/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
lavere arbejdstemperatur i en 4 takts scoo~
Fra : Per


Dato : 19-09-08 14:49

Hej NG !

Jeg fik at vide, at arbejdstemperaturen er lavere i en 4-takts scooter
(ligesom i en påhængs-bådmotor) i forhold til en rigtig mc-motor.

ER der nogen der kan bekræfte dette ? og i givet fald hvorfor.

Jeg så på noget motorolie til en scooter og var ifm. med denne olie at jeg
fik at vide at arbejdstemperaturen er lavere - og at der derfor var
fremstillet en speciel scooterolie.

Jeg ved at det er rigtigt på en bådmotor og det har noget at gøre med
saltvandskøling. Hvis saltvandet bliver for varm, udskilles salten og det
irrer motoren indefra. Jeg kan dog ikke helt genneskue sammenligningen med
en scooter.

Måske nogen er jer genier har en god forklaring.

Mvh. Per


 
 
Kim Olsen (19-09-2008)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 19-09-08 15:40

Hej

Det tror jeg ikke på er tilfældet. Har haft en 45 scooter Peugeot Speedfight
og kører nu lifan 250 MC.
Både på scooteren og på MC'en lå olietemperaturen mellem 80-120 gr. afhængig
af kørsel.

Vandkølede scootere ligger nok lavere ligesom påhængsmotorer, men ved at
sammenligne to luftkølede motorer tror jeg ikke på en forskel i praksis.

En forklaring kunne jo være at en højtydende MC varmer mere end en sløv
scooter, men det er der nok taget højde for med flere køleribber og større
oliemængde.

Kim

Måske nogen er jer genier har en god forklaring.
>
> Mvh. Per


Anders Majland (19-09-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-09-08 17:50

>> og at der derfor var fremstillet en speciel scooterolie.

Det er fordi markedsføringsafdelingen har bestilt en sådan ...

Mhs 2taktsolie er der mening med galskaben. Den skal jo brændes af og olie
og forbrændingstemperatur skal passe sammen. En gammel skolekammerat har
forsøgt en del forskellige olier på en DT125R til han fandt en der passede
uden for meget koks. Han er desuden maskinemester og har interesseret sig i
og læst om emnet så jeg tror nok han havde ret godt styr på det ...

> Det tror jeg ikke på er tilfældet.
Enig - Olien på en 4taksmotor skal have den rigtige viskositet - PUNKTUM

Og der er ikke nogen grund til at bruge mc olie - en bilolie med

Prøv at checke specifikationer på en bilolie og en scooterolie - det vil
ikke overraske mig hvis scooterolien blot er en bilolie med
friktionsnedsættende stoffer hældt på en praktisk 1 liter flaske ...

Det fleste mindre scootere (<250ccm) har ikke meget over en liter i sumpen
at gøre godt med. og det er sikkert også markedsføringsafdelingen der har
dikteret serviceintervallet ... Så tag gerne en fuldsyntetisk ...

På min aprilia leonardo 150 har jeg oftest brugt en fuld syntetisk shell
helix ultra som regelmæssigt er på tilbud i bilka ...

Imho køb en mærkevare fuldsyntetisk bilolie med rette viskositet på tilbud
og du kan ikke køre det bedre for den scooter ...

/A

Har haft en 45 scooter Peugeot Speedfight
> og kører nu lifan 250 MC.
> Både på scooteren og på MC'en lå olietemperaturen mellem 80-120 gr.
> afhængig af kørsel.
>
> Vandkølede scootere ligger nok lavere ligesom påhængsmotorer, men ved at
> sammenligne to luftkølede motorer tror jeg ikke på en forskel i praksis.
>
> En forklaring kunne jo være at en højtydende MC varmer mere end en sløv
> scooter, men det er der nok taget højde for med flere køleribber og større
> oliemængde.
>
> Kim
>
> Måske nogen er jer genier har en god forklaring.
>>
>> Mvh. Per
>


Per (19-09-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 19-09-08 18:02

Anders Majland wrote:
>>> og at der derfor var fremstillet en speciel scooterolie.
>
> Det er fordi markedsføringsafdelingen har bestilt en sådan ...

hmm - det lyder nu meget sandsynligt at de kan tjene på "specialolier"

>
> Og der er ikke nogen grund til at bruge mc olie - en bilolie med
>
> Prøv at checke specifikationer på en bilolie og en scooterolie - det
> vil ikke overraske mig hvis scooterolien blot er en bilolie med
> friktionsnedsættende stoffer hældt på en praktisk 1 liter flaske ...
>
> Det fleste mindre scootere (<250ccm) har ikke meget over en liter i
> sumpen at gøre godt med. og det er sikkert også
> markedsføringsafdelingen der har dikteret serviceintervallet ... Så
> tag gerne en fuldsyntetisk ...
> På min aprilia leonardo 150 har jeg oftest brugt en fuld syntetisk
> shell helix ultra som regelmæssigt er på tilbud i bilka ...
>
> Imho køb en mærkevare fuldsyntetisk bilolie med rette viskositet på
> tilbud og du kan ikke køre det bedre for den scooter ...

Det er nu også det jeg plejer at gøre.

Jeg kører selv på en 150 ccm vandkølet scooter (Laverda Phoenix) og bruger
også en fuldsyntetisk bilolie fra Bilka.

Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html

Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...

Mvh. Per




Armand (20-09-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-09-08 01:16

Per skrev:
>
> Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
> http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html
>
> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>
Heller ikke jeg!
For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid, men
smøreevnen er først optimal ved omkring 80°, så 80° motortemperatur er
et kompromis man helst ikke skal gå hverken over eller under.
Et andet argument er at hvis ikke olien bliver særlig varm, får man
aldrig dampet det vandindhold, som stedse opstår gennem kondensering ved
nedkøling, ud af olien hvorved at sumpens indhold, i værste fald ender
som en gang mayonaisse-lignende substans
Derfor tror jeg ikke på at en specifik motor (á, som hér: ét-cylindret
firetakter med automatisk transmission) skulle have mindre
olietemperatur end andre :-|

Men det er let at kontrollere selv, med et værktøj til små penge: En dag
hvor du er kommet hjem på scooteren, så hæng ude-føleren fra et billigt
ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i bunden af
motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!

--
Armand.

Michael Dahlberg (20-09-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 20-09-08 07:57


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per skrev:
>> Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
>> http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html
>>
>> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>>
> Heller ikke jeg!
> For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid, men
> smøreevnen er først optimal ved omkring 80°, så 80° motortemperatur er
> et kompromis man helst ikke skal gå hverken over eller under.
> Et andet argument er at hvis ikke olien bliver særlig varm, får man
> aldrig dampet det vandindhold, som stedse opstår gennem kondensering
> ved nedkøling, ud af olien hvorved at sumpens indhold, i værste fald
> ender som en gang mayonaisse-lignende substans
> Derfor tror jeg ikke på at en specifik motor (á, som hér: ét-cylindret
> firetakter med automatisk transmission) skulle have mindre
> olietemperatur end andre :-|
>
> Men det er let at kontrollere selv, med et værktøj til små penge: En
> dag hvor du er kommet hjem på scooteren, så hæng ude-føleren fra et
> billigt ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i
> bunden af motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!
>

Hej Armand.
Hvor har du de to temperaturer fra?
Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?
På forhånd tak!
--
Michael D



Armand (20-09-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-09-08 14:24

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Per skrev:
>>>
>>> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>>>
>> Heller ikke jeg!
>> For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid, men
>> smøreevnen er først optimal ved omkring 80°................
>
> Hvor har du de to temperaturer fra?
> Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
>
Jamen, er det ikke akkurat det samme jeg skrev?!

> Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?
>
'sværre

Uanset hvad så er argumentet at motorer er udlagt til mindst(!) 80°
motor-temperatur (=olietemperatur), og at "kolde" firetagger-scootere er
noget salgs-vrøvl!

--
Armand.

Michael Dahlberg (20-09-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 20-09-08 15:27


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48d4f983$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Per skrev:
>>>>
>>>> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>>>>
>>> Heller ikke jeg!
>>> For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid,
>>> men smøreevnen er først optimal ved omkring 80°................
>>
>> Hvor har du de to temperaturer fra?
>> Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
>>
> Jamen, er det ikke akkurat det samme jeg skrev?!
>
>> Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?
>>
> 'sværre
>
> Uanset hvad så er argumentet at motorer er udlagt til mindst(!) 80°
> motor-temperatur (=olietemperatur), og at "kolde" firetagger-scootere
> er noget salgs-vrøvl!
>

Du misforstod.
Det jeg beder om, er en henvisning til hvor du har de temperaturer fra!
Ikke at jeg tvivler på dem, men jeg vil gerne læse mere!
(Og har du tilsvarende reference temperaturer for fuldsyntetiske olier.
men det opfatter jeg , at du ikke har.)
Jeg er fuldstændig lige glad med omtalte scootermotor, for det med temp.
for den, er noget vrøvl ;-|



Armand (20-09-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-09-08 16:05

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:48d4f983$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Michael Dahlberg skrev:
>>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Per skrev:
>>>>> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...
>>>>>
>>>> Heller ikke jeg!
>>>> For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid,
>>>> men smøreevnen er først optimal ved omkring 80°................
>>> Hvor har du de to temperaturer fra?
>>> Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
>>>
>> Jamen, er det ikke akkurat det samme jeg skrev?!
>>
> Du misforstod.
> Det jeg beder om, er en henvisning til hvor du har de temperaturer fra!
> Ikke at jeg tvivler på dem, men jeg vil gerne læse mere!
>
Jeg tror at jeg har det fra engang hvor jeg foldede parabolerne ud da
Carsten "Midtfyn" øste ud af sit vid i ryttergården under en RR-DM dag.

Sjovt nok falder de 60° sammen med totagger-motorers
kølevandstemperaturer: En totaggers højeste ydelse forekommer ved 60°,
men motoren slides uhyggeligt ved dén temperatur!
(citat: Carsten "Midtfyn" - Men vistnok ved en anden lejlighed)

--
Armand.

claus.b.p. (26-09-2008)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 26-09-08 19:30


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:48d440a0$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Men det er let at kontrollere selv, med et værktøj til små penge: En dag
> hvor du er kommet hjem på scooteren, så hæng ude-føleren fra et billigt
> ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i bunden af
> motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!
>
Nej, - et ude/indetermometer kan ikke bruges, de går som regel ikke over ca.
50 grader.
Prøv istedet et (elektronisk) stegetermometer. De fås ofte til billige penge
på tilbud, så slipper man for ballade med den der plejer at lave mad.

/Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste