/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tåber - fåes nu også med lygter
Fra : winddiesel


Dato : 01-12-08 23:57

E45 tirsdag morgen kl. ca. 6.15 – mørkt men ingen tåge overhovedet.
Kører i højre spor, forbi Bramdrupdam afkørslen, da den Kia Picanto
sølvmet. passerer mig i venstrespor – med tåbelygter tændt foran og
bagi’ - give et “blink” i 1 sek. med fjernlyset da den forsvinder mod
horizonten.
Da jeg kommer til forbindelsesvejen mellem E45 Kolding og E20 Esbjerg
motorvejen, - som en en 1-sporet vej med 90 km/t begrænsning – vil
skæbnen jeg havner bag denne Kia Picanto'st – stadig med fuld makering
af tåbelygter – den får lige et blink igen... NU kom der en
reaktion.... Bremselygten... OG nedbremsning.. Nu fart 80 km/t...
Den får et blink mere.... så ned på ca. 60... Taaaaakkkk.... så
får den 10 sek. Fjernlys.. (Hurra for bixenon) ... JUBIII 50 er
nået.... Fucking lorte stupide .... nå.. Vi kommer ud hvor
motorvejen begynder, stadig FULD bemanding på tåbelygterne på
Picant’osten... Nu kører den på ca. 95 km/t og blinker ud i venstre
vognbane, men trækker kun halvejs ud, uden at tage mere fart på.. så
den ligger nu mellem begge vognbaner, med 95 km/t og lys i alle
lygter.... Nej vent.. Der var mere lys på den, da jeg overhaler den,
får så får jeg da lige at se at den også har fået fine pærer i
fjernlyset mens jeg passerer... Hvorefter 300 meter trækker den ind
på den nærliggende tankstation...

Hvor jeg forestiller mig følgende er sket... Kællingen har slukket
Picant’osten steget ud, og chekket bagenden af bilen og tænkt.. DER
ER DA IKKE NOGET GALT....

Go’ morgen

 
 
Andersen [3650] (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 02-12-08 08:33

winddiesel forklarede den 02-12-2008:
> Hvor jeg forestiller mig følgende er sket... Kællingen har slukket
> Picant’osten steget ud, og chekket bagenden af bilen og tænkt.. DER
> ER DA IKKE NOGET GALT....
>
LOL

--
Med venlig hilsen

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark



Ebbe Kristensen (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 02-12-08 13:00

winddiesel wrote:

> stadig FULD bemanding på tåbelygterne på Picant’osten...

Jeg ved ikke hvad det er med de der modernede biler. I gamle dage var
der kontrollys i instrumentbrættet, der viste om tågelyset var tændt
eller ej men det er der åbenbart ikke længere

Ebbe

alexbo (02-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-12-08 13:47


"winddiesel" skrev

>Hvor jeg forestiller mig følgende er sket... Kællingen har

mødt en idiot og han har så valgt at skrive her.

mvh
Alex Christensen



claus b.p. (05-12-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 05-12-08 12:19

alexbo wrote:
> "winddiesel" skrev
>
>> Hvor jeg forestiller mig følgende er sket... Kællingen har
>
> mødt en idiot og han har så valgt at skrive her.
>
> mvh
> Alex Christensen

Hvorfor bliver du ved med at skrive "mvh", ved du ikke at det betyder "med
venlig hilsen"? (Underforstået: Det er meget sjældent der er noget som helst
venligt i dine hilsner!)
Nu bliver det ploink!

/Claus



winddiesel (02-12-2008)
Kommentar
Fra : winddiesel


Dato : 02-12-08 07:15

Ja gudskelov han kunne gøre det, sidste historie vi hørte i den
kategori' var der jo desværre dødsfald indblandet hvilket umuliggjorde
at den forurettede kunne skrive sig fra sine oplevelser.

Morale : Er der en der blinker til dig, kan det være et venligt hint'
til at noget ikke er som det skal være, så lad være med at bremse den
venlige mand ned i fart, og chikanere' ham så meget som det lige er
muligt for dig !

On 2 Dec., 13:46, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "winddiesel"  skrev
>
> >Hvor jeg forestiller mig følgende er sket...  Kællingen har
>
> mødt en idiot og han har så valgt at skrive her.
>
> mvh
> Alex Christensen


-=JF=- (02-12-2008)
Kommentar
Fra : -=JF=-


Dato : 02-12-08 20:25

winddiesel skrev:
> Ja gudskelov han kunne gøre det, sidste historie vi hørte i den
> kategori' var der jo desværre dødsfald indblandet hvilket umuliggjorde
> at den forurettede kunne skrive sig fra sine oplevelser.
>
Der er vel da ingen der er død af at køre på samme vejstrækning som én
der har glemt at slukke tågelyset?

--
Mvh. John

Life is what happens to you while you're busy making other plans.
(John Lennon)

Hojvaelde@gmail.com (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 02-12-08 11:23

On 2 Dec., 07:56, winddiesel <winddie...@gmail.com> wrote:
> E45 tirsdag morgen kl. ca. 6.15 – mørkt men ingen tåge overhovedet.
> Kører i højre spor, forbi Bramdrupdam afkørslen, da den Kia Picanto
> sølvmet. passerer mig i venstrespor – med tåbelygter tændt foran og
> bagi’ - give et “blink” i 1 sek. med fjernlyset da den forsvinder mod
> horizonten.
> Da jeg kommer til forbindelsesvejen mellem E45 Kolding og E20 Esbjerg
> motorvejen, - som en en 1-sporet vej med 90 km/t begrænsning – vil
> skæbnen jeg havner bag denne Kia Picanto'st – stadig med fuld makering
> af tåbelygter – den får lige et blink igen... NU kom der en
> reaktion....  Bremselygten...  OG nedbremsning.. Nu fart 80 km/t...
> Den får et blink mere.... så ned på ca. 60...  Taaaaakkkk....    så
> får den 10 sek. Fjernlys.. (Hurra for bixenon) ...   JUBIII 50 er
> nået....  Fucking lorte stupide ....  nå..  Vi kommer ud hvor
> motorvejen begynder, stadig FULD bemanding på tåbelygterne på
> Picant’osten...  Nu kører den på ca. 95 km/t og blinker ud i venstre
> vognbane, men trækker kun halvejs ud, uden at tage mere fart på.. så
> den ligger nu mellem begge vognbaner, med 95 km/t og lys i alle
> lygter....  Nej vent.. Der var mere lys på den, da jeg overhaler den,
> får så får jeg da lige at se at den også har fået fine pærer i
> fjernlyset mens jeg passerer...  Hvorefter 300 meter trækker den ind
> på den nærliggende tankstation...
>
> Hvor jeg forestiller mig følgende er sket...  Kællingen har slukket
> Picant’osten steget ud, og chekket bagenden af bilen og tænkt..  DER
> ER DA IKKE NOGET GALT....
>
> Go’ morgen

Ja det er pisseiriterende, men der er også nogle underlige regler med
de der tågelys. Konen har lige fået køre licens, så jeg har lige fået
dem opdatteret.

1: Må ikke anvendes inden for byskiltet.
2: Er der en der kører lige efter dig skal de slukkes.
3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(

På vores gamle deo, der slukker du automatisk tågelygterne. Tak for
det.

Benny

Martin Johansen [600~ (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-12-08 19:54

> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(

Det skal være tåget før de må bruges?

Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.

MEN... jeg tror ikke helt folk forstår hvad de forreste skal bruges til
- de tænder dem i stor stil bare der er en smule tåget.. og så
fortsætter de ellers med normal hastighed.

Men de skal jo netop kun bruges når ærtesuppen er så tæt at man skal
kraftig ned i fart og lyse "under tågen".

Jan Vennike (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-12-08 20:29



"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-DF4C31.19534402122008@news.sunsite.dk...
>> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(
>
> Det skal være tåget før de må bruges?
>
> Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.
>
> MEN... jeg tror ikke helt folk forstår hvad de forreste skal bruges til
> - de tænder dem i stor stil bare der er en smule tåget.. og så
> fortsætter de ellers med normal hastighed.
>
> Men de skal jo netop kun bruges når ærtesuppen er så tæt at man skal
> kraftig ned i fart og lyse "under tågen".

Og når det så er mørkt og vådt, så de giver genskin i vejen - så kan man
godt nok blive blændet.

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)



Martin Johansen [600~ (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-12-08 21:07

> Og når det så er mørkt og vådt, så de giver genskin i vejen - så kan man
> godt nok blive blændet.

Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de forreste..

Ukendt (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-08 21:26

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de forreste..

Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset til
hjælp ...

Det er temmeligt effektivt på sydsjælland, overfor tåberne

Og rent bortset fra det - er der i vådt føre rimeligt godt knald på
Osram's NightBreaker pærer - så behøver man ikke savne sine ikke
monterede tåbelygter
--
Jan_stevns

Martin Johansen [600~ (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 02-12-08 21:37

> Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset til
> hjælp ...

Lad mig blot sige jeg ikke behøver tænke over hvor stilken sidder

> Det er temmeligt effektivt på sydsjælland, overfor tåberne

Virker af og til i Jylland.

Jan Vennike (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-12-08 21:56



<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:o96bj4pank0c7et7gitthgapo399pps3a5@news.tele.dk...

> Og rent bortset fra det - er der i vådt føre rimeligt godt knald på
> Osram's NightBreaker pærer - så behøver man ikke savne sine ikke
> monterede tåbelygter

Har haft sådan nogle i - de holdt 1 år, mod de originale der sad i - de
holdt i 6 år

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)



Ukendt (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-08 21:57


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:o96bj4pank0c7et7gitthgapo399pps3a5@news.tele.dk...
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :
>
>>Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de forreste..
>
> Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset til
> hjælp ...

Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen hastighed ned.

/karsten



Ukendt (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-08 22:16

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen hastighed ned.

og ?


--
Jan_stevns

Ukendt (03-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-12-08 09:32


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:jc9bj4pgbsaq9vtghd7v0kms5kvptg6s6e@news.tele.dk...
> "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :
>
>>Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen hastighed
>>ned.
>
> og ?

og eventuelt stoppe helt op og vente til den modkørende stakkel, som ikke
fatter en meter af noget, har passeret dig, således du sikkert kan fortsætte
din kørsel. Og køre lidt mere efter fædselsloven §3 stk1 og 2 i stedet for
at lege politi selv.

/karsten



Ukendt (04-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-12-08 22:36

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Og køre lidt mere efter fædselsloven §3 stk1 og 2 i stedet for
>at lege politi selv.

Drop du roligt det pjat .... Hvis folk synes det er ok at genere
andre med deres brug af unødvendigt tåbelys, må de finde sig i at
andre tænder sit fjernblus, for at se om der gemmer sig noget i den
side af vejen man selv kører i - man kan jo ikke se det - netop pga
uhensigtsmæssig lygteføring.


--
Jan_stevns

Ukendt (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-08 11:07


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:r5jgj41fvj4skdb6olvvm869lrku68jdkk@news.tele.dk...
> "Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :
>
>>Og køre lidt mere efter fædselsloven §3 stk1 og 2 i stedet for
>>at lege politi selv.
>
> Drop du roligt det pjat .... Hvis folk synes det er ok at genere
> andre med deres brug af unødvendigt tåbelys, må de finde sig i at
>

Ja, men jeg har nu mest lyst til at komme levende frem og uden at slå alt
for mange mennesker ihjel på min vej.

/karsten



Ukendt (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-08 19:15

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Ja, men jeg har nu mest lyst til at komme levende frem og uden at slå alt
>for mange mennesker ihjel på min vej.

Præcis (!)

Det samme har jeg - derfor blænder jeg op, så *jeg* undgår at køre
cyklister/fordgængere ihjel.

Så enkelt er det faktisk .... men tåbelygtefjolserne fatter ikke et
klap af hvad deres misbrug af lygterne kan afstedkomme, de synes jo
bare det ser smart ud.
--
Jan_stevns

claus b.p. (05-12-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 05-12-08 12:15

Karsten Madsen wrote:
> <jan_stevns> skrev i en meddelelse
> news:o96bj4pank0c7et7gitthgapo399pps3a5@news.tele.dk...
>> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :
>>
>>> Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de
>>> forreste..
>>
>> Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset til
>> hjælp ...
>
> Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen
> hastighed ned.
Tåbelighederne kender da åbenbart ingen grænser! Forestil dig lige hvad der
sker hvis du sætter farten ned når du bliver blændet af en modkørende: Ham
der kører bag ved dig kører lige op i røven på dig, for han er sikkert lige
så blændet. ;-/

PS: Hvad er der iøvrigt så fantastisk interessant ved at kunne se vejen? Det
er da langt mere interessant at kunne se om der befinder sig noget _på_
vejen.

/Claus



Leonard (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 05-12-08 16:28

claus b.p. wrote:

> > > > Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de
> > > > forreste..
> > >
> > > Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset
> > > til hjælp ...
> >
> > Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen
> > hastighed ned.
> Tåbelighederne kender da åbenbart ingen grænser! Forestil dig lige
> hvad der sker hvis du sætter farten ned når du bliver blændet af en
> modkørende: Ham der kører bag ved dig kører lige op i røven på dig,
> for han er sikkert lige så blændet. ;-/

Du må gerne bare klippe dit koørekort i stykker elelr i hvert fald lade
være med at bruge det mere.
Hvis du ikke kan se frem foran dig, så bliver du da nødt til at sætte
farten ned, så du kan nå at standse indenfor dit synsfelt. Hvis det
betyder at den der kører bag dig kører op i røven på dig, så har denne
ikke holdt en sikker afstand. Sandsynligvis er denne ikke ligeså
blændet som dig, da det jo er lidt længere væk, så mon ikke det lykkes
at udføre manøvren uden at sammenstød?
Det virker i hvert fald fint når jeg gør det.
At blænde op og fyre det lange lys af i hovedet på fjolset, der blænder
dig hjælper ikke på situationen, så er der bare flere der ikke kan se
noget.


--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Ukendt (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-08 22:11

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Du må gerne bare klippe dit koørekort i stykker elelr i hvert fald lade
>være med at bruge det mere.

Hvorfor pokker skulel han gøre det ?

>Hvis du ikke kan se frem foran dig, så bliver du da nødt til at sætte
>farten ned, så du kan nå at standse indenfor dit synsfelt.

Hvis du bliver midlertidigt blændet af en idiot med tåbelys - så du
ikke kan se hvad der er foran dig på vejen - er det jo netop det
korrekte at vælge mellem et af 2 onder - enten skynde sig at sætte
farten ned, eller sætte blus på så man kan se om der foran en
befinder sig noget, der kan være kedeligt at brase ind i

>At blænde op og fyre det lange lys af i hovedet på fjolset, der blænder
>dig hjælper ikke på situationen, så er der bare flere der ikke kan se
>noget.

Det hjælper da netop på ens egen mulighed for at se !

At tåbefjolset egentligt selv er årsag til hans syn bliver forringet,
må han jo korrigere for ( selv )

Når man er forbi ham - blænder han jo ikke længere - og hvad er det
folk har så travlt med at sige ? Kig dog væk ;)

De kan slukke det tågelort, kan de !
--
Jan_stevns

Leonard (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-12-08 12:49

jan_stevns wrote:

> Det hjælper da netop på ens egen mulighed for at se !

Gør det nu også det?

> At tåbefjolset egentligt selv er årsag til hans syn bliver forringet,
> må han jo korrigere for ( selv )

Men det hjælper ikke dig, hvis hans reaktion er at trække over i din
vognbane og ramme dig frontalt, fordi han blev blændet.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Ukendt (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-08 19:17

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Gør det nu også det?

Ja - Jeg har flere gange undgået cyklister og andre, på min vej ud af
byen ....

>> At tåbefjolset egentligt selv er årsag til hans syn bliver forringet,
>> må han jo korrigere for ( selv )

>Men det hjælper ikke dig, hvis hans reaktion er at trække over i din
>vognbane og ramme dig frontalt, fordi han blev blændet.

Hvis man trækker mod venstre, hvis man bliver blændet, skal man ikke
sidde bag roret...
--
Jan_stevns

Leonard (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-08 11:10

jan_stevns wrote:

> Hvis man trækker mod venstre, hvis man bliver blændet, skal man ikke
> sidde bag roret...

Hvis man med vilje blænder modkørende, skal man heller ikke sidde bag
roret ...

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 11:15

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Hvis man med vilje blænder modkørende, skal man heller ikke sidde bag
>roret ...

Man tænder det lys, der er nødvendigt for at undgå at ramme eventuelle
trafikanter der ikke kan ses på grund af modkørendes tåbeligheder.

Your move !




--
Jan_stevns

Thorbjørn Ravn Ande~ (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 07-12-08 11:48

jan_stevns skrev:
> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :
>
>> Hvis man med vilje blænder modkørende, skal man heller ikke sidde bag
>> roret ...
>
> Man tænder det lys, der er nødvendigt for at undgå at ramme eventuelle
> trafikanter der ikke kan ses på grund af modkørendes tåbeligheder.

Eller sætte farten ned så den passer med forholdene?


--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 12:32

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev :

>Eller sætte farten ned så den passer med forholdene?

Farten det normale sted, er allerede langt nede, (25-30km/t)
alligevel kan man ikke se fodgængere/cyklister/hundeluftere på grund
af folk's tåbeligheder

Your move !


--
Jan_stevns

Thorbjørn Ravn Ande~ (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 07-12-08 12:58

jan_stevns skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev :
>
>> Eller sætte farten ned så den passer med forholdene?
>
> Farten det normale sted, er allerede langt nede, (25-30km/t)
> alligevel kan man ikke se fodgængere/cyklister/hundeluftere på grund
> af folk's tåbeligheder

Så må du jo holde stille indtil de er passeret.

"Jamen hr betjent jeg kørte videre selvom jeg ikke kunne se noget som
helst."


--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 13:04

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev :

>Så må du jo holde stille indtil de er passeret.

Du lever vist i en drømmeverden.

>"Jamen hr betjent jeg kørte videre selvom jeg ikke kunne se noget som
>helst."

*den* udtalelse kan du selv stå for, jeg ville aldrig bruge den - da
det ville være løgn - jeg kan jo godt se hvad der er i min vejbane.



--
Jan_stevns

Thorbjørn Ravn Ande~ (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 07-12-08 14:18

jan_stevns skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev :
>
>> Så må du jo holde stille indtil de er passeret.
>
> Du lever vist i en drømmeverden.

Taler vi ikke om hvad man BØR jvf loven og ikke hvad man GØR?

Hvis du ikke kan se noget, er det da halsløs gerning at køre videre.

>> "Jamen hr betjent jeg kørte videre selvom jeg ikke kunne se noget som
>> helst."
>
> *den* udtalelse kan du selv stå for, jeg ville aldrig bruge den - da
> det ville være løgn - jeg kan jo godt se hvad der er i min vejbane

Fordi du blænder :D

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 16:31

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> skrev :

>Taler vi ikke om hvad man BØR jvf loven og ikke hvad man GØR?

snakken går vist begge veje - hovedproblemet er vel at nogen er nødt
til at gøre noget _på_grund_ af andres handling, eller mangel på samme
- her : at udvise eklatant mangel på hensyn til sine medtrafikanter

>Hvis du ikke kan se noget, er det da halsløs gerning at køre videre.
>
>>> "Jamen hr betjent jeg kørte videre selvom jeg ikke kunne se noget som
>>> helst."
>>
>> *den* udtalelse kan du selv stå for, jeg ville aldrig bruge den - da
>> det ville være løgn - jeg kan jo godt se hvad der er i min vejbane

>Fordi du blænder :D

Det ved jeg ikke om jeg gør - egenligt bør mit fjernlys jo skyde ved
siden af personen der kører med tåbelygterne tændt


--
Jan_stevns

Leonard (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-08 11:53

jan_stevns wrote:

> Man tænder det lys, der er nødvendigt for at undgå at ramme eventuelle
> trafikanter der ikke kan ses på grund af modkørendes tåbeligheder.

I Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B afsnit 7.19.4
Manøvre-færdigheder:

Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder under kørsel i mørke,
herunder især den rette brug af positionslys, nærlys og fjernlys.

-Bruge fjernlys på veje uden belysning, hvis synslængden ikke er
tilstrækkelig med nærlys ved den aktuelle hastighed, men dog kun
såfremt andre trafikanter ikke kan blændes.

- Standse, hvis en modkørendes lygter blænder så kraftigt, at man intet
kan se.

Du dumper til en køreprøve, hvis du bruger som lyset som du beskriver.

Den modkørende med tågelyset tændt dumper også, men det giver ikke dig
ret til at begå fejl:

- Bruge eventuelle tågelygter, men kun i tåge og under kraftig nedbør
og kun såfremt det kan ske uden ulempe for andre.


--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 12:34

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Du dumper til en køreprøve, hvis du bruger som lyset som du beskriver.

Couldn't care less ;(

>Den modkørende med tågelyset tændt dumper også, men det giver ikke dig
>ret til at begå fejl:

Jeg betragter det ikke som en fejl, at jeg gør det muligt for mig, at
se eventuelle sårbare medtrafikanter

tværtom - Tåbelysidioten kan jo bare kigge væk - er det ikke
mantra'et her i gruppe ?


--
Jan_stevns

Leonard (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-12-08 15:54

jan_stevns wrote:

> Jeg betragter det ikke som en fejl, at jeg gør det muligt for mig, at
> se eventuelle sårbare medtrafikanter

Nej, du har din egen færdselslov, ligesom alle de andre tåber på
vejene, der mener at det de gør er det rigtige og at det er de andre
der bare kan rette ind.

> tværtom - Tåbelysidioten kan jo bare kigge væk - er det ikke
> mantra'et her i gruppe ?

At der er et fjols på vejen bliver jo ikke bedre af, at der kommer
endnu et fjols til og forværrer situationen.

Vi bliver ikke enige, og jeg gider ikke længere gentage mig selv, så
det bliver sandsynligvis EOD fra mig.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 16:33

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev :

>Nej, du har din egen færdselslov, ligesom alle de andre tåber på
>vejene, der mener at det de gør er det rigtige og at det er de andre
>der bare kan rette ind.

Nu er der jo den detalje - at de andre tåbers brug af - øeh...
tåbelys, netop skaber problemer - Jeg er vist ikke den der startede
løjerne, men tro du nu gerne det, hvis det bringer dig fred i sindet.

>> tværtom - Tåbelysidioten kan jo bare kigge væk - er det ikke
>> mantra'et her i gruppe ?

>At der er et fjols på vejen bliver jo ikke bedre af, at der kommer
>endnu et fjols til og forværrer situationen.

Du svarer udenom .

>Vi bliver ikke enige, og jeg gider ikke længere gentage mig selv, så
>det bliver sandsynligvis EOD fra mig.

Your move ?
--
Jan_stevns

Martin Johansen [600~ (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 07-12-08 18:28

>
> tværtom - Tåbelysidioten kan jo bare kigge væk - er det ikke
> mantra'et her i gruppe ?

Han kan starte med at lade være med at tænde tågelyset.. så er der slet
ingen der bliver blændet = problem løst.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

claus b.p. (06-12-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 06-12-08 02:09

Leonard wrote:
> claus b.p. wrote:
>
>>>>> Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de
>>>>> forreste..
>>>>
>>>> Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset
>>>> til hjælp ...
>>>
>>> Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen
>>> hastighed ned.
>> Tåbelighederne kender da åbenbart ingen grænser! Forestil dig lige
>> hvad der sker hvis du sætter farten ned når du bliver blændet af en
>> modkørende: Ham der kører bag ved dig kører lige op i røven på dig,
>> for han er sikkert lige så blændet. ;-/
>
> Du må gerne bare klippe dit koørekort i stykker elelr i hvert fald
> lade være med at bruge det mere.
Det var ærgerligt, nu har det lige haft 32 års fødselsdag, - uden en
selvforskyldt skade.

> Hvis du ikke kan se frem foran dig, så bliver du da nødt til at sætte
> farten ned, så du kan nå at standse indenfor dit synsfelt. Hvis det
> betyder at den der kører bag dig kører op i røven på dig, så har denne
> ikke holdt en sikker afstand. Sandsynligvis er denne ikke ligeså
> blændet som dig, da det jo er lidt længere væk, så mon ikke det lykkes
> at udføre manøvren uden at sammenstød?
Undskyld jeg siger det: Rekordtumpe! Det er da fuldstændig ligegyldigt om
ham bagved mig har skylden, når vi alle ligger i kapellet.
> Det virker i hvert fald fint når jeg gør det.
> At blænde op og fyre det lange lys af i hovedet på fjolset, der
> blænder dig hjælper ikke på situationen, så er der bare flere der
> ikke kan se noget.
Har jeg aldrig udtalt mig om, og er heller ikke noget jeg praktiserer,
bortset fra ind i bagruden på biler med tåbebaglys. Jeg plejer, hvis jeg
bliver generet af en modkørendes lys, at give et par blink med det lange
lys, jeg har ingen ambitioner om at forårsage et uheld i den anden side.
Jeg ved ikke hvor du har dine erfaringer fra, men at kaste anker på en mørk
landevej er IMO ikke noget der kan komme noget godt ud af. Man kan dø af
det. Er man tilmed så lam at man kaster bilen ind i rabatten mens man intet
kan se, så udsætter man både sig selv og fodgængere for livsfare, og
genstande som vejskilte og lygtepæle kan blive ramt og igen forårsage
alvorlige skader.. Men det er nu også i høj grad ens egen fejl, hvis man
lader sig blænde af de modkørende. Man skal jo ikke kigge ind i hans lygter.
Og så længe man kan se den modkørendes lygter befinder der sig sandsynligvis
ikke noget imellem ham og en selv. Jeg vil antage at en standsning i denne
situation vil blive takseret med en frakendelse af kørekortet for groft
uagtsom kørsel.
Og så til sidst: Selvfølgelig tilpasser man farten efter forholdene. Men
stille og roligt, så ingen bliver forskrækket.

/Claus



Leonard (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-12-08 12:55

> Det var ærgerligt, nu har det lige haft 32 års fødselsdag, - uden en
> selvforskyldt skade.

Tillykke.

> Selvfølgelig tilpasser man farten efter forholdene. Men stille og
> roligt, så ingen bliver forskrækket.

Så er vi jo enige alligevel, for jeg har heller ikke skrevet at du
skulle klodse bremserne.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Finn Guldmann (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-12-08 16:29

Leonard skrev:
> Du må gerne bare klippe dit koørekort i stykker elelr i hvert fald lade
> være med at bruge det mere.
> Hvis du ikke kan se frem foran dig, så bliver du da nødt til at sætte
> farten ned, så du kan nå at standse indenfor dit synsfelt. Hvis det
> betyder at den der kører bag dig kører op i røven på dig, så har denne
> ikke holdt en sikker afstand. Sandsynligvis er denne ikke ligeså
> blændet som dig, da det jo er lidt længere væk, så mon ikke det lykkes
> at udføre manøvren uden at sammenstød?
> Det virker i hvert fald fint når jeg gør det.
> At blænde op og fyre det lange lys af i hovedet på fjolset, der blænder
> dig hjælper ikke på situationen, så er der bare flere der ikke kan se
> noget.
>
Så lad os få den forkromede løsning på hvordan vi får folk til at lade
være med at køre rundt og blænde andre med deres tåbelys?

De lærer det jo ikke hvis de ikke bliver gjort opmærksom på det.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

Leonard (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-12-08 16:38

Finn Guldmann wrote:

> Så lad os få den forkromede løsning på hvordan vi får folk til at
> lade være med at køre rundt og blænde andre med deres tåbelys?

Den eneste sikre metode vil være at der ikke monteres felere tågelygter.
Så vil der med tiden ikke være nogen, der kan tænde dem.

> De lærer det jo ikke hvis de ikke bliver gjort opmærksom på det.

Det er en del af teoriundervisningen, hvilke lygter, der må bruges
hvornår, men det nævnes nok kun i en sætning, så det er ikke mærkeligt,
hvis det ikke hænger ved.

Jeg har ikke selv den slags lygter på mine biler, men jeg kender en,
der blev stoppet i en spritkontrol, hvor betjenten løb om foran bilen
og tørt konstaterede, at nå, så fik du dem slukket, det vær ærgerligt,
for så kan jeg jo ikke skrive en bøde for det. Altså er politiet
opmærksom på det og fortæller det også når de standser folk.
Det foranlediger mig til at gentage sangen om at lade politiet lege
politi.
Et enkelt blink med det lange lys er ikke at lege politi og skaber
heller ikke en farlig situation. Jeg har faktisk oplevet, en enkelt
gang, at en bagfra kommende slukkede tågelygterne, da jeg blinkede en
enkelt gang med tågebaglygten, men de fleste fatter det ikke.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Finn Guldmann (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-12-08 01:27

Leonard skrev:
>> Så lad os få den forkromede løsning på hvordan vi får folk til at
>> lade være med at køre rundt og blænde andre med deres tåbelys?
> Den eneste sikre metode vil være at der ikke monteres felere tågelygter.
> Så vil der med tiden ikke være nogen, der kan tænde dem.
>
Måske det var vejen at gå.

Men måske et krav om en 5 watt lampe der tænder i instrumentbordet ville
hjælpe, på en lidt mindre drastisk måde.

>> De lærer det jo ikke hvis de ikke bliver gjort opmærksom på det.
> Det er en del af teoriundervisningen, hvilke lygter, der må bruges
> hvornår, men det nævnes nok kun i en sætning, så det er ikke mærkeligt,
> hvis det ikke hænger ved.
>
Nu er det jo noget der skal indlæres i den praktiske trafik, så......

> Jeg har ikke selv den slags lygter på mine biler, men jeg kender en,
> der blev stoppet i en spritkontrol, hvor betjenten løb om foran bilen
> og tørt konstaterede, at nå, så fik du dem slukket, det vær ærgerligt,
> for så kan jeg jo ikke skrive en bøde for det. Altså er politiet
> opmærksom på det og fortæller det også når de standser folk.
> Det foranlediger mig til at gentage sangen om at lade politiet lege
> politi.
>
Nu er antallet af bilister der burde stoppes jo langt over hvad det
politi vi kan få lov at få på vejene overhovedet kan nå at gøre noget
mærkbart ved.

> Et enkelt blink med det lange lys er ikke at lege politi og skaber
> heller ikke en farlig situation. Jeg har faktisk oplevet, en enkelt
> gang, at en bagfra kommende slukkede tågelygterne, da jeg blinkede en
> enkelt gang med tågebaglygten, men de fleste fatter det ikke.
>
Det mener jeg også. Syntes bare at nogen mente at selv det var at "lege
politi".

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

Claus Frørup (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 06-12-08 17:28

Isang tao pinangalanan, Finn Guldmann nagsulat:

klip
>>
>Så lad os få den forkromede løsning på hvordan vi får folk til at lade
>være med at køre rundt og blænde andre med deres tåbelys?

Synshallen burde snuppe dem, hvis syns-børgerne blot gjorde deres
arbejde grundigt i stedet for hurtigt.
>
>De lærer det jo ikke hvis de ikke bliver gjort opmærksom på det.

Næh... jeg gør også hvad jeg kan for at hjælpe dem med at oplyse deres
vejbane for dem....
Vi kan jo ikke ha´, at de ikke kan se hvor de kører.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Leonard (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-12-08 18:06

Claus Frørup wrote:

> Synshallen burde snuppe dem, hvis syns-børgerne blot gjorde deres
> arbejde grundigt i stedet for hurtigt.

Hvordan det?
Lygterne hører til de tilladte lygter og må derfor gerne være der.
Det er brugen der er forkert.
Bilen bliver jo også synet, selvom den kan køre mere end 130 km/t.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Claus Frørup (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 07-12-08 13:06

Isang tao pinangalanan, Leonard nagsulat:

>Claus Frørup wrote:
>
>> Synshallen burde snuppe dem, hvis syns-børgerne blot gjorde deres
>> arbejde grundigt i stedet for hurtigt.
>
>Hvordan det?
>Lygterne hører til de tilladte lygter og må derfor gerne være der.
>Det er brugen der er forkert.
>Bilen bliver jo også synet, selvom den kan køre mere end 130 km/t.

De kan snuppe de tåbelygter der kan tændes samtidig med nærlyset.
Det er jo dem der skaber flest problemer for modkørende.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

alexbo (07-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-12-08 13:15


"Claus Frørup" skrev

> De kan snuppe de tåbelygter der kan tændes samtidig med nærlyset.

De skal kunne tændes sammen med nærlyset, det er et lovkrav.

Jeg har nogen gange en fornemmelse af at udtrykket tåbelygter ikke går på
lysgiveren, men på alt det skriveri om dem.

mvh
Alex Christensen




Claus Frørup (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 08-12-08 15:05

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

>
>"Claus Frørup" skrev
>
>> De kan snuppe de tåbelygter der kan tændes samtidig med nærlyset.
>
>De skal kunne tændes sammen med nærlyset, det er et lovkrav.

Hvor finder du det?
Jeg kan kun finde nedenstående omhandlende tåbelygter:

§ 33.
Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.


§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I
stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Jeg kan ikke finde det lovkrav du omtaler.

>
>Jeg har nogen gange en fornemmelse af at udtrykket tåbelygter ikke går på
>lysgiveren, men på alt det skriveri om dem.

Tjah... tåbeligt er det i hvert fald
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

alexbo (08-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-12-08 16:09


"Claus Frørup" skrev

>>De skal kunne tændes sammen med nærlyset, det er et lovkrav.

> Hvor finder du det?
> Jeg kan kun finde nedenstående omhandlende tåbelygter:
>
> § 33.
> Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

Det er i princippet også nok, tågelygterne kan anvendes sammen med eller i
stedet for nær/fjernlys.

Men i Detailforskrifter for køretøjer står at de skal kunne tændes
uafhængigt, altså uanset om de andre lygter er tændt eller slukket.

6.02.004 Tågeforlygter
(1) Tågeforlygte
a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
b) skal være anbragt foran på køretøjet,
c) skal være rettet fremad med henblik på belysning af vejbanen i usigtbart
vejr,
d) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt, og
e) skal være anbragt mindst 0,25 m over vejbanen, dog ikke højere end
nærlyslygterne.
(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
af andre lygter til belysning.
(3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende kernestråler
har et
fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

mvh
Alex Christensen





Ukendt (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-08 16:37

On Mon, 8 Dec 2008 16:08:35 +0100, alexbo wrote:

> (2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
> af andre lygter til belysning.

Men de to typegodkendte installationer af tåbelys jeg har været ejer af,
(skodamobilet, og Xantia), har tåbelyset _alene_ kunnet tændes når mindst
nærlys er tændt. Dvs. tåbelyset kan _ikke_ tændes samtidig med kørelys,
hovedlyset skal tændes i forvejen. :-/

Dette passer jo meget dårligt med punkt 2 i lovgivningen ? Xantia'en er
monteret med lygter ab fabrik, skodamobilet sansynligvis hos importøren,
men begge i overenstemmelse med typegodkendelsen vil jeg formode, og i
øvrigt synet adskillige gange.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

Klaus D. Mikkelsen (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-12-08 16:37

Orla Pedersen skriver:
>
> Men de to typegodkendte installationer af tåbelys jeg har været ejer af,
> (skodamobilet, og Xantia), har tåbelyset _alene_ kunnet tændes når mindst
> nærlys er tændt.

Fronttåberne på en Skoda kan tændes, blot kontakten er drejet op i
"positionslysposition" (midterstilling).




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-08 17:36

On Mon, 08 Dec 2008 16:36:32 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Orla Pedersen skriver:
>>
>> Men de to typegodkendte installationer af tåbelys jeg har været ejer af,
>> (skodamobilet, og Xantia), har tåbelyset _alene_ kunnet tændes når mindst
>> nærlys er tændt.
>
> Fronttåberne på en Skoda kan tændes, blot kontakten er drejet op i
> "positionslysposition" (midterstilling).

Nu taler jeg om rigtige skodamobiler, fra før "skoda" blev kvalitetssikring
hos VAG


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-11-08

alexbo (08-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-12-08 16:56


"Orla Pedersen" skrev

> Men de to typegodkendte installationer af tåbelys jeg har været ejer af,
> (skodamobilet, og Xantia), har tåbelyset _alene_ kunnet tændes når mindst
> nærlys er tændt. Dvs. tåbelyset kan _ikke_ tændes samtidig med kørelys,
> hovedlyset skal tændes i forvejen. :-/

Det er meget muligt, jeg fortæller reglerne for tågelys,
tåbernes lys har jeg ingen konkret viden om.

mvh
Alex Christensen




Uffe Bærentsen (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 08-12-08 20:49


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:493d38c8$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Men i Detailforskrifter for køretøjer står at de skal kunne tændes
> uafhængigt, altså uanset om de andre lygter er tændt eller slukket.
>
> 6.02.004 Tågeforlygter
> (1) Tågeforlygte
> a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
> b) skal være anbragt foran på køretøjet,
> c) skal være rettet fremad med henblik på belysning af vejbanen i
> usigtbart
> vejr,
> d) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt, og
> e) skal være anbragt mindst 0,25 m over vejbanen, dog ikke højere end
> nærlyslygterne.
> (2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes
> uafhængigt
> af andre lygter til belysning.
> (3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende
> kernestråler
> har et
> fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

og så bør du nok læse pkt. 2 igen.
At de kan tændes uafhængigt af andre lygter til _belysning_.
Hvad er parkeringslys defineret som?
Så vidt jeg kan læse så er det defineret som markering og ikke belysning.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



alexbo (08-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-12-08 22:28


"Uffe Bærentsen" skrev

> At de kan tændes uafhængigt af andre lygter til _belysning_.
> Hvad er parkeringslys defineret som?
> Så vidt jeg kan læse så er det defineret som markering og ikke belysning.

Ja det skal heller ikke kunne tænde uden markeringslys,

6.02 Lygter til belysning
6.02.001 Generelle bestemmelser
(4) Fjernlyslygter, nærlyslygter, tågeforlygter samt søge-/arbejdslygter må
kun kunne
tændes, når køretøjets påbudte lygter til markering er tændt.


Men det skal kunne tænde både med og uden nær/fjernlys det er det jeg
skriver.

"Det er i princippet også nok, tågelygterne kan anvendes sammen med eller i
stedet for nær/fjernlys."

Jeg svarer på Claus'es "De kan snuppe de tåbelygter der kan tændes samtidig
med nærlyset."

Så kommer lige pludselig kørelys og alt muligt andet.

Hvis nogen ønsker at vide noget om reglerne for tågeforlys så kan de bare
spørge,
i stedet for at ævle løs om tåbelys på en måde der viser at de stort set
intet ved om reglerne.

mvh
Alex Christensen





Claus Frørup (09-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 09-12-08 19:19

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

Du skrev at:
>
>>>De skal kunne tændes sammen med nærlyset, det er et lovkrav.

Og jeg spurgte:
>> Hvor finder du det?
>> Jeg kan kun finde nedenstående omhandlende tåbelygter:
>>
>> § 33.
>> Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
>> kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

Du svarede:
>Det er i princippet også nok, tågelygterne kan anvendes sammen med eller i
>stedet for nær/fjernlys.

I stk.5 står der kun, at de kan anvendes _istedet_ for de foreskrevne
lygter.. ikke sammen med.

>6.02.004 Tågeforlygter
klip
>(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
>af andre lygter til belysning.
klip

Så mon ikke vi kan konkludere; det er _ikke_ noget lovkrav at
tåbelygterne skal kunne tændes sammen med nærlyset?

Mon ikke vi også kan sige, at det rent faktisk er ulovligt at have dem
tændt samtidig med nærlyset?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Leonard (09-12-2008)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 09-12-08 20:48

Claus Frørup wrote:

> Så mon ikke vi kan konkludere; det er ikke noget lovkrav at
> tåbelygterne skal kunne tændes sammen med nærlyset?

Nej, det kan vi ikke. Tågelygter skal kunne tændes uafhængigt af de
andre lygter, altså skal de kunne tændes både når nærlys/fjernlys er
tændt og slukket.

> Mon ikke vi også kan sige, at det rent faktisk er ulovligt at have dem
> tændt samtidig med nærlyset?

Nej, det kan vi heller ikke, for det er lovligt at bruge nærlys og
tågelys samtidigt, når det er mørkt og tåget. Det er også lovligt at
bruge fjernlys og tågelys samtidigt, når det er mørkt og tåget.

At det sjældent har noget formål, at bruge tågelys sammen med
nærlys/fjernlys, det er en anden sag, men det er tilladt, når vejret er
til det.

Jeg er helt enig med dig i, at en ændring af bestemmelserne, så
tågelygter kun kan tændes, når nærlys/fjernlys er slukket, det ville
fjerne en stor del af dem, der kører med tågelys tændt ulovligt. Men
der skal jo nok en EU-ændring af nogle regler til før det bliver en
realitet.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

alexbo (09-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-12-08 21:02


"Claus Frørup" skrev

> I stk.5 står der kun, at de kan anvendes _istedet_ for de foreskrevne
> lygter.. ikke sammen med.

Det betyder at man kan slukke nær/fjernlyset som ellers altid skal være
tændt i lygtetændingstiden.
Man kan ( i betydningen har lov til) anvende tågelyset i stedet.

>>(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes
>>uafhængigt
>>af andre lygter til belysning.
> Så mon ikke vi kan konkludere; det er _ikke_ noget lovkrav at
> tåbelygterne skal kunne tændes sammen med nærlyset?

Nej.
De skal kunne tændes uafhængigt, altså både med og uden nær/fjernlys.
Uafhængigt betyder at tågelygterne ikke må afhænge af de andre lygter til
belysning (nær/fjern)
De må f.eks. ikke tænde/slukke sammen med op/nedblænding

> Mon ikke vi også kan sige, at det rent faktisk er ulovligt at have dem
> tændt samtidig med nærlyset?

Nej,
Så havde der stået "skal"
§ 33.
Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og
kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

mvh
Alex Christensen


mener du virkelig at man ikke må have tågelygter tændt sammen me




Claus Frørup (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-12-08 14:59

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

>
>mener du virkelig at man ikke må have tågelygter tændt sammen me
>

Vi tolker reglerner forskelligt og bliver vist ikke enige, så jeg
slutter her.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Finn Guldmann (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-12-08 11:42

Claus Frørup skrev:
>>> Synshallen burde snuppe dem, hvis syns-børgerne blot gjorde deres
>>> arbejde grundigt i stedet for hurtigt.
>> Hvordan det?
>> Lygterne hører til de tilladte lygter og må derfor gerne være der.
>> Det er brugen der er forkert.
>> Bilen bliver jo også synet, selvom den kan køre mere end 130 km/t.
> De kan snuppe de tåbelygter der kan tændes samtidig med nærlyset.
> Det er jo dem der skaber flest problemer for modkørende.
>
Så vil jeg tro at de kan starte med din bus.

Den er sandsynligvis lavet fra fabrikken, og typegodkendt med det, så
det lader sig gøre.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

Claus Frørup (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 10-12-08 15:17

Isang tao pinangalanan, Finn Guldmann nagsulat:

klip
>Så vil jeg tro at de kan starte med din bus.
>
>Den er sandsynligvis lavet fra fabrikken, og typegodkendt med det, så
>det lader sig gøre.

Der er ingen tåbelygter på de busser jeg kører i for tiden, og hvis
jeg skulle få en bus med sådanne tingester, vil de hurtigt blive
slukket eller pillet fra...
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Finn Guldmann (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-12-08 01:28

Claus Frørup skrev:
>> Så lad os få den forkromede løsning på hvordan vi får folk til at lade
>> være med at køre rundt og blænde andre med deres tåbelys?
> Synshallen burde snuppe dem, hvis syns-børgerne blot gjorde deres
> arbejde grundigt i stedet for hurtigt.
>
Det er vist begrænset hvor meget synshallerne har af indflydelse på om
folk tænder deres tåbelys eller ej.

>> De lærer det jo ikke hvis de ikke bliver gjort opmærksom på det.
> Næh... jeg gør også hvad jeg kan for at hjælpe dem med at oplyse deres
> vejbane for dem....
> Vi kan jo ikke ha´, at de ikke kan se hvor de kører.
>


--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

Claus Frørup (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 07-12-08 13:07

Isang tao pinangalanan, Finn Guldmann nagsulat:

klip
>Det er vist begrænset hvor meget synshallerne har af indflydelse på om
>folk tænder deres tåbelys eller ej.
klip
Synsbørgerne kan være med til at frasortere dem der tændes samtidig
med nærlyset.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Finn Guldmann (10-12-2008)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-12-08 11:50

Claus Frørup skrev:
>> Det er vist begrænset hvor meget synshallerne har af indflydelse på om
>> folk tænder deres tåbelys eller ej.
> klip
> Synsbørgerne kan være med til at frasortere dem der tændes samtidig
> med nærlyset.
>
Hvis nogen har det monteret så de gør det vil det vist også være en
"privat" eller meget gammel installation.

Men det jeg mente var blot synshallen ikke har ret meget at gøre overfor
hvordan folk bruger en ellers lovlig installation.

Det "syn" ligger vist hos andre myndigheder.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.

bai (07-12-2008)
Kommentar
Fra : bai


Dato : 07-12-08 08:29

Hvad er helt præsist meningen med at have de skide Tåbelygter tændt
konstant. jeg har ALDRIG hørt eller læst en god forklaring. Det er
yderst frustrende i regnvejr da de blænder ret så meget.

Ednu mere ireterrende er det når div Tåber vælger at sætte en alt for
kraftig lyskilde i, men hvorfor??

Ukendt (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-12-08 16:39

bai <bai@findmail.dk> skrev :

>Hvad er helt præsist meningen med at have de skide Tåbelygter tændt
>konstant.

det ser fedt ud !

>jeg har ALDRIG hørt eller læst en god forklaring. Det er
>yderst frustrende i regnvejr da de blænder ret så meget.

<sarkasme>

blænder de ? Nøjjj hvor er det synd for dig - hvorfor kigger du ikke
på din egen vejbane istedet ?

</sarkasme>

>Ednu mere ireterrende er det når div Tåber vælger at sætte en alt for
>kraftig lyskilde i, men hvorfor??

Det ser fedt ud !


--
Jan_stevns

Ukendt (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-08 11:12


"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49390d3d$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Karsten Madsen wrote:
>> <jan_stevns> skrev i en meddelelse
>> news:o96bj4pank0c7et7gitthgapo399pps3a5@news.tele.dk...
>>> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :
>>>
>>>> Ja - det er der jeg har størst problem med folks brug af de
>>>> forreste..
>>>
>>> Hvis du ikke kan se din egen vognbane må du da tage fjernblusset til
>>> hjælp ...
>>
>> Hvis du ikke kan se din egen vognbane, skal du sætte din egen
>> hastighed ned.
> Tåbelighederne kender da åbenbart ingen grænser! Forestil dig lige hvad
> der sker hvis du sætter farten ned når du bliver blændet af en modkørende:
> Ham der kører bag ved dig kører lige op i røven på dig, for han er sikkert
> lige så blændet. ;-/
> PS: Hvad er der iøvrigt så fantastisk interessant ved at kunne se vejen?
> Det er da langt mere interessant at kunne se om der befinder sig noget
> _på_ vejen.

Ja, eller kunne man jo køre lidt mere sikkert. Jeg er altid meget
interesseret i at køre efter forholdene. Hvis disse kræver at sætter farten
ned, så gør jeg det. Ligger der en eller anden oppe irøven på mig, så lader
jeg ham naturligvis passere inden jeg fortsætter min færd. Hermed er jeg
sikret, personen i min røv er sikret og tåben med tågeforlys tændt er
sikret.

Krakiler, tåbe, idiot, gammelfar, bonderøv - kald mig lige hvad du vil, men
jeg kører mellem 30.000 og 40.000 km om året og er indstillet at kunne komme
nogenlunde helskindet hjem, desforuden at sikre at jeg ikke slår alt for
mange mennesker ihjel på min færd.

/karsteb



Ukendt (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-12-08 19:20

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev :

>Ja, eller kunne man jo køre lidt mere sikkert. Jeg er altid meget
>interesseret i at køre efter forholdene. Hvis disse kræver at sætter farten
>ned, så gør jeg det. Ligger der en eller anden oppe irøven på mig, så lader
>jeg ham naturligvis passere inden jeg fortsætter min færd. Hermed er jeg
>sikret, personen i min røv er sikret og tåben med tågeforlys tændt er
>sikret.

Jeg vil nok kalde det lidt overdreven hensyn til idioter ;)

>Krakiler, tåbe, idiot, gammelfar, bonderøv - kald mig lige hvad du vil,

Jeg har ikke behov for at kalde dig noget.

>men jeg kører mellem 30.000 og 40.000 km om året og er indstillet at kunne komme
>nogenlunde helskindet hjem, desforuden at sikre at jeg ikke slår alt for
>mange mennesker ihjel på min færd.

Jeg kører mellem 45 og 60.000 årligt - og deler din interesse for ikke
at gøre mig bemærket i nogen statistikker

Måske ikke lige den der handler om at justere folk's opførsel ;)


--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-12-08 22:08

jan_stevns skriver:
>
> Det er temmeligt effektivt på sydsjælland, overfor tåberne

Det er det ikke herovre i gylland, så blænder fjolserne i den anden
retning også op.

Selv ikke 3 korte blink med fjernlygter fulgt af 2 længere med tåbeditto
opfates af særligt mange.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (03-12-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-12-08 10:20

>> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(
>
> Det skal være tåget før de må bruges?
>
> Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.

.... men kun uden for lygtetændingstiden.



ShutEye (03-12-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-12-08 10:22

>>> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(
>>
>> Det skal være tåget før de må bruges?
>>
>> Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.
>
> ... men kun uden for lygtetændingstiden.

.... men det var måske også det du mente da du skrev "kørelys"?
Klapper lige i igen :)



Martin Johansen [600~ (03-12-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 03-12-08 11:28

In article <49364fd3$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
"ShutEye" <no@no.no> wrote:

> >>> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(
> >>
> >> Det skal være tåget før de må bruges?
> >>
> >> Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.
> >
> > ... men kun uden for lygtetændingstiden.
>
> ... men det var måske også det du mente da du skrev "kørelys"?
> Klapper lige i igen :)

Jep

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

DerGolf (04-12-2008)
Kommentar
Fra : DerGolf


Dato : 04-12-08 20:12


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-DF4C31.19534402122008@news.sunsite.dk...
>> 3: der var en mere men den har jeg glemt. ;-(
>
> Det skal være tåget før de må bruges?
>
> Bortset fra de forreste må bruges som kørelys.
Ja, men kun udenfor lygtetændingstiden. Må kun lyse sammen med positionslys.
Ikke sammen med nærlys.

mvh M.



ShutEye (05-12-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 05-12-08 00:16

> Ja, men kun udenfor lygtetændingstiden. Må kun lyse sammen med
> positionslys. Ikke sammen med nærlys.

Hehe se mit svar til Martin :)



N/A (02-12-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-12-08 20:25



Fly Christensen (02-12-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 02-12-08 20:25

On Mon, 1 Dec 2008 22:56:34 -0800 (PST), winddiesel
<winddiesel@gmail.com> wrote:

>E45 tirsdag morgen kl. ca. 6.15 – mørkt men ingen tåge overhovedet.
>Kører i højre spor, forbi Bramdrupdam afkørslen, da den Kia Picanto
>sølvmet. passerer mig i venstrespor – med tåbelygter tændt foran og
>bagi’ - give et “blink” i 1 sek. med fjernlyset da den forsvinder mod
>horizonten.
[snip]

Jeg plejer at blinke en gang med det lange lys for at få
deresopmærksomhed. Derefter tænder og slukker jeg tågelyset 3-5 gange
for at vise, hvad problemet er. For det meste slukkes tågelyset
derefter.

Fly

Klaus D. Mikkelsen (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-12-08 16:11

winddiesel skriver:
>
> Go’ morgen

E45 natten mellem lørdag og søndag (sådan cirka klokken 2). Kommer
trillende med de tilladte 110km/t fra Randers C ned til Randers S og
lige før afkørslen kommer der bagfra en Golf som min med fuldt blus på
"tågeorganet" og bremser ind lige foran mig og ryger på "drejevejen"
(som den hedder for de lokalkendte - det af afkørsel 41 det handler om),
tåben har dog også bagtåbelygten tændt.

Spøjst, der var ikke synderligt tåget - men jeg skulle samme vej, så er
par blink med det lange lys kunne vel få manden (M/K) til at slukke
tåbeorganet bagpå?

Næh, men ak tåben drejede mod vest som mig og jeg kunne glo på hans
(igen M/K) tåbebaglygte de næste 7 km inden han var så langt væk at den
ikke kunne ses længere.

Her gik jeg og trode at ejere af nyere Golf'er var så "kloge" at de
kunne finde ud af at betjene lyskontakten (der altså ikke kræver den
store ledvogtereksamen) - men ak nej.

Til gengæld, da vi listede for vejarbejdet ved
Solvangsvej/Frederiskdalvej fik tåben da sparket til sin slæde, for det
var da en noget dyb brummen der kom fra den dobbelte udstødning da han
(M/K) rykkede op af gruset. Ergo kunne personen godt finde ud af at
betjene andre "kontakter" i bilen.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste