/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Tryk på vandværksvand.
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 10:44

Hvor meget tryk, plejer der at være på vandværks vand, hvis man da kan sige
noget generelt om det ?


Jeg _skal_ have vandet nogle marker, men der er godt ikke meget tryk på
vandingsbørgen, når det først skal igennem 150meter ½ tomme slange.

Har overvejet at lave en buffer med nogle tønder ude ved marken, og så
stille en husvandværks pumpe op derude, men er ikke sikker på at det er
bedre.

De pumper jeg har set kan levere ca. 4 bars tryk.

Overvejer desuden en benzindreven vandpumpe som
http://www.swhandel.dk/shop/vandpumpe-benzindrevet-149c1.html ,

Den skal suge vand op af en gammel ejlebeholder, som er fyldt op med
regnvand, men jeg er meget i tvivl om en sådan pumpe i det hele taget kan
holde til, at levere et vandtryk, eller om de kun er beregnet til at f.eks
tømme et pool eller så.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.




 
 
Ukendt (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-08 13:15

Du har egentlig svaret selv

Trykket fra vandværket er der ikke ensartethed omkring, ligger landet over
fra 1 bar til omkring 5 bar, så her er ikke noget du kan hænge din hat på.

Du skriver, at du har 150m 1/2" slange, går ud fra at det er en almindelig
haveslange, og her ligger problemet - dit trykfald er enormt på så tynd en
slanger og den især med den længde.

Gå op til 1" slange og du ser lidt mere guf på mængden du får trykket ud.

Derefter kan du overveje alternative boostere, men selv den dyreste og
bedste booster kan ikke smide noget særligt ud gennem 150m haveslange.

Når du skal kikke på pumper, skal du kikke på løftehøjde som er et udtryk
for trykket !efter! pumpen. (højden på springvandet)
Sugekraft er et udtryk for sugeevne !før! pumpen. (dybden af brønden)
Husk så det statiske tryk, som du kan bruge til at se om pumpen kan
overvinde slangens trykfald. (længden og diameter på slangen)

Eller endnu lettere, gå til et firma der beskæftiger sig med markvanding og
få gode råd, køb evt. det du skal bruge hos dem og du får en god
proffesionel hjælp.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)



Ukendt (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-08 13:28

Den pumpe du har kik på er ikke til at sige noget om, det vigtigste på
hjemmesiden mangler - nemlig et ordentligt datablad.
Det kan være alt fra en sugepumpe til en trykpumpe - og give fra 0,5 bar til
100 bar - og lige fra 1 L per time til 10.000 L per time.
Så mail dem og få de tekniskedata - et datablad.
Det de skriver på hjemmesiden er ikke en bønne værd, de skriver kun benzin,
tilbehør, pris og fragt - intet om pumpen.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
www.toggal.dk



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 14:09


"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message
news:48468a5e$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den pumpe du har kik på er ikke til at sige noget om, det vigtigste på
> hjemmesiden mangler - nemlig et ordentligt datablad.
> Det kan være alt fra en sugepumpe til en trykpumpe - og give fra 0,5 bar
> til 100 bar - og lige fra 1 L per time til 10.000 L per time.
> Så mail dem og få de tekniskedata - et datablad.
> Det de skriver på hjemmesiden er ikke en bønne værd, de skriver kun
> benzin, tilbehør, pris og fragt - intet om pumpen.
> --
> Venlig hilsen
> Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
> www.toggal.dk

Fandt lidt flere oplysninger her

http://www.nettobuild.dk/shop/eletop-vandpumpe-benzindreven-5271p.html

Men 32m3 i timen, er igen nok lidt i overkandten. Ved ikke lige hvormeget
der er i den gamle underjordiske beton ejlebeholder.



--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Martin Petersen (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 04-06-08 15:03

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i meddelelsen
news:484693ea$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in
> message news:48468a5e$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Den pumpe du har kik på er ikke til at sige noget om, det vigtigste på
>> hjemmesiden mangler - nemlig et ordentligt datablad.
>> Det kan være alt fra en sugepumpe til en trykpumpe - og give fra 0,5 bar
>> til 100 bar - og lige fra 1 L per time til 10.000 L per time.
>> Så mail dem og få de tekniskedata - et datablad.
>> Det de skriver på hjemmesiden er ikke en bønne værd, de skriver kun
>> benzin, tilbehør, pris og fragt - intet om pumpen.
>> --
>> Venlig hilsen
>> Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
>> www.toggal.dk
>
> Fandt lidt flere oplysninger her
>
> http://www.nettobuild.dk/shop/eletop-vandpumpe-benzindreven-5271p.html
>
> Men 32m3 i timen, er igen nok lidt i overkandten. Ved ikke lige hvormeget
> der er i den gamle underjordiske beton ejlebeholder.

Du skal ikke regne med at den giver 32 m3 i timen med 150 m slange på.

- Martin
>
>
>
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.
>



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 15:12


"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message
news:4846a087$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> http://www.nettobuild.dk/shop/eletop-vandpumpe-benzindreven-5271p.html
>>
>> Men 32m3 i timen, er igen nok lidt i overkandten. Ved ikke lige hvormeget
>> der er i den gamle underjordiske beton ejlebeholder.
>
> Du skal ikke regne med at den giver 32 m3 i timen med 150 m slange på.
>

Nej, og mit indledende spørgsmål var sådan set også , om en sådan type
pumper kan holde til at levere et tryk. Men så vidt jeg kan forstå på Ole,
så burde de 32meters løftehøjde være et udtryk for at det kan den godt.

Problemet med det vand der er i beholderen er at jeg ikke ved hvor rent det
er, altså om der er fremmedlegemer deri, der kan skade pumpen. Så måske jeg
skal have vandet igennem et filter først, hvis noget sådant findes.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Ukendt (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-08 17:47

> så burde de 32meters løftehøjde være et udtryk for at det kan den godt.
Lige en lille præcision.

De 32m³/time er ikke et udtryk for løftehøjde, men for hvor meget vand den
kan flytte.
F.eks. en cirkulationspumpe, der kan flytte 10m³/time, men måske ikke løfte
det mere end 1m i højden.
Tryk angives typisk i Bar, PSI, Pascall, mH2O, Ato
Mængde angives typisk i L, m³, kG.


--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
www.toggal.dk



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 19:12


"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message
news:4846c6ff$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> så burde de 32meters løftehøjde være et udtryk for at det kan den godt.
> Lige en lille præcision.
>
> De 32m³/time er ikke et udtryk for løftehøjde, men for hvor meget vand den
> kan flytte.
> F.eks. en cirkulationspumpe, der kan flytte 10m³/time, men måske ikke
> løfte det mere end 1m i højden.
> Tryk angives typisk i Bar, PSI, Pascall, mH2O, Ato
> Mængde angives typisk i L, m³, kG.
>
>
> --
> Venlig hilsen
> Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
> www.toggal.dk
>

Jo, men nu står der også tilfældigvis 32 meters løftehøjde i annoncen

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.


Ukendt (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-08 21:56

Jeps, kan se at den både har 32m³/h og 32m løftehøjde - så det er vist en
fin lille pumpe.
Bemærk lige at de har 2" tilslutning, så det gælder ikke ved 1/2" haveslange

--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)
www.toggal.dk



Preben Riis Sørensen (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-06-08 22:52


"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:48470145$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeps, kan se at den både har 32m³/h og 32m løftehøjde - så det er vist en
> fin lille pumpe.

En kurve over tryk og m3 er det der siger hvad den kan. Der er ikke noget
ved 32 m løft, hvis det bevirker at flowet går mod nul der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 13:39

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message
news:48468746$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du har egentlig svaret selv
>
> Trykket fra vandværket er der ikke ensartethed omkring, ligger landet over
> fra 1 bar til omkring 5 bar, så her er ikke noget du kan hænge din hat på.
>
> Du skriver, at du har 150m 1/2" slange, går ud fra at det er en almindelig
> haveslange, og her ligger problemet - dit trykfald er enormt på så tynd en
> slanger og den især med den længde.
>
> Gå op til 1" slange og du ser lidt mere guf på mængden du får trykket ud.

Jo, men 150 meter 1" slange vil koste en mindre formue (Det jeg har kunnet
finde)

Min idé med at tage en 4 bars pumpe med ud til marken, og så måske fra den
bruge en 1" slange ud til vandings dimsen, burde altså give et stort
fremskridt.
Hvis altså jeg kan strikke et buffer system sammen af 3-4 regnvands tønder.

>
> Når du skal kikke på pumper, skal du kikke på løftehøjde som er et udtryk
> for trykket !efter! pumpen. (højden på springvandet)
> Sugekraft er et udtryk for sugeevne !før! pumpen. (dybden af brønden)
> Husk så det statiske tryk, som du kan bruge til at se om pumpen kan
> overvinde slangens trykfald. (længden og diameter på slangen)

Jeg overvejer som sagt et husvandværk, eller en større dykpumpe.

F.eks http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6029&Grp=&n=10

>
> Eller endnu lettere, gå til et firma der beskæftiger sig med markvanding
> og få gode råd, køb evt. det du skal bruge hos dem og du får en god
> proffesionel hjælp.


Ang. Markvandings firma, så er jeg efter 2 år med tørke i forsommeren også
nået til samme konklution, men tror alligevel at det ville være at skyde
over kanoner med mine små marker.


Tak for udførligt svar.




Keld Nygaard (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Keld Nygaard


Dato : 04-06-08 14:44

> Min idé med at tage en 4 bars pumpe med ud til marken, og så måske fra den
> bruge en 1" slange ud til vandings dimsen, burde altså give et stort
> fremskridt.
> Hvis altså jeg kan strikke et buffer system sammen af 3-4 regnvands
> tønder.
>

Du kan sikkert finde en brugt 1000l palletank til en 2-300 kr. Her må du
kunne montere din ½" slange på en flyder fra et gammelt toilet, så tanken
altid står fuld. For en god ordens skyld skal jeg måske understrege, at med
en flyder mener jeg altså ventilen i cisternen, og ikke noger der driver
rundt nede i skålen

Fra tanken kan du så med en dykpumpe el. lign. forsyne din vanding. Og sådan
en fætter kan jo startes og stoppes med et ur....
Eneste hage er at du skal være sikker på at din 150 m slange incl. alle de
samlinger der er undervejs er helt tætte, da den jo altid vil stå med
tryk...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 14:58

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote in message
news:48469c0c$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du kan sikkert finde en brugt 1000l palletank til en 2-300 kr. Her må du
> kunne montere din ½" slange på en flyder fra et gammelt toilet, så tanken
> altid står fuld. For en god ordens skyld skal jeg måske understrege, at
> med en flyder mener jeg altså ventilen i cisternen, og ikke noger der
> driver rundt nede i skålen
>
> Fra tanken kan du så med en dykpumpe el. lign. forsyne din vanding. Og
> sådan en fætter kan jo startes og stoppes med et ur....
> Eneste hage er at du skal være sikker på at din 150 m slange incl. alle de
> samlinger der er undervejs er helt tætte, da den jo altid vil stå med
> tryk...
>
> Med venlig hilsen
> Keld Nygaard
>
> www.nygaard.eu
>

God ide med palletankene og "flyderen"

Kan godt være der skal leges lidt i weekenden, selvom jeg nok ikke når at få
købt en palle tank.

Som det er nu skal jeg rende og flytte impulsvanderen hele tiden, eller
håbe på, at naboens vandkanon også sprøjter lidt ind til mig.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Ukendt (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-08 19:26

Bjarne K. wrote:
> Hvor meget tryk, plejer der at være på vandværks vand, hvis man da
> kan sige noget generelt om det ?
>
>
> Jeg _skal_ have vandet nogle marker, men der er godt ikke meget tryk
> på vandingsbørgen, når det først skal igennem 150meter ½ tomme slange.

Hvis du holder tommelfingeren for slangen forenden af dine 150 meter vil du
opdage at der er masser af tryk. Problemet er ikke trykket, men at du ikke
kan få mængden igennem. Større diameter er løsningen.

--
Mvh

Stig Bang-Mortensen



Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 21:14


"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> wrote in message
news:4846df10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>> Hvor meget tryk, plejer der at være på vandværks vand, hvis man da
>> kan sige noget generelt om det ?
>>
>>
>> Jeg _skal_ have vandet nogle marker, men der er godt ikke meget tryk
>> på vandingsbørgen, når det først skal igennem 150meter ½ tomme slange.
>
> Hvis du holder tommelfingeren for slangen forenden af dine 150 meter vil
> du
> opdage at der er masser af tryk. Problemet er ikke trykket, men at du ikke
> kan få mængden igennem. Større diameter er løsningen.
>
> --
> Mvh
>
> Stig Bang-Mortensen
>

Jo, det billigste 1" slanger jeg kan finde koster så bare lige i omegnen af
1200,- for 100meter, og for næsten de samme penge kunne jeg jo få noget
motoriseret legetøj

Har dog sidste år talt med min VVS man om at få gravet 1" slanger ned til en
permanent hane ved hver af mine 2 marker, idet jeg er godt træt af at trække
rundt med 150meter haveslange. Kan være jeg tør spørge om prisen i år.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Mads Lie Jensen (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 04-06-08 21:45

On Wed, 4 Jun 2008 22:13:36 +0200, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:

>Jo, det billigste 1" slanger jeg kan finde koster så bare lige i omegnen af
>1200,- for 100meter, og for næsten de samme penge kunne jeg jo få noget
>motoriseret legetøj

Hvorfor skal det lige være en slange?
Du kan få en 32mm PEL-rør til godt det halve:
<http://www.lindbergshop.dk/shop/productinfo.asp?id=9022597%2A>


>Har dog sidste år talt med min VVS man om at få gravet 1" slanger ned til en
>permanent hane ved hver af mine 2 marker, idet jeg er godt træt af at trække
>rundt med 150meter haveslange. Kan være jeg tør spørge om prisen i år.

Køb sådan et par ruller 32mm PEL og grav dem ned. Med passende
spændfittings er der ikke de store ben i det.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Bjarne K. (04-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 04-06-08 22:01


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
news:bevd44df1t023pootuibcmg2k77bu2in43@4ax.com...
> On Wed, 4 Jun 2008 22:13:36 +0200, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:
>
>>Jo, det billigste 1" slanger jeg kan finde koster så bare lige i omegnen
>>af
>>1200,- for 100meter, og for næsten de samme penge kunne jeg jo få noget
>>motoriseret legetøj
>
> Hvorfor skal det lige være en slange?
> Du kan få en 32mm PEL-rør til godt det halve:
> <http://www.lindbergshop.dk/shop/productinfo.asp?id=9022597%2A>
>
Det skal det heller ikke, men jeg har ikke det store kendskab til
markvanding, så jeg kender ikke alle mulighederne.



> Køb sådan et par ruller 32mm PEL og grav dem ned. Med passende
> spændfittings er der ikke de store ben i det.


Vil jeg absolut tage med i overvejelserne.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.


Mads Lie Jensen (05-06-2008)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 05-06-08 06:53

On Wed, 4 Jun 2008 23:00:49 +0200, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:

>> Hvorfor skal det lige være en slange?
>> Du kan få en 32mm PEL-rør til godt det halve:
>> <http://www.lindbergshop.dk/shop/productinfo.asp?id=9022597%2A>
>>
>Det skal det heller ikke, men jeg har ikke det store kendskab til
>markvanding, så jeg kender ikke alle mulighederne.

Alle vandingsanlæg på gartneriet bruger PEL-rør nu om stunder.
Det er nemt at arbejde med,d et er holdbart og det er også ret billigt.
Jeg har gravet en 32 mm PEL ned til mine bede med planter. Så er der
monteret en 20 mm slange som løber gennem hvert bed, og selve vanderne
er monteret i den 20 mm.

Hvad har du på de marker der skal vandes?

>> Køb sådan et par ruller 32mm PEL og grav dem ned. Med passende
>> spændfittings er der ikke de store ben i det.
>
>Vil jeg absolut tage med i overvejelserne.

PEL er ikke noget man flytter rundt med efter behov - det er de for
stive til. Men det lyder som om du skal have en hane ude i marken, så er
det nemt at grave en PEL ned. Eller endda bare trække den oven på
jorden, et sted den ikke ligger i vejen.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Bjarne K. (05-06-2008)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 05-06-08 11:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
news:five449ciq2hnl6asn6unjhf2hg9pshqof@4ax.com...

> Hvad har du på de marker der skal vandes?

Det er bare græsmarker, hvor der går nogle får.


>
> PEL er ikke noget man flytter rundt med efter behov - det er de for
> stive til. Men det lyder som om du skal have en hane ude i marken, så er
> det nemt at grave en PEL ned. Eller endda bare trække den oven på
> jorden, et sted den ikke ligger i vejen.
> --
> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Jeg kan jo starte med at ligge dem på jorden , og så grave ned engang når
jeg får tid, men det ville nu være dejligt at få lavet en fast hane ude for
enden.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Mads Lie Jensen (05-06-2008)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 05-06-08 15:29

On Thu, 5 Jun 2008 12:59:23 +0200, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:

>> Hvad har du på de marker der skal vandes?
>
>Det er bare græsmarker, hvor der går nogle får.

Så er en almindelig vandkanon-type vander nok det nemmeste.

>> PEL er ikke noget man flytter rundt med efter behov - det er de for
>> stive til. Men det lyder som om du skal have en hane ude i marken, så er
>> det nemt at grave en PEL ned. Eller endda bare trække den oven på
>> jorden, et sted den ikke ligger i vejen.
>
>Jeg kan jo starte med at ligge dem på jorden , og så grave ned engang når
>jeg får tid, men det ville nu være dejligt at få lavet en fast hane ude for
>enden.

Jeg har gravet en 4x4-stolpe ned for enden og monteret en hane derpå.
Du kan evt. sætte et stykke galvaniseret rør på stolpen og montere
PEL-røret på den, nede i jordhøjde.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste