Steen Gruby skrev:
> On Tue, 7 Oct 2008 18:55:28 +0200, "Kristian Larsen"
> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Kristian.
>> Jeg arbejder et sted hvor jeg adgang til regina-maskinkæde... Det er jo ikke
>> o-ring eller z-rings kæde men bare kæde... kan jeg bruge det til min Cb500??
>> Hvad er den egentligt forskel???
>>
> I min læretid havde jeg nem adgang til maskinkæde, og da pengene var
> små var det en nem løsning.
> Min erfaring fra den gang er at maskinkæderne ikke er beregnet til det
> omdrejningstal og den belastning MC kæder udsættes for, så kædeskift
> var en hyppig forteelse, selv med de bovlamme motorer vi havde den
> gang sammenlignet med en moderne MC.
> Altså ganske kort: Maskinkæde er ikke egnet.
> Nu er de erfaringer over 40 år gamle, og der kan være sket noget med
> kædernes kvalitet, men alligevel
>
Jeg delte en længde maskin-kæde, som en kammerat skaffede, i tre: Hán
fik én og jeg brugte de to til jævnlig skiftevis udskiftning hvor jeg
rensede og fedt-kogte(!) den afmonterede! På det "tørre"-brædt hvorpå
den ny-kogte hang til afkøling og senere brug havde jeg islået et søm ud
for original længden, og på ca. 10.000km (=2 X 5.000km) viste der sig
ingen forstrækning!
Men det var også på min bovlamme Yamaha XS360
<
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=258&m=full> :-|
Bl.a. Regina tog det noget tid at opfatte i hvilken grad at DID
forstærkede den klassiske 530-kæde så også kraftigere maskiner kunne
udnytte den bløde virkning af de korte led (et kædehjul er IKKE rundt
men kantet og jo finere led/tænder desto flere kanter => desto mindre
"femkant virkning"!) og jeg tror ikke at maskin-kæde fabrikanterne er
hoppet med på dén vogn, men det må de tørre tal jo afklare!
--
Armand.