|
| Euro 2; 3 m.fl. Fra : Armand |
Dato : 15-10-08 18:45 |
|
Hvordan foreholder det sig egentlig med ovenstående?
- Er det en art typegodkendelse der er udstedt efter pågældende normer?
- Eller er det en specifik norm, der blot skal indfries?
I sidstnævnte fald: Hvor kan konformiteten så kontrolleres/bekrætiges?
--
Armand.
| |
Hekto (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-10-08 19:31 |
|
On Wed, 15 Oct 2008 19:44:52 +0200, Armand wrote:
> Hvordan foreholder det sig egentlig med ovenstående?
>
> - Er det en art typegodkendelse der er udstedt efter pågældende normer?
> - Eller er det en specifik norm, der blot skal indfries?
>
> I sidstnævnte fald: Hvor kan konformiteten så kontrolleres/bekrætiges?
Hæ ... om lidt kommer Gruby og øser galle ud over alle offentlige
myndigheder!!!
Det fine ved disse normer er jo at de ikke kan eftervises - altså, en lov
der ikke kan håndhæves! Prøvningen foregår 2-3 sttteder og er meget
omfattende, så det er slet ikke noget man kaster sig ud i ved syn.
Din cykel overholder ikke Euro3 - jo den gør! - nej den gør ikke - bevis
det!!!
| |
Steen Gruby (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-10-08 19:57 |
|
On 15 Oct 2008 18:30:58 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej Gutter
>>
>> - Er det en art typegodkendelse der er udstedt efter pågældende normer?
>> - Eller er det en specifik norm, der blot skal indfries?
>>
>> I sidstnævnte fald: Hvor kan konformiteten så kontrolleres/bekrætiges?
>
>Hæ ... om lidt kommer Gruby og øser galle ud over alle offentlige
>myndigheder!!!
>
Jeg simpelthen "Ælsker" Hektos måde at beskrive mine avertioner på
Men emnet her er for alvorligt til at spøge med.
Som nogen måske husker havde jeg for nogle år siden en maildispus med
færdselsstyrelsen angående dette emne, og ud af det kom der en ikke
overraskende konklussion.
For at få en MC typegodkendt efter en given dato skal den overholde de
fastsatte normer EU2 eller 3.
Altså er der ingen speciel attest på den, kun dens EU
godkendelsespapirer, og dens "fødselsdato" - Godkendelsen er her
efterkontrolleret og godkendt af en akrediteret (godkendt) måleinstans
- F.eks. TÜV.
Hvis en ældre MC med fødselsdato før EU normens vedtagelse skal
førstegangsregistreres er det op til ejeren at bevise at den
overholder de normer der gælder på indregistreringsdagen.
Det skulle være til at klare - Og dog.
Der er ingen instans i DK der er i stand til at foretage de krævede
målinger, så hvis man partout vil indregistrere en "overgemt" model
skal man selv bekoste EU2/3 dokumentet, og vel at mærke en måling der
kun kan foretages i udlandet.
Og her kommer det så.
Færdselsstyrelsen kræver at køretøjer overholder en norm de ikke selv
er i stand til at kontrollere, og de kan ej heller henvise til en
dansk kontrolinstans.
I den diskussion jeg havde med Fstyr. henviste de til TÜV -----
>
>Din cykel overholder ikke Euro3 - jo den gør! - nej den gør ikke - bevis
>det!!!
Jam, det kan jeg ikke for der er ingen til at kontrollere det for mig.
Kan I?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-10-08 20:46 |
|
Steen Gruby skrev:
> On 15 Oct 2008 18:30:58 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Hej Gutter
>>> - Er det en art typegodkendelse der er udstedt efter pågældende normer?
>>> - Eller er det en specifik norm, der blot skal indfries?
>>>
>>> I sidstnævnte fald: Hvor kan konformiteten så kontrolleres/bekrætiges?
>>
> Som nogen måske husker havde jeg for nogle år siden en maildispus med
> færdselsstyrelsen angående dette emne, og ud af det kom der en ikke
> overraskende konklussion.
> For at få en MC typegodkendt efter en given dato skal den overholde de
> fastsatte normer EU2 eller 3.
> Altså er der ingen speciel attest på den, kun dens EU
> godkendelsespapirer, og dens "fødselsdato" - Godkendelsen er her
> efterkontrolleret og godkendt af en akrediteret (godkendt) måleinstans
> - F.eks. TÜV.
> Hvis en ældre MC med fødselsdato før EU normens vedtagelse skal
> førstegangsregistreres er det op til ejeren at bevise at den
> overholder de normer der gælder på indregistreringsdagen.
> Det skulle være til at klare - Og dog............
> I den diskussion jeg havde med Fstyr. henviste de til TÜV -----
>
Ergo: Det er en norm som man principielt kan tilstræbe gennem mod's af
"forældede" modeller!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-10-08 20:53 |
|
On Wed, 15 Oct 2008 21:45:49 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Ergo: Det er en norm som man principielt kan tilstræbe gennem mod's af
>"forældede" modeller!
Tilstræbe er ikke nok.
De nye modeller der skal typegodkendes til indregistrering skal kunne
eftervise og bliver checket for om de overholder normerne.
Bare ikke her i landet - Her læner man sig op ad at andre gør det
grove arbejde.
Danmark kører igen på frihjul )
Hvis man har en gammel "overgemt" krikke som man partout vil have på
plader og som aldrig har været indregistreret i EU før skal man stille
med en attest på at den overholder EU2/3 normen.
Bare begynd - Påbyg indsprøjtning, lambdasonde, katalysator og tag en
tur til TÜV for at få det eftermålt.
Jeg tror du kan få en Ducati 1098 Fantastica eller an Yakahosuki SPQR
Gold for de penge du skal af med for det eventyr
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-10-08 20:59 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Wed, 15 Oct 2008 21:45:49 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> Ergo: Det er en norm som man principielt kan tilstræbe gennem mod's af
>> "forældede" modeller!
>
> Tilstræbe er ikke nok.
> Hvis man har en gammel "overgemt" krikke som man partout vil have på
> plader og som aldrig har været indregistreret i EU før skal man stille
> med en attest på at den overholder EU2/3 normen.
> Bare begynd - Påbyg indsprøjtning, lambdasonde, katalysator og tag en
> tur til TÜV for at få det eftermålt.
> Jeg tror du kan få en Ducati 1098 Fantastica eller an Yakahosuki SPQR
> Gold for de penge du skal af med for det eventyr
>
Det er vel ikke helt umuligt hvis det kun drejer sig om at opgradere én
Euro-X :-/
Men altså principielt muligt, derved at det ikke er en "lukket"
typegodkendelse!
--
Armand
| |
Steen Gruby (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 15-10-08 21:19 |
|
On Wed, 15 Oct 2008 21:58:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>
>Men altså principielt muligt, derved at det ikke er en "lukket"
>typegodkendelse!
Jeg har fundet essensen af min mailkorspondance med Fstyr.
Her er den, så kan du selv vurdere
Jeg har i dag talt med XXXXXXXX om rækkevidden af EU direktiv
2002/51/EU.
Jeg er derved blevet oplyst følgende:
Direktivet er ikke gældende for køretøjer der har været registreret
(færdselsgodkendt) før 1/7/2004, ligegyldigt om der er tale om et EU
land eller ej.
Direktivet er gældende for alle køretøjer der importeres efter
1/7/2004 hvad enten der er tale om nye køretøjer, ældre køretøjer der
aldrig tidligere har været registreret, eller custom byggede køretøjer
(enkelt stk. fremstilling).
Ligeledes er jeg blevet oplyst, at der ikke findes nogen dansk
prøvningsinstans, hvorfor jeg henvises til TÜV (Techniche Überwachungs
Verein) i Tyskland.
Det betyder, at et køretøj der importeres til Danmark pålægges en
ekstraomkostning i form af transport til og fra prøvning hos TÜV.
Man kan mene, at det ikke betyder noget hvis der er tale om køretøjer
(fabrikater) hvor importen finder sted gennem et EU land der har
prøvningsfaciliteter, men hvor der er tale om direkte import til
Danmark eller privat import er der efter mit skøn tale om en klar
teknisk handelshindring.
Jeg har i flere omgange importeret motorcykler til privat brug, enten
til mig selv eller til gode venner - Der er på ingen måde tale om
handel eller erhverv.
Så vidt jeg kan se er der intet til hinder for at jeg kan fortsætte
min hobby så længe der er tale om MC fra før 1/7/2004, men jeg er pga.
direktiv 2002/51/EU ude af stand til at hjemtage køretøjer der er
yngre end 1/7/2004 uden betydelige meromkostninger.
Jeg tillader mig herved at protestere mod indførelse af et direktiv
der stiller danske statsborgere ringere end andre EU borgere, under
henvisning til at direktivet kan betragtes som en teknisk
handelshindring.
Steen Gruby
Til Steen Gruby
Tak for din mail.
Det er korrekt, at reglerne kun gælder for motorcykler, der
registreres første gang efter 1. juli 2004. Motorcykler, der har været
registreret inden da (også i udlandet), er ikke omfattet af de nye
EU-regler.
"Ældre" køretøjer, der har været ibrugtaget, men ikke registreret, vil
kunne årgangsfastsættes af Statens Bilinpektion (SBI). Der skal
fremlægges dokumentation for brugen af køretøjet, og det er SBI, der
vurderer, om køretøjet kan anses for brugt. I dette tilfælde vil
produktionssåret benyttes, dvs. køretøjet skal opfylde reglerne, der
gjaldt i produktionsåret.
Der findes ikke prøvningslaboratorier i Danmark, der er godkendt til
at udføre luftforureningsmålinger. En sådan måling kan udføres bl.a. i
Sverige eller Tyskland.
For biler har der været luftforureningsbestemmelser i mange år, og
turen er nu kommet til motorcyklerne. Grunden til at man indfører
luftforureningsdirektiver er, at man ønsker at begrænse
luftforureningen, og dette kan gøres ved at forbedre køretøjerne
teknisk, så de udleder færre skadelige stoffer. Samtidig giver
direktiverne mulighed for at undgå tekniske handelshindringer - idet
et køretøj der opfylder EU-direktiverne har uhindret adgang til alle
EU-landene.
Når man skal måle luftforurening fra køretøjer, kræver det, at man
bruger en nøje fastlagt testmetode, og det kræver meget udstyr til at
foretage målingen med. Med andre ord, er det en bekostelig affære at
etablere et prøvningslaboratorium, der kan foretage
luftforureningsmålinger.
At der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, skyldes at der
ikke er virksomheder, der har fundet det rentabelt at foretage disse
målinger i Danmark. Færdselsstyrelsen finder det også beklageligt, at
der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, men finder ikke at
det berettiger til fritagelse fra kravet om overholdelse af
luftforureningsbestemmelserne.
Med venlig hilsen
Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Mureren (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 15-10-08 23:22 |
|
> Der er ingen instans i DK der er i stand til at foretage de krævede
> målinger, så hvis man partout vil indregistrere en "overgemt" model
> skal man selv bekoste EU2/3 dokumentet, og vel at mærke en måling der
> kun kan foretages i udlandet.
> Og her kommer det så.
> Færdselsstyrelsen kræver at køretøjer overholder en norm de ikke selv
> er i stand til at kontrollere, og de kan ej heller henvise til en
> dansk kontrolinstans.
> I den diskussion jeg havde med Fstyr. henviste de til TÜV -----
>>
>>Din cykel overholder ikke Euro3 - jo den gør! - nej den gør ikke - bevis
>>det!!!
>
> Jam, det kan jeg ikke for der er ingen til at kontrollere det for mig.
> Kan I?
Den situation gad jeg altså godt se ført ud i livet!
Det kan umuligt passe at der er omvendt bevisbyrde i sådan en sag. Staten
(SKAT/Færdselsstyrelsen eller hvem det nu måtte være) må simpelthen løfte
bevisbyrden, eller godkende mc'en ubetinget. Kan de ikke påvise mangler, så
skal den IMHO ud at køre.
Hvis jeg eksempelvis kører til et helt almindeligt syn med min
indregistrerede mc, og synsmanden kasserer mc'en for forurening, uden at
måle på den og finde for høje værdier, så kan du bande på jeg ikke forlader
synshallen uden minimum en synsmands højre arm i munden, eller en
synsrapport der siger "godkendt"
Hvad mon FDM vil sige til Gruby's sag?
Mvh.
Mureren
(der har opsagt sit FDM-abonnement)
| |
Jim Andersen (16-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 16-10-08 10:52 |
|
Steen Gruby wrote:
> For at få en MC typegodkendt efter en given dato skal den overholde de
> fastsatte normer EU2 eller 3.
> Der er ingen instans i DK der er i stand til at foretage de krævede
> målinger, så hvis man partout vil indregistrere en "overgemt" model
> skal man selv bekoste EU2/3 dokumentet
Det hedder brugerbetaling. Et godt og sundt princip.
> Færdselsstyrelsen kræver at køretøjer overholder en norm de ikke selv
> er i stand til at kontrollere
Joe...de kan kontrollere at den har har et stykke papir udstedt af en
målestation.
> , og de kan ej heller henvise til en
> dansk kontrolinstans.
> I den diskussion jeg havde med Fstyr. henviste de til TÜV -----
Det er da god service.
>> Din cykel overholder ikke Euro3 - jo den gør! - nej den gør ikke -
>> bevis det!!!
>
> Jam, det kan jeg ikke for der er ingen til at kontrollere det for mig.
Jo der et. Men det er da ude af proportioner at kræve at alle vi andre skal
betale for at opføre en målestation max 20 km fra Hr. Grubys nuværende
adresse, så han kan dyrke sin hobby nemt ubesværet og uden nævneværdige
udgifter.
/jim
| |
Steen Gruby (16-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-10-08 17:16 |
|
On Thu, 16 Oct 2008 11:52:19 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
Hej Jim.
>
>Jo der et. Men det er da ude af proportioner at kræve at alle vi andre skal
>betale for at opføre en målestation max 20 km fra Hr. Grubys nuværende
>adresse, så han kan dyrke sin hobby nemt ubesværet og uden nævneværdige
>udgifter.
>
Jeg tror du har misforstået mit ærinde.
"En hver lov der ikke lader sig kontrollere er en lov af for ringe
kvalitet" - Det var der jeg ville hen.
Det kan ikke være rigtigt at man indfører regler og forordninger der
ikke kan kontrolleres nogenlunde lokalt.
Mine svinkærinder var kun for at få et klart svar, hvilket jeg fik
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jim Andersen (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 17-10-08 07:07 |
|
Steen Gruby wrote:
>> ....det er da ude af proportioner at kræve
> Jeg tror du har misforstået mit ærinde.
>
> "En hver lov der ikke lader sig kontrollere er en lov af for ringe
> kvalitet" - Det var der jeg ville hen.
Det fremgik fint nok. Og jeg er enig.
> Det kan ikke være rigtigt at man indfører regler og forordninger der
> ikke kan kontrolleres nogenlunde lokalt.
Det gør man heller ikke. Vi snakker om 1 (én) regel, der gør livet en
lillebitte smule besværligere for én person (arrhh pyt, så lad os sige der
er 4 andre der går i samme tanker). Så det kan godt være rigtigt. Og dit
problem er jo ikke kun at det ikke kan kontrolleres lokalt. Når de næste
gang ringer fra Skat og siger "Hr. Gruby! Gode nyheder. Der er netop opført
en målestation i deres by. De er velkommen til at få prøvet deres mc torsdag
kl 14.00. Husk venligst at medbringe 240.000 kr i gebyr. Vi har jo kun 5
kunder om året så det bliver naturligvis lidt pebret." Vil du så fortælle
mig at det er helt fint med dig?
> Mine svinkærinder var kun for at få et klart svar, hvilket jeg fik
Og deri har du min fulde støtte.
/jim
| |
Armand (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-10-08 14:20 |
|
Jim Andersen skrev:
> Steen Gruby wrote:
>>> ....det er da ude af proportioner at kræve
>
>> Jeg tror du har misforstået mit ærinde.
>>
>> "En hver lov der ikke lader sig kontrollere er en lov af for ringe
>> kvalitet" - Det var der jeg ville hen.
>
> Det fremgik fint nok. Og jeg er enig.
>
>> Det kan ikke være rigtigt at man indfører regler og forordninger der
>> ikke kan kontrolleres nogenlunde lokalt.
>
> Det gør man heller ikke. Vi snakker om 1 (én) regel, der gør livet en
> lillebitte smule besværligere for én person (arrhh pyt, så lad os sige der
> er 4 andre der går i samme tanker). Så det kan godt være rigtigt. Og dit
> problem er jo ikke kun at det ikke kan kontrolleres lokalt. Når de næste
> gang ringer fra Skat og siger "Hr. Gruby! Gode nyheder. Der er netop opført
> en målestation i deres by. De er velkommen til at få prøvet deres mc torsdag
> kl 14.00. Husk venligst at medbringe 240.000 kr i gebyr. Vi har jo kun 5
> kunder om året så det bliver naturligvis lidt pebret." Vil du så fortælle
> mig at det er helt fint med dig?
>
Og dermed ér det jo i grunden en typegodkendelse (á kun fabrikkerne har
overskud til at få målingen foretaget) og ikke en norm!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-10-08 15:51 |
|
On Fri, 17 Oct 2008 08:06:31 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
For søren Jim.
>
>Det gør man heller ikke. Vi snakker om 1 (én) regel, der gør livet en
>lillebitte smule besværligere for én person (arrhh pyt, så lad os sige der
>er 4 andre der går i samme tanker). Så det kan godt være rigtigt. Og dit
>problem er jo ikke kun at det ikke kan kontrolleres lokalt. Når de næste
>gang ringer fra Skat og siger "Hr. Gruby! Gode nyheder. Der er netop opført
>en målestation i deres by. De er velkommen til at få prøvet deres mc torsdag
>kl 14.00. Husk venligst at medbringe 240.000 kr i gebyr. Vi har jo kun 5
>kunder om året så det bliver naturligvis lidt pebret." Vil du så fortælle
>mig at det er helt fint med dig?
>
Jeg har ikke nogen hobby med at importere brugte MC fra
"udenbyslandet".
Det er ren fiktion blot for at have et påskud for at stille et
spørgsmål der har interesse for alle der blot så meget som tænker på
import.
Mit egentlige ærinde var at få preciseret at man virkelig vedtager
love på tinge ingen instans i Danmark er i stand til at kontrollere.
Jeg fik svaret og finder det yderst problematisk.
Hvad bliver det næste?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-10-08 16:05 |
|
On Fri, 17 Oct 2008 16:51:11 +0200, Steen Gruby wrote:
> Mit egentlige ærinde var at få preciseret at man virkelig vedtager
> love på tinge ingen instans i Danmark er i stand til at kontrollere.
> Jeg fik svaret og finder det yderst problematisk.
> Hvad bliver det næste?
Det næste ér jo allerede. Man periodesyner biler, og foregiver at måle
luftforurening i forhold til de forskellige krav versus alder, og man
dumper sågar biler på disse målinger. Disse målinger er så _ikke_ gode nok
til at vurdere et importeret køretøjs overholdelse af samme krav. :-/
Makes you wonder........
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-8-08
| |
Steen Gruby (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-10-08 18:54 |
|
On Fri, 17 Oct 2008 17:05:28 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Det næste ér jo allerede. Man periodesyner biler, og foregiver at måle
>luftforurening i forhold til de forskellige krav versus alder, og man
>dumper sågar biler på disse målinger. Disse målinger er så _ikke_ gode nok
>til at vurdere et importeret køretøjs overholdelse af samme krav. :-/
>
Du har som sædvanlig ret.
Først erkender man at gældende lov ikke kan kontrolleres for derefter
at dumpe menigmand med utidssvarende udstyr der på ingen måde lever op
til lovgivningen.
Hvis det ikke er humoristisk, så ved jeg ikke hvad det er -
Bondefangeri måske
Den ville jeg gerne se lovgiverne og deres håndlangere forklare.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (17-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-10-08 21:14 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Fri, 17 Oct 2008 17:05:28 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.
>> Det næste ér jo allerede. Man periodesyner biler, og foregiver at måle
>> luftforurening i forhold til de forskellige krav versus alder, og man
>> dumper sågar biler på disse målinger. Disse målinger er så _ikke_ gode nok
>> til at vurdere et importeret køretøjs overholdelse af samme krav. :-/
>>
> Du har som sædvanlig ret.
> Først erkender man at gældende lov ikke kan kontrolleres for derefter
> at dumpe menigmand med utidssvarende udstyr der på ingen måde lever op
> til lovgivningen.
> Hvis det ikke er humoristisk, så ved jeg ikke hvad det er -
> Bondefangeri måske
> Den ville jeg gerne se lovgiverne og deres håndlangere forklare.
>
MR America: John Mellemcamp hár forlængst skåret dét ud i pap med sin
Authority song.
< http://www.youtube.com/watch?v=3lyGDW_Uek8&eurl=http://www.mellencamp.com/?module=news&news_item_id=175>
--
Armand.
| |
Armand (18-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-10-08 23:00 |
| | |
Steen Gruby (18-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 18-10-08 23:02 |
|
On Sun, 19 Oct 2008 00:00:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>"when I fight authority, authority always wins"
>
Ikke altid
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jim Andersen (20-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-10-08 07:55 |
|
Steen Gruby wrote:
> For søren Jim.
> Jeg har ikke nogen hobby med at importere brugte MC fra
> "udenbyslandet".
> Det er ren fiktion
> Mit egentlige ærinde var at få preciseret at man virkelig vedtager
> love på tinge ingen instans i Danmark er i stand til at kontrollere.
> Jeg fik svaret og finder det yderst problematisk.
Du mener yderst fiktivt problematiskt?
Jeg ville (fiktivt) finde det mere problematiskt dersom at man pålagde
skatteyderne en reel millionudgift for at løse et fiktivt problem.
/jim
| |
Steen Gruby (20-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 20-10-08 15:25 |
|
On Mon, 20 Oct 2008 08:54:39 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
Hej Jim.
>
>Du mener yderst fiktivt problematiskt?
>
Jeg kaster håndklædet i ringen.
Du kan åbenbart ikke forstå problematikken og så er der ingen grund
til at fortsætte.
>Jeg ville (fiktivt) finde det mere problematiskt dersom at man pålagde
>skatteyderne en reel millionudgift for at løse et fiktivt problem.
>
Ptøv at læse Orla's indlæg, så forrstår du måske sammenhængen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Michael Dahlberg (20-10-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 20-10-08 20:57 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:f25pf4lpu6de1so075tvvojqf1r98i8j64@4ax.com...
> On Mon, 20 Oct 2008 08:54:39 +0200, "Jim Andersen"
> <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Jim.
>>
>>Du mener yderst fiktivt problematiskt?
>>
> Jeg kaster håndklædet i ringen.
> Du kan åbenbart ikke forstå problematikken og så er der ingen grund
> til at fortsætte.
>
>>Jeg ville (fiktivt) finde det mere problematiskt dersom at man pålagde
>>skatteyderne en reel millionudgift for at løse et fiktivt problem.
>>
> Ptøv at læse Orla's indlæg, så forrstår du måske sammenhængen
For those who understand, no explanation is needed.
For those who do not understand, no explanation is possible.
--
Michael D
| |
Jim Andersen (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 21-10-08 09:59 |
|
Steen Gruby wrote:
>> Du mener yderst fiktivt problematiskt?
> Du kan åbenbart ikke forstå problematikken og så er der ingen grund
> til at fortsætte.
Så bare fordi man ikke er enig med dig, så forstår man ikke problematikken.
Jamen det lyder jo fornuftigt.
> Ptøv at læse Orla's indlæg, så forrstår du måske sammenhængen
Ellers tak. Jeg er for tit rendt ind i diskussioner hvor den ene part får
sine argumenter skudt ned, og så mere eller mindre behændigt prøver at dreje
diskussionen over på et andet emne. Jeg foretrækker at gøre mc og Euro2-3
emnet færdigt. Så kan vi tage bilerne og deres periodesyn bagefter.
/jim
| |
Ukendt (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-10-08 10:58 |
|
On Tue, 21 Oct 2008 10:59:02 +0200, Jim Andersen wrote:
> Så kan vi tage bilerne og deres periodesyn bagefter.
Nej, det kan vi ikke, for det er principielt samme regler, og bilimportører
har nøjagtigt samme dilemma. De kan ikke få godkendt deres importbil i en
synshal, men de kan efterfølgende, (efter evt. godkendelse hos TÜV), få
"nakket" samme bil i et periodesyn i en synshal.
Enten er målemetoden i synshallen ok til begge, eller også er den ikke. Dét
må myndighederne tage stilling til.
Langt værre er det inden for lastbilopbygninger, hvor enkelte danske
fabrikanter stadig har lov til egengodkendelser mht. styrkeberegninger.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Armand (21-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-08 15:09 |
|
Jim Andersen skrev:
> Steen Gruby wrote:
>>> Du mener yderst fiktivt problematiskt?
>
>> Du kan åbenbart ikke forstå problematikken og så er der ingen grund
>> til at fortsætte.
>
> Så bare fordi man ikke er enig med dig, så forstår man ikke problematikken.
> Jamen det lyder jo fornuftigt.
>
Jég synes nu heller ikke at du helt forstår Gruby's forventning til at
man bør have et kontrol-organ til at kunne overvåge de nye regler man
indfører. Og med din ansættelse synes jeg at det er på grænsen til
problematisk at du er ufølsom overfor retssikkerheden i nye lovgivninger :-|
Hvis nu at det vitterligt vár en typegodkendelse og ikke en norm, så var
sagen ganske andeledes, derved at man så blot kunne slå op i en tabel og
se om en model var kontrolleret og godkendt - Akkurat som det var
tilfældet med min ungdoms knallerter: Dér kunne man ikke bygge én selv
og forvente at få den gennem systemet uden videre!
>> Ptøv at læse Orla's indlæg, så forrstår du måske sammenhængen
>
> Ellers tak. Jeg er for tit rendt ind i diskussioner hvor den ene part får
> sine argumenter skudt ned, og så mere eller mindre behændigt prøver at dreje
> diskussionen over på et andet emne. Jeg foretrækker at gøre mc og Euro2-3
> emnet færdigt. Så kan vi tage bilerne og deres periodesyn bagefter.
>
Du læser dårligt: Orla bringer periodesynenes gastest ind fra højre og
sår tvivl om hvorvidt at dé i grunden er utilstrækkelige siden man ikke
kan bruge dém til en Euro-x test :-|
--
Armand.
| |
Jim Andersen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 22-10-08 13:08 |
|
Armand wrote:
> Jim Andersen skrev:
>> Steen Gruby wrote:
>>>> Du mener yderst fiktivt problematiskt?
> Jég synes nu heller ikke at du helt forstår Gruby's forventning
Så er jeg glad for at du ikke opgiver så let som Gruby.
Jeg forstår at Gruby har en forventning. Jeg er blot ikke enig i at
samfundet bør opfylde hans forventning.
> man bør have et kontrol-organ til at kunne overvåge de nye regler man
> indfører.
Og det har man. Det ligger blot lidt langt væk. Citat fra Hekto:
"Prøvningen foregår 2-3 sttteder "
> Og med din ansættelse synes jeg at det er på grænsen til
> problematisk at du er ufølsom overfor retssikkerheden i nye
> lovgivninger :-|
Som skatteborger i dette land synes jeg det er på grænsen til problematisk
at ofre mine penge på at løse teoretiske problemer, eller at løse dem på den
mest omkostningstunge måde.
> Hvis nu at det vitterligt vár en typegodkendelse og
> ikke en norm, så var sagen ganske andeledes, derved at man så blot
> kunne slå op i en tabel og se om en model var kontrolleret og godkendt -
> Akkurat som det var
> tilfældet med min ungdoms knallerter: Dér kunne man ikke bygge én selv
> og forvente at få den gennem systemet uden videre!
Nu har du så indført noget nyt i diskussionen eller også har du simpelthen
tabt mig.
Hvordan forholder det sig til Grubys citat:
"så hvis man partout vil indregistrere en "overgemt" model
skal man selv bekoste EU2/3 dokumentet, og vel at mærke en måling der
kun kan foretages i udlandet."
Den forstår jeg således at det godt kan lade sig gøre at få et dokument der
siger "din MC overholder EU3". Det er blot lidt besværligt.
>>> Ptøv at læse Orla's indlæg, så forrstår du måske sammenhængen
>>
>> Ellers tak. Jeg er for tit rendt ind i diskussioner hvor den ene
>> part får sine argumenter skudt ned, og så mere eller mindre
>> behændigt prøver at dreje diskussionen over på et andet emne. Jeg
>> foretrækker at gøre mc og Euro2-3 emnet færdigt. Så kan vi tage
>> bilerne og deres periodesyn bagefter.
> Du læser dårligt: Orla bringer periodesynenes gastest ind fra højre og
> sår tvivl om hvorvidt at dé i grunden er utilstrækkelige siden man
> ikke kan bruge dém til en Euro-x test :-|
Jeg har skam læst det endnu engang, og kan ikke stadig ikke se relevansen i
forhold til om man kan få eu3-godkendt en MC.
Jojo, det ville da være nemmere for en (stadig teoretisk) person hvis man
"ophøjede" en bilsyns-udstødningsmåling til ikke alene at kunne dumpe biler,
men også godkende biler/mc'er. Men verden ville da ikke blive perfekt af
det. Det næste ville jo så være at Gruby ville kræve at skatteyderne skulle
betale for et crashtest-laboratorium i det tilfælde at Gruby pludselig fik
lyst til at bygge sin egen bil.
Og at mene at det sår tvivl om præcisionen af målingen er da vist kun for at
provokere. Den (de) rigtige forklaring(er) kender vi jo alle sammen.
Og hvis ikke, kan jeg da øse af min erfaring fra min ansættelse:
"Nåeh ja, det kunne vi da også bruge dem til"
"Det må vente til næste budgetår"
"Godkende biler? Her på kontoret tager vi os udelukkende af at dumpe biler."
"Det må nogen andre sørge for"
"Det blilver i fase 2 af projektet. Vi har en deadline vi skal overholde"
"Joe, men der er vist nye EU-regler på vej. Vi afventer.
/jim
| |
Armand (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-10-08 18:18 |
|
Jim Andersen skrev:
> Armand wrote:
>>
>
>> man bør have et kontrol-organ til at kunne overvåge de nye regler man
>> indfører.
>
> Og det har man. Det ligger blot lidt langt væk. Citat fra Hekto:
> "Prøvningen foregår 2-3 sttteder "
>
- - - - I Europa!
Dét ser jeg for problematisk at regne ind i en dansk lov :-|
>> Hvis nu at det vitterligt vár en typegodkendelse og
>> ikke en norm, så var sagen ganske andeledes, derved at man så blot
>> kunne slå op i en tabel og se om en model var kontrolleret og godkendt -
>> Akkurat som det var tilfældet med min ungdoms knallerter:
>> Dér kunne man ikke bygge én selv og forvente at få den gennem systemet
>> uden videre!
>
> Nu har du så indført noget nyt i diskussionen eller også har du simpelthen
> tabt mig.
>
Ikke ligefrem noget nyt, eftersom at det var spørgsmålet om hvilken af
dé to muligheder at mit oprindelige indlæg gik på!
Forskellen er at en norm "blot" er et generelt krav (á: kan den ikke
køre mere end 30 er det en knallert); mens en typegodkendelse låser
specifikke produkter til en norm (á Knallerter må ikke være over 50ccm
og kunne køre mere end 30km/t, for at kunne typegodkendes, og kun et
køretøj med sådan en godkendelse er at regne for en knallert).
Eftersom at man har valgt at lade Euro-x være en norm, mangler man en
metode at kontrollere for overholdelsen deraf :-|
> Hvordan forholder det sig til Grubys citat:
> "så hvis man partout vil indregistrere en "overgemt" model
> skal man selv bekoste EU2/3 dokumentet, og vel at mærke en måling der
> kun kan foretages i udlandet."
> Den forstår jeg således at det godt kan lade sig gøre at få et dokument der
> siger "din MC overholder EU3". Det er blot lidt besværligt.
>
Vi taler pm en national dansk lov. Om omtalte kontrol-instans befinder
sig i Flensborg eller Sydney er derfor principielt lige priblematisk :-|
> Jojo, det ville da være nemmere for en (stadig teoretisk) person hvis man
> "ophøjede" en bilsyns-udstødningsmåling til ikke alene at kunne dumpe biler,
> men også godkende biler/mc'er. Men verden ville da ikke blive perfekt af
> det. Det næste ville jo så være at Gruby ville kræve at skatteyderne skulle
> betale for et crashtest-laboratorium i det tilfælde at Gruby pludselig fik
> lyst til at bygge sin egen bil.
>
Der er ikke et lovsat krav til crash-duelighed, så eksemplet dækker ikke
argumentationen!
> Og hvis ikke, kan jeg da øse af min erfaring fra min ansættelse:
> "Nåeh ja, det kunne vi da også bruge dem til"
> "Det må vente til næste budgetår"
> "Godkende biler? Her på kontoret tager vi os udelukkende af at dumpe biler."
> "Det må nogen andre sørge for"
> "Det blilver i fase 2 af projektet. Vi har en deadline vi skal overholde"
> "Joe, men der er vist nye EU-regler på vej. Vi afventer.
>
--
Armand.
| |
Jim Andersen (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 23-10-08 07:37 |
|
Armand wrote:
>> Og det har man. Det ligger blot lidt langt væk. Citat fra Hekto:
>> "Prøvningen foregår 2-3 sttteder "
>>
> - - - - I Europa!
> Dét ser jeg for problematisk at regne ind i en dansk lov :-|
Hvis man samtidig ser på antal borgere der rammes af problemet, synes jeg
problemet er bitte lille.
> Vi taler pm en national dansk lov. Om omtalte kontrol-instans befinder
> sig i Flensborg eller Sydney er derfor principielt lige priblematisk
> :-|
Jamen jeg er da helt enig i at det er et principielt problem.
Jeg synes blot vi skal løse de reelle problemer først.
> Der er ikke et lovsat krav til crash-duelighed
Det troede jeg ellers. Dvs det er helt friviligt om producenten vil
crashteste bilen, og udelukkende et spørgsmål om "salgsgas" og om at kunne
få et nedslag i afgiften pr stjerne? Jeg havde nu troet der skulle mindst én
stjerne til for at få en ny bil typegodkendt.
Hvad så med "antal km på literen" er der heller ikke noget krav om at den
skal testes for det?
/jim
| |
Mureren (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 23-10-08 08:08 |
|
> Hvis man samtidig ser på antal borgere der rammes af problemet, synes jeg
> problemet er bitte lille.
Hvorfor skal der så lovgives (dårligt!) om det?
Emissioner fra plæneklippere og den slags er f.eks. et langt større problem
IMO.
Mvh.
Mureren
| |
Armand (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-10-08 15:04 |
|
Jim Andersen skrev:
> Armand wrote:
>>>
>> Der er ikke et lovsat krav til crash-duelighed
>
> Det troede jeg ellers. Dvs det er helt friviligt om producenten vil
> crashteste bilen, og udelukkende et spørgsmål om "salgsgas" og om at kunne
> få et nedslag i afgiften pr stjerne?
>
Ikke engang afgiften læner sig op ad antallet af stjerner.
Det er fabrikanterne der betaler for chrash-testen og derfor også ejer
resultatet!
Skoda's nyligt lancerede børnecontainer: Roomster, viste sig overhovedet
ikke at klare chrashtesten som beregnet/forventet hvorfor Skoda holdt
kortene tæt til kroppen mens de forstærkede konstruktionen så den i
andet forsøg kunne klare de fem stjerner som den sælges med i dag
> Jeg havde nu troet der skulle mindst én stjerne til for at få
> en ny bil typegodkendt.
>
Nix!
Varebiler og derunder firehjulstrækkere bliver ikke engang testet
> Hvad så med "antal km på literen" er der heller ikke noget krav om at den
> skal testes for det?
>
Det ligger vel i Euro-testen á gram CO² pr km :-/
--
Armand.
| |
Jim Andersen (24-10-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 24-10-08 09:54 |
|
Armand wrote:
>> Det troede jeg ellers. Dvs det er helt friviligt om producenten vil
>> crashteste bilen, og udelukkende et spørgsmål om "salgsgas" og om at
>> kunne få et nedslag i afgiften pr stjerne?
>>
> Ikke engang afgiften læner sig op ad antallet af stjerner.
>
> Det er fabrikanterne der betaler for chrash-testen og derfor også ejer
> resultatet!
Er du helt sikker? Jeg mener da bestemt at Hyundai i30 var blevet ændret
lidt og havde gennemgået en ny crashtest og denne gang fik den 6 istedet for
5 stjerner. Dette medførte at afgiften blev nedsat, og der var spekulation
om hvorvidt den ville gå ubeskåret videre til køberne. Det gjorde den så,
men de satte samtidig priserne på den 5-stjernede ned også, så man skulle
lige sikre sig at stelnummeret var sådan-og-sådan så man fik en med
6-stjernet sikkerhed.
/jim
| |
Armand (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-10-08 20:41 |
|
Hekto skrev:
> On Wed, 15 Oct 2008 19:44:52 +0200, Armand wrote:
>
>> Hvordan foreholder det sig egentlig med ovenstående?
>>
>> - Er det en art typegodkendelse der er udstedt efter pågældende normer?
>> - Eller er det en specifik norm, der blot skal indfries?
>>
>> I sidstnævnte fald: Hvor kan konformiteten så kontrolleres/bekrætiges?
>
> Hæ ... om lidt kommer Gruby og øser galle ud over alle offentlige
> myndigheder!!!
>
> Det fine ved disse normer er jo at de ikke kan eftervises - altså, en lov
> der ikke kan håndhæves! Prøvningen foregår 2-3 sttteder og er meget
> omfattende, så det er slet ikke noget man kaster sig ud i ved syn.
>
Det er mere den dybtliggende funktione af Euro-X jeg er betænker: Det
har slået mig hvorvidt at normerne er en art typegodkendelse (foretaget
centralt hvorved at det er en umulig tanke for menigmand) der bliver
hæftet på givne stelnummer-serier, eller om det i grunden blot er en
norm som alle kan tilstræbe at udfylde og få kontrolleret/bekræftiget! :-/
--
Armand.
| |
EK (15-10-2008)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 15-10-08 21:28 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:48f64722$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hekto skrev:
>> On Wed, 15 Oct 2008 19:44:52 +0200, Armand wrote:
>>
KLIP
>>
> Det er mere den dybtliggende funktione af Euro-X jeg er betænker: Det har
> slået mig hvorvidt at normerne er en art typegodkendelse (foretaget
> centralt hvorved at det er en umulig tanke for menigmand) der bliver
> hæftet på givne stelnummer-serier, eller om det i grunden blot er en norm
> som alle kan tilstræbe at udfylde og få kontrolleret/bekræftiget! :-/
>
> --
> Armand.
Hej Armand,
Det er forsåvidt både og.
Nyere MC er automatisk "typegodkendt" i EU til at opfylde EURO-norm 2 eller
3 - ellers kan de ganske enkelt ikke registreres i et EU-land.
"Overgemte" nye MC kan opgraderes med møje og besvær og måske forholdsvis
dyre ombygninger og så kan man få gennemført testent - dog ikke her i DK,
som Gruby ganske rigtigt skriver.
Det er dog ikke sikkert, at det vil være dyrere, at gennemføre en sådan test
i f.eks. D = TÃœV eller andet godkendt institut selv om det ville have kunnet
lade sig gøre i DK, da tests af den art normalt er meget dyre i DK.
Dette er ihvertfal tilfældet, hvis man vil ombygge en MC og skal have den
godkendt ved et syn - her er det langt billigere, at få en godkendelse af
evt. svejsearbejder og lignende i D end hos f.eks. Danmarks Teknologiske.
Under alle omstændigheder, tror jeg at godkendelse til en eller anden
EU-norm vil medføre så høje omkostninger, at det sjældent kan betale sig.
mvh
Erik
| |
Hekto (15-10-2008)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-10-08 22:53 |
|
On Wed, 15 Oct 2008 22:19:16 +0200, Steen Gruby wrote:
> Så vidt jeg kan se er der intet til hinder for at jeg kan fortsætte min
> hobby så længe der er tale om MC fra før 1/7/2004, men jeg er pga.
> direktiv 2002/51/EU ude af stand til at hjemtage køretøjer der er yngre
> end 1/7/2004 uden betydelige meromkostninger.
Og så er det at Connie Hedefjols klynker om CO2, ansvarlighed og
miljø ... samtidigt med at man tilgodeser importen af ældre og
forurenende køretøjer i stor stil - ved at bibeholde nogle høje afgifter.
Man må gerne importere, og jo ældre jo bedre! Ingen forureningsnormer og
ingen støjkrav. Har vi det ikke herligt???
| |
|
|