Wixer". Løst oversat: "Luk røven, støbefælgs-mastubant". Kørte
CX 500 egentlig ikke med comstar fælge som var noget sammen nittet
pladefælg?
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Grunnet (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 09-01-09 19:37 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen
news:4967171f$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Kørte CX 500 egentlig ikke med comstar fælge som var noget sammen nittet
> pladefælg?
>
Jo! De kører med Comstar-fælge ligesom flere andre Hondaer fra den tid gør.
Og fælgene er nittet sammen af mange dele, hvilke gør dem svære at holde
rene p.g.a. mange "kringelkroge" og sprækker, hvor man næste skal bruge
vatpind for at komme til at fjerne skidtet.
Fælgene og deres opbygning ses tydeligt på følgende billede - der ikke er af
en güllepumpe men en CB400N fra samme tidsperiode.
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/diverse/cb400n.jpg
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
Armand (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-01-09 22:11 |
|
Grunnet skrev:
>
> Fælgene og deres opbygning ses tydeligt på følgende billede - der ikke er af
> en güllepumpe men en CB400N fra samme tidsperiode.
>
Og det rører ved at motorcyklen med det meget underkendende øgenavn i
grunden er verdens først producerede motorcykel med slangeløse dæk
monteret som standard
--
Armand.
| |
Per V. Misser (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Per V. Misser |
Dato : 10-01-09 00:03 |
|
Hej
> Og det rører ved at motorcyklen med det meget underkendende øgenavn i
> grunden er verdens først producerede motorcykel med slangeløse dæk
> monteret som standard
Og den første, E-modellen i nyere tid med centralt fjederben og dæmper samt
luftunderstøttelse til bagsvingeren, her i forbindelse med ProLink.
Konceptet var ellers glemt i forbindelse med NSUs sørgelige undergang for
MCer med udgangen af halvtredserne.
--
Per V. Misser
CX500E 82
NSU SuperFox 56
| |
Steen Gruby (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-01-09 00:36 |
|
On Sat, 10 Jan 2009 00:03:11 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:
Hej Per.
>
>Og den første, E-modellen i nyere tid med centralt fjederben og dæmper samt
>luftunderstøttelse til bagsvingeren, her i forbindelse med ProLink.
>
Jeg ved ikke hvem der kom først med prolink systemet.
Dog hævder Suzuki at de var først med det system på XN85, en MC de
ellers ikke vil kendes ved
>Konceptet var ellers glemt i forbindelse med NSUs sørgelige undergang for
>MCer med udgangen af halvtredserne.
NSU begyndte at anvende systemet med central affjedring i 1952.
Det var dog langt simplere end prolink systemet.
De gik fra det igen i 1957 med produktionen af NSU Super MAX.
Den havde igen udvendige støddæmpere idet centralaffjedringen ikke
faldt i publikums smag - Hvilken forstand har pøblen på teknik
Jeg tror nu at den første der anvendte affjedring med central
støddæmper var Vincent HRD, og der skal vi helt tilbage til 1930.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-09 13:45 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 10 Jan 2009 00:03:11 +0100, "Per V. Misser"
> <per_misser@mail.dk> wrote:
>
Ahh - Teknik!:
>> Og den første, E-modellen i nyere tid med centralt fjederben og dæmper samt
>> luftunderstøttelse til bagsvingeren, her i forbindelse med ProLink.
>>
Nope!
Honda's topmodel, CBX'en, var den første til at blive udstyret med
progressiv baghjuls-affjedring, sidenhen fik de nye modeller á primært
VF-serien og CX500 Turbo også teknikken - CX500E, og sidenhen 650E, er i
den forbindelse en "nedgradering" af turbomodellen!
> Jeg ved ikke hvem der kom først med prolink systemet.
> Dog hævder Suzuki at de var først med det system på XN85, en MC de
> ellers ikke vil kendes ved
>
Alle japanske motorcyklers progressive baghjulsaffjedring ligner i dag
til forveksling Pro Link, og jeg har en ide om at det slet og ret er
licensbygget ProLink man bruger udenat ville/måtte indrømme det!?
XN er s.v.j.h. fra '83 (hvor CBX'en havde kørt med ProLink i to år) men
tillige kun med et mere primitivt vippearms-system som jeg har svært ved
at se progressiviteten i!
Den første Suzuki jeg kan erindre med "svævende baghjul" var GSX750ES,
der ligeledes er fra '83, så Suzuki var ikke spidsrytter deromkring :-|
> Jeg tror nu at den første der anvendte affjedring med central
> støddæmper var Vincent HRD, og der skal vi helt tilbage til 1930.
>
á "Cantilever"(*) - Og dén teknik duplikerede Yamaha på XT550 i '82
hvilket var deres spæde forsøg på central affjedring (inden de gik over
til ProLink)!
(*):
I ordets egentlige betydning er de tidlige japanske vippearms-systemer
langt mere 'cantilever' end Vincent og Yamahas trekant-opbyggede
bag-gaffel med støddæmper under tanken :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-09 14:16 |
| | |
Armand (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-09 14:22 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 10 Jan 2009 13:45:23 +0100, Armand wrote:
>
>> á "Cantilever"(*) - Og dén teknik duplikerede Yamaha på XT550 i '82
>> hvilket var deres spæde forsøg på central affjedring (inden de gik over
>> til ProLink)!
>
> Det var da på TZ i 79 om ikke før.
>
Ligesom bl.a. også Yamaha's Powervalve og måske endda ProLink, kommer
den slags sager fra motorsporten, imens man nødvendigvis må holde sig
til 'standardmonteret på gademodel' som faktor for hvem der "kom først" :-/
Men det er øjensynligt ikke uden årsag at Cantilever var Yamaha's
umiddelbart første bud på alternativ baghjuls-affjedring på en
gade-model, om man så kan kalde XT'eren for dét!
--
Armand.
| |
Ukendt (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-09 14:54 |
|
On Sat, 10 Jan 2009 14:22:01 +0100, Armand wrote:
> Men det er øjensynligt ikke uden årsag at Cantilever var Yamaha's
> umiddelbart første bud på alternativ baghjuls-affjedring på en
> gade-model, om man så kan kalde XT'eren for dét!
Hvornår kom RD350LC ? Var den senere ?
--
mvh
Orla Pedersen, som ikke har googlet
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08
| |
Armand (10-01-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-09 14:58 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 10 Jan 2009 14:22:01 +0100, Armand wrote:
>
>> Men det er øjensynligt ikke uden årsag at Cantilever var Yamaha's
>> umiddelbart første bud på alternativ baghjuls-affjedring på en
>> gade-model, om man så kan kalde XT'eren for dét!
>
> Hvornår kom RD350LC ? Var den senere ?
>
Dén havde jeg glemt havde Cantilever
Den er fra '80 (jeg husker at dén var det helt hotte samtale enme blandt
mig og et par mc-interesserede soldaterkammerater!)
--
Armand.
| |
Uffe R. B. Andersen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen |
Dato : 09-01-09 21:47 |
| | |
Uffe R. B. Andersen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen |
Dato : 09-01-09 21:12 |
|
On Fri, 09 Jan 2009 07:54:20 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:
> http://www.dethlefsens.dk/download/Werner_hilft_Horst.pdf
Hey, det er da tyvstjålet fra de jpegs jeg smed i dk.binaer.motor for
mange år siden - afsløret på det lila skær på første side - ravneunge
Og Per har fået tilsendt en kopi af originalscanningen, men aht.
ophavsretten ville jeg ikke lægge dem ud til alle.
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://blog.andersen.nu/
| |
Arne Lorenzen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 09-01-09 11:37 |
|
Uffe R. B. Andersen skrev den 08 jan 2009 i
news:4966779b$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:
> On Thu, 8 Jan 2009 13:40:04 -0800 (PST), Term the Worm
> <termtheworm@gmail.com> wrote:
>
>>hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
>>"Gyllesprederen"?
>
> "Siessu Horst, was sach ich, CX500, beste güllepumpe auffe welt" -
> ikke lige det tysk vi lærer i skolen, men det tysk som tales i Werner
> Beinharts univers (det er nok plattysk).
Njarh.. nok snarere bodegatysk.
Oversat:
"Siehst du Horst, wie soll es sagen, CX500 ist die beste Güllepumpe auf
die Welt"
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
- Mit plattdeutsche Ahnen
| |
Uffe R. B. Andersen (09-01-2009)
| Kommentar Fra : Uffe R. B. Andersen |
Dato : 09-01-09 21:25 |
|
On 09 Jan 2009 10:36:53 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>Njarh.. nok snarere bodegatysk.
Ret beset er det jo tysk skrevet ned som det udtales i Slesvig - og
Werner og Maxe tager jo også til Danmark på ferie (hvor Gail bliver
til Goil bliver til Gajol - zum nachtisch 'ne dänische spezialität,
Gajol saltpastiller - og det i øvrigt regner hele tiden), så der er jo
ingen tvivl om hans tilknytning til grænselandet :) Er man ikke så
skrap til tysk, så er der jo fortællinger som "Die 6 volt 11Ah story",
hvor Hörni forsøger at købe et nyt batteri.
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://blog.andersen.nu/
| |
EK (11-01-2009)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 11-01-09 02:29 |
|
"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns9B8E7626FA8FAalonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
> Uffe R. B. Andersen skrev den 08 jan 2009 i
> news:4966779b$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> On Thu, 8 Jan 2009 13:40:04 -0800 (PST), Term the Worm
>> <termtheworm@gmail.com> wrote:
>>
>>>hvad er det nu for en model(-serie), der nyder tilnavnet
>>>"Gyllesprederen"?
>>
>> "Siessu Horst, was sach ich, CX500, beste güllepumpe auffe welt" -
>> ikke lige det tysk vi lærer i skolen, men det tysk som tales i Werner
>> Beinharts univers (det er nok plattysk).
>
> Njarh.. nok snarere bodegatysk.
>
> Oversat:
> "Siehst du Horst, wie soll es sagen, CX500 ist die beste Güllepumpe auf
> die Welt"
>
> --
> Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
> - Mit plattdeutsche Ahnen
Oversat til korrekt tysk, siger han: Siehst du Horst, was sage ich, CX500,
die beste Güllepumpe auf der Welt.
mvh
Erik
| |
Term the Worm (08-01-2009)
| Kommentar Fra : Term the Worm |
Dato : 08-01-09 15:12 |
|
Tak alle!
Hold da Maule, det gik stærkt med svarene. Ja selvfølgelig, det var
gyllePUMPE. Så tror fa'en jeg ikke ku' genfinde noget. Dummkopf!
www.gullepumpe.de og - det vælter frem -ja, jeg kan faktisk også huske
(fra for ca. 25-30 år siden, så de er nok i brug endnu) at ha' set de
traktormonterede pumper. Man smed HVADsomhelst bag på de
traktorer *G*.
Per
| |
|
|