"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
news:48890135$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> 230V kun?
>>>
>>> Ja desværre, og ved ikke om den kan køre på en af de billige firkant
>>> transformere (Dem der laver 230V ud af 12V).
>>
>> Det kan den ikke. Lyder mærkeligt, og standser efter kort tid.
>> Prøvet med netop det omtalte køleskab og en 300w inverter fra samme
>> butik.
>> Vedkommende fik pengene retur, og købte at skab der er med kompressor, og
>> som kan køre på 12/24v dc samt 230v ac.
>> Pris ca. 3.000
>> Dette er netop nu på vej hjem efter tur til Italien, og de foreløbige
>> meldinger vedr. skabet har været gode.
>> Mener det er den her
>>
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8896&n=10
>
> Men nu er forbruget steget til 68W (fra de 48W med et peltier-element)
> Kører det så i kortere tid for et opnå samme/bedre virkning?
> Ellers er det jo ligemeget ...
> (Har _ingen_ erfaring med kompressor-kølebokse på ture)
Ja kompressor har MEGET højere virningsgrad end både peltier og især
adsorptions systemet. Og helt galt når det er ved at gi op pga hedeslag i
kondensatoren.
Jeg har set i artikler at sidste ideelt, som proces i industriallæg - kan
komme op på 1-1 altså 1 watt brugt 1 watt flyttet.
Hvor en ideel kompressor som proces flytter 10 x forbruget. De bedste
varmepumper kompresorer i de anlæg man har til husopvarming reklamere med
3-5 gange i forhold til direkte elvarme. Men der kommer det også der an på
temperaturforskellene. Jo større forskel jo letter flyttes varmeenergien.
Kik på køretiderne på boksene på Waecos side. Hvor man siger forbrug gange
køretid. ved en given indeudeforskel.
http://www.waeco.com/dk/252.php
Der har tidligere været flest data på Waecos Tyske side.
Der er interessant, at der også oplyses %tuel køretid på tropicoolserien der
er termoelektrisk. Typen plejer ellers at være uden termostat og skulle
køre på fuld hammer (uden at kunne følge med).
En væsentlig ting med de termoelektriske er, at varmen lige så snart der
slukkes for strømmen, går tilbage gemmen peltierelemetentet, der ikke er
isolerende. Sagt af Waecos repræsentant på messen til et spørgsmål om
væsentlige systemforskelle på de 3 typer. Jeg ved så ikke om der er
truffet særlige foranstaltninger i tropicoolserien - eller termostaten bare
regulerer strømmen op og ned - men altid holder tændt.
Vi har haft en 230 volt boks til at køre på en 600 watt inverter i bilen.
Inverter på gulvet i højre side og de fede medfølgende "startkabler" ført
ind gennem en gummiprop fra batteriet i motorrummet. Kompressoren bruger en
frygtelig masse strøm i startøjeblikket. nævnt af waecomanden spids 10 A 230
volt
= 2300 watt eller næsten 200 A på 12 volt siden hvortil man også skal lægge
tabet 10-20% i inverteren. Den 600 Watt står til spidsbelastning 1500 watt.
Der er en god side om inverter her
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Invertere/index.htm
hvor det siges at evnen til at klare spidsbelastning svinghjuls effekten
også hænger sammen med mængden af magnetisk materiale i kredsløbet. .
Boksen startede og kørte udmærket på inverteren. Men der nogle startsekvens
ting der skal passes på med. Inverter tændes før det tilsluttede tændes. Og
inverter må ikke være tilsluttet ved motorstart. Og så er der det med
sikringer på kablene. Hvor store skal de være?
Jeg har haft en længere debat et andet forum
http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=378122&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285
med en "el- motor ekspert" Keld L Kristensen, der oplyste at
kompressormotoren der er af kortslutningstypen. (er tjekket, rigtigt nok -er
ikke som dem der sitter i støvsugere og boremaskiner)
for at kunne tåle at køre på firkant og ikke sinus skal være viklet med en
særlig tråd , da belastningen er anderledes ved strøm i firkanter. Han
forklarede også, at belastningen kunne være ændret mellem rotor og de faste
viklinger, så en del af motoren trods uændret strømforbrug ( mit forslag
til et tjek
) ville varme uønsket i en del af motoren. Det er jo i
forvejen svært at vurdere om noget der varmer, varmer unormalt meget.
Jeg kan ikke gennemskue om han har ret. Taler så vidt jeg kan bedømme som en
fagmand - og producenterne af 230 volt boksene skriver jo, at de ikke må
køre på omformer.
Mvh