/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorcyklister kører for stærkt...
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 14-07-08 06:49

Så har vi endnu en klog mand i radio'en...

http://tinyurl.com/59mp7e

( Danmarks Radio's nyheder - net radio )






 
 
Svenskeren (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Svenskeren


Dato : 14-07-08 07:12


"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:RMBek.68312$kx.24914@pd7urf3no...
> Så har vi endnu en klog mand i radio'en...


Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.

Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.

Kh
The Swede (DK Eksport)



Allan Rasmussen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 14-07-08 07:23

> Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
> fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>
> Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.

Ha ha - Ja vi er nogle værre banditter - eller nogle gamle røvhuller som
skal ud og realisere os selv...





Allan Rasmussen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 14-07-08 07:27

> Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
> fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>
> Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.

Der er ihvertfald nogle enkelte derude der ødelægger det for de mange...

Ikke at det er det der er sket her:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13092452.html

Det virker nu mere som en frygtelig ulykke... Men hvad tænker den
'almindelige borger' - når de læser den slags?

Mvh
Allan



Niels Stoltze (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Stoltze


Dato : 14-07-08 08:24

Allan Rasmussen skrev den 14-07-2008:
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13092452.html
>
> Det virker nu mere som en frygtelig ulykke... Men hvad tænker den
> 'almindelige borger' - når de læser den slags?

Ja, ved ikke helt hvad den almindelige borger tænker efter at have læst
den slags.. Men overskriften hjælper squ ikke på det..!
"Motorcyklist pløjede cyklist ned"

Aviserne "plejer" at bruge ordet "pløje/r/ede" om bilister etc som fx
kører op på fortovet og ind i en menneskemængde.. Ikke om en ulykke
hvor modparten tilsyneladende selv har placeret sig forkert..

Så ja, jeg tror heller ikke lige at det hjælper på den "almindelige
borgers" opfattelse af os...

--
/Stoltze



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 08:44

Niels Stoltze skrev:
> Allan Rasmussen skrev den 14-07-2008:
>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13092452.html
>>
>> Det virker nu mere som en frygtelig ulykke... Men hvad tænker den
>> 'almindelige borger' - når de læser den slags?
>
> Ja, ved ikke helt hvad den almindelige borger tænker efter at have læst
> den slags.. Men overskriften hjælper squ ikke på det..!
> "Motorcyklist pløjede cyklist ned"
>
> Aviserne "plejer" at bruge ordet "pløje/r/ede" om bilister etc som fx
> kører op på fortovet og ind i en menneskemængde.. Ikke om en ulykke hvor
> modparten tilsyneladende selv har placeret sig forkert..
>
> Så ja, jeg tror heller ikke lige at det hjælper på den "almindelige
> borgers" opfattelse af os...
>
Det er et klokkeklart eksempel på misvisende overskrift!

Det er noget rigtig ØV!
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Allan Rasmussen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 14-07-08 07:31

> Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
> fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>
> Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.

og så har vi endnu en venstre svingende historie...
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html

Hvad går der galt for os??

Lad konsekvent vær med at overhal - med mindre du er 110% sikker på hvad de
øvrige trafikanter har i sinde...
og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!

Mvh
Allan



Svenskeren (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Svenskeren


Dato : 14-07-08 07:41


"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:KoCek.68344$kx.43365@pd7urf3no...

>
> Hvad går der galt for os??
>
> Lad konsekvent vær med at overhal - med mindre du er 110% sikker på hvad
> de øvrige trafikanter har i sinde...
> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
> Mvh
> Allan
>
Ja desværre glemmer nogle den simple regel at man skal regne med andre
trafikanter er idioter og tage sine forholdsregler.

Kør aldrig stærkt i byen !
Kører en bilist underlig f.eks. langsomt midt på vejen så er der nok en
grund til det. Han leder sikkert efter en sidevej og drejer pludselig!
Holder en bil i vejkanten med forhjulene drejet helt ud og bremselys på, så
skal han nok til at lave en uvending !
Husk at slukke dit blinklys når du har drejet !
Er du i tvivl om en manøvre, så lad være !
Hold afstand !
Koncentrer dig om kørslen og ikke andre ting !
Kør altid 20% langsommere gennem et sving en du tror du kan !
Vil du køre stærkt så kør på bane !

Man kan ikke undgå ulykker men man kan forsøge.

kh
svenskeren



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 08:00

Svenskeren skrev:
> "Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:KoCek.68344$kx.43365@pd7urf3no...
>
>> Hvad går der galt for os??
>>
>> Lad konsekvent vær med at overhal - med mindre du er 110% sikker på hvad
>> de øvrige trafikanter har i sinde...
>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>>
>> Mvh
>> Allan
>>
> Ja desværre glemmer nogle den simple regel at man skal regne med andre
> trafikanter er idioter og tage sine forholdsregler.

Omend det smerter mit hjerte at skrive det, tyder det nu på at idioten
her kun havde 2 hjul under røven!
Det er faktsik legalt for andre trafikanter at færdes på vejene, ensamt
at foretage et venstresving!

> Kør aldrig stærkt i byen !
eller andre steder!
> Kører en bilist underlig f.eks. langsomt midt på vejen så er der nok en
> grund til det. Han leder sikkert efter en sidevej og drejer pludselig!
> Holder en bil i vejkanten med forhjulene drejet helt ud og bremselys på, så
> skal han nok til at lave en uvending !
> Husk at slukke dit blinklys når du har drejet !
> Er du i tvivl om en manøvre, så lad være !
> Hold afstand !
> Koncentrer dig om kørslen og ikke andre ting !
> Kør altid 20% langsommere gennem et sving en du tror du kan !
> Vil du køre stærkt så kør på bane !

lyder som gode råd

>
> Man kan ikke undgå ulykker men man kan forsøge.
>
nemlig!
-og det starter med at erkende at man selv har et ansvar for trafikkens
sikre afvikling.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 07:56

Allan Rasmussen skrev:
>> Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
>> fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>>
>> Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.
>
> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>
> Hvad går der galt for os??
>
> Lad konsekvent vær med at overhal - med mindre du er 110% sikker på hvad de
> øvrige trafikanter har i sinde...
> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>

Nu sludres der altså for alvor!

Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)

Hvad skulle langt lys hjælpe (specielt om sommeren) på at man ikke
følger med i hvad der sker foran i trafikken (eller at man evt kører for
stærkt til at man magter at stoppe/komme uden om?)

En "overhaling"(inderhaling?? á undvigemanøvre) ville her have reddet
motorcyklisten.

Jeg er enig i at vi ikke skal "svines" unødig i pressen hver gang det
går galt, men vi skal fanm'e også køre ordentligt!!!

Det nytter ikke noget at køre friskt, hvis man grundlæggende ikke har
styr på de færdigheder der er påkrævet for at bringe køretøjet sikkert
til standsning, og/eller foretage undvigeanøvre.

Så istedet for at genere den øvrige befolkning med langt lys, så kom for
H&%# afsted på kørekursus!

Efter et sådant (afhængig af type) vil man kunne:
- bremse
- undvige
- placere sig optimalt (sikkert) i sving
- være mere bevidst om korekt placering på vejen mht. synlighed
- kende sin motorcykel og egne begrænsninger bedre
- lære noget om sikkerhedsudstyr
- lære at orientere sig bedre i trafikken (herunder fokuspunkter)

Når man ser hvad der ofres af kroner på lir og skrammel til
motorcyklerne er det utroligt at skaldede 800 - 2500 kr. til et
kørekursus kan skræmme, ensamt at man ikke investerer og benytter
ordentligt sikkerhedsudstyr (uden sammenhæng til ovennævnte ulykke i øvrigt)

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Jim Andersen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 14-07-08 08:12

"J.C.Kløve" wrote:
>> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html

> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)

Hvordan kommer du til den konklusion? Hvordan skulle han kunne forudse at
bilisten ville dreje?

/jim



Niels Stoltze (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Stoltze


Dato : 14-07-08 08:18

Jim Andersen skrev den 14-07-2008:
> "J.C.Kløve" wrote:
>> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)
>
> Hvordan kommer du til den konklusion? Hvordan skulle han kunne forudse at
> bilisten ville dreje?

Øøhh... Måske ved at bilisten har blinket til venstre..? Og selvom
vedkommende ikke har blinket af eller lignende, så har han jo stadig
kørt for stærkt/tæt på/et eller andet.. Han nåede i hvert fald ikke at
bremse, selvom det var en bil i hans egen vognbane..

--
/Stoltze



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 08:41

Jim Andersen skrev:
> "J.C.Kløve" wrote:
>>> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
>>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>
>> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)
>
> Hvordan kommer du til den konklusion? Hvordan skulle han kunne forudse at
> bilisten ville dreje?
>

Indledningsvist vil jeg lige påpege at jeg ikke ønsker at bitche en
afsjælet motorcyklist, som det oven i købet kan vise sig at jeg kender.
Jeg syntes det er frygteig tragisk.

Det er mig bekendt helt legalt at bringe sit køretøj (bil eller
motorcykel) til standsning med henblik på at afvente eventuelt
modkørende trafik så man har fri vej til at foretage et venstresving.

Den bagfra kommende trafik vil da skulle standse, eller køre "inden om"
Det er en helt normal daglig trafiksituation

Derfor konkluderer jeg at motorcyklisten i pågældende trafiksituation
_ikke_ har udvist den fornødne agtpågivenhed (billedet af bilen viser et
køretøj der er ramt bagfra).
Om han har kørt for stærkt, siddet og betragtet trafikken i sit spejl,
pillet ved GPS, siddet i egne tanker eller hvad ved jeg, kan jeg
selvsagt ikke sige noget om.

Men bilisten må vel anses for sagesløs, men mindre han pludseligt uden
nogen som helt form for varsel eller signal standser sit køretøj, men
selv da burde vi jo holde en afstand hvor vi som motorcyklister ikke
kommer i klemme.

Dette så jeg Orla demonstrere flot på weekendens køretur, hvor en bilist
drejede af en markvej (helt legalt!)i stedet for (som forventeligt)af en
side vej nogle meter længere nenne ad vejen, Orla undveg elegant og
problemfrit - Min tanke da jeg så det var - han har sgu fået noget ud af
de par kørekurser han har taget de sidste år.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Jim Andersen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 14-07-08 12:52

"J.C.Kløve" wrote:
> Det er mig bekendt helt legalt at bringe sit køretøj (bil eller
> motorcykel) til standsning med henblik på at afvente eventuelt
> modkørende trafik så man har fri vej til at foretage et venstresving.

Njae.....

[snip en masse]

> uden nogen som helt form for varsel eller signal

Nåe... dér kom den. Ja så må han godt.
Men vi ved jo ikke om dette var tilfældet her. Så hvordan du (med et
udråbstegn) kan frikende bilisten forstår jeg ikke. Jeg har da ikke fingre
nok til at kunne tælle de gange bilister har undladt at blinke. Og jeg har
endda aldrig været ansat på et savværk.

/jim



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 13:15

Jim Andersen skrev:
> "J.C.Kløve" wrote:

> [snip en masse]
>
>> uden nogen som helt form for varsel eller signal
>
> Nåe... dér kom den. Ja så må han godt.
> Men vi ved jo ikke om dette var tilfældet her. Så hvordan du (med et
> udråbstegn) kan frikende bilisten forstår jeg ikke. Jeg har da ikke fingre
> nok til at kunne tælle de gange bilister har undladt at blinke. Og jeg har
> endda aldrig været ansat på et savværk.

JA!! Det _må_ det da være alt andet vil da være utænkeligt, jeg har
ihvertfald _ikke_ den seneste uges tid set hårdrejsende eksempler på
farlig og yderst risikobetonet adfærd blandt motorcyklister, slet ikke :-\

Det er tilsyneladende helt normalt at køre rundt uden (og uden at bruge)
blinklys, _og_ bremselys for gennemsnitsfamilien DK i deres madkasse.

næææ det er vist kun motorcyklister der tillader sig den luksus :-\

Jeg ved det ige så lidt som du! indrømmet

Men udgangspunktet for tråden var -"falske anklager mod motorcyklister"
agtig-

Det er også i et vist omfang rigtigt (sådan oplever jeg det i hvert fald
også)
Men hvis vi ser på beskrivelse og billeder taget i betragting af netop
dette uheld, såååå -

nej glem det

dumme dumme bilist!

sådan

Nu burde alle motorcyklister være trygge ved attter at bevæge sig ud i
trafikkenen - alle vil os det ondt - er hensynsløse og skødesløse og vi
bliver dræbt, - we are not to blame -



--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ukendt (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-08 09:09

On Mon, 14 Jul 2008 09:11:31 +0200, Jim Andersen wrote:

> "J.C.Kløve" wrote:
>>> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
>>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>
>> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)
>
> Hvordan kommer du til den konklusion? Hvordan skulle han kunne forudse at
> bilisten ville dreje?

Det er dog tilladt at dreje fra vejen som man kører på, og det betyder, der
hvor jeg kommer fra, at den drejende spærrer en god del af kørebanen, om
ikke den hele.

Meen, der ér dog en irreterende tendens til, at det første at man ser er
stoplys, efterfulgt af blinklys, og dét er fandemig noget sløseri. :-/
(Uden at vide hvordan situationen i dette tilfælde har været.)

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 09:11

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 14 Jul 2008 09:11:31 +0200, Jim Andersen wrote:
>
>> "J.C.Kløve" wrote:

>
> Meen, der ér dog en irreterende tendens til, at det første at man ser er
> stoplys, efterfulgt af blinklys, og dét er fandemig noget sløseri. :-/
> (Uden at vide hvordan situationen i dette tilfælde har været.)
>
Ja på dette punkt undres man ofte.
Jeg havde en teori om at nogle var af den opfattelse at det var
blinklyset der fik køretøjet til at dreje, hvorfor det først blev
betjent, når selve drejemanøvren skulle iværksættes ?:-\

Det vil være rigtig dejligt hvis afviserlys blev anvendt i god tid, også
for dem der evt skal ud fra pågældende sidevej, det er fan'me "trals" at
holde tilbage for en, der så lige før passage, bremser og blinker ind.
Havde vedkommende blinket i god tid kunne man måske selv komme ud, uden
at være til gene og med en bedre afvikling af trafikken til følge.


--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ukendt (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-08 09:32

On Mon, 14 Jul 2008 10:11:13 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Det vil være rigtig dejligt hvis afviserlys blev anvendt i god tid, også
> for dem der evt skal ud fra pågældende sidevej, det er fan'me "trals" at
> holde tilbage for en, der så lige før passage, bremser og blinker ind.
> Havde vedkommende blinket i god tid kunne man måske selv komme ud, uden
> at være til gene og med en bedre afvikling af trafikken til følge.

Jup, endnu en.......

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Michael Tinding (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael Tinding


Dato : 14-07-08 14:34


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:chcsrxp1s0rx.17epglwgzebi0$.dlg@40tude.net...
> On Mon, 14 Jul 2008 09:11:31 +0200, Jim Andersen wrote:
>
>> "J.C.Kløve" wrote:
>>>> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
>>>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>>
>>> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)
>>
>> Hvordan kommer du til den konklusion? Hvordan skulle han kunne forudse at
>> bilisten ville dreje?
>
> Det er dog tilladt at dreje fra vejen som man kører på, og det betyder,
> der
> hvor jeg kommer fra, at den drejende spærrer en god del af kørebanen, om
> ikke den hele.
>
> Meen, der ér dog en irreterende tendens til, at det første at man ser er
> stoplys, efterfulgt af blinklys, og dét er fandemig noget sløseri. :-/
> (Uden at vide hvordan situationen i dette tilfælde har været.)
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08

Ja uha for en ulykke

Jeg kørte forbi kort tid efter ulykken. Den skete på et sted hvor man ikke
forventer folk vil dreje af, nærmest som en markvej. Aligevel skal man holde
afstand altid uanset forholdene, de kære bilister har det med at blokere
uventet.



BigMac (14-07-2008)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 14-07-08 11:38


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:487af889$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Allan Rasmussen skrev:
>>> Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
>>> fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>>>
>>> Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.
>>
>> og så har vi endnu en venstre svingende historie...
>> http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>>
>> Hvad går der galt for os??
>>
>> Lad konsekvent vær med at overhal - med mindre du er 110% sikker på hvad
>> de øvrige trafikanter har i sinde...
>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>>
>
> Nu sludres der altså for alvor!
>
> Motorcyklisten har snork sovet her! (ære være hans minde)
>
Eller bilisten der "bare" svinger til ventre når man er ved at overhale...



"J.C.Kløve" (14-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-07-08 12:20

BigMac skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:487af889$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Eller bilisten der "bare" svinger til ventre når man er ved at overhale...
>

ok - lad os bare sige det - dumme dumme bilist
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ukendt (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-08 09:00

On Mon, 14 Jul 2008 06:31:06 GMT, Allan Rasmussen wrote:

> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!

Underlig egoistisk handling, og til ingen nytte.

Lidt ligesom de gul/grønne veste, før i tiden kunne man være sikker på at
en vest var en gående, (vejarbejder eller lignende). Nu farer vestene rundt
allevejne, og med høj hastighed, og er komplet usynlige, til skade for
vejarbejderen, og renovationsmedarbejderen, og til glæde for ingen.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Ukendt (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-07-08 10:01

Jeg har kun nogle få gange mødt andre mc'ister med langt lys om dagen.
Og heldigvis, for det virker blændende og "irriterende" og er ikke til nogen
hjælp imho.



"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1vsc5fr1faey2.1ecwelldhhmr.dlg@40tude.net...
> On Mon, 14 Jul 2008 06:31:06 GMT, Allan Rasmussen wrote:
>
>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
> Underlig egoistisk handling, og til ingen nytte.
>
> Lidt ligesom de gul/grønne veste, før i tiden kunne man være sikker på at
> en vest var en gående, (vejarbejder eller lignende). Nu farer vestene
> rundt
> allevejne, og med høj hastighed, og er komplet usynlige, til skade for
> vejarbejderen, og renovationsmedarbejderen, og til glæde for ingen.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08



Allan Rasmussen (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 15-07-08 04:21

> Jeg har kun nogle få gange mødt andre mc'ister med langt lys om dagen.
> Og heldigvis, for det virker blændende og "irriterende" og er ikke til
> nogen hjælp imho.

Klart - det skal helst ikke være blændende...
Men du så dem da i det mindste!!
Gad vide hvor mange mc'ere, du ikke har set..



Allan Rasmussen (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 15-07-08 04:19

>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
> Underlig egoistisk handling, og til ingen nytte.

Du må gerne lade være da!! Jeg har bare lært af erfaring at kører man med
langt lys (og specielt om sommeren, hvor solen er fremme stort set hele
tiden) - Så respektere bilisterne en meget bedre... Jeg har som regel
justeret lygten en smule ned så den ikke virker så voldsomt blændende...

Jeg gør det - om det er egoistisk eller ej ville jeg lade være op til andre
at bedømme - men jeg gider ikke køre galt, og det tror jeg hellere ikke de
fleste andre har lyst til...

> Lidt ligesom de gul/grønne veste, før i tiden kunne man være sikker på at
> en vest var en gående, (vejarbejder eller lignende). Nu farer vestene
> rundt
> allevejne, og med høj hastighed, og er komplet usynlige, til skade for
> vejarbejderen, og renovationsmedarbejderen, og til glæde for ingen.

Puha - Så dum og egistisk er jeg i det mindste ikke!! :s




























min vest er orange :)

mvh
Allan



Ukendt (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-07-08 07:51

On Tue, 15 Jul 2008 03:19:26 GMT, Allan Rasmussen wrote:

> Jeg gør det - om det er egoistisk eller ej ville jeg lade være op til andre
> at bedømme - men jeg gider ikke køre galt, og det tror jeg hellere ikke de
> fleste andre har lyst til...

Det er egoistisk alene fordi at det kun er for din skyld. Bedre var det at
Du kørte efter forholdene, og derved ikke havde brug for "livline". Altså,
rigtig, og synlig placering i vognbanen.

>> Lidt ligesom de gul/grønne veste, før i tiden kunne man være sikker på at
>> en vest var en gående, (vejarbejder eller lignende). Nu farer vestene
>> rundt
>> allevejne, og med høj hastighed, og er komplet usynlige, til skade for
>> vejarbejderen, og renovationsmedarbejderen, og til glæde for ingen.
>
> Puha - Så dum og egistisk er jeg i det mindste ikke!! :s
>
>
> min vest er orange :)

Aha, så Du er falck-redder

--
mvh
Orla Pedersen, med 29 års erfaring for at lys ikke virker
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Allan Rasmussen (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 16-07-08 05:37

>> Jeg gør det - om det er egoistisk eller ej ville jeg lade være op til
>> andre
>> at bedømme - men jeg gider ikke køre galt, og det tror jeg hellere ikke
>> de
>> fleste andre har lyst til...
>
> Det er egoistisk alene fordi at det kun er for din skyld. Bedre var det at
> Du kørte efter forholdene, og derved ikke havde brug for "livline". Altså,
> rigtig, og synlig placering i vognbanen.

Det er primært for min egen skyld - yep - sekundært for den traffikant jeg
brager ind i med 80 km/t (hvis jeg kører på landevej)
Jeg kører og har altid kørt efter forholdene, placerer mig rigtigt,
overholder hastighedsbegrænsningerne m.v.
Men jeg siger stadig ikke nej tak til en ekstra "liv line"...

Mvh
Allan





Ukendt (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-08 08:46

On Wed, 16 Jul 2008 04:37:07 GMT, Allan Rasmussen wrote:

> Men jeg siger stadig ikke nej tak til en ekstra "liv line"...

Tjae, jeg har godtnok svært ved at se hvad langt lys skulle hjælpe på de
oplevelser jeg har haft de sidste år. 1. gang en nedbremsende foran, som
blot skulle til venstre ad en indkørsel. 2. gang pludselig opstået kø på
limfjordsbroen.

Og mine "hastighedsgrænser" er endog noget mere fleksible/varierede end
dine.

Sammenfattet over 29 år, så har jeg selv én gang kørt ud foran en bil, og
blev ramt, men aldrig har nogen bil kørt ud foran mig, hvor der ikke var
god plads til at bremse ud af situationen.

Dérfor forstår jeg ikke langtlys, og vestehysteriet :-/

--
mvh
Orla Pedersen, som ikke kan fedte nogen af sine få mc-uheld af på andre..
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

"J.C.Kløve" (15-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 15-07-08 08:57

Allan Rasmussen skrev:
>>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>> Underlig egoistisk handling, og til ingen nytte.
>
> Du må gerne lade være da!! Jeg har bare lært af erfaring at kører man med
> langt lys (og specielt om sommeren, hvor solen er fremme stort set hele
> tiden) - Så respektere bilisterne en meget bedre... Jeg har som regel
> justeret lygten en smule ned så den ikke virker så voldsomt blændende...

Det er udtryk for en mental og fysisk dovenskab.

Hvis det kan hjælpe på synligheden, er der den oplagte mulighed at
benytte "overhalingslyset", og "kippe" et par gange op mod et kryds hvor
der holder en bilist og vil ud, eller i andre situationer hvor der kan
være tvivl om, om medtrafikanterne har set motorcyklen, det har jeg selv
gjort adskildelige gange.
Men det fordrer selvfølgelig bevægelse af en finger, og at man selv
forholder sig til den trafik man befinder sig i.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Henning Nielsen (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Henning Nielsen


Dato : 15-07-08 11:28


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:487c584b$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis det kan hjælpe på synligheden, er der den oplagte mulighed at benytte
> "overhalingslyset", og "kippe" et par gange op mod et kryds hvor der
> holder en bilist og vil ud, eller i andre situationer hvor der kan være
> tvivl om, om medtrafikanterne har set motorcyklen, det har jeg selv gjort
> adskildelige gange.

Det kunne jeg ikke finde på at gøre. Nogen billister opfatter det, at man
blinker, som tegn på at man giver plads til, at de bare kan køre ud. Derfor
kan det nemt misforståes.

Jeg har selv prøvet, at værre i en uheldig situation. Da jeg ikke var sikker
på, at en venstresvingende billist ville holde tilbage, som han skulle,
kippede jeg med lyset. Han opfattede det, som et tegn på jeg ville holde
tilbage for ham. Det kan nok værre jeg fik øvet katastrofeopbresning

Lastbiler bruger lyset i stor stil på den måde. Jeg har også oplevet en
politibil, i en gade hvor der kun var plads til kørsel i en retning, "vinke"
mig frem på den måde

mvh
Henning



Allan Rasmussen (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 16-07-08 05:44

>>>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>>> Underlig egoistisk handling, og til ingen nytte.
>>
>> Du må gerne lade være da!! Jeg har bare lært af erfaring at kører man med
>> langt lys (og specielt om sommeren, hvor solen er fremme stort set hele
>> tiden) - Så respektere bilisterne en meget bedre... Jeg har som regel
>> justeret lygten en smule ned så den ikke virker så voldsomt blændende...
>
> Det er udtryk for en mental og fysisk dovenskab.

Eller et udtryk for at man har opnået en god erfaring med at gøre netop
sådan.
Jeg synes nu aldrig jeg har været hverken mentalt eller fysisk
tilbagestående - så den udtalelse må stå for din regning.

> Hvis det kan hjælpe på synligheden, er der den oplagte mulighed at benytte
> "overhalingslyset", og "kippe" et par gange op mod et kryds hvor der
> holder en bilist og vil ud, eller i andre situationer hvor der kan være
> tvivl om, om medtrafikanterne har set motorcyklen, det har jeg selv gjort
> adskildelige gange.

Ja - men hjælper det på den situation som opstår pludseligt, uden du har set
den komme.. Næppe!

Mvh
Allan



"J.C.Kløve" (16-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 16-07-08 09:05

Allan Rasmussen skrev:

> Ja - men hjælper det på den situation som opstår pludseligt, uden du har set
> den komme.. Næppe!
>
En situation der opstår pludseligt?
For hvem?

De uheld der sker opstår sjovt nok ofte pludseligt for mindst den ene
part, nemlig den der ikke i situationen magtede at have overblik og
forudseenhed.

Jeg tror du vil få meget ud af et DMC guld kursus.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Allan Rasmussen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 17-07-08 03:51

>> Ja - men hjælper det på den situation som opstår pludseligt, uden du har
>> set den komme.. Næppe!
>>
> En situation der opstår pludseligt?
> For hvem?

For trafikkanter der ikke er ufejlbarlige??

> De uheld der sker opstår sjovt nok ofte pludseligt for mindst den ene
> part, nemlig den der ikke i situationen magtede at have overblik og
> forudseenhed.

Ja det er klart...

> Jeg tror du vil få meget ud af et DMC guld kursus.

Ja det kan godt være det ville være en god ide. Så må vi håbe der er nogle
undervisere der har samme erfaring som dig, som vil øse lidt til mig... Jeg
har trods alt ikke så meget erfaring...

Mvh
Allan



"J.C.Kløve" (16-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 16-07-08 09:27

Allan Rasmussen skrev:

>> Det er udtryk for en mental og fysisk dovenskab.
>
> Eller et udtryk for at man har opnået en god erfaring med at gøre netop
> sådan.
> Jeg synes nu aldrig jeg har været hverken mentalt eller fysisk
> tilbagestående - så den udtalelse må stå for din regning.

Det her handler ikke om IQ, men om at være forudseende og have overblik,
og gide kontinuerligt at forudse trafikbilledet, og tage de i
situationen fornødne forholdsregler - det _kan_ hvis man er i tvivl om
at man bliver set være at trykke på den lille kanp der udover nærlyset
også tænder det lange lys, og dermed _i situationen_ gøre ekstra
opmærksom på sig selv*.

* Her vil jeg lige præcicere man selvfølgelig skal passe på ikke at
komme med en "invitation", så et længerevarende "blink" - tryk på
knappen hvj er fremgangsmåden, og ikke en række korte blink der kunne
tolkes "kom bare".

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



MotoCoder (14-07-2008)
Kommentar
Fra : MotoCoder


Dato : 14-07-08 02:23

On 14 Jul., 08:31, "Allan Rasmussen" <jawaSLETmig...@hotmail.com>
wrote:
> > Ja jeg begynder sgu snart at køre for stærkt, overhale indenom, køre på
> > fortov osv. for jeg bliver jo alligevel anklaget for det.
>
> > Så kan jeg jo også ligeså godt gøre det.
>
> og så har vi endnu en venstre svingende historie...http://nyhederne.tv2..dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>
> Hvad går der galt for os??

Det jeg synes er mest markant, er at hvis en bil har kørt stærkt, kørt
nogen ned, eller på anden måde været involveret i et uheld, så er den
pågældende bilist uforsvarlig, hvis han er under 26, så er de unge
bilister uforsvarlige - men når en motorcyklist er involveret i et
uheld, så kører motorcyklisterne drabeligt stærkt! Den er der hver
eneste gang, det er aldrig en enkelt idiot ...

Bevares, jeg kan da godt lide det sammenhold der nærmest pr. automatik
er blandt motorcyklister, men det behøver vel ikke betyde at alle de
andre også kører åndssvagt (jeg skriver med vilje de, og ikke vi, for
jeg kører sikkert selv åndssvagt fra tid til anden) ..

/Peter
GSX600F, '98


Niels.Pein@gmail.com (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 14-07-08 02:56

On 14 Jul., 08:31, "Allan Rasmussen" wrote:
>
> og så har vi endnu en venstre svingende historie...http://nyhederne.tv2..dk/krimi/article.php/id-13089380.html
>
[snip]

> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
Jeg synes nu stadig det er et dårligt råd at sprede ud.
Og det havde hjulpet nada i den historie du selv refererer, og ditto i
den med cyklisten.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(kører ikke med langt lys om dagen, kører i sort tøj, og oplever ikke
problemer)

Ukendt (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-07-08 02:23
"J.C.Kløve" (15-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 15-07-08 09:04

PE skrev:
> Istedet for mange ord
>
> http://www.livevideo.com/video/landing/E737D6A3377A4C66A864957B8E39BE3E/requiem-for-a-biker.aspx
>
Den ("dem" - det er jo en compilation af mange forskellige tidligere
offentliggjorte videoer) har jeg nu set før, men det var da interessant
at se dem igen, man bemærker jo lidt nyt hver gang.

Jeg bemærkede feks. at i alle uheldene der belv vist, på nær eet hvor
jeg er i tvivl, er det en sport eller sport/touring motorcykel der er
involveret i uheldet.

Set i kontekst af Allans "lysbudskab" er S og S/T modellerne _typisk_
bedre bestykket med lys end chopper typerne, så er det måske ikke lyset
alene der gør forskellen...


--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Allan Rasmussen (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 15-07-08 05:18

>> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>>
>Jeg synes nu stadig det er et dårligt råd at sprede ud.
>Og det havde hjulpet nada i den historie du selv refererer, og ditto i
>den med cyklisten.

- Yep det havde ikke hjulet på den historie... Men jeg er overbevist om at
det har reddet mig et par gange...
Og redder det bare mit liv een enkelt gang... Så er det - det værd ...







Niels.Pein@gmail.com (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 15-07-08 03:16

On 15 Jul., 06:18, "Allan Rasmussen" wrote:
> >> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
> >Jeg synes nu stadig det er et dårligt råd at sprede ud.
> >Og det havde hjulpet nada i den historie du selv refererer, og ditto i
> >den med cyklisten.
>
> - Yep det havde ikke hjulet på den historie... Men jeg er overbevist om at
> det har reddet mig et par gange...
> Og redder det bare mit liv een enkelt gang... Så er det - det værd ....

Jeg synes det er underligt at det åbenbart gør så stor en forskel for
dig. Jeg tror der må være noget andet du gør "forkert" mht. synlighed..
Jeg har i hvert fald ikke oplevet væsentlige problemer (= ikke mere
end i bil), og det på trods af at jeg kører en diskret motorcykel,
ingen flashy tøj, sort/grå hjelm, og ikke langt lys. Og det er heller
ikke fordi jeg kører ren morfarkørsel. Synes selv jeg kører
hensynsfuldt (holder afstand mm.), men måtte dog have nyt bagdæk til
6.000 km. service forleden.
Jeg gør meget ud af vejplacering, flytter mig en del fra side til side
efter det behov jeg nu fornemmer der er, og sænker ofte hastigheden
hvis der er noget jeg synes virker skummelt. Samt en del andre ting.

Jeg synes det med langt lys er en dårlig ide, ikke kun fordi jeg har
svært ved at se det skulle hjælpe ret meget, men også fordi jeg tror
det kan være direkte "skadeligt". Man bliver da nok set på een eller
anden måde, men afstands- og hastighedsbedømmelse bliver altså
sværere, så kan du mene hvad du vil.
Lige forfra kan man ikke længere se konturerne af cykel/fører, men kun
en lysplet. Den er svær at bedømme. Og folk forventer ikke at nogen
kører med langt lys når de er tæt på, så i mange tilfælde vil man tro
der er tale om f.eks. en bil der er så langt væk at man blot ser en
lysplet.
Man kan heller ikke se konturerne af noget der måtte være i umiddelbar
nærhed af den forlygte der har langt lys, som f.eks. hvis der kører 2
motorcyklister bag hinanden, så kan den bagerste blive "gemt væk" af
langt lys fra den forreste.

Og så er det selvfølgelig ulovligt, men det er ikke den detalje der
generer mig. Det skal dog nok genere andre, hvilket jo er et problem i
sig selv. Men jeg nægter f.eks. at holde bagerst i en motorvejskø, og
kører altid mindst 6-8 biler frem før jeg indfinder mig i køen, uanset
om det måtte være ulovligt. Sådan er der så meget.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Allan Rasmussen (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 16-07-08 05:57

> >> og kør så med langt lys om dagen... specielt om sommeren!
>
> >Jeg synes nu stadig det er et dårligt råd at sprede ud.
> >Og det havde hjulpet nada i den historie du selv refererer, og ditto i
> >den med cyklisten.
>
> - Yep det havde ikke hjulet på den historie... Men jeg er overbevist om at
> det har reddet mig et par gange...
> Og redder det bare mit liv een enkelt gang... Så er det - det værd ...

>Jeg synes det er underligt at det åbenbart gør så stor en forskel for
>dig.

Okay - så prøv følgende på en solrig sommerdag...
Find dit bedste sving - med efterfølgende forholdsvis lang lige landevej...
Kør igennem svinget med dit alm. kørelys og få en kammerat til at filme
det - han skal være placeret et par hundrede meter oppe af den lange lige
landevej...
Juster din forlygte et par grader ned... og gentag - nu med langt lys på...

Det var sådan jeg "så lyset"... :p

>Jeg tror der må være noget andet du gør "forkert" mht. synlighed.
>Jeg har i hvert fald ikke oplevet væsentlige problemer (= ikke mere
>end i bil),

Jeg vil egentlig helst helt undgå problemer...

> og det på trods af at jeg kører en diskret motorcykel,
>ingen flashy tøj, sort/grå hjelm, og ikke langt lys. Og det er heller
>ikke fordi jeg kører ren morfarkørsel.

Det gør jeg hellere ikke - men jeg overholder 99% af tiden
hastighedsgrænserne.

>Synes selv jeg kører hensynsfuldt (holder afstand mm.),

Samme her.

>men måtte dog have nyt bagdæk til 6.000 km. service forleden.
>Jeg gør meget ud af vejplacering, flytter mig en del fra side til side
>efter det behov jeg nu fornemmer der er, og sænker ofte hastigheden
>hvis der er noget jeg synes virker skummelt. Samt en del andre ting.

Samme her..

>Jeg synes det med langt lys er en dårlig ide, ikke kun fordi jeg har
>svært ved at se det skulle hjælpe ret meget,

Det gør det nu godt nok alligevel... Men det kan godt være svært at se -
hvis man ikke har set det... :)

> men også fordi jeg tror det kan være direkte "skadeligt".
> Man bliver da nok set på een eller anden måde,

Jeg tror det er mindre skadeligt at blive set, sammenlignet med ikke at
blive set.

> men afstands- og hastighedsbedømmelse bliver altså sværere, så kan du
> mene hvad du vil.

Jeg tror netop at trafikanter der kommer fra en sidevej, ud på en størrere
vej, hvor jeg kommer med lovlig hastighed - bedømmer mig til at kører
hurtigere end 60 km/t...

> Lige forfra kan man ikke længere se konturerne af cykel/fører, men kun
> en lysplet. Den er svær at bedømme. Og folk forventer ikke at nogen
> kører med langt lys når de er tæt på, så i mange tilfælde vil man tro
> der er tale om f.eks. en bil der er så langt væk at man blot ser en
> lysplet.
> Man kan heller ikke se konturerne af noget der måtte være i umiddelbar
> nærhed af den forlygte der har langt lys, som f.eks. hvis der kører 2
> motorcyklister bag hinanden, så kan den bagerste blive "gemt væk" af
> langt lys fra den forreste.

Tja... Ser jeg en lysplet og er i tvivl om hastighed, konturer m.v. - Så
bliver jeg holdende og venter til at jeg bedømme hvad jeg har med at gøre...
De fleste bilister der oplever at blive påkørt af en anden trafikant -
oplever at de faktisk enten - ikke så nogle kommer eller så det for sent..

:p

Kør forsigtigt derude...

Mvh
Allan



"J.C.Kløve" (16-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 16-07-08 09:19

Allan Rasmussen skrev:

[zip en masse engle beskrivelse]

Du kører jo som en engel, og alligevel så oplever du problemer med at du
bliver overset, hvis ikke du blænder andre trafikanter med dit lange lys.

Det hænger simplethen ikke sammen!

Det er ikke bilgruppen du er i nu, vi andre kører mange tusinde km. på
MC hvert år og har gjort det gennem mange år, det giver trods alt en del
erfaring.

Første skridt til at sikre sig mod at blive næste offer er, at når man
oplever at blive overset, spørger man sig selv - "hvad gør jeg forkert
for noget MÅ jeg jo gøre forkert".

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Allan Rasmussen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 17-07-08 03:56

> [zip en masse engle beskrivelse]
>
> Du kører jo som en engel, og alligevel så oplever du problemer med at du
> bliver overset, hvis ikke du blænder andre trafikanter med dit lange lys.

Det blænder ikke - men jo - det er klart skarpere end det alm. nærlys en mc
er udstyret med.

> Det hænger simplethen ikke sammen!

Nej - det har vel nok noget at gøre med min manglende erfaring...

> Det er ikke bilgruppen du er i nu, vi andre kører mange tusinde km. på MC
> hvert år og har gjort det gennem mange år, det giver trods alt en del
> erfaring.

Hold da op - du kører mange kilometer på motorcykel!!

> Første skridt til at sikre sig mod at blive næste offer er, at når man
> oplever at blive overset, spørger man sig selv - "hvad gør jeg forkert for
> noget MÅ jeg jo gøre forkert".

Ja - Jeg kørte med nærlys på en sommer aften, med solen i ryggen..

Mvh
Allan Rasmussen




"J.C.Kløve" (17-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 17-07-08 08:10

Allan Rasmussen skrev:
>> [zip en masse engle beskrivelse]

>> Det er ikke bilgruppen du er i nu, vi andre kører mange tusinde km. på MC
>> hvert år og har gjort det gennem mange år, det giver trods alt en del
>> erfaring.
>
> Hold da op - du kører mange kilometer på motorcykel!!

Det handler nu ikke om hvor mange kilometer jeg kører, blot om hvad du
kan bilde mig (og andre) ind.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ukendt (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-08 08:46

On Thu, 17 Jul 2008 09:10:07 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Allan Rasmussen skrev:

>> Hold da op - du kører mange kilometer på motorcykel!!
>
> Det handler nu ikke om hvor mange kilometer jeg kører, blot om hvad du
> kan bilde mig (og andre) ind.

Hele historien ender jo op i at 90% mener at køre bedre end gennemsnittet.
Og derfor er det bydende nødvendigt at "jeg" "oplyser"/generer de 90%, der
kører ringere end "mig", så "de" kan holdes vågne.

Makes me wonder.........

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Thomas Gulholm (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 18-07-08 10:17

Allan Rasmussen wrote:

> Find dit bedste sving - med efterfølgende forholdsvis lang lige landevej...
> Kør igennem svinget med dit alm. kørelys og få en kammerat til at filme
> det - han skal være placeret et par hundrede meter oppe af den lange lige
> landevej...
> Juster din forlygte et par grader ned... og gentag - nu med langt lys på...

Prøv det samme med alm. kørelys, men uden, hhv. med gul 'sikkerhedsvest'
- det er endda lovligt. Du burde nok også have nævnt den med at justere
lygten ned, til at begynde med, så den 'rådede' ved at den påståede
ekstra synelighed på klare dage, er på bekostning af dårligere
lys/synelighed i mørke mm.

>> men også fordi jeg tror det kan være direkte "skadeligt".
>> Man bliver da nok set på een eller anden måde,
>
> Jeg tror det er mindre skadeligt at blive set, sammenlignet med ikke at
> blive set.

Det er sikkert skadeligt for vores image... de der egoistiske mc'ister -
de kører med langt ("agressiv") lys - det er sikkert noget med at lyset
skal matche deres hastighed...

> Jeg tror netop at trafikanter der kommer fra en sidevej, ud på en størrere
> vej, hvor jeg kommer med lovlig hastighed - bedømmer mig til at kører
> hurtigere end 60 km/t...

Man køre vel også typisk 80 på en 'større vej' - men det bliver ikke
lettere at bedømme afstand/hastighed når nogle 'lyspletter på dén
størrelse/styrke' bliver til en motorcykel på så lang tid, men andre
bliver det betydeligt hurtigere... ja ja, forskellige cykler har i
forvejen forskellige forlygter, men der er jo ingen grund til at øge
spredningen mere en nødvendigt.

> De fleste bilister der oplever at blive påkørt af en anden trafikant -
> oplever at de faktisk enten - ikke så nogle kommer eller så det for sent.

Klart - hvis man ser noget på kollisionskurs, vil man vel prøve at undgå
det... spørgsmålet er om man kigger efter noget... her hjælper lang lys
(eller blå roterende blink) ikke noget.

> Kør forsigtigt derude...

Dét råd kan vi godt blive enige om

--
Thomas

"J.C.Kløve" (18-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 18-07-08 10:28

Thomas Gulholm skrev:
>> Allan Rasmussen wrote:

> Klart - hvis man ser noget på kollisionskurs, vil man vel prøve at undgå
> det... spørgsmålet er om man kigger efter noget... her hjælper lang lys
> (eller blå roterende blink) ikke noget.

Nej, selv en lastbil overses, hvis man ikke "mentalt kikker" efter den,
det lykkedes for en dame at overse en sådan i går - ja man skulle ikke
tro det var muligt :-\

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Niels.Pein@gmail.com (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 15-07-08 06:42

On 15 Jul., 12:28, "Henning Nielsen" wrote:
> ""J.C.Kløve"" skrev ...
>
> > Hvis det kan hjælpe på synligheden, er der den oplagte mulighed at benytte
> > "overhalingslyset", og "kippe" et par gange op mod et kryds hvor der
> > holder en bilist og vil ud, eller i andre situationer hvor der kan være
> > tvivl om, om medtrafikanterne har set motorcyklen, det har jeg selv gjort
> > adskildelige gange.
>
> Det kunne jeg ikke finde på at gøre. Nogen billister opfatter det, at man
> blinker, som tegn på at man giver plads til, at de bare kan køre ud. Derfor
> kan det nemt misforståes.
>
Det er jeg enig i. Det kan bruges nogle gange, men man skal være klar
over det kan misforståes.

Det jeg gør, når jeg nærmer mig een der holder ved en sidevej til
højre og skal ud, er at trække helt ind mod midten af vejen, altså mod
midterstriben. For ligesom at signalere "her kommer jeg altså". Det
virker fordi jeg som standard kører midt i min vognbane (undtagen hvis
der er oliestribe), og derfor nemt kan flytte mig en meter eller mere
til venstre. Og hvis jeg flytter mig mod venstre (mod midten), mens
der holder een i min højre side og kigger, så vil det rent optisk se
ud som om jeg nærmer mig hurtigere end jeg egentlig gør.
Og hvis vedkommende synes jeg kører og slingrer, og bliver forskrækket
over det, så er effekten nok bare endnu bedre.

Det er lidt sværere med de der holder i venstre side, og skal ud i
samme retning som een selv, men der har man så til gengæld længere
reaktionstid hvis de braser ud.
Der lægger jeg mig som regel helt inde ved midterstriben i god tid, og
trækker mod midten af min vognbane når jeg nærmer mig.

Og i begge tilfælde er der en finger klar på hornet, en anden på langt-
lys-blink og 2 fingre på bremsegrebet.

Hvad skal jeg sige - ved ikke om man lærer noget lignende på
broncekursus eller andet sted, men det virker.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(de gule veste ligger under passagersædet i bilen)

Schlæger (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 15-07-08 17:05


> Og i begge tilfælde er der en finger klar på hornet, en anden på langt-
> lys-blink og 2 fingre på bremsegrebet.

Hvad skal du bruge den finger på hornet til?

Mch Schlæger


Niels Pein (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 15-07-08 18:08

""Schlæger"" skrev ...
>
[Niels]
>> Og i begge tilfælde er der en finger klar på hornet, en anden på langt-
>> lys-blink og 2 fingre på bremsegrebet.
>
> Hvad skal du bruge den finger på hornet til?
>
Ja, det er sådan lidt afhængigt af hastighed. På større landeveje er der
ikke så meget brug for det. På mindre veje eller i by, har det reddet mig en
enkelt gang eller to (tror jeg), hvor en bil er begyndt at trille frem, og
jeg har været i stand til at dytte straks mens jeg bremser.
Når det er ved at være for sent til at nå at stoppe, bremser jeg
selvfølgelig alligevel, men så er det rarest hvis bilen stopper op i stedet
for at fortsætte frem, og der kan hornet være til hjælp.

Jeg køre også ofte rundt med en finger på hornet på flersporede veje, som
f.eks. H.C. Andersens Boulevard, så man er klar til at give et dyt når den
ved siden af een er ved at skifte vognbane ind der hvor jeg er. Det gælder
sådan set både bil og mc. Det har jeg også haft brug for et par gange, så
hvorfor ikke bare være klar.

På TransAlp'en fik jeg sat et ekstra horn på til formålet. Det _kan_ altså
være nyttigt, selvom det sjældent kommer i anvendelse.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA



Schlæger (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 15-07-08 19:15

Niels Pein wrote:

> ""Schlæger"" skrev ...
>>
> [Niels]
>>> Og i begge tilfælde er der en finger klar på hornet, en anden på langt-
>>> lys-blink og 2 fingre på bremsegrebet.
>>
>> Hvad skal du bruge den finger på hornet til?
>>
> Ja, det er sådan lidt afhængigt af hastighed. På større landeveje er der
> ikke så meget brug for det. På mindre veje eller i by, har det reddet mig en
> enkelt gang eller to (tror jeg), hvor en bil er begyndt at trille frem, og
> jeg har været i stand til at dytte straks mens jeg bremser.
> Når det er ved at være for sent til at nå at stoppe, bremser jeg
> selvfølgelig alligevel, men så er det rarest hvis bilen stopper op i stedet
> for at fortsætte frem, og der kan hornet være til hjælp.

> Jeg køre også ofte rundt med en finger på hornet på flersporede veje, som
> f.eks. H.C. Andersens Boulevard, så man er klar til at give et dyt når den
> ved siden af een er ved at skifte vognbane ind der hvor jeg er. Det gælder
> sådan set både bil og mc. Det har jeg også haft brug for et par gange, så
> hvorfor ikke bare være klar.

> På TransAlp'en fik jeg sat et ekstra horn på til formålet. Det _kan_ altså
> være nyttigt, selvom det sjældent kommer i anvendelse.

Det er måske en udmærket pointe, for jeg synes ikke at det
standardmonterede horn gør meget gavn. Det ville måske være en ide at få
nogle flere db monteret inde under kåben

Mch Schlæger


Niels.Pein@gmail.com (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 16-07-08 02:47

On 16 Jul., 06:57, "Allan Rasmussen" wrote:

> Find dit bedste sving - med efterfølgende forholdsvis lang lige landevej...
> Kør igennem svinget med dit alm. kørelys og få en kammerat til at filme
> det - han skal være placeret et par hundrede meter oppe af den lange lige
> landevej...
> Juster din forlygte et par grader ned... og gentag - nu med langt lys på...
>
At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
regnvejr og ikke mindst; i mørke. Så jeg vil gerne have at mit lys er
ordentligt justeret. Nærlyset skal lyse maks. frem uden at blænde, og
også ud til siden, så jeg stadig kan holde lidt øje med Bambi og andre
underligheder selvom jeg er nødt til at blænde ned, og fjernlyset skal
give mig så meget som overhovedet muligt.
Med mit kørselsmønster vil det være tåbeligt at justere lyset ned, men
derfor kan det jo godt gå an for dig.

>>Jeg tror der må være noget andet du gør "forkert" mht. synlighed.
>>Jeg har i hvert fald ikke oplevet væsentlige problemer (= ikke mere
>>end i bil),
>
> Jeg vil egentlig helst helt undgå problemer...
>
Ja hvem vil ikke det. Men tror du selv på at du bliver _mere_ synlig
end en bil.
Det jeg mener er, nogle gange overser folk hvad som helst. Der er
eksempler på folk der kører direkte ud foran lastvogne i fuldt daglys.
Så hvis du tror du helt kan undgå problemer, så drømmer du.
Jeg argumenterer ud fra den realisme vi har ude på vejene. Helt undgå
at blive overset kan ingen af os (heller ikke dig). Men hvis man kan
blive set lige så meget som i bil, så tror jeg ikke man på mc kan gøre
det bedre.

>>Jeg synes det med langt lys er en dårlig ide, ikke kun fordi jeg har
>>svært ved at se det skulle hjælpe ret meget,
>
> Det gør det nu godt nok alligevel... Men det kan godt være svært at se -
> hvis man ikke har set det... :)
>
Jeg kan se, efter hundrede tusinder af kilometer, at det virker fint
for mig, i forhold til hvad andre mc'ister, her i blandt du,
beskriver.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Allan Rasmussen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 17-07-08 04:04

> Find dit bedste sving - med efterfølgende forholdsvis lang lige
> landevej...
> Kør igennem svinget med dit alm. kørelys og få en kammerat til at filme
> det - han skal være placeret et par hundrede meter oppe af den lange lige
> landevej...
> Juster din forlygte et par grader ned... og gentag - nu med langt lys
> på...
>
>At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
>Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
>regnvejr og ikke mindst; i mørke.

Samme her - men den danske sommer er ikke ret mørk...

>Med mit kørselsmønster vil det være tåbeligt at justere lyset ned, men
>derfor kan det jo godt gå an for dig.

Det har virket fint indtil nu da... Som sagt er det kun noget jeg praktisere
om sommeren - og det har reddet mig fra en del situationer.

>Jeg tror der må være noget andet du gør "forkert" mht. synlighed.
>Jeg har i hvert fald ikke oplevet væsentlige problemer (= ikke mere
>end i bil),
>
> Jeg vil egentlig helst helt undgå problemer...
>
>Ja hvem vil ikke det. Men tror du selv på at du bliver _mere_ synlig
>end en bil.

Jeg bliver ihvertfald mere synlig...

>Det jeg mener er, nogle gange overser folk hvad som helst. Der er
>eksempler på folk der kører direkte ud foran lastvogne i fuldt daglys.

Ingen tvivl om det - men med langt lys på (igen - understreger - justeret
ned så det ikke blænder) er jeg betydeligt mere synlig.

>Så hvis du tror du helt kan undgå problemer, så drømmer du.

Det har jeg ikke sagt :) Men jeg har oplevet at de bilister jeg har mødt er
betydeligt mere opmærksom på mig.

>Jeg argumenterer ud fra den realisme vi har ude på vejene. Helt undgå at
>blive overset kan ingen af
>os (heller ikke dig).

Næ - men jeg kan forsøge..

>Men hvis man kan blive set lige så meget som i bil, så tror jeg ikke man på
>mc kan gøre det bedre.

Jeg tror man kan - og jeg vil forsat forsøge..

Mvh
Allan Rasmussen



Arne Lorenzen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 17-07-08 07:37

Allan Rasmussen skrev den 17 jul 2008 i
news:IEyfk.8910$nD.7341@pd7urf1no:

> Ingen tvivl om det - men med langt lys på (igen - understreger -
> justeret ned så det ikke blænder) er jeg betydeligt mere synlig.

Hmmm.. diskussionen virker efterhånden lidt fortænkt?
Et langt lys der justeres ned så det ikke blænder - svarer vel stort
set til nærlys. Og hvad gør man så om natten når man gerne vil se
noget?

En tanke trænger sig på: Er det såkaldte behov for at køre med langt
lys om dagen ikke snarere en parallel til det såkaldte behov for at
køre med råbepotter. SE mig, HØR mig, du SKAL.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

"J.C.Kløve" (17-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 17-07-08 08:05

Arne Lorenzen skrev:
> Allan Rasmussen skrev den 17 jul 2008 i
> news:IEyfk.8910$nD.7341@pd7urf1no:
>
>> Ingen tvivl om det - men med langt lys på (igen - understreger -
>> justeret ned så det ikke blænder) er jeg betydeligt mere synlig.
>
> Hmmm.. diskussionen virker efterhånden lidt fortænkt?
> Et langt lys der justeres ned så det ikke blænder - svarer vel stort
> set til nærlys. Og hvad gør man så om natten når man gerne vil se
> noget?



> En tanke trænger sig på: Er det såkaldte behov for at køre med langt
> lys om dagen ikke snarere en parallel til det såkaldte behov for at
> køre med råbepotter. SE mig, HØR mig, du SKAL.
>
Det tror jeg nu ikke, det er et andet fænomen med råberørene. Det er
vist de færreste der i dag i alvor påstår at det er af hensyn til
sikkerheden de kører med dem (selv om det var et populært standpunkt for
nogle år siden)

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Jim Andersen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 17-07-08 10:07

"J.C.Kløve" wrote:
> Det er
> vist de færreste der i dag i alvor påstår at det er af hensyn til
> sikkerheden de kører med dem (selv om det var et populært standpunkt
> for nogle år siden)

Muligvis de færreste. Men de findes skam stadig. Jeg har en kollega hvor
"alle i klubben har råverør og synshallen siger ikke noget, for de ved jo
godt at det er for at øge sikkerheden at vi kører med dem"

/jim



Gimbal (21-07-2008)
Kommentar
Fra : Gimbal


Dato : 21-07-08 12:20

For ikke så længe siden så jeg en modkørende MC med langt lys på, midt om
dagen inde i hjertet af København. Selvom jeg kørte på trædecykel i den
yderste modsatte side, var det alligevel møg-irriterende at han blændede...
Langt lys er dårlig stil, synes jeg.

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:Xns9ADE57B2ACD9Balonospamdkfritidmot@62.243.74.163...
> Allan Rasmussen skrev den 17 jul 2008 i
> news:IEyfk.8910$nD.7341@pd7urf1no:
>
>> Ingen tvivl om det - men med langt lys på (igen - understreger -
>> justeret ned så det ikke blænder) er jeg betydeligt mere synlig.
>
> Hmmm.. diskussionen virker efterhånden lidt fortænkt?
> Et langt lys der justeres ned så det ikke blænder - svarer vel stort
> set til nærlys. Og hvad gør man så om natten når man gerne vil se
> noget?
>
> En tanke trænger sig på: Er det såkaldte behov for at køre med langt
> lys om dagen ikke snarere en parallel til det såkaldte behov for at
> køre med råbepotter. SE mig, HØR mig, du SKAL.
>
> --
> Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183



Niels.Pein@gmail.com (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 17-07-08 01:24

On 17 Jul., 05:04, "Allan Rasmussen" wrote:
> > Find dit bedste sving - med efterfølgende forholdsvis lang lige
> > landevej...
> > Kør igennem svinget med dit alm. kørelys og få en kammerat til at filme
> > det - han skal være placeret et par hundrede meter oppe af den lange lige
> > landevej...
> > Juster din forlygte et par grader ned... og gentag - nu med langt lys
> > på...
>
> >At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
> >Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
> >regnvejr og ikke mindst; i mørke.
>
> Samme her - men den danske sommer er ikke ret mørk...
>
Det gør ikke noget lyset er justeret ned, for det er lyst nok om
natten???
Øh, flot!

> >Med mit kørselsmønster vil det være tåbeligt at justere lyset ned, men
> >derfor kan det jo godt gå an for dig.
>
> Det har virket fint indtil nu da... Som sagt er det kun noget jeg praktisere
> om sommeren - og det har reddet mig fra en del situationer.
>
Jeg synes stadig det er mystisk hvorfor du kommer ud for "en del
situationer", specielt i lyset af din beskrivelse af hvordan du kører
(nærmest som en engel).
Du burde nok bide i det sure æble og indse, at et eller andet gør du
altså galt, siden du kommer ud for "en del situationer" med mindre du
kører med ekstra lys.
Har du slet ikke tænkt over, at det måske ikke altid er de andres
skyld?

Jeg tror det er på tide at lægge røret på her. Det fører ingen steder.
Og jeg synes stadig du bør overveje om det nu er et godt råd at sprede
ud i offentlige fora at folk skal køre med langt lys hele tiden, og
tænke lidt over, at i hvert fald nogle erfarne folk finder det en
dårlig ide, og så er det desuden ulovligt.
--
Niels
Bandit 1250 SA

Allan Rasmussen (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 17-07-08 15:15

> >At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
> >Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
> >regnvejr og ikke mindst; i mørke.
>
> Samme her - men den danske sommer er ikke ret mørk...
>
>Det gør ikke noget lyset er justeret ned, for det er lyst nok om
>natten???
>Øh, flot!

Jeg er typisk hjemme før kl. 21...

> Det har virket fint indtil nu da... Som sagt er det kun noget jeg
> praktisere
> om sommeren - og det har reddet mig fra en del situationer.
>
>Jeg synes stadig det er mystisk hvorfor du kommer ud for "en del
>situationer", specielt i lyset af din beskrivelse af hvordan du kører
>(nærmest som en engel).

Tja, to historier dukker umiddelbart op...

Den ene var i Vejle en December morgen (ja ikke en sommer) på vej til skole.
Der var islag eller ihvertfald meget glat - en cyklist beslutter jeg sig for
at cykle over en fodgænger-overgang. Jeg kører vel 30 - 40 km/t og blokere
baghjulet med en hård udskridning med baghjulet til venstre - da jeg slipper
bremsen flytter baghjulet på 1/1000 sek. - til højre side. Jeg når at få mig
standset ca. 10 meter efter fodgænger overgangen - kigger på cyklisten der
ser forskrækket ud... 'Jeg så dig slet ikke" var hans 'undskyldning'.

En anden var på vej ned af en lang forholdsvis stejl bakke, der i bunden
svinger til venstre.
Vel ca. 100 meter før svinget kommer en bil flyvende rundt over helt over i
min bane... Jeg trækker helt ud i højre rabat og bliver alligevel snittet på
sidespejlet og føler lufttrykket på mit knæ.
Vender om og finder ham - han er parkeret på toppen af bakken og ser noget
forskrækket ud... Han indrømmer han var kommet for hurtigt rundt - og at
"han ikke så mig".

Ud over de to - er der jo de utallige situtationer som alle kender, hvor
bilister kommer ud fra en sidevej til en hovedvej - Ikke ser mig komme og
vælger at triller ud, hvilket betyder at jeg nu skal bremse ned fra de 80
til 40... Det sker ikke når jeg har det 'lange' på..

>Du burde nok bide i det sure æble og indse, at et eller andet gør du
>altså galt, siden du kommer ud for "en del situationer" med mindre du
>kører med ekstra lys.

Man kommer unægteligt ud for "en del" situationer når man synes at køre mc
er super fedt, og det er det eneste transport middel man har - over en
periode på ca. 10 år.

>Har du slet ikke tænkt over, at det måske ikke altid er de andres skyld?

Klart, jeg er ikke ufejlbarlig.

>Jeg tror det er på tide at lægge røret på her. Det fører ingen steder.
>Og jeg synes stadig du bør overveje om det nu er et godt råd at sprede
>ud i offentlige fora at folk skal køre med langt lys hele tiden, og
>tænke lidt over, at i hvert fald nogle erfarne folk finder det en
>dårlig ide, og så er det desuden ulovligt.

Ha ha :) Det er en god ide, der virker...

Mvh
Allan




Armand (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-08 20:47

Allan Rasmussen skrev:
>>> At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
>>> Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
>>> regnvejr og ikke mindst; i mørke.
>> Samme her - men den danske sommer er ikke ret mørk...
>>
>> Det gør ikke noget lyset er justeret ned, for det er lyst nok om
>> natten???
>> Øh, flot!
>
> Jeg er typisk hjemme før kl. 21...
>
Hæ!
Du minder mig om en bekendt fra Amager, der havde været til
mc-udstilling i Herning: Da han kørte derfra blev han ramt af
februarmørket ved bygrænsen og magtede ikke at tænde fjernlyset
permanent til trods for at han havde ejet bilen i fire års tid
Hán "kørte typosk ikke i mørke, uanset tidspunktet på døgnet"

--
Armand,

Allan Rasmussen (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Rasmussen


Dato : 18-07-08 03:53

>>> Det gør ikke noget lyset er justeret ned, for det er lyst nok om
>>> natten???
>>> Øh, flot!
>>
>> Jeg er typisk hjemme før kl. 21...
>>
> Hæ!
> Du minder mig om en bekendt fra Amager, der havde været til mc-udstilling
> i Herning: Da han kørte derfra blev han ramt af februarmørket ved
> bygrænsen og magtede ikke at tænde fjernlyset permanent til trods for at
> han havde ejet bilen i fire års tid
> Hán "kørte typosk ikke i mørke, uanset tidspunktet på døgnet"

He he - Skulle jeg rende ind i at skulle bruge lyset en nat - så får lygten
lige en let slag - så kan jeg sagtens køre hjem
Men uha en lang historie vi fik ud af det :) Det var da sjovt... Når vi
render ind i hinanden på Karoline Cafeteriet - så må vi lige tage tråden op
igen...
Jeg er ham med det lange lys på

Mvh
Allan



Ukendt (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-08 08:46

On Thu, 17 Jul 2008 14:14:45 GMT, Allan Rasmussen wrote:

> En anden var på vej ned af en lang forholdsvis stejl bakke, der i bunden
> svinger til venstre.
> Vel ca. 100 meter før svinget kommer en bil flyvende rundt over helt over i
> min bane... Jeg trækker helt ud i højre rabat og bliver alligevel snittet på
> sidespejlet og føler lufttrykket på mit knæ.
> Vender om og finder ham - han er parkeret på toppen af bakken og ser noget
> forskrækket ud... Han indrømmer han var kommet for hurtigt rundt - og at
> "han ikke så mig".

Hvad skulle lyset gøre af forskel ? Manden havde overvurderet sine evner,
that's it.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Niels.Pein@gmail.com (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels.Pein@gmail.com


Dato : 18-07-08 02:59

On 17 Jul., 16:14, "Allan Rasmussen" wrote:
[Niels]
>>>At justere forlygten et par grader ned er i sig selv en dårlig ide.
>>>Jeg kører ikke kun hyggeture når det er godt vejr. Jeg kører også i
>>>regnvejr og ikke mindst; i mørke.
>
[Allan]
>> Samme her - men den danske sommer er ikke ret mørk...
>
[Niels]
>>Det gør ikke noget lyset er justeret ned, for det er lyst nok om
>>natten???
>>Øh, flot!
>
[Allan]
> Jeg er typisk hjemme før kl. 21...
>
Så næste gang du føler trang til at udbrede denne tvivlsomme metode
som et godt råd til folket, så husk lige de forudsætninger vi nu har
fundet frem til:
1. Du justerer lygten ned, så lyset ikke blænder helt så meget.
2. Du kører kun sjældent i mørke, så det gør dig ikke noget at lyset
er justeret lidt forkert.

Det sætter jo tingene lidt i relief.

[Niels]
>>Du burde nok bide i det sure æble og indse, at et eller andet gør du
>>altså galt, siden du kommer ud for "en del situationer" med mindre du
>>kører med ekstra lys.
>
[Allan]
> Man kommer unægteligt ud for "en del" situationer når man synes at køre mc
> er super fedt, og det er det eneste transport middel man har - over en
> periode på ca. 10 år.
>
Hør nu efter: Det er _ikke_ "unægteligt". Man kommer _ikke_
nødvendigvis ud for "en del situationer". Ikke nødvendigvis mere end
der uundværligt vil ske uanset transportmiddel. Det sker for dig, ok,
men det sker ikke for mig, og der er mange andre det heller ikke sker
for. Så lad være med at skrive at man unægteligt kommer ud for ...,
for det passer ikke.
At fremstille det som om det er et nødvendigt onde ved at køre mc, er
dybt godnat!

Af referencehensyn: Jeg har kørt MC siden 1985, og kørte en del i
begyndelse, hele året rundt, bortset fra en 1½ års pause med økonomisk
nedtur (hvor jeg så købte en knallert i stedet). Først i 1999 købte
jeg også en bil. Fortsatte med at køre mc, men fra 1999 lidt mindre
end før. Har for nyligt rundet de 250.000 km. på mc, og har nok kørt
næsten det samme i bil.
--
Niels
Bandit 1250 SA
(og en Chevrolet Nubira 1.8 CDX til godstransport

Jacob Bunk Nielsen (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 14-07-08 13:02

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Men vi ved jo ikke om dette var tilfældet her. Så hvordan du (med et
> udråbstegn) kan frikende bilisten forstår jeg ikke. Jeg har da ikke fingre
> nok til at kunne tælle de gange bilister har undladt at blinke. Og jeg har
> endda aldrig været ansat på et savværk.

Jeg har til gengæld også været ude for at komme kørende på MC på en
landevej og blinke til venstre - de 3-5 biler bag mig bremsede også pænt
ned, men ham der kom på R1'eren bag bilerne ræsede forbi os allesammen
med 150+ lige inden jeg nåede at dreje. Der var jeg godt nok lige ved at
skide grønne grise! Det var ikke flot kørt!

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jes Vestervang (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-07-08 20:58

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg har til gengæld også været ude for at komme kørende på MC på en
> landevej og blinke til venstre - de 3-5 biler bag mig bremsede også pænt
> ned, men ham der kom på R1'eren bag bilerne ræsede forbi os allesammen
> med 150+ lige inden jeg nåede at dreje. Der var jeg godt nok lige ved at
> skide grønne grise! Det var ikke flot kørt!

Samme her, bare med en Hayabusakører iført shorts :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Niels Stoltze (14-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Stoltze


Dato : 14-07-08 22:41

Jacob Bunk Nielsen skrev den 14-07-2008:
> Jeg har til gengæld også været ude for at komme kørende på MC på en
> landevej og blinke til venstre - de 3-5 biler bag mig bremsede også pænt
> ned, men ham der kom på R1'eren bag bilerne ræsede forbi os allesammen
> med 150+ lige inden jeg nåede at dreje. Der var jeg godt nok lige ved at
> skide grønne grise! Det var ikke flot kørt!

Og den anden dag, på Frederikssundvejen nordpå.. 2 vognbaner, jeg
holder i det yderste spor i et lyskryds.. Sætter frisk i gang, og
kommer hurtigt væk fra bilerne.. Lige da jeg skal til at trække ind i
det inderste spor, bliver jeg overhalet pænt hurtigt af en MC, som vel
at mærke gør det i det inderste spor..!! Tro lige på at hjertet hoppede
en gang..!

Sååh, vi kan ikke altid fritages for dum kørsel... :-/

--
/Stoltze



Jim Andersen (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-07-08 07:54

Niels Stoltze wrote:
> Lige da jeg skal til at trække ind i
> det inderste spor, bliver jeg overhalet

Glemte du at orientere dig (livredder)?

/jim



Niels Stoltze (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Stoltze


Dato : 15-07-08 19:30

Jim Andersen skrev:
> Niels Stoltze wrote:
>> Lige da jeg skal til at trække ind i
>> det inderste spor, bliver jeg overhalet
>
> Glemte du at orientere dig (livredder)?

Nix.. Huskede at kigge, og derfor så jeg ham..

--
/Stoltze



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste