|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Surt show for TDC Fra : Andreas Lindberg
 | 
 Dato :  25-07-01 10:12
 | 
 |  | 
 
            ADSL-problemer hos TDC
 TDC Tele Danmark har problemer med en router i Århus, som hele tiden
 genstarter uden grund. Det resulterer i, at omkring 1200 ADSL kunder i
 midtjylland har en meget ustabil opkobling og har svært ved overhovedet at
 komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.
 Ifølge avisen har problemet stået på siden den 19. juli. Forbindelsen holder
 10 til 30 minutter, hvorefterne brugerne kobles af og må vente i op til en
 time før de kan komme på igen.
 TDC er opmærksom på problemet, men kan ikke umiddelbart gøre noget ved det.
 Fejlen findes i routerens software og TDC er afhængige af, at leverandøren
 til routeren får skabt ny software. Det arbejdes der i øjeblikket på højtryk
 for, skriver avisen.
 Routeren i Århus er identisk med otte andre routere, som er monteret
 forskellige steder i Danmark. De øvrige otte routerne kan principelt også
 begynde at genstarte, og TDC har ikke andre modeller at sætte i stedet.
 TDC ved ikke hvornår problemet bliver løst, men anslår, at det vil vare
 nogle dage.
 (Kilde: Jyllands-Posten)
 --
 Andreas Lindberg / webmaster@quak.dk
  - www.quak.dk  (ICQportal)
 Se hvem jeg er på:
http://www.quak.dk/default.asp?Mode=data&ID=16 |  |  | 
  Dann Pedersen (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dann Pedersen
 | 
 Dato :  25-07-01 10:17
 | 
 |  | 
 
            "Andreas Lindberg" <webmaster@quak.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b5e8d3b$0$336$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > ADSL-problemer hos TDC
 Løbende driftsinformation kan findes på:
http://www.opasia.dk/kundeservice/status/ --
 Dann Pedersen
 "Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"
 (se eventuelt http://dape.dk/news/sig.html  )
            
             |  |  | 
  Peter (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-07-01 10:26
 | 
 |  | "Andreas Lindberg" skrev
 
 > TDC Tele Danmark har problemer med en router i Århus, som hele
 > tiden genstarter uden grund. Det resulterer i, at omkring 1200 ADSL
 > kunder i midtjylland har en meget ustabil opkobling og har svært ved
 > overhovedet at komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.
 
 Hvilken kompensation eller prisnedslag tilbyder TDC egentlig kunderne?
 
 Jeg går ud fra, at TDC ikke forlanger fuld pris for en ADSL-forbindelse,
 der kun fungerer periodisk.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andreas Lindberg (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas Lindberg
 | 
 Dato :  25-07-01 10:30
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <mail@nej.tak> wrote in message
 > Jeg går ud fra, at TDC ikke forlanger fuld pris for en ADSL-forbindelse,
 > der kun fungerer periodisk.
 Ork jo min linie virkede nogen dage og andre ikke i en måneds tid, men den
 var aldrig nede end mere 3 arbejds dage, kom måske lige op 1 dag og gik ned
 de 2 andre dage
 Der skulle jeg betale fuld pris, i den retning er TDC ik så kompatible..
 --
 Andreas Lindberg / webmaster@quak.dk
  - www.quak.dk  (ICQportal)
 Se hvem jeg er på:
http://www.quak.dk/default.asp?Mode=data&ID=16 |  |  | 
   Peter (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-07-01 10:50
 | 
 |  | "Andreas Lindberg" skrev
 
 > "Peter" wrote
 > > Jeg går ud fra, at TDC ikke forlanger fuld pris for en ADSL-forbindelse,
 > > der kun fungerer periodisk.
 
 > Ork jo min linie virkede nogen dage og andre ikke i en måneds tid, men
 > den var aldrig nede end mere 3 arbejds dage, kom måske lige op 1 dag
 > og gik ned de 2 andre dage
 > Der skulle jeg betale fuld pris, i den retning er TDC ik så kompatible..
 
 Jeg er klar over, at TDC Tele Danmark har nogle aftalevilkår, der angiver,
 at der først gives prisnedslag ved 2 døgns afbrydelse. Jeg forstår dette
 således, at der er tale om 2 døgn samlet set. Dvs. at der også skal gives
 nedslag, hvis forbindelsen ikke har fungeret den 13. og den 17. i en måned.
 
 Hvis man i stedet fortolkede det således, at afbrydelser under 2 døgn aldrig
 skulle give prisnedslag, ville det efter min mening være klart urimeligt. Så
 kunne TDC principielt levere en forbindelse, der kun virkede hver anden dag.
 Heldigvis kan urimelige aftalevilkår altid tilsidesættes efter Aftalelovens
 § 36, hvilket de sikkert ved mere om i dk.videnskab.jura.
 
 Nu er det under alle omstændigheder en forudsætning, at fejlen er TDCs, og
 at kunden rejser kravet over for TDC (uanset at det ville være flot, hvis
 TDC af egen drift gav nedslag på de forbindelser, der ikke fungerer).
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Andreas (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas
 | 
 Dato :  25-07-01 21:31
 | 
 |  | On Wed, 25 Jul 2001 11:49:43 +0200, "Peter" <mail@nej.tak> wrote:
 
 >"Andreas Lindberg" skrev
 >
 >> "Peter" wrote
 
 <...aftalevilkår vedr. manglende internetforbindelse...>
 
 Såvidt jeg ved gælder 2 døgns reglen for en sammenhængende periode og,
 det er jo ikke så heldigt ud fra et kundesynspunkt.
 
 Rent faktisk kan det jo betyde at ingen af de, bredbåndskunder i det
 midtjyske område som er, berørt af den fejlbehæftede routersoftware
 ikke, får kompensation for de perioder, hvor de har været uden
 netadgang.
 
 Det lader til at fejlen skyldes software i en router, men om man
 ligefrem kan sige at det er TDC's skyld skal jeg ikke kunne sige. Det
 er jo ikke dem der har leveret softwaren, men de er da ihvertfald
 ansvarlige over for de enkelte kunder og kunne, måske derfor sende et
 refusionskrav videre til leverandøren.
 
 Det ville under alle omstændigheder pynte en hel del, på deres image
 om de af sig selv, gav en forholdsmæssig refusion i
 abonnementsafgiften for de berørte kunder. Det kan vel ikke være de
 store beløb det drejer sig om?
 
 --
 Med Venlig Hilsen - Best Regards
 Andreas
 "If you´re too openminded, your brain will fall out - eventually"
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  25-07-01 23:59
 | 
 |  | "Andreas" skrev
 
 > Det lader til at fejlen skyldes software i en router, men om man
 > ligefrem kan sige at det er TDC's skyld skal jeg ikke kunne sige. Det
 > er jo ikke dem der har leveret softwaren, men de er da ihvertfald
 > ansvarlige over for de enkelte kunder og kunne, måske derfor sende et
 > refusionskrav videre til leverandøren.
 
 Jeg kan heller ikke se nogen som helst grund til, at TDC ikke som en hver
 anden virksomhed skulle være fuldt ansvarlig over for kunden - uanset om
 fejlen skyldes en underleverandør.
 
 Hvis TDC mener, at underleverandøren har leveret et utilfredsstillende
 produkt, skal TDC jo heller ikke betale fuld pris til underleverandøren.
 Alle aftaler indgås og alle priser fastsættes vel med det udgangspunkt, at
 det lovede produkt leveres. Det gælder både i forholdet mellem ADSL-
 kunden og TDC - og i forholdet mellem TDC og underleverandøren.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Christian Erritsø (26-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Erritsø
 | 
 Dato :  26-07-01 01:37
 | 
 |  | 
 
            "Peter" <mail@nej.tak> wrote in message
 news:3b5f4f47$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > "Andreas" skrev
 <snip>
 >
 > Hvis TDC mener, at underleverandøren har leveret et utilfredsstillende
 > produkt, skal TDC jo heller ikke betale fuld pris til underleverandøren.
 > Alle aftaler indgås og alle priser fastsættes vel med det udgangspunkt, at
 > det lovede produkt leveres. Det gælder både i forholdet mellem ADSL-
 > kunden og TDC - og i forholdet mellem TDC og underleverandøren.
 <snip>
 Helt korrekt. I alle leverandør/kundeforhold er der betingelser for hvornår
 der foreligger misligholdelse og/eller prisafslag. Dog vil det normalt først
 komme på tale når den ene part anmoder (og begrunder sin anmodning) om
 kompensation.
 Vi kan godt blive enige om, at det ville være meget lettere, hvis den slags
 krediteringer foregik automatisk, men desværre er det ikke en indbygget
 mulighed i systemerne at lave den slags udtræk af lister. Derfor skal alle
 som mener de er berettiget til kompensation selv henvende sig. Alle der er
 berettiget til kompensation får det selvfølgelig også -
 abonnementsbetingelser er jo ikke for sjov    --
 Med venlig hilsen
 Christian Erritsø
 "Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"
            
             |  |  | 
  Lasse Jarlskov (25-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Jarlskov
 | 
 Dato :  25-07-01 10:23
 | 
 |  | 
 
            "Andreas Lindberg" <webmaster@quak.dk> wrote:
 >[...]komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.
 [...]
 >(Kilde: Jyllands-Posten)
 Altså Jyllands-Posten, der citerer sig selv?
 Jyllands-Postens omtale findes her:
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3403885 og det er ikke den du har citeret.
 Iøvrigt kan jeg slet ikke se hvorfor det er så interessant at det skal
 i en landsdækkende avis.
 -- 
 mvh.
 Lasse Jarlskov
 "Bilanalogier - nyhedsgruppernes Erasmus Montanus."
            
             |  |  | 
 |  |