| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Så har man oplevet det med: En kileremsski~ Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-12-08 10:57 |  
  |  
 
            Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
 Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til 
 sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
 Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
 Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere dens 
 remskive på krumtapakslen,
 En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en 
 gummivulkanisering imellem.
 Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
 Hvorfor har man egentligt ændret det?
 Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der risiko 
 for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og totalhavarerer 
 maskinen.
 Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem koster 
 50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
 Min nye remskive koster garanteret en pæn bunke mere   
Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
 www.frodonifinger.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens C. Hansen (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens C. Hansen | 
  Dato :  23-12-08 11:12 |  
  |   
            Frodo Nifinger wrote:
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 > Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 > Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der 
 > risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og 
 > totalhavarerer maskinen.
 > Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem 
 > koster 50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
 
 Man vil tjene mere på reservedele og reparationer?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           hojvaelde@gmail.com (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : hojvaelde@gmail.com | 
  Dato :  23-12-08 03:49 |  
  |   
            On 23 Dec., 10:57, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:
 > Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 > Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
 > Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 > Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
 > sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
 >
 > Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
 > Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere dens
 > remskive på krumtapakslen,
 >
 > En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en
 > gummivulkanisering imellem.
 > Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
 >
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 > Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 
 Nu kan en kileremskive atlså også gå i stykker. Jeg skiftede et par
 stykker i min læretid (entrepenørmaskine mekaniker).
 
 På Corollaen skiftede jeg fladremmen når at generatoren satte
 træskoene. Begge dele kostede en tusse til sammen hos den lokale
 mekker. Og så satte jeg det selv på. Kullene og rotoren døede ved 160
 kkm.
 
 Benny
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Sørup (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  23-12-08 12:13 |  
  |   
            
 "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4950b5ef$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og 
 > en gummivulkanisering imellem.
 > Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
 >
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 
 Det er af spare/pladshensyn det er ændret, derudover kan en multirib-rem 
 overføre flere kræfter end en alm. kilerem, og bliver ikke så hurtigt 
 slidt.
 Remskiven er faktisk mere end bare en remskive, det man har gjort er at 
 sammenbygge remskive og svingningsdæmper til krumtappen i een enhed, det 
 sparer plads i motorens længderetning og er lettere end to dele der skal 
 boltes sammen.
 -- 
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5T Aut. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stefan Jacobsen (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen | 
  Dato :  23-12-08 12:40 |  
  |   
            
 >
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 > Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 
 Sådan var det også på min Golf 2 fra 84.
 
 Stef 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  23-12-08 12:52 |  
  |  
 
            Frodo Nifinger skriver:
 > 
 > Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 > Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
 > Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 Sådan har 307 det også. En kollega fik skiftet den 2 gange i løbet af 3
 år.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-12-08 15:43 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen 
 news:4950D0D5.D54848C6@du.kan.finde.den...
 > Frodo Nifinger skriver:
 >>
 >> Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 >> Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og 
 >> underlig.
 >> Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 >
 > Sådan har 307 det også. En kollega fik skiftet den 2 gange i løbet af 3
 > år.
 >
 Det var sq da trist!
 Det her er første gang på min C3 på 147.000 km. Men til 3.000 kr havde jeg 
 altså hellere været fri.
 Ja, de var så flinke at gi mig fakturaen med   
Den måtte ellers gerne ha ligget 9 dage længere   
2½ time, en rem og en remskive og så den der berygtede moms. = 3012 kr på et 
 uautoriseret værksted.
 Det havde jeg sq alligevel ikke regnet med.
 Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
 www.frodonifinger.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Mathias (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mathias | 
  Dato :  23-12-08 15:51 |  
  |   
            >
 > 2½ time, en rem og en remskive og så den der berygtede moms. = 3012 kr på 
 > et uautoriseret værksted.
 > Det havde jeg sq alligevel ikke regnet med.
 >
 
 2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte sprinklervæske 
 på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
 
 Mvh Mathias 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-12-08 17:49 |  
  |   
            "Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev :
 
 >2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte sprinklervæske 
 >på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
 
 Tror du selv på *du* kan lave det på kortere tid ?
 -- 
 Jan_stevns
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-12-08 22:54 |  
  |   
            
"jan_stevns" skrev i meddelelsen 
 news:1j52l4lver86lr468amo4bfc5af0is3v18@news.tele.dk...
 > "Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev :
 >
 >>2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte 
 >>sprinklervæske
 >>på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
 >
 > Tror du selv på *du* kan lave det på kortere tid ?
 > -- 
 Måske det ligger i, at stumperne var en selvhenter. Jeg kørte hen på 
 værkstedet, for at få fundet årsagen til den trælse motorlyd i morges.
 De havde misanten tid til at lave den med det samme og kunne diagnostisere 
 fejlen på 2 minutter.
 Men stumperne lå i Randers 35 km væk. Budet var kørt, så de skulle selv 
 afsted efter dem og godt nok nogle andre til andre projekter, men mon ikke 
 jeg har fået lov til at betale for noget af transporten oxo. Nu det var 
 force majore.
 Jeg har svært ved at se, hvordan en erfaren mekaniker kan være 2½ time om at 
 bolte en remskive af og bolte en anden på med det rigtige værktøj.
 Mekanikeren, der var på vognen, kender jeg, som den bedste på det værksted 
 og med stor erfaring hurtig og dygtig.. Jeg har altid været tilfreds, når 
 netop han har rodet med en af mine vogne. Et par af de andre kludrehoveder 
 på det værksted er jeg knap så begejstret for, og jeg ber normalt om netop 
 ham her, for at undgå bøvl.
 På den baggrund stejler jeg ikke så meget over timerne, men jeg synes 
 skisme, den skive var dyr! Det så jeg ikke lige komme. Øv.
 Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
 www.frodonifinger.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (24-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  24-12-08 01:06 |  
  |   
            "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev :
 
 >På den baggrund stejler jeg ikke så meget over timerne, men jeg synes 
 >skisme, den skive var dyr! Det så jeg ikke lige komme. Øv.
 
 surt, ja .... 
 
 Man kan blive noget overraskede over priserne på visse stumper ;(
 
 men biler med tværvendte motorer er jo lidt mere tidsrøvende at pille
 i,  fordi pladsen er trang, så bare på den konto ryger der mertid på.
 
 ..... sagde mander der bander og svovler over at det bageste venstre
 tændrør sidder og slås med bremseservocen om pladsen ;( 
 -- 
 Jan_stevns
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Uffe Bærentsen (26-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  26-12-08 15:44 |  
  |   
            
<jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 news:e3v2l4lajpeceg7uv50hbvdnclo3f8pvj9@news.tele.dk...
 > .... sagde mander der bander og svovler over at det bageste venstre
 > tændrør sidder og slås med bremseservocen om pladsen ;(
 Psttt.
 Der findes kardanled til topnøglesættet   
-- 
 Uffe
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (26-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  26-12-08 16:03 |  
  |  
 
            "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :
 >Psttt.
 >Der findes kardanled til topnøglesættet   
selv et sligt, kan ikke komme til dernede ....  
 på dansk : Tror du virkeligt ikke *det* er prøvet ??
 Goshhhh  ;)
 ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
 -- 
 Jan_stevns
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Uffe Bærentsen (26-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  26-12-08 17:07 |  
  |   
            
<jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 news:res9l4hs7mekndg8g7j0sq9699dtqseuna@news.tele.dk...
 >>Psttt.
 >>Der findes kardanled til topnøglesættet   
>
 > selv et sligt, kan ikke komme til dernede ....
 >
 > på dansk : Tror du virkeligt ikke *det* er prøvet ??
 Så er der jo kardanled på arme og fingrene tilbage.
 > Goshhhh  ;)
 Hvad så MogensDenAnden   
> ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
 Så kunne jeg jo passende spørge hvordan den er spændt?
 På moment eller på gefühl?
 Men når overtalelse ikke virker må der jo vold til.
 En donkraft under en af manifoldene så motoren vrides lidt.
 Det plejer at give lidt friplads   
Kommer til at tænke på at jeg vistnok plejede at bruge en T-tændrørsnøgle 
 til den gamle 'nus V6-er.
 Tiden går og det er en del år siden jeg så den sidst.
 -- 
 Uffe
 Ford Mondeo 1,8i
 Fiat Punto 1,2i 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Ukendt (26-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  26-12-08 19:15 |  
  |  
 
            "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :
 >Så er der jo kardanled på arme og fingrene tilbage.
 nemlig -  eller den sidste udvej, at blive snedig ;) 
 >> ikke alene er der minus plads - lortet sidder også hylestramt ;(
 >Så kunne jeg jo passende spørge hvordan den er spændt?
 >På moment eller på gefühl?
 de spændes som de skal på en v6'er - til stop og en kvart - man har
 vel de obligatoriske kobberskiver på ;)
 >Men når overtalelse ikke virker må der jo vold til.
 >En donkraft under en af manifoldene så motoren vrides lidt.
 >Det plejer at give lidt friplads   
Måske på 'nuserne - men i en Scorpio, sidder der jo en bunke lort der
 hvor pladsen ellers var - bremseservo, og ABS blokken 
 -- 
 Jan_stevns
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Thore Jensen (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thore Jensen | 
  Dato :  23-12-08 22:51 |  
  |   
            Mathias skrev:
 >>
 > 
 > 2½ time!?! Vaskede/voksede/støvsugede de også bilen og fyldte 
 > sprinklervæske på? For ellers synes jeg det lyder af lang tid.
 > 
 ???
 Jeg synes egentlig at det lyder ok.
 Der er meget som skal af og på...
 
 Thore
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Frank Leegaard (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank Leegaard | 
  Dato :  23-12-08 15:46 |  
  |   
            Frodo Nifinger wrote:
 > Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 > Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og
 > underlig. Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 > Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til
 > sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
 >
 > Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
 > Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere
 > dens remskive på krumtapakslen,
 >
 > En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og
 > en gummivulkanisering imellem.
 > Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
 >
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 > Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 > Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der
 > risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og
 > totalhavarerer maskinen.
 
 ER det ikke ligegyldigt hvis dytten er brændt inden?
 
 /F 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  23-12-08 22:41 |  
  |   
            
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4950f993$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > ER det ikke ligegyldigt hvis dytten er brændt inden?
 >
 Det er meget længe siden, at C3'eren legede brandbil, hvis det er det, du 
 refererer til.
 Det blev løst med 2003 modellen.
 Min er en 2005 model, og de brænder åbenbart ikke - Selvom den ved nærmere 
 eftertanke godt måtte   
Mvh
 -- 
 Jesper Nielsen
 aka
 Frodo Nifinger
 www.frodonifinger.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thore Jensen (23-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thore Jensen | 
  Dato :  23-12-08 22:49 |  
  |  
 
            Frodo Nifinger skrev:
 > Jeg var ved at være ret træt af min Citroên C3 HDI her på det sidste.
 > Noget var begyndt af klapre, så motorgangen i tomgang lød hård og underlig.
 > Men det forsvandt jævnligt, så lyden var et mysterie.
 > Efter at konen har haft bilen et par dage, mistede jeg altså modet til 
 > sidst, da jeg hørte hende komme hjem.
 > 
 > Så jeg måtte søge dytbilslæge her til morgen.
 > Det viser sig at være multiremmen - Den moderne kilerem eller rettere 
 > dens remskive på krumtapakslen,
 > 
 > En remskive består nu af 3 komponenter: en stål kerne en yderskive og en 
 > gummivulkanisering imellem.
 > Og den kan altså løsne sig løs og gi sjove lyde.
 > 
 > Hvorfor har man egentligt ændret det?
 > Kileremmen var da en billig og holdbar løsning.
 > Multiremmen har en kompliceret strammer mekanisme, og tilmed er der 
 > risiko for at en knækket multirem ryger ind i taktremmen og 
 > totalhavarerer maskinen.
 > Det kan godt være multiremmen holder meget længere, men en kilerem 
 > koster 50-100 kr og tager 5 minutter at skifte.
 > Min nye remskive koster garanteret en pæn bunke mere   
> 
 > Mvh
 > 
 Her en DUI-guide til netop det særdeles velkendte PSA-problem.
 http://www.hi-speed.dk/Guide_Remskive/Remhjul_HDI.html
M.v.h.
 Thore
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brian H (24-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian H | 
  Dato :  24-12-08 09:42 |  
  |  
 
            "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49515ce5$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Her en DUI-guide til netop det særdeles velkendte PSA-problem.
 >  http://www.hi-speed.dk/Guide_Remskive/Remhjul_HDI.html
En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Thore Jensen (28-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thore Jensen | 
  Dato :  28-12-08 17:55 |  
  |  
 
            Brian H skrev:
 > 
 > En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
 Arghhh.. DIU selvfølgelig...
 Godt nytår Brian   
Thore
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Brian (28-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  28-12-08 18:19 |  
  |  
 
            Thore Jensen wrote:
 > Brian H skrev:
 >>
 >> En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
 >
 > Arghhh.. DIU selvfølgelig...
 Er det nu man skal tvære i det, og råbe OM'er ?   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Dalgaard (28-12-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Dalgaard | 
  Dato :  28-12-08 18:43 |  
  |  
 
            On Sun, 28 Dec 2008 18:18:40 +0100, Brian wrote:
 > Thore Jensen wrote:
 >> Brian H skrev:
 >>>
 >>> En rigtigt Drinking Under the Influence guide? Vildt nok ;)
 >>
 >> Arghhh.. DIU selvfølgelig...
 > 
 > Er det nu man skal tvære i det, og råbe OM'er ?   
> 
 > /Brian
 Det kan han selv gøre. Thore: Do It Yourself...
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark      Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)              FAX: (+45) 35327907
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |