Hej Henrik,
På akselen sidder der en flange som skrues fast til den flange
som sidder på gearkassens udgangsaksel, de todele udgør
sammenkoblingen mellem motordelen og kraftoverføringdelen til
vandet, altså propelleren.
På stævnrøret der går ud gennem skroget sidder der et
stævnrørsleje. Dette leje kan være udformet på forskellig måde
og enten pakker det omkring akselen eller også er der to
halvdele som hhv. er monteret på aksel og stævnrør og disse
halvdele pakker mod hinanden og akselen bliver derfor ikke udsat
for slid hen over tiden for anvendelsen.
Den første type kræver mere tilsyn og smøring med hhv. olie
eller fedt afhængig af typen, hvorimod den anden type smøres af
vandet i stævnrøret.
De engelske ord som du angiver synes jeg ikke anvendes i det
sammenhæng.
Mvh/Harding
HKN <henrikndk@hotmail.com> skrev:
>Hej,
>
>Jeg har kig på en sejlbåd i udlandet (EU), som jeg regner med at
>købe.
>Der er dog et par ting der skal laves, og jeg er ved at lave en
>beskrivelse til et værft således at jeg kan få en fornemmelse
af hvad
>det kommer til at koste.
>
>
>En af de ting der skal laves er den del, som holder drivakslen
på
>plads (til indenbords motor) - altså imellem der hvor akslen
kommer
>ud
>af motoren og inden den går ud igennem skroget. På engelsk
hedder det
>en "outrigger" men den umiddelbare oversættelse af dette ord er
jo en
>"udrigger" eller "ponton" - hvad er den rigtige danske
betegnelse?
>
>
>Det går nok ikke at jeg kalder det en "skrueakselfastholder"
>
>
>Pft
>
>
>Henrik