Man tror det er løgn, men det er den skinbarelige virkelighed i dagens
 Sverige:
 
 
 Jysk reddet af hoppende pige
 Boligudstyrsforretningen Jysk slipper for at få kritik af lyserød
 annonce. Den er ikke diskriminerende, fordi pigen i billedet hopper.
 Af Søren Astrup
 
 Et lyserødt pigeværelse er tæt på at give boligudstyrsforretningen Jysk
 problemer i Sverige.
 
 Landets Etiske Råd mod Kønsdiskriminerende Reklame har hæftet sig ved et
 annonce, der viser et pigeværelse - i lyserødt. Og med en sminkedukke,
 blomstermønstre og en hvidmalet seng.
 
 Det er »utvivlsomt et skabelonbillede«, mener rådet, der imidlertid ikke
 vil gribe ind over for den formastelige annonce. Årsagen er, at der på
 billedet optræder en lille pige, der glad og begejstret hopper løs.
 
 En pige i aktiv leg følger ikke det traditionelle kønsrollemønster.
 Følgelig er der ikke grund til at rejse sag mod Jysk' annonce, mener
 rådet ifølge den svenske avis Sydsvenskan.
 
 »Piger plejer at blive fremstillet som mere passive. Sådan var det ikke
 rigtigt i det her tilfælde«, siger en repræsentant for rådet, jurist
 Tobias Eltell.
 
 Jysk har tidligere fået kritik
 Rådet bemærker dog, at Jysk i en tilsvarende annonce for et
 drengeværelse præsenterer det i sorte farver med et dart-spil, fjernsyn
 og bilsæde-lignende stol. Det er typisk kønsskabeloniserende, mener
 rådet.
 
 Det har tidligere langet ud efter den danske forretningskæde, fordi den
 lancerede pyjamaser med et selvlysende skelet til drengene, mens pigerne
 kunne vælge en rosa flanels-pyjamas. Problemet var, at Jyst udelukkede,
 at piger kunne vælge skelet-nattøjet, påpegede det etiske reklameråd
 dengang.
 
 Bøllehat-annonce diskriminerede
 Men mens Jysk går fri i denne omgang, så får rejsebureauet Mytravel
 skænd for at have markedsført en bøllehat i rosa til pigerne.
 
 »Det udelukker drenge som bærere af en rosa hat«, konstaterer rådet
 ifølge den svenske avis. Mytravel har forsvaret sig med, at der var tale
 om en vejledning til kunderne, efterdi det »typisk er piger, der kommer
 til at ville bære hatten«.
 
 
 -- 
 Jesper
 A dollar in aid to the third world not spend on
 family planning is a dollar wasted!
 htp://theextract.blogspot.com/
  
            
             |