/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvad er garanti?
Fra : Ukendt


Dato : 17-10-08 14:08

Hvis en dyne sælges med 15 års garanti, men der intet står om hvad garantien
omfatter, kan man så gå ud fra, at det betyder at dynen kan bruges som dyne
i 15 år, og at der fx. stadig er mere end halvdelen af dunene tilbage?

Hvis fx. en reklamation over dynen afvises med den begrundelse, at dynen
ikke har været vedligeholdt korrekt, men der aldrig har stået en instruktion
på dynen om hvordan den skal behandles, og om den skal behandles på en
særlig måde for at kunne klare en levetid på 15 år. Hvordan er man som
forbruger stillet?
Dynen kunne jo være købt i et stormagasin (Magasin eller Salling) hvor
personalet intet ved om varerne og derfor ikke kunne give en fornuftig
vejledning ved købet. Er det kundens ansvar at opsøge disse informationer
efterfølgende?

Til sidst; hvis man har skriftligt på en e-mail fra dynefabrikaten, at de 15
års garanti er salgs-gas, og at en dyne stort set aldrig vil kunne holde til
mere end 7-10 år, hvordan er man så stillet mht. en 15 års garanti som ikke
angiver HVAD der dækkes?

Mvh
Den nysgerrige dyne-ejer
Peter



 
 
Arne H. Wilstrup (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 18-10-08 11:32

"Peter S" <ingen mail> skrev i meddelelsen
news:48f88e36$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis en dyne sælges med 15 års garanti, men der intet står
> om hvad garantien omfatter, kan man så gå ud fra, at det
> betyder at dynen kan bruges som dyne i 15 år, og at der fx.
> stadig er mere end halvdelen af dunene tilbage?
>
> Hvis fx. en reklamation over dynen afvises med den
> begrundelse, at dynen ikke har været vedligeholdt korrekt,
> men der aldrig har stået en instruktion på dynen om hvordan
> den skal behandles, og om den skal behandles på en særlig
> måde for at kunne klare en levetid på 15 år. Hvordan er man
> som forbruger stillet?
> Dynen kunne jo være købt i et stormagasin (Magasin eller
> Salling) hvor personalet intet ved om varerne og derfor ikke
> kunne give en fornuftig vejledning ved købet. Er det kundens
> ansvar at opsøge disse informationer efterfølgende?
>
> Til sidst; hvis man har skriftligt på en e-mail fra
> dynefabrikaten, at de 15 års garanti er salgs-gas, og at en
> dyne stort set aldrig vil kunne holde til mere end 7-10 år,
> hvordan er man så stillet mht. en 15 års garanti som ikke
> angiver HVAD der dækkes?
>
> Mvh
> Den nysgerrige dyne-ejer
> Peter
>

Ifølge købeloven har du to års reklamationsret- hverken mere
eller mindre. MEN hvis firmaet giver dig en garanti, så SKAL
den være noget ekstra udover købelovens reklamationsret. Hvis
du altså kan bevise at de har givet dig en garanti - som skal
være nærmere bestemt - så skal de overholde den ift. loven.

Nu kan firmaet indvende at enhver da kan indse at en dyne ikke
kan holde i 15 år etc., og det er muligt at "enhver" kan se
det, men ikke desto mindre er der imho firmaet der har
bevisbyrden, da det er dem der har givet garantien.

m.a.o. Uanset salgsgas så skal firmaet - hvis det vitterlig er
en garanti- naturligvis overholde den.

Hvis du skriver om sagen til forbrugerombudsmanden
(www.forbrug.dk) så kan der være tale om vildledende
markedsføring og manglende overholdelse af en garanti (som
sagt: en garanti er noget ekstra udover den i købeloven
fastsatte reklamationsret). Hvis man mener i styrelsen at du
har en god sag, skal du betale vistnok 160 kr. for at få
sagen optaget, og så kan der gå op til 1 år før du evt. får
ret. Får du ikke ret, mister du kun dine 160 kr. Men får du
ret, får du også dem tilbage.

Men selvom du får ret, så kan det være at firmaet ikke vil
erkende det. Det indebærer så at du må gå til retten for at få
din ret. Det kan du også drøfte med forbrugerstyrelsen- nogle
sager tager de op og rejser sag - både af praktiske og af
principielle grunde. Andre må du selv løbe risikoen ved,
desværre.

Du skal altså opgøre med dig selv, hvor principiel du finder
sagen, sammenholdt med prisen på dynen. Hvis dens værdi er
under 1000 kr. kan du godt glemme det. Det vil altid blive for
egen regning og risiko, da styrelsen ikke tager sager der
koster under det beløb (svjh)-



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste