/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nye dæk foran eller bagpå?
Fra : Henning


Dato : 25-11-08 15:30

Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
godt slidt, 2 så godt som nye.
I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
skal de sidde foran eller bagpå?

 
 
Dak (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 25-11-08 16:01

Henning skrev:
> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
> godt slidt, 2 så godt som nye.
> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
> skal de sidde foran eller bagpå?

Foran ville jeg sige. Det er jo ligemeget med at kunne accelere hvis man
ikke kan styre den vej man gerne vil. medmindre du bare skal køre
Dragrace på en bane.

Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.


---
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Per Henneberg Kriste~ (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-11-08 16:17


"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Henning skrev:
>> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
>> godt slidt, 2 så godt som nye.
>> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
>> skal de sidde foran eller bagpå?
>
> Foran ville jeg sige. Det er jo ligemeget med at kunne accelere hvis man
> ikke kan styre den vej man gerne vil. medmindre du bare skal køre
> Dragrace på en bane.
>
> Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.

Men grunden til at de skal sidde foran er udskridningsfaren. Uanset om du
har ABS eller ej, så skrider bagenden meget nemmere ud med slidte dæk
bagpå - og det er pr. definition farligst.

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Per Henneberg Kriste~ (29-11-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-11-08 00:40


"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:492c16fd$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Henning skrev:
>>> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
>>> godt slidt, 2 så godt som nye.
>>> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
>>> skal de sidde foran eller bagpå?
>>
>> Foran ville jeg sige. Det er jo ligemeget med at kunne accelere hvis man
>> ikke kan styre den vej man gerne vil. medmindre du bare skal køre
>> Dragrace på en bane.
>>
>> Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>
> Men grunden til at de skal sidde foran er udskridningsfaren. Uanset om du
> har ABS eller ej, så skrider bagenden meget nemmere ud med slidte dæk
> bagpå - og det er pr. definition farligst.

Man skal læse hvad der står og ikke hvad man tror der står.

Den var til mig selv :)

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


oz3bto (25-11-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 25-11-08 17:52


"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Henning skrev:
>> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
>> godt slidt, 2 så godt som nye.
>> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
>> skal de sidde foran eller bagpå?
>
> Foran ville jeg sige. Det er jo ligemeget med at kunne accelere hvis man
> ikke kan styre den vej man gerne vil. medmindre du bare skal køre
> Dragrace på en bane.
>
> Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>
>
> ---
> Dak
> "Daewoo Matiz 0.8 '99"
> "ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"


NIX

De bedste bagerst

Jeg tænkte også det samme med sunnyen da jeg sprang et vinter dæk ... Tog da
bare lige helårs dækkene og smed på ibag og beholdte vinter i for ..

Når der lå sne eller det bare var glat så slog den uhyggeligt nemt ud med
røven .. Rundkørsler var nærmest umulig

Nej de bedste dæk ibag og de ringeste i for



sidse (25-11-2008)
Kommentar
Fra : sidse


Dato : 25-11-08 21:11


"Dak" <dak_n@hotmail.com> wrote in message
news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>
>
> ---
> Dak

Præcis.

Vi får altid at vide at der hvor der er den største fare i Danmark er på
våd vej.

Når først fordækket har været der er den næsten tørt der hvor baghjulet skal
køre.
Skal du bremse er det meget mere end halvdelen af bremsekraften der er på
forhjulene.
Sætter du igang (med en forhjulstrukket bil) er det også forhjulene der står
for skud. Mindre væsentligt måske.
Begynder du at skride ud med bagenden i en kraftig nedbremsning er det ikke
mængden af mønster på dækket der er afgørende for om udskridningen stopper.
Alle ovenstående betragtninger gælder for 4 ens dæk hvor der f.eks. er 7mm
mønster på de gode dæk og 4 på de dårlige.
Indtil FDM tager sig sammen og forklarer hvorfor det ikke forholder sig som
ovenstående vil jeg stadig anbefale at sætte de nyeste på forhjulene.

Henrik
www.ha-ts.dk


oz3bto (25-11-2008)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 25-11-08 23:26


"sidse" <ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:newscache$92owak$ljx$1@news.webpartner.dk...
>
> "Dak" <dak_n@hotmail.com> wrote in message
> news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>>
>>
>> ---
>> Dak
>
> Præcis.
>
> Vi får altid at vide at der hvor der er den største fare i Danmark er på
> våd vej.
>
> Når først fordækket har været der er den næsten tørt der hvor baghjulet
> skal køre.
> Skal du bremse er det meget mere end halvdelen af bremsekraften der er på
> forhjulene.
> Sætter du igang (med en forhjulstrukket bil) er det også forhjulene der
> står for skud. Mindre væsentligt måske.
> Begynder du at skride ud med bagenden i en kraftig nedbremsning er det
> ikke mængden af mønster på dækket der er afgørende for om udskridningen
> stopper.
> Alle ovenstående betragtninger gælder for 4 ens dæk hvor der f.eks. er 7mm
> mønster på de gode dæk og 4 på de dårlige.
> Indtil FDM tager sig sammen og forklarer hvorfor det ikke forholder sig
> som ovenstående vil jeg stadig anbefale at sætte de nyeste på forhjulene.
>
> Henrik
> www.ha-ts.dk



Bedste dæk bagerst ... Sætter man de ringeste bagerst så smutter den i
første rundkørsel



Christian B. Andrese~ (28-11-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 28-11-08 02:02

On Nov 25, 5:51 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> "Dak" <da...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > Henning skrev:
> >> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
> >> godt slidt, 2 så godt som nye.
> >> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
> >> skal de sidde foran eller bagpå?
>
> > Foran ville jeg sige. Det er jo ligemeget med at kunne accelere hvis man
> > ikke kan styre den vej man gerne vil. medmindre du bare skal køre
> > Dragrace på en bane.
>
> > Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>
> > ---
> > Dak
> > "Daewoo Matiz 0.8 '99"
> > "ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"
>
> NIX
>
> De bedste bagerst
>
> Jeg tænkte også det samme med sunnyen da jeg sprang et vinter dæk .... Tog da
> bare lige helårs dækkene og smed på ibag  og beholdte vinter i for ..
>
> Når der lå sne eller det bare var glat  så slog den uhyggeligt nemt ud med
> røven .. Rundkørsler var nærmest umulig
>
> Nej de bedste dæk ibag  og de ringeste i for

Nemlig, en baghjulsudskridning er meget sværere at redde end en
forhjulsudskridning.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Per Henneberg Kriste~ (29-11-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-11-08 00:40


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:34f12cae-8435-42a4-9c4f-392e9374c68f@v4g2000yqa.googlegroups.com...
On Nov 25, 5:51 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> "Dak" <da...@hotmail.com> skrev i en
> meddelelsenews:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej de bedste dæk ibag og de ringeste i for

Nemlig, en baghjulsudskridning er meget sværere at redde end en
forhjulsudskridning.

Næh - med en forhjulsudskridning fortsætter du lige ind i en forhindring.
Med en baghjulsudskridning risikerer du at køre sidelæns ind i
forhindringen - meget farligere...

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Christian B. Andrese~ (28-11-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 28-11-08 02:04

On Nov 25, 9:10 pm, "sidse" <in...@spam.dk> wrote:
> "Dak" <da...@hotmail.com> wrote in message
>
> news:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Fordækket er også det dæk som skal fjerne mest vand.
>
> > ---
> > Dak
>
> Præcis.
>
> Vi får altid at vide at der hvor der er den største fare  i Danmark er på
> våd vej.
>
> Når først fordækket har været der er den næsten tørt der hvor baghjulet skal
> køre.

Ligeud ja.
Så snart man drejer så er det ikke tilfældet.

> Skal du bremse er det meget mere end halvdelen af bremsekraften der er på
> forhjulene.

Ja, men vægten vil presse hjulene ned og give endnu mere greb.
Mens bagdækkene vil "løftes" og derved er det endnu mere vigtigt at de
er gode.

> Begynder du at skride ud med bagenden i en kraftig nedbremsning er det ikke
> mængden af mønster på dækket der er afgørende for om udskridningen stopper.

Nej, men mængden af mønster afgør hvornrå det sker,


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Christian B. Andrese~ (01-12-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-12-08 05:31

On Nov 29, 12:39 am, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i meddelelsennews:34f12cae-8435-42a4-9c4f-392e9374c68f@v4g2000yqa.googlegroups.com...
> On Nov 25, 5:51 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
>
> > "Dak" <da...@hotmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:492c1347$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> > Nej de bedste dæk ibag og de ringeste i for
>
> Nemlig, en baghjulsudskridning er meget sværere at redde end en
> forhjulsudskridning.
>
> Næh - med en forhjulsudskridning fortsætter du lige ind i en forhindring.
> Med en baghjulsudskridning risikerer du at køre sidelæns ind i
> forhindringen - meget farligere...

Det vil jeg så mene, men baghjulsudskridningen kommer nok også lidt
mere pludselig og uventet.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Morten Calundan (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Calundan


Dato : 25-11-08 16:40


"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
news:3q2oi4l00aepga1aeb8tkdd44hmp9vuqp7@4ax.com...
> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
> godt slidt, 2 så godt som nye.
> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
> skal de sidde foran eller bagpå?

De bedste dæk bagpå - altid! Lige meget om bilen
er for eller baghjulstrukket. Bedste dæk skal bagpå.

Mister du grebet på de bagerste hjul - så smutter bilen altså rundt.
Det er er naturlov. Derfor mindsker man chancen for at det sker
netop ved at sætte de bedste dæk bagpå.

Ikke noget med hvis du ikke kan styre fordi du har mindre gode dæk på foran.
Glem det. Du kan sagtens styre hvis dækkene er i orden. Og midster du grebet
foran
- så vender bilen altså ikke rundt. Og da hellere tøren ind i noget med
snuden først
end siden eller bagenden af bilen,



Mogens (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 25-11-08 19:16

"Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:492c1c4a$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> De bedste dæk bagpå - altid! Lige meget om bilen
> er for eller baghjulstrukket. Bedste dæk skal bagpå.
> Mister du grebet på de bagerste hjul - så smutter bilen altså rundt.
> Det er er naturlov. Derfor mindsker man chancen for at det sker
> netop ved at sætte de bedste dæk bagpå.
> Ikke noget med hvis du ikke kan styre fordi du har mindre gode dæk på
> foran.
> Glem det. Du kan sagtens styre hvis dækkene er i orden. Og midster du
> grebet foran så vender bilen altså ikke rundt. Og da hellere tøren ind i
> noget med snuden først end siden eller bagenden af bilen,

Jep
www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp
Uanset om din bil er forhjuls- eller baghjulstrukket, skal du montere de
nyeste dæk bagerst, fordi det giver en ekstra sikkerhed i uforudsete eller
svære situationer (nødopbremsning, skarpe kurver osv.), specielt på vådt
underlag.



thl (28-11-2008)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 28-11-08 03:38

On 25 Nov., 19:15, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:
> "Morten Calundan" <morten_calun...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:492c1c4a$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > De bedste dæk bagpå - altid! Lige meget om bilen
> > er for eller baghjulstrukket. Bedste dæk skal bagpå.
>
> Jepwww.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp
> Uanset om din bil er forhjuls- eller baghjulstrukket, skal du montere de
> nyeste dæk bagerst, fordi det giver en ekstra sikkerhed i uforudsete eller
> svære situationer (nødopbremsning, skarpe kurver osv.), specielt på vådt
> underlag.

Helt korrekt. Har prøvet det.
Jeg havde netop overtaget en bil med skæve fordæk, jeg fik dem skiftet
og kørte ud i snevejret.
Det blev en uforglemmelig oplevelse..
Bagenden af bilen får sit helt eget selvstændige liv.
Jeg kørte direkte til dækmanden derfra.
Så,- jo "dæksnifferne" har sandelig ret.

Thorbjørn

Tau (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Tau


Dato : 26-11-08 07:25


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:3q2oi4l00aepga1aeb8tkdd44hmp9vuqp7@4ax.com...
> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
> godt slidt, 2 så godt som nye.
> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
> skal de sidde foran eller bagpå?


---------------------------
Efter at have læst alle svarene vil jeg også gerne komme med mit råd.
Det er træls når der er sne, hvis fordækkene kun kører rundt uden at tage
fat, men det er ikke alene formålet med vinterdæk. et af formålene er at stå
fast uden udskridning i evt sving og her er det bagdækkenne kvalitet, der er
afgørende for om man kører i grøften.
Husk det er ikke ved start ,man skal diskutere dæk, men ved standsning.

god jul
Poul



KASO (26-11-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 26-11-08 08:38


"Tau" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen
news:492cebb7$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:3q2oi4l00aepga1aeb8tkdd44hmp9vuqp7@4ax.com...
>> Ifm. køb af vores brugte Mercedes fulgte der 4 vinterdæk med. 2 af dem
>> godt slidt, 2 så godt som nye.
>> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
>> skal de sidde foran eller bagpå?
>
>
> ---------------------------
> Efter at have læst alle svarene vil jeg også gerne komme med mit råd.
> Det er træls når der er sne, hvis fordækkene kun kører rundt uden at tage
> fat, men det er ikke alene formålet med vinterdæk. et af formålene er at
> stå fast uden udskridning i evt sving og her er det bagdækkenne kvalitet,
> der er afgørende for om man kører i grøften.
> Husk det er ikke ved start ,man skal diskutere dæk, men ved standsning.
>

I det aktuelle tilfælde - en MB - kommer det dog ud på ét, da jeg formoder,
at den er baghjulstrukken som næsten alle MB.


Henning (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-11-08 17:43


>I det aktuelle tilfælde - en MB - kommer det dog ud på ét, da jeg formoder,
>at den er baghjulstrukken som næsten alle MB.
"Vil du ha' forhjulstræk, så bakker du bare"

alexbo (26-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-11-08 12:12


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
> skal de sidde foran eller bagpå?

Jeg sætter altid de bedste foran, jeg vil hellere glide med røven forrest
ned i en grøft end med næsen ind i et træ.
I det hele taget vil jeg gerne have at den ende jeg er i, er den sikre ende.
Skulle jeg skride over i den modgående bane må det helst være med bagenden.
Frygten for at baghjulene blokerer ved en opbremsning og får bilen til at
snurre rundt har ABS'en fjernet.

http://www.michelin.dk/dk/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp

Michelin anbefaler bagerst, men den anbefaling giver jeg ikke fem flade ører
for.
I en tidligere tråd skrev jeg følgende.

Og hvad skriver så eksperterne fra Michelin

"Nye dæk monteret foran:
- Bilens egenskaber vil ændre sig, fordi vejgrebet mellem for- og baghjul
ændres.
Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet.
- På en glat vej vil bilens bagende miste grebet før forenden.
Føreren har ikke en chance for at styre bagenden og vil være fristet til at
accelerere yderligere, hvilket vil forstærke bilens udskridning. Kun en
erfaren bilist vil være i stand til at få bilen på ret køl efter sådan en
farlig situation"


Tja, de skriver at føreren vil blive overrasket, og være fristet til at give
gas, det er ifølge Michelin det største problem.


"Nye dæk monteret bagerst:
- Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender fra før dækkene
blev skiftet, fordi balancen mellem de to hjulsæts greb vil være den samme.
- Baghjulene vil have bedre greb, og føreren vil være i stand til at
kontrollere og styre bilen uden problemer ved at sætte farten ned og dreje
det styrende hjul i retning af kurven. Derfor anbefaler Michelin at du
monterer de nye eller mindst slidte dæk bagerst på bilen for at få:
- bedre vejgreb i kurver
- ekstra sikkerhed."


Her bliver føreren ikke overrasket for han er vant til dårlig vejkontakt på
forhjulene, og folk med gode dæk på baghjulene er også bedre til at vurdere
situationen, så de giver ikke gas de bremser.
Så det klogeste er måske slet ikke at montere nye dæk, så er der ikke nogen
der bliver overrasket.
Og man skal da i hvert fald ikke montere Michelin med god vejkontakt, hvis
bilen i forvejen har nogle no-name dæk, for så bliver føreren da ekstra
overrasket.


Det er da godt at Michelin ikke også har bremseeksperter, de ville fraråde
bremserep. af frygt for at en fører der er vant til at bremse med begge
fødder, bliver overrasket af de gode bremser.


At gummisnifferne fra Michelin skriver sådan noget vås er deres sag, men at
man i denne NG fremhæver dem som eksperter hvis gode råd man ikke kan sætte
spørgsmålstegn ved, kan godt undre mig.


mvh
Alex Christensen







sidse (26-11-2008)
Kommentar
Fra : sidse


Dato : 26-11-08 22:00


"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:492d2f63$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Det er da godt at Michelin ikke også har bremseeksperter, de ville fraråde
> bremserep. af frygt for at en fører der er vant til at bremse med begge
> fødder, bliver overrasket af de gode bremser.r
>
> At gummisnifferne fra Michelin skriver sådan noget vås er deres sag, men
> at
> man i denne NG fremhæver dem som eksperter hvis gode råd man ikke kan
> sætte
> spørgsmålstegn ved, kan godt undre mig.
>
>
> mvh
> Alex Christensen
>

Kan kun give dig så evigt ret

Henrik


claus b.p. (28-11-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 28-11-08 00:23


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:492d2f63$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev
>
>> I morgen skal de slidte skiftes til helt nye Continental 830 - men
>> skal de sidde foran eller bagpå?
>
> Jeg sætter altid de bedste foran, jeg vil hellere glide med røven forrest
> ned i en grøft end med næsen ind i et træ.
Det er da rart for dig at du ved bedre end alle eksperterne. (Dem fra FDM og
dækfabrikkerne ved naturligvis ikke hvad de taler om)
Jeg personligt tvivler på, at den globale opvarmning er menneskeskabt, men
jeg sætter de gode vinterdæk bagerst. (Det er noget der kaldes erfaring)

/Claus



alexbo (28-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-11-08 10:47


"claus b.p." skrev

> Det er da rart for dig at du ved bedre end alle eksperterne. (Dem fra FDM
> og dækfabrikkerne ved naturligvis ikke hvad de taler om)

Næh, Michelin gør da i hvert fald ikke, de laver glimrende dæk men de skulle
undlade gode råd, dem slipper de ikke godt fra.
"Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet."
Der er da det rene vås, at begrunde en dækmontering med at det er føreren
vant til.
Jeg er vant til bedste dæk foran, så jeg vil blive frygteligt forskrækket
hvis de bedste komme bagved.

> Jeg personligt tvivler på, at den globale opvarmning er menneskeskabt, men
> jeg sætter de gode vinterdæk bagerst. (Det er noget der kaldes erfaring)
>

Nu har jeg svært ved at se hvad global opvarmning har med fornuftig
dækmontering at gøre, nok lige så meget som førerens vaner.
Hvad erfaring angår er der ingen der har mere end jeg selv, 45 år og
tusindvis af forskellige biler.

Så indtil der kommer bedre agumenter end "dækeksperter" og "erfaring" holder
jeg mig til de bedste forrest.

Jeg sluttede mit indlæg med følgende sætning, og hvilket svar får jeg så, at
gummisnifferne ved bedst.

"At gummisnifferne fra Michelin skriver sådan noget vås er deres sag, men at
man i denne NG fremhæver dem som eksperter hvis gode råd man ikke kan sætte
spørgsmålstegn ved, kan godt undre mig."

mvh
Alex Christensen







Mogens (28-11-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-11-08 18:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:492fc0d0$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Næh, Michelin gør da i hvert fald ikke, de laver glimrende dæk men de
> skulle undlade gode råd, dem slipper de ikke godt fra.

Rolig nu - Michelin giver blot de råd, som er bedst for menigmand.

Gode råd er ret afhængige af, om man er en gennemsnitschauffør eller erfaren
sportsdriver. Der er himmelvid forskel - eet eksempel. På KTI kan det gode
råd for enden af langsiden være, at nedsætte farten drastisk og indlægge 2
gear for at tage svinget i stille tempo (lumsk sving). Det samme råd for
Ferraris testkører vil være at holde på, og skrider bagenden STADIG at holde
på. Derved gør pilen en piroette (sikkert stavet smask forkert) om sig selv,
men bilen fortsætter efterfølgende lige ud, om man vil (ér set derude i en
Ferrari 575)



alexbo (28-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-11-08 19:41


"Mogens" skrev

> Rolig nu - Michelin giver blot de råd, som er bedst for menigmand.

Michelin og du mener altså at menigmand er så dum at man ikke kan forklare
noget rigtigt.
Så det det bedste råd man kan give er at alting har bedst af at være som det
plejer.

Bedste dæk foran:
"Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet."
"Føreren har ikke en chance for at styre bagenden og vil være fristet til at
accelerere yderligere"

Bedste dæk bag:
"Bilens køreegenskaber vil svare til dem som føreren kender fra før dækkene
blev skiftet,"
"føreren vil være i stand til at kontrollere og styre bilen uden problemer
ved at sætte farten ned"

Med gode dæk foran, bliver føreren forskrækket og jokker på speederen,
Med gode dæk bagpå, er tingene som de plejer og man kan roligt bremse bilen.

Jeg synes det er det rene vrøvl, at nogen kan tage det alvorligt og kalde
dem dækeksperter forstår jeg
ikke.
Alene det at Michelin går ud fra at bilister er vant til bedste dæk bag, og
bruger det som argument, er så dumt at det gør helt ondt.

Men det betyder heller ikke noget der er frit valg, jeg ville bare give min
mening.
Og jeg er vant til opskårne dæk, gamle sure dæk jeg skærer mønster i med en
linoleumskniv, og ville blive lamslået af skræk hvis jeg monterede Michelin.

mvh
Alex Christensen






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste