/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
tandtekniker er som en grib!!!!!!
Fra : Stone


Dato : 04-11-08 18:53

Hej,jeg var til tandtekniker for 2 mdr siden og har åbenbart bestilt en ny
protese,med til historien hører at jeg har været meget alv syg og fik en
forkert medicin,så jeg var ikke ved mine fulde fem, og kan ikke huske jeg
har været der.Jeg har ikke brug for en ny protese og meddelte det til
tandteknikeren som nu vil ha over 5000 kr selv om ingenting er lavet færdig
og jeg ikke har skrevet under på noget. Er jeg tvnget til at betale??
Mvh Nilla



 
 
Knut (04-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 04-11-08 19:43

Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er anvendt til
at fremstille den.

Knut


"Stone" <Brol@ofir.dk> wrote in message
news:491080b7$0$11596$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> Hej,jeg var til tandtekniker for 2 mdr siden og har åbenbart bestilt en ny
> protese,med til historien hører at jeg har været meget alv syg og fik en
> forkert medicin,så jeg var ikke ved mine fulde fem, og kan ikke huske jeg
> har været der.Jeg har ikke brug for en ny protese og meddelte det til
> tandteknikeren som nu vil ha over 5000 kr selv om ingenting er lavet
> færdig og jeg ikke har skrevet under på noget. Er jeg tvnget til at
> betale??
> Mvh Nilla
>



Trine Kornum Christi~ (04-11-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 04-11-08 22:44

"Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:

> Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er anvendt til
> at fremstille den.

Hvis hun har været "fra sine fulde fem" på grund af medicin kan
aftalen erklæres ugyldig som følge af værgemålslovesn §46. Hvis
tandteknikeren har været i god tro, skal hun dog betale for det tab
aftalen har medført tandteknikeren (§46, stk. 3).

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Steen F. (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 05-11-08 03:01

Knut wrote:
> Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er
> anvendt til at fremstille den.

Hvordan beviser man en mundtlig aftale?



Stone (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Stone


Dato : 05-11-08 05:04


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
news:4910fe5c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Knut wrote:
>> Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
>> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
>> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er
>> anvendt til at fremstille den.
>
> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

Ja og det er jo osse lige det der er kun mundtlig aftale og vi kan få
udtalleser både fra sygehuset og psyk. hun var der kun
en gang, og kan ikke huske det selv. Mener hvis tandteknikeren er
menneskelig så må hun droppe det her.



Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 06:25


"Stone" <Brol@ofir.dk> wrote in message
news:49110fc2$0$11582$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> news:4910fe5c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>> Knut wrote:
>>> Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
>>> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
>>> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er
>>> anvendt til at fremstille den.
>>
>> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?
>
> Ja og det er jo osse lige det der er kun mundtlig aftale og vi kan få
> udtalleser både fra sygehuset og psyk. hun var der kun
> en gang, og kan ikke huske det selv. Mener hvis tandteknikeren er
> menneskelig så må hun droppe det her.

Nej - hvis du er menneskelig betaler du dine regninger eller som minimum de
omkostninger du har påført andre.
Tandteknikeren skal vel ikke lide pga. din tåbelighed?

Knut



Steen F. (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 05-11-08 19:33

Knut wrote:
> Nej - hvis du er menneskelig betaler du dine regninger eller som
> minimum de omkostninger du har påført andre.
> Tandteknikeren skal vel ikke lide pga. din tåbelighed?

Du kan i det mindste skrive i en ordentlig tone. Ellers bliver du næppe
taget seriøs herinde.
Men er tåbelighed lig med sygdom? Spørgeren har fået noget forkert medicin
som har gjort ham ustabil.



Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 20:29


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4911e6c5$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Knut wrote:
>> Nej - hvis du er menneskelig betaler du dine regninger eller som
>> minimum de omkostninger du har påført andre.
>> Tandteknikeren skal vel ikke lide pga. din tåbelighed?
>
> Du kan i det mindste skrive i en ordentlig tone. Ellers bliver du næppe
> taget seriøs herinde.
> Men er tåbelighed lig med sygdom? Spørgeren har fået noget forkert medicin
> som har gjort ham ustabil.
>

Uanset personens stabilitet behøver han da ikke påføre uvedkommende personer
omkostninger, som han ikke gider betale efterfølgende!

Knut



Trine Kornum Christi~ (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 05-11-08 21:37

"Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:

> Uanset personens stabilitet behøver han da ikke påføre uvedkommende personer
> omkostninger, som han ikke gider betale efterfølgende!

Tja, værgemålsloven siger noget andet.

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 21:59


"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
news:ud4h93o5s.fsf@trinekc.dk...
> "Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:
>
>> Uanset personens stabilitet behøver han da ikke påføre uvedkommende
>> personer
>> omkostninger, som han ikke gider betale efterfølgende!
>
> Tja, værgemålsloven siger noget andet.
>

Har han kunnet finde ud af at tage kontakt til tandteknikeren har han jo
ikke været helt sanseløs (værgeløs), så mon ikke han har et pænt stort
ansvar for den bestilling - og nu bare ikke gider betale?

Knut



Trine Kornum Christi~ (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 05-11-08 22:02

"Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:

> Har han kunnet finde ud af at tage kontakt til tandteknikeren har han jo
> ikke været helt sanseløs (værgeløs), så mon ikke han har et pænt stort
> ansvar for den bestilling - og nu bare ikke gider betale?

Du vil ikke forstå, vel?

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 22:18


"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
news:u8wrx3mzz.fsf@trinekc.dk...
> "Knut" <enbedreeemailadreesse@mail.dk> writes:
>
>> Har han kunnet finde ud af at tage kontakt til tandteknikeren har han jo
>> ikke været helt sanseløs (værgeløs), så mon ikke han har et pænt stort
>> ansvar for den bestilling - og nu bare ikke gider betale?
>
> Du vil ikke forstå, vel?
>

Hvad er der at forstå?

Et fjols løber rundt og generer andre - og vil ikke taqge konsekvenserne af
sine egne handlinger!

Knut



Maria Frederiksen (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 05-11-08 22:19

> Du vil ikke forstå, vel?

Jeg _kan_ ikke forstå.
En tandteknikker tager jo ikke folk ind fra gaden og man får ikke taget mål
til en protese af en gang, så der er noget galt et sted. Det skriger af en,
der ikke vil betale - enten for de omkostninger, hun påfører andre som følge
af sin sygdom - som hun skal iht vægemålslovens § 46, stk. 3. - eller bare i
al almindelighed.

Mvh Maria



Trine Kornum Christi~ (06-11-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 06-11-08 10:32

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Jeg _kan_ ikke forstå.
> En tandteknikker tager jo ikke folk ind fra gaden og man får ikke taget mål
> til en protese af en gang, så der er noget galt et sted. Det skriger af en,
> der ikke vil betale - enten for de omkostninger, hun påfører andre som følge
> af sin sygdom - som hun skal iht vægemålslovens § 46, stk. 3. - eller bare i
> al almindelighed.

Nu ved jeg jo ikke ret meget om tandproteser, men da min mormor fik en
blev der kun taget mål en gang.

Hvis tandteknikeren har haft bevislige udgifter for 5.000 kroner, så
skal de naturligvis betales, men har han ikke det, så skal hun heller
ikke betale de penge.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra trådstarteren.

Problemet er vel også at de færreste forretningsdrivende har hørt om
værgemålsloven. Jeg mener, mange gange har de ikke nogen ide om at
købeloven eksisterer.

Man kan naturligvis diskutere rimligheden af at forretningsdrivende
risikerer at handle med folk, som bagefter kan kræve pengene tilbage
osv. Men sådan er loven nu engang og derfor må man tage udgangspunkt i
det.

Jeg har selv været så syg, at jeg ikke rigtig vidste hvad jeg selv
lavede i en længere periode. Og havde jeg bestilt noget dyrt som jeg
ikke selv havde råd til eller brug for, så ville jeg have været glad
for lovens beskyttelse.

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 06:23


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4910fe5c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Knut wrote:
>> Uanset protesen er færdig tyder noget jo på du har bestilt den.
>> En sådan protese kan jo ikke bare sælges til en anden - så mon ikke du
>> hænger på den - i hvert fald den del (de timer) som allerede er
>> anvendt til at fremstille den.
>
> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?
>
I dette tilfælde har tandteknikeren formentlig en protese som helt
tilfældigt passer ind i kundens mund.
Afstøbningen er formentlig ikke nem at tage under tvang - så mon ikke man
her har det perfekte bevis for at opgaven er bestilt!!

Knut



Bertel Lund Hansen (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-11-08 12:28

Steen F. skrev:

> Hvordan beviser man en mundtlig aftale?

Man beretter at man har været med til at indgå den.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Steen F. (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 05-11-08 19:29

Bertel Lund Hansen wrote:
> Man beretter at man har været med til at indgå den.

Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.



Knut (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 05-11-08 20:31


"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
news:4911e5ea$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Bertel Lund Hansen wrote:
>> Man beretter at man har været med til at indgå den.
>
> Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
> bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.

I denne sammenhæng er det vist en meget 'fysisk' aftale - til protesen er
der med 99% garanti taget en afstøbning / taget mål.
Det får man altså ikke gjort ved et 'uheld'!

Knut



Bertel Lund Hansen (05-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-11-08 21:50

Steen F. skrev:

> > Man beretter at man har været med til at indgå den.

> Jo, men indholdet i den mundtlige aftale kan være forskelligt. Ingen kan
> bevise hvad der konkret er blevet sagt, og eventuelle forbehold.

"Bevis" har en anden betydning i juraen end i dagligdagen. I det
sidste tilfælde opfatter man det som noget der er skudsikkert
fastslået uden nogen tvivl. I juraen ved man at den slags ikke
kan lade sig gøre.

Alt hvad der fremlægges i en retssag, kaldes beviser. Alle
beviser kan forfalskes.

Jo, mundlige beviser er lidt mere uhåndterlige end mange andre
former for beviser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole C (04-11-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 04-11-08 20:40

Stone skrev blandt andet:

> Hej,jeg var til tandtekniker for 2 mdr siden og har åbenbart bestilt
> en ny protese,med til historien hører at jeg har været meget alv syg
> og fik en forkert medicin,så jeg var ikke ved mine fulde fem, og kan
> ikke huske jeg har været der.Jeg har ikke brug for en ny protese og
> meddelte det til tandteknikeren som nu vil ha over 5000 kr selv om
> ingenting er lavet færdig og jeg ikke har skrevet under på noget. Er
> jeg tvnget til at betale?? Mvh Nilla

Tandteknikeren er jo ikke en grib, hvis han kan bevise at du har bestilt
protesen.
Og det er vel det afgørende i en jura-gruppe...

--
vh
Ole C


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste