| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvilken græsslåmaskine (B&S eller H Fra : Steen Suder, privat | 
  Dato :  03-06-08 17:10 |  
  |   
            Nu er jeg ved at sige farvel til min græsslåmaskine nr. 2 i løbet af 
 bare seks år. Ingen af dem har været "gode" da de har været det 
 billigste af det billigste hver gang.
 
 Derfor har jeg kig på en Klippo-maskine (type bioklip + skub) i håbet om 
 et anstændigt stykke værktøj.
 
 Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs & 
 Stratton og Honda (GCV).
 
 Hondaerne har typisk mindre slagvolumen, men hvordan med momentet (jeg 
 har ikke kunnet finde momentkurver på B&S-motorerne)?
 
 Hvad med parametre som startvillighed, støj, holdbarhed, vedligehold og 
 generel "kvalitet"?
 
 Folk siger typisk at Klippo bare holder, men motorerne er jo tildels af 
 samme mærker som på de fleste andre maskiner på markedet.
 
 -- 
 Steen Suder
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Jakobsen (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Jakobsen | 
  Dato :  03-06-08 17:26 |  
  |   
            
 "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen 
 news:48456cd9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 > Nu er jeg ved at sige farvel til min græsslåmaskine nr. 2 i løbet af bare 
 > seks år. Ingen af dem har været "gode" da de har været det billigste af 
 > det billigste hver gang.
 >
 > Derfor har jeg kig på en Klippo-maskine (type bioklip + skub) i håbet om 
 > et anstændigt stykke værktøj.
 >
 > Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs & 
 > Stratton og Honda (GCV).
 
 Honda er da klart det bedste valg.
 
 Steen. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Suder, privat (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Suder, privat | 
  Dato :  03-06-08 17:56 |  
  |   
            Steen Jakobsen wrote:
 > 
 > "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:48456cd9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Nu er jeg ved at sige farvel til min græsslåmaskine nr. 2 i løbet af 
 >> bare seks år. Ingen af dem har været "gode" da de har været det 
 >> billigste af det billigste hver gang.
 >>
 >> Derfor har jeg kig på en Klippo-maskine (type bioklip + skub) i håbet 
 >> om et anstændigt stykke værktøj.
 >>
 >> Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs & 
 >> Stratton og Honda (GCV).
 > 
 > Honda er da klart det bedste valg.
 
 Det er da også mit indtryk, men det kan jo lige såvel være dygtig marketing.
 
 Kan du evt. uddybe din påstand lidt?
 Hvordan f.eks. kræfterne i højt græs etc.?
 
 
 -- 
 Steen Suder
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Steen Jakobsen (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Jakobsen | 
  Dato :  03-06-08 18:26 |  
  |   
            
 "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen 
 news:484577b2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 > Steen Jakobsen wrote:
 >>
 >> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:48456cd9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Nu er jeg ved at sige farvel til min græsslåmaskine nr. 2 i løbet af 
 >>> bare seks år. Ingen af dem har været "gode" da de har været det 
 >>> billigste af det billigste hver gang.
 >>>
 >>> Derfor har jeg kig på en Klippo-maskine (type bioklip + skub) i håbet om 
 >>> et anstændigt stykke værktøj.
 >>>
 >>> Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs & 
 >>> Stratton og Honda (GCV).
 >>
 >> Honda er da klart det bedste valg.
 >
 > Det er da også mit indtryk, men det kan jo lige såvel være dygtig 
 > marketing.
 >
 > Kan du evt. uddybe din påstand lidt?
 > Hvordan f.eks. kræfterne i højt græs etc.?
 
 Næe. Jeg tænker mest på pålidelighed og kvalitet. Det er noget japanerne er 
 gode til. Ikke fordi B&S er desideret dårlig men der er lidt mere kvali over 
 en Honda.
 Hvis man gider at slibe/file sin kniv behøver man nok ikke helt så kraftig 
 motor. Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving knive er man 
 rigtigt godt hjulpet i højt græs.
 
 Steen. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Anders Majland (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Majland | 
  Dato :  03-06-08 19:37 |  
  |   
            > Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving knive er man 
 > rigtigt godt hjulpet i højt græs.
 
 Og hva' er det ? 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Suder, privat (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Suder, privat | 
  Dato :  03-06-08 20:16 |  
  |  
 
            Steen Jakobsen wrote:
 <KLIP>
 > Næe. Jeg tænker mest på pålidelighed og kvalitet. Det er noget japanerne 
 > er gode til. Ikke fordi B&S er desideret dårlig men der er lidt mere 
 > kvali over en Honda.
 > Hvis man gider at slibe/file sin kniv behøver man nok ikke helt så 
 > kraftig motor. Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving 
 > knive er man rigtigt godt hjulpet i højt græs.
 Er det f.eks. sådan en knivtallerken her?
 http://www.klippo.dk/node2845.aspx?nid=43567
-- 
 Steen Suder
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Steen Jakobsen (03-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Jakobsen | 
  Dato :  03-06-08 21:16 |  
  |   
            
"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen 
 news:48459867$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 > Steen Jakobsen wrote:
 >
 > <KLIP>
 >
 >> Næe. Jeg tænker mest på pålidelighed og kvalitet. Det er noget japanerne 
 >> er gode til. Ikke fordi B&S er desideret dårlig men der er lidt mere 
 >> kvali over en Honda.
 >> Hvis man gider at slibe/file sin kniv behøver man nok ikke helt så 
 >> kraftig motor. Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving 
 >> knive er man rigtigt godt hjulpet i højt græs.
 >
 > Er det f.eks. sådan en knivtallerken her?
 >  http://www.klippo.dk/node2845.aspx?nid=43567
>
 Yes. Jeg har haft en plæneklipper med det system bortset fra at pladen var 
 rund og der kun var 2 knive på.
 Imidlertid var den meget bedre til højt græs end dem med fast kniv og man 
 behøvede ikke at slibe knivene.
 Muldvarpeskud kunne den også klare med forsigtighed.
 Steen. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stig Johansen (04-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  04-06-08 06:58 |  
  |   
            Steen Jakobsen wrote:
 
 > 
 > "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
 > news:48456cd9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs &
 >> Stratton og Honda (GCV).
 > 
 > Honda er da klart det bedste valg.
 
 Stort set enig, Honda styrer men...
 Jeg har selv en Wolf med B&S motor, der vel er i omegnen af 15 år gammel.
 Jeg snakkede med en kammerat engang, og han fortalte at der er menge
 forskellige slags 'kvaliteter' på B&S motorer.
 En af de helt store forskelle skulle være at de lidt bedre motorer har
 hårdtforkromet cylindervæg.
 Min klipper starter ved første hiv i snoren, muligvis andet hiv, hvis den
 har stået vinteren over med gammel benzin i.
 Så jeg har ikke skilt den ad for at undersøge det.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (04-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  04-06-08 15:45 |  
  |   
            Stig Johansen skrev:
 > Steen Jakobsen wrote:
 > 
 >> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
 >> news:48456cd9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >>> Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs &
 >>> Stratton og Honda (GCV).
 >> Honda er da klart det bedste valg.
 > 
 > Stort set enig, Honda styrer men...
 > Jeg har selv en Wolf med B&S motor, der vel er i omegnen af 15 år gammel.
 > Jeg snakkede med en kammerat engang, og han fortalte at der er menge
 > forskellige slags 'kvaliteter' på B&S motorer.
 > En af de helt store forskelle skulle være at de lidt bedre motorer har
 > hårdtforkromet cylindervæg.
 > 
 Hårdforkromet cylinder skulle vel ikke være en fordel :-/
 Teknikken ses oftest på totakts-cylindre, hvorimod en B&S er firetakt, 
 hvor en støbejerns-cylinder brude være toppe af poppen (kun 
 vægtbesparelser i auto og mc-branchen medfører alu-cylindre, der bliver 
 nødt til at blive coatet med et eller andet, og dér hører B&S ikke 
 ligefrem hjemme :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Stig Johansen (04-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  04-06-08 18:57 |  
  |   
            Armand wrote:
 
 > Hårdforkromet cylinder skulle vel ikke være en fordel :-/
 
 Nå ? mindre gnidningsmodstand, længere holdbarhed ?
 Men som sagt har jeg ikke skilt den ad for at tjekke, blot konstateret at
 skidtet virker perfekt efter 15 år.
 
 Det er i øvrigt en B&S Quantum motor.
 
 > Teknikken ses oftest på totakts-cylindre, 
 
 Har tunet knallerter, Honda, Puch maxi/stor/standard, Kreidler, Tomos,
 Mobylette, Velo Solex m.v.
 
 > hvorimod en B&S er firetakt, 
 
 Yeps.
 
 > hvor en støbejerns-cylinder brude være toppe af poppen 
 
 Har bygget/tunet Volvo motorer 'engang'.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (04-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  04-06-08 19:39 |  
  |   
            Stig Johansen skrev:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Hårdforkromet cylinder skulle vel ikke være en fordel :-/
 > 
 > Nå ? mindre gnidningsmodstand, længere holdbarhed ?
 > 
 Argumentet for en støbejernsforing er at porøsiteten holder bedre på 
 smørefilmen!
 En totakter indeholder smørelsen i bensinen og har således olie både 
 under og over stemnplet og kan således bedre håndtere en blank 
 kromoverflade!
 
 
 >> Teknikken ses oftest på totakts-cylindre, 
 > 
 > Har tunet knallerter, Honda, Puch maxi/stor/standard, Kreidler, Tomos,
 > Mobylette, Velo Solex m.v.
 > 
 Jeg mindes ikke at min "store" Puch havde cromet cylinder, men dét havde 
 Maxi derimod - Jeg skulle mene at forskellen er Maxi's åbne 
 skyllekanaler, som gør at man alligevel aldrig kommer til at bore+hone 
 cylinderen og knalde et større stempel i :-/
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Stig Johansen (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  07-06-08 06:50 |  
  |   
            Armand wrote:
 
 > Jeg mindes ikke at min "store" Puch havde cromet cylinder, men dét havde
 > Maxi derimod - Jeg skulle mene at forskellen er Maxi's åbne
 > skyllekanaler, som gør at man alligevel aldrig kommer til at bore+hone
 > cylinderen og knalde et større stempel i :-/
 
 "Stor" Puch havde støbejerns cylinder med blæserkøling.
 Vi/jeg lavede noget vi kaldte "Maxi tun" hvor vi tilpassede
 cylinder/top/stempel fra en Maxi, og monterede det på Puch'en.
 Netop de åbne skyllekanaler gjorde, at jeg kunne plane ca. 2-3 mm at toppen,
 og hæve cylinderen tilsvaremde tilsvarende med 'pakning' i aluplade, og
 dermed øge flowet.
 Alene det at fjerne blæseren gav nogle snoninger der sagde spar to til spar
 tre.
 
 Hvor hurtigt den kørte ved jeg ikke - speedometeret gik til 60, og nålen
 stod bare klinet op ad stopklodsen ved 0.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  07-06-08 11:41 |  
  |   
            Stig Johansen skrev:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Jeg mindes ikke at min "store" Puch havde cromet cylinder, men dét havde
 >> Maxi derimod - Jeg skulle mene at forskellen er Maxi's åbne
 >> skyllekanaler, som gør at man alligevel aldrig kommer til at bore+hone
 >> cylinderen og knalde et større stempel i :-/
 > 
 > Vi/jeg lavede noget vi kaldte "Maxi tun" hvor vi tilpassede
 > cylinder/top/stempel fra en Maxi, og monterede det på Puch'en.
 > Netop de åbne skyllekanaler gjorde, at jeg kunne plane ca. 2-3 mm at toppen,
 > og hæve cylinderen tilsvaremde tilsvarende med 'pakning' 
 > 
 Ja, det var tider!
 En lærekammerat havde en gevind-stump á tændrørs-stigning der kunne 
 sættes i patronen på drejebænken, så han kunne plane Maxi-topstykker á 
 seriefremstilling - Nogle så dybt at der stort set kun var 
 tændrørshullet der var uberørt. Dé motorer tog snoninger, men det var en 
 kort fornøjelse førend at de jokkede et ben ud gennem krumtaphuset!
 
 Men dén snak er helt ude af et sidespor og jeg savner modspil omkring 
 min skepsis over cromet B&S-cylinder!?
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Stig Johansen (07-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  07-06-08 13:58 |  
  |   
            Armand wrote:
 
 > Men dén snak er helt ude af et sidespor og jeg savner modspil omkring
 > min skepsis over cromet B&S-cylinder!?
 
 Det får du ikke herfra.
 Jeg havde selv, og har måske stadig, skepsis overfor B&S.
 Budskabet, eller måske mere erfaringen, er, at der er forskel på motorer.
 Hvorvidt den er chromet eller ej, vil jeg gerne vende tilbage med den dag
 den går i stykker, og skiller den ad, men det er ikke lige forestående.
 
 Som sagt kører den perfekt efter de ca. 15 år, men man kunne nok også godt
 købe ca. 3 Ginge for samme pris som Wolf'en. (ca 6K)
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens (17-06-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens | 
  Dato :  17-06-08 22:15 |  
  |   
            Har netop anskaffet en Klippo bio pro model, med 6 hk briggs motor, af den 
 nye type DOV motor, det er helt igennem en fornøjelse, utrolig letstartende 
 og støjsvag, den er ligeså støjsvag som honda motoren, en stor fordel i 
 forhold til honda motoren er, at den ikke skal tippes, der ingen benzinhane 
 og ingen choker, det er bare at trække ganske let i snoren og den springer 
 vel-lysten igang. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |