/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Finks facts 23
Fra : Armand


Dato : 23-12-08 00:49

Det fodbetjente sekventielle gear blev opfundet af Harold Willis fra
Velocette i 1927.

 
 
Per V. Misser (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 23-12-08 01:00

Hej Armand!

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49502724$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det fodbetjente sekventielle gear blev opfundet af Harold Willis fra
> Velocette i 1927.

Interessant information!
Bizart, at Velocette LE200 The Silent, som på andre måder var futuristisk i
1956 (boxer, vandkøling og kardan, ((ja jeg ved godt at det var en
sideventiler)) ) havde håndskift med et håndtag på højre side.
Man fatter ikke altid, hvad der har gået gennem hovedet på en engelsk
konstruktør.
--

vh Per Misser
CX 500E 82



Ivar (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-12-08 12:23

Per V. Misser skrev:

> Man fatter ikke altid, hvad der har gået gennem hovedet på en engelsk
> konstruktør.

Da man konstruerede LE var ideen, at lave en "lydløs" maskine der
var så let at betjene som muligt. Det er utvivlsom det, der var
grunden til at man valgte håndgear og håndstarter.
Senere modeller havde kickstarter og fodgear.
Det er nok kravet om lydløshed, der er årsagen til at man valgte
sideventiler.
Velocette LE var for grim til at blive en succes.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Steen Gruby (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-12-08 13:58

On Tue, 23 Dec 2008 12:22:35 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

Hej.
>
>> Man fatter ikke altid, hvad der har gået gennem hovedet på en engelsk
>> konstruktør.
>
Naeh, men alligevel.
LE i 150cc udgaven er faktisk fra 1948, og er bygget ud fra efterkrigs
mottoet: Se nu for pokker at få løst det fordømte transportproblem".
Hvilket faktisk også var filosofien bag Vespa da den så dagens lys.

>Da man konstruerede LE var ideen, at lave en "lydløs" maskine der
>var så let at betjene som muligt. Det er utvivlsom det, der var
>grunden til at man valgte håndgear og håndstarter.

Det var igen kravet om at produktet skulle kunne anvendes til almen
transport - Jeg mindes reklamefoto af Velocette LE sammen med den
lokale jordemoder - Man havde (med rette) opgivet tanken om at
pigerne skulle hoppe rundt på en kick-starter.
For at lette placering af modellen på centralstøtteben havde man ladet
starterhåndtaget være løftestang for for samme på den første del af
vandringen.
Jeg kan lige se 120Kg fortravlet jordemoder der har glemt at sætte i
frigear, rive "modellen"op på støttebenet med en sådan kraft at
motoren starter, baghjulet går i jorden hvorefter "den lydløse" skyder
frem med en befippet jordemoder, der har glemt at slippe håndtaget,
hængende efter sig.
Joeh, fantasien fejler intet

>Senere modeller havde kickstarter og fodgear.

Jeg mener det var Valiant der kom i 1955-6 der havde fået
"fodbetjening"..
Den var bygget efter helt andre principper, og havde kun mororen til
fælles med LE.
Hvor LE havde selvbærende pladestel var Valiant bygget over en
rørramme med beklædning.

>Det er nok kravet om lydløshed, der er årsagen til at man valgte
>sideventiler.

Jeg tror det var et krav om enkelthed og driftssikkerhed.
Hvis man kigger på alt andet engelsk fra den gang stod det mere på
værksted end kørte, og desuden væltede olien ud af de fleste.
"The Silent" var både pålidelig og tæt

>Velocette LE var for grim til at blive en succes.
>
Se DET er vi helt enine om.
Designeren MÅ have været den lokale ligkistesnedker )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ivar (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-12-08 15:09

Steen Gruby skrev:

>> Senere modeller havde kickstarter og fodgear.

> Jeg mener det var Valiant der kom i 1955-6 der havde fået
> "fodbetjening"..

Her kan du se at det var LE mark III der fik kickstart.
http://www.le-velocette.co.uk/



>> Det er nok kravet om lydløshed, der er årsagen til at man valgte
>> sideventiler.

> Jeg tror det var et krav om enkelthed og driftssikkerhed.
> Hvis man kigger på alt andet engelsk fra den gang stod det mere på
> værksted end kørte, og desuden væltede olien ud af de fleste.
> "The Silent" var både pålidelig og tæt

Det var mere reglen end undtagelsen at motorcykler i 1948 var
sideventilede. Den mindre mekanik og lavere kompression gjorde,
at de var mere lydløse.
At motorcykler fra den tid ofte var på værksted, tror jeg ikke,
man så som det store problem. Sådan var det bare. Det var først
da de japanske maskiner kom på markedet i løbet af 60'erne, at
det gik op for englænderne, at der var et problem der.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Steen Gruby (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-12-08 15:51

On Tue, 23 Dec 2008 15:09:16 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

Hej Ivar.
>
>Her kan du se at det var LE mark III der fik kickstart.
>http://www.le-velocette.co.uk/
>
Undskyld, mit udsagn er taget fra et hovede med en dårlig hukommelse

Fin hjemmeside.
Der er bygget flere end jeg troede.
Tak for Info.
>
>
>>> Det er nok kravet om lydløshed, der er årsagen til at man valgte
>>> sideventiler.
>
>> Jeg tror det var et krav om enkelthed og driftssikkerhed.
>> Hvis man kigger på alt andet engelsk fra den gang stod det mere på
>> værksted end kørte, og desuden væltede olien ud af de fleste.
>> "The Silent" var både pålidelig og tæt
>
>Det var mere reglen end undtagelsen at motorcykler i 1948 var
>sideventilede. Den mindre mekanik og lavere kompression gjorde,
>at de var mere lydløse.

Jeg mener nu at samtlige andre efterkrigs Velocetter var topventil
stødstangsmotorer.
Ventildækslerne på det tidspunkt var en underlig konstruktion med
klokker om fjederen og umulige at få helt tætte.
Jeg har prøvet

>At motorcykler fra den tid ofte var på værksted, tror jeg ikke,
>man så som det store problem. Sådan var det bare. Det var først
>da de japanske maskiner kom på markedet i løbet af 60'erne, at
>det gik op for englænderne, at der var et problem der.
>
LE var en undtagelse - Den var faktisk stabil.



--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-12-08 16:24

Ivar skrev:
> Steen Gruby skrev:
>
>> Jeg tror det var et krav om enkelthed og driftssikkerhed.
>> Hvis man kigger på alt andet engelsk fra den gang stod det mere på
>> værksted end kørte, og desuden væltede olien ud af de fleste.
>> "The Silent" var både pålidelig og tæt
>
> At motorcykler fra den tid ofte var på værksted, tror jeg ikke,
> man så som det store problem. Sådan var det bare. Det var først
> da de japanske maskiner kom på markedet i løbet af 60'erne, at
> det gik op for englænderne, at der var et problem der.
>
En lille bekræftelse af dén synsvinkel:
Min datters oldefar, der var tidl. vognmand, fremviste i en alder af
mere end 80år stolt sin nyerhvervede (godt brugte) Ford Escort:
Under dæksparkeriet misytrede han om hvor svært det var at komme til
motoren i nymodens biler: "dengang, før krigen, kunne man jo lave et
stempeltræk på en formiddag"!
Så rigtigt, så rigtigt; men der var vel også større brug for det dengang
:-/ Og han måtte da også indrømme at moderne motorer bare kørte og kørte!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste