| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Tomgang og start på dielselbil Fra : Kjeld2 | 
  Dato :  13-10-08 15:34 |  
  |   
            Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - er 
 det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 
 Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at 
 køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et 
 par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen. 
 Forhandleren siger at det er fordi når motoren er varm, så bruger den ikke 
 sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at den 
 kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke nogen 
 problemer.
 Er det normalt?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Rungwald (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Rungwald | 
  Dato :  13-10-08 16:19 |  
  |   
            
 "Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> wrote in message 
 news:48f35c66$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 > Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - 
 > er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 
 Det burde ligge på ca 6-750 stykker syntes jeg.
 
 > Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at 
 > køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et 
 > par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen. 
 > Forhandleren siger at det er fordi når motoren er varm, så bruger den ikke 
 > sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at 
 > den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke 
 > nogen problemer.
 > Er det normalt?
 
 Ikke på min BMW ihvertifald, ved både kold/varmstart starter den på ca 1 
 sekund.
 
 Mvh
 Jacob 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           .°o.O Thomas O.o°. (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : .°o.O Thomas O.o°. | 
  Dato :  13-10-08 16:41 |  
  |  
 
            "Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i meddelelsen 
 news:48f35c66$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 > Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - 
 > er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 Det lyder lidt som min Golf tdi - den ligger også deromkring.
 > Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at 
 > køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et 
 > par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen. 
 > Forhandleren siger at det er fordi når motoren er varm, så bruger den ikke 
 > sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at 
 > den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke 
 > nogen problemer.
 > Er det normalt?
 Min gør det samme - mekanikeren siger at det er starteren der skal skiftes, 
 hvis den skal starte med det samme når den er varm. Så det er ikke noget de 
 skal gøre jf. ham.
 -- 
 MVH Thomas
 http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer   
http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
 http://www.pageview.dk - online 3D PDF til kun USD 199,- for et år!
 http://www.central-stoevsugere.dk - få bedre indeklima billigere end du tror 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leif Langgaard (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  13-10-08 18:28 |  
  |  
 
            ".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:gcvq65$i5m$1@aioe.org...
 >
 > Min gør det samme - mekanikeren siger at det er starteren der skal 
 > skiftes, hvis den skal starte med det samme når den er varm. Så det er 
 > ikke noget de skal gøre jf. ham.
 >
 Hej
 Jeg vil sætte ? ved din mekanikker!
 Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i gang, 
 den varme motor tørner lettere end en kold!
 Tager jeg fejl?
 -- 
 Langgaard
 www.megapixels.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-10-08 18:49 |  
  |   
            
 "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse 
 news:48f385bd$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i 
 > gang, den varme motor tørner lettere end en kold!
 >
 > Tager jeg fejl?
 
 Hvis det var en benziner, så var
 det nok fordi der var noget med
 svømmeren, den var druknet
 eller benzinen fordampet i karburatoren
 og den derfor skal ha' lidt længere tid.
 
 Men jeg tror jeg tager fejl, da ovennævnte
 tilfælde ikke behøver at ha' effekt
 næste morgen med kold motor,
 medmindre kaburatoren har fået
 tilført ny nærig i løbet af natten..
 
 -nå et sidespring. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            .°o.O Thomas O.o°. (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : .°o.O Thomas O.o°. | 
  Dato :  14-10-08 06:30 |  
  |  
 
            "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen 
 news:48f385bd$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg vil sætte ? ved din mekanikker!
 Det gør jeg så ikke   
> Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i 
 > gang, den varme motor tørner lettere end en kold!
 De har oplevet problemet før hos VW og skift af starter afhjælper det. Om 
 det så ikke skulle være teoretisk muligt er ejerne nok ligeglade med   
Jeg har ikke selv skiftet min, så jeg kan kun sige, hvad jeg har fået 
 fortalt.
 -- 
 MVH Thomas
 http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer   
http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
 http://www.pageview.dk - online 3D PDF til kun USD 199,- for et år! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Leif Langgaard (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  14-10-08 12:36 |  
  |  
 
            ".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:48f42e48$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen 
 > news:48f385bd$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg vil sætte ? ved din mekanikker!
 >
 > Det gør jeg så ikke   
>
 Nej, ikke endnu, men lad os blive ved det konkrete spørgsmål!
 >> Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i 
 >> gang, den varme motor tørner lettere end en kold!
 >
 > De har oplevet problemet før hos VW og skift af starter afhjælper det. Om 
 > det så ikke skulle være teoretisk muligt er ejerne nok ligeglade med   
Jeg er nu ikke den eneste i tråden der mener at det _intet_ har med 
 starteren at gøre.
 Der er jo også bred enighed om at det er "normalt" at en varm TDI ikke 
 springer så hurtigt i gang som en kold, min egen er ikke nogen undtagelse.
 > Jeg har ikke selv skiftet min, så jeg kan kun sige, hvad jeg har fået 
 > fortalt.
 Ok, Men for din egen skyld, og inden du ofre dig en anden starter, så få din 
 mekanikker til at forklare hvorfor man skal udskifte en starter det fint 
 tørner og starter en KOLD dieselmotor, hvilket nok kræver mere end dobbelt 
 så meget kraft som at tørne og starte en Varm.
 Jeg vil gerne høre forklaringen, ring til ham!
 -- 
 Langgaard
 www.megapixels.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              alexbo (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  14-10-08 13:16 |  
  |   
            
 "Leif Langgaard"  skrev
 
 > Ok, Men for din egen skyld, og inden du ofre dig en anden starter, så få 
 > din mekanikker til at forklare hvorfor man skal udskifte en starter det 
 > fint tørner og starter en KOLD dieselmotor, hvilket nok kræver mere end 
 > dobbelt så meget kraft som at tørne og starte en Varm.
 > Jeg vil gerne høre forklaringen, ring til ham!
 
 Forklaringen kan være at selve starteren kan have ringere virkning i varm 
 tilstand, jeg har set startere der dårligt kunne tørne motoren når de var 
 varme, men intet fejlede i kold tilstand.
 Kulholdere der klemmer, slidte lejer og et varmeudvidet anker kan få 
 starteren til at sætte sig helt fast.
 
 Om der er noget galt med den omtalte starter ved jeg ikke, men fænomenet er 
 ikke ukendt.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-10-08 18:41 |  
  |   
            
 "Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse 
 news:48f35c66$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen.
 
 I lørdags på min tur til en anden landsdel, gjorde min ekvipage
 holdt på en P-plads. Efter 3 minutter skulle jeg færdes videre,
 og intet problem i dêt. Det er jo en stabil gammel Fordvogn jeg kører i.
 
 På vej ud på landevejen igen så jeg et rødt hjerte med
 teksten "Giv Dig Tid". Dette hjerte rørte min sjæl mere
 end nok så mange 'drabelige' kampagner fra Rådet
 For Større Trafiksikkerhed o.a.
 
 Vi har trafikdrab, højresvingsulykker, spøgelsesbilister,
 finanskriser og iøvrigt nok at ærgre sig over
 i trafikken i denne tid ind under jul, så hvorfor egentlig bekymre
 sig om 3 sekunder ?
 Hvis du bruger bilen hver dag til og fra arbejde
 kan du lavet et regnestykke i stil med:
 
 5 dage @ 2 starter = 10 x 3 sekunder = 30 sekunder
 "spildtid" om ugen. Gør det noget ?
 
 Som hjertet sagde: "Giv Dig Tid".
 Hvad skal vi nå ? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (13-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  13-10-08 19:53 |  
  |  
 
            Kjeld2 skriver:
 > 
 > Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - er
 > det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 Ganske normalt (går ud fra at det er en 1,9TDI).
 
 > Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at
 > køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et
 > par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen.
 Den er god nok, når bilen er kold, springer den i gang på 1/4 sekund,
 når den er varm, tager det 1½-2.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kjeld2 (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kjeld2 | 
  Dato :  14-10-08 09:23 |  
  |   
            >> Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - 
 >> er
 >> det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 >
 > Ganske normalt (går ud fra at det er en 1,9TDI).
 
 Ja, lige præcist.
 
 >> Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at
 >> køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et
 >> par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte 
 >> bilen.
 >
 > Den er god nok, når bilen er kold, springer den i gang på 1/4 sekund,
 > når den er varm, tager det 1½-2.
 
 Jeg vil nok nærmere mene det er 3 sekunder men i hvert fald væsentligt 
 længere end ved koldstart.
 
 Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man ødelægge 
 noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på 
 starteren?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  14-10-08 10:39 |  
  |  
 
            Kjeld2 skriver:
 > 
 > Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man ødelægge
 > noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på
 > starteren?
 Det hjælper intet at skifte starteren. Min har opførst sig på denne måde
 siden 14.000 km (og har nu snart rundet 100.000) - det har ikke ændret
 sig.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kjeld2 (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kjeld2 | 
  Dato :  14-10-08 10:43 |  
  |   
            >> Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man 
 >> ødelægge
 >> noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på
 >> starteren?
 >
 > Det hjælper intet at skifte starteren. Min har opførst sig på denne måde
 > siden 14.000 km (og har nu snart rundet 100.000) - det har ikke ændret
 > sig.
 
 Okay, det beroliger mig lidt.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              .°o.O Thomas O.o°. (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : .°o.O Thomas O.o°. | 
  Dato :  14-10-08 12:15 |  
  |  
 
            "Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i meddelelsen 
 news:48f4698f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man 
 >>> ødelægge
 >>> noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på
 >>> starteren?
 >>
 >> Det hjælper intet at skifte starteren. Min har opførst sig på denne måde
 >> siden 14.000 km (og har nu snart rundet 100.000) - det har ikke ændret
 >> sig.
 >
 > Okay, det beroliger mig lidt.
 Min har rundet 400.000 og har haft fænomenet længe - nok omkring 100.000 km. 
 Det er ikke blevet værre tidsmæssigt og der er ikke andet der er gået i 
 stykker. Så tage det bare roligt   
-- 
 MVH Thomas
 http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer   
http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
 http://www.pageview.dk - online 3D PDF til kun USD 199,- for et år!
 http://www.central-stoevsugere.dk - få bedre indeklima billigere end du tror 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (14-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  14-10-08 21:03 |  
  |   
            
"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i meddelelsen 
 news:48f35c66$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
 > Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - 
 > er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?
 Jeg har hørt om dem der skifter gear før de når helt op i de omdrejninger !!
 >
 > Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at 
 > køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et 
 > par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen. 
 > Forhandleren siger at det er fordi når motoren er varm, så bruger den ikke 
 > sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at 
 > den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke 
 > nogen problemer.
 > Er det normalt?
 Det er nok bare slid. En diesel med manglende kompression skal per 
 definition være svær at starte.
   Leo 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |