/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
T-kryds ændret fra hajtænder til "f
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 19-11-08 22:25

Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.

Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden.
(Hvis I forstår hvad jeg mener)

Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
veje mødes, og hajtænderne er væk.

Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer
at der er en niveauforskel.

Spørgsmål:
Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
vigepligt for alle 3 veje?


Mvh. Jørgen

 
 
Ivar (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 19-11-08 22:50

Jørgen Rasmussen skrev:

> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?

Ja, men bilisterne kører utvivlsomt som de altid har gjort. Der
er stort set ingen i Danmark, der kan finde ud af højre-vigepligt.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Peter Dalgaard (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-11-08 22:56

On Wed, 19 Nov 2008 22:24:51 +0100, Jørgen Rasmussen wrote:

> Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.
>
> Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden.
> (Hvis I forstår hvad jeg mener)
>
> Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
> veje mødes, og hajtænderne er væk.
>
> Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?
>
>
> Mvh. Jørgen

Ubetinget for alle tre, tror jeg. (Den der kommer fra højre i
"overliggeren" kan da i hvert fald ikke have højre vigepligt...)


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Henrik Stidsen (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-11-08 23:10

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
news:49248b55$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ubetinget for alle tre, tror jeg.

Ka man godt det? ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Peter Lykkegaard (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-08 23:25

"Peter Dalgaard" skrev

> Ubetinget for alle tre, tror jeg. (Den der kommer fra højre i
> "overliggeren" kan da i hvert fald ikke have højre vigepligt...)

Det skulle så være pga "krydsning over ændret belægning"?

- Peter


Ukendt (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-08 23:18

> Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.
>
> Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden. (Hvis
> I forstår hvad jeg mener)
>
> Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
> veje mødes, og hajtænderne er væk.
>
> Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer at
> der er en niveauforskel.

Jeg syntes det er tåbeligt det der bliver lavet med de T kryds.

Syntes at den tilstødende vej skal have ubetinget vigepligt da den støder ud
i midten af en anden vej, hvis i forstår hvad jeg mener.

Men det er jo nok meningen med det at få bilisterne til at nedsætte
hastigheden når de når sådan et T kryds.

--

Mvh

kimilar



Peter Lykkegaard (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 19-11-08 23:50

"kimilar" skrev

> Syntes at den tilstødende vej skal have ubetinget vigepligt da den støder
> ud i midten af en anden vej, hvis i forstår hvad jeg mener.
>
Nope :)
Jeg kender masser af eksempler hvor vejen har et 90 graders sving og
tilfældigvis er der en underordnet vej der munder ud samme sted

- Peter


Ukendt (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-11-08 00:10

>> Syntes at den tilstødende vej skal have ubetinget vigepligt da den støder
>> ud i midten af en anden vej, hvis i forstår hvad jeg mener.
>>
> Nope :)
> Jeg kender masser af eksempler hvor vejen har et 90 graders sving og
> tilfældigvis er der en underordnet vej der munder ud samme sted

Det er da også rigtig, men

Så har de veje normalt nogle brosten man skal over inden man kommer ud på
selve den vej der har et 90° sving, og det giver jo dem der kommer fra sådan
en vej ubetinget vigepligt.

--

Mvh

kimilar



Peter Lykkegaard (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 20-11-08 00:16

"kimilar" skrev

> Så har de veje normalt nogle brosten man skal over inden man kommer ud på
> selve den vej der har et 90° sving

Ikke altid :)

- Peter


Peter Dalgaard (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-11-08 23:45

On Wed, 19 Nov 2008 22:10:02 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
> news:49248b55$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Ubetinget for alle tre, tror jeg.
>
> Ka man godt det? ;)

Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer til et
kryds samtidig?

Faktisk er jeg langtfra sikker på den beskrevne, men hvis der er fx.
brosten i midten, så er jeg ret sikker på at der er ubetinget fra alle
sider iflg. FL 26 pkt. 3.



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Thorbjørn Ravn Ande~ (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 19-11-08 23:59

Peter Dalgaard skrev:
> On Wed, 19 Nov 2008 22:10:02 +0000, Henrik Stidsen wrote:
>
>> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
>> news:49248b55$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>>
>>> Ubetinget for alle tre, tror jeg.
>> Ka man godt det? ;)
>
> Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer til et
> kryds samtidig?

Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså hvis
der overhovedet er skiltet :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Henrik Stidsen (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-11-08 21:21

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote in news:49249a3f$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer
>> til et kryds samtidig?

> Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså
> hvis der overhovedet er skiltet :)

Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

BJ (20-11-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 20-11-08 21:26


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9B5CD91B41D6Chenrikstidsendk@130.225.247.90...

KLIP

>> Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså
>> hvis der overhovedet er skiltet :)
>
> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

Jow da, deraf kommer det næste ord... påkørselsret..

mvh/Bjørn J.



Peter Lykkegaard (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 20-11-08 23:43

"BJ" skrev

> Jow da, deraf kommer det næste ord... påkørselsret..
>
Jep jeg husker tydeligt radiobilerne i Tivoli fra mine unge dage
Det var sgu sjovt :)

- Peter


Kent Friis (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-11-08 18:50

Den 20 Nov 2008 20:20:31 GMT skrev Henrik Stidsen:
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
> wrote in news:49249a3f$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>>> Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer
>>> til et kryds samtidig?
>
>> Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså
>> hvis der overhovedet er skiltet :)
>
> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

Nej, det hedder noget andet.

Præcist ligesom der ikke er noget der hedder "Skidefuld" i den danske
færdselslov, det hedder "en promille over xxx".

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Ivar (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-11-08 20:30

Kent Friis skrev:

>> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

> Nej, det hedder noget andet.

Nej, det findes ikke. Hverken noget der hedder forkørselsret, eller
noget der betyder det.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Kent Friis (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-11-08 14:25

Den Fri, 21 Nov 2008 20:29:30 +0100 skrev Ivar:
> Kent Friis skrev:
>
>>> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)
>
>> Nej, det hedder noget andet.
>
> Nej, det findes ikke. Hverken noget der hedder forkørselsret, eller
> noget der betyder det.

Vigepligt findes ikke? Det må du lige fortælle landets kørelærere.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Ivar (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-11-08 14:43

Kent Friis skrev:

> Vigepligt findes ikke?

Jo, vigepligt findes, men ikke forkørselsret. Det fandtes i
en gammel færdselslov, men er forsundet (det var vist i 1977).
Igen kan påkræve sin ret til at køre frem, man kan køre
hvis der ikke er noget at vige for.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.



Henrik Stidsen (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-11-08 14:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in
news:49295993$0$90274$14726298@news.sunsite.dk:

>> Nej, det findes ikke. Hverken noget der hedder forkørselsret, eller
>> noget der betyder det.

> Vigepligt findes ikke? Det må du lige fortælle landets kørelærere.

Hvordan var det lige du kom frem til den konklusion?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Leif Neland (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 20-11-08 00:02

Jørgen Rasmussen skrev:
> Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.
>
> Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden.
> (Hvis I forstår hvad jeg mener)
>
> Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
> veje mødes, og hajtænderne er væk.
>
> Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?

Forvent et forøget antal skolekørsler og køreprøver igennem krydset...

Leif

Torben Scheel (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 20-11-08 07:28

Jørgen Rasmussen wrote:
> Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.
>
> Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden.
> (Hvis I forstår hvad jeg mener)
>
> Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
> veje mødes, og hajtænderne er væk.
>
> Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?
>
Vi har samme type på "min vej" i Hillerød - der satte de efter en tid
vigepligtskilte op på de små veje. Jeg gætter på at teorien om at uheld
nedsatte hastigheden gav for mange problemer i praksis

Jeg vil mene at du har ret i højrevigepligten for ankomst til krydset af
180 og 270 grader vejene, medmindre andet er skiltet.

Det er svage fartbump der er lavet til at passere med 50km/t, og det er
da også hastighedsgrænsen (bymæssig bebyggelse)

--
vh
Torben

Kent Oldhøj (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 20-11-08 22:41

Jørgen Rasmussen <aa_bb_cc@tele2.dk> wrote in news:gg207c$2gip$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?

110% korrekt. Vejbumpet har ingen betydning i forhold til vigepligt, og der
er ingen andre indikationer på ubetinget vigepligt. Altså højrevigepligt.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste