/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Tværsum og primtal
Fra : Sven


Dato : 24-07-08 21:57

Hej.
Kort og godt:
Passer det, at der ikke findes et primtal med tværsummen 3? (bortset fra 3
selv!)

--

mvh
Sven




 
 
Martin Larsen (24-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 24-07-08 22:10

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen
news:4888ec9c$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Kort og godt:
> Passer det, at der ikke findes et primtal med tværsummen 3? (bortset fra 3
> selv!)

Ja - og heller ingen med tværsum 6 eller 9 fx.

Mvh
Martin


Bertel Lund Hansen (24-07-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-07-08 22:48

Sven skrev:

> Kort og godt:
> Passer det, at der ikke findes et primtal med tværsummen 3? (bortset fra 3
> selv!)

Ja. 3 går op i alle tal hvis tværsum er 3.

9 går op i alle tal hvis tværsum er 9, så der findes heller ikke
et primtal med tværsum 9.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Knutsen (24-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 24-07-08 23:44

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja. 3 går op i alle tal hvis tværsum er 3.
>
> 9 går op i alle tal hvis tværsum er 9, så der findes heller ikke
> et primtal med tværsum 9.

Jeg kan huske helt tilbage i folkeskolen, vistnok 5. eller 6. klasse, at der i
regnebogen var en liste over sådanne listige genveje. Desværre kan jeg ikke
huske andre end de to med tværsum-3 og tværsum-9, men der var noget i stil med
5, 6 eller 7 forskellige.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Lasse Reichstein Nie~ (25-07-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 25-07-08 04:35

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Jeg kan huske helt tilbage i folkeskolen, vistnok 5. eller 6. klasse,
> at der i regnebogen var en liste over sådanne listige
> genveje. Desværre kan jeg ikke huske andre end de to med tværsum-3 og
> tværsum-9, men der var noget i stil med 5, 6 eller 7 forskellige.

Ja, det var noget med:

2 går op i et tal hvis det går op i det mindst betydende ciffer
(altså, hvis tallet er lige)
3 går op i et tal hvis 3 går op i tallets tværsum
4 går op i et tal hvis 4 går op i tallets to mindst betydende cifre
5 går op i et tal hvis det ender på 0 eller 5
6 går op i et tal hvis 2 og 3 går op i tallet (se ovenfor)
7 ... ingen simpel regel
8 går op i et tal hvis 8 går op i tallets tre mindst betydende cifre
9 går op i et tal hvis 9 går op i tallets tværsum

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Torben Ægidius Mogen~ (25-07-2008)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 25-07-08 10:17

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> 2 går op i et tal hvis det går op i det mindst betydende ciffer
> (altså, hvis tallet er lige)
> 3 går op i et tal hvis 3 går op i tallets tværsum
> 4 går op i et tal hvis 4 går op i tallets to mindst betydende cifre
> 5 går op i et tal hvis det ender på 0 eller 5
> 6 går op i et tal hvis 2 og 3 går op i tallet (se ovenfor)
> 7 ... ingen simpel regel
> 8 går op i et tal hvis 8 går op i tallets tre mindst betydende cifre
> 9 går op i et tal hvis 9 går op i tallets tværsum

7: Start med sidste ciffer. Så længe der er cifre, gang det nuværende
tal med to og træk fra det foregående ciffer. Hvis slutresultatet
er deleligt med 7, er hele tallet også.

Eksempler:

28: 2-2*8 = -14
301: 3-2*(0-2*1) = 3-2*(-2) = 3+4 = 7
665: 6-2*(6-2*5) = 6-2*(-4) = 6+8 = 14
2961: 2-2*(9-2*(6-2*1)) = 2-2*(9-2*4) = 2-2*1 = 0


11: Skiftevis læg cifrene til eller træk dem fra. Hvis slutresultatet
er deleligt med 11, er hele tallet også.

Eksempler:

11: 1-1 = 0
2607: 2-6+0-7 = -11
147972: 1-4+7-9+7-2 = 0

   Torben

Martin Larsen (25-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 25-07-08 15:01

"Torben "Ægidius" Mogensen" <torbenm@pc-003.diku.dk> skrev i meddelelsen
news:7zhcaecohj.fsf@pc-003.diku.dk...
> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:
>
>> 2 går op i et tal hvis det går op i det mindst betydende ciffer
>> (altså, hvis tallet er lige)
>> 3 går op i et tal hvis 3 går op i tallets tværsum
>> 4 går op i et tal hvis 4 går op i tallets to mindst betydende cifre
>> 5 går op i et tal hvis det ender på 0 eller 5
>> 6 går op i et tal hvis 2 og 3 går op i tallet (se ovenfor)
>> 7 ... ingen simpel regel
>> 8 går op i et tal hvis 8 går op i tallets tre mindst betydende cifre
>> 9 går op i et tal hvis 9 går op i tallets tværsum
>
> 7: Start med sidste ciffer. Så længe der er cifre, gang det nuværende
> tal med to og træk fra det foregående ciffer. Hvis slutresultatet
> er deleligt med 7, er hele tallet også.
>

Ja, og man kan som sædvanlig finde flere regler og links her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Divisibility_rule

Hvis man kender lidt til modulær matematik, så kommer en forklaring på
7-reglen (7 går op i tallet 10x+y, hvis det går op i x-2y):
10x+y ganges med den reciprokke til 10 (=5) og det giver 50x+5y = x-2y

Mvh
Martin


Terkel Pedersen (25-07-2008)
Kommentar
Fra : Terkel Pedersen


Dato : 25-07-08 22:41

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:
>
>> Jeg kan huske helt tilbage i folkeskolen, vistnok 5. eller 6. klasse,
>> at der i regnebogen var en liste over sådanne listige
>> genveje. Desværre kan jeg ikke huske andre end de to med tværsum-3 og
>> tværsum-9, men der var noget i stil med 5, 6 eller 7 forskellige.
>
> Ja, det var noget med:
>
> 2 går op i et tal hvis det går op i det mindst betydende ciffer
> (altså, hvis tallet er lige)
> 3 går op i et tal hvis 3 går op i tallets tværsum
> 4 går op i et tal hvis 4 går op i tallets to mindst betydende cifre
> 5 går op i et tal hvis det ender på 0 eller 5
> 6 går op i et tal hvis 2 og 3 går op i tallet (se ovenfor)
> 7 ... ingen simpel regel
> 8 går op i et tal hvis 8 går op i tallets tre mindst betydende cifre
> 9 går op i et tal hvis 9 går op i tallets tværsum
>
> /L


7 går op i et tal, såfremt det går op i tallets cifre forfra til og med
tierne, minus det dobbelte af enerne.
Eks. 343; 34 - 6= 28; Tallet er deleligt med 7.


13 går op i et tal, når det går op i tallets cifre forfra til og med tierne
+ 4 gange tallets enere.
Eks.: 1404; 140 + 16 = 156. Prøven gøres en gang til: 15 + 24 = 39. 39 er
deleligt med 13; derfor også 1404.

/tp



Bertel Lund Hansen (26-07-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-07-08 09:29

Terkel Pedersen skrev:

> 13 går op i et tal, når det går op i tallets cifre forfra til og med tierne
> + 4 gange tallets enere.
> Eks.: 1404; 140 + 16 = 156. Prøven gøres en gang til: 15 + 24 = 39. 39 er
> deleligt med 13; derfor også 1404.

Det er sikkert rigtigt, men ikke meget lettere end at foretage
divisionen:

1404 - 1300 = 104 som er 2*52 hvilket alle kortspillere ved er
deleligt med 13.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Torben Ægidius Mogen~ (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 28-07-08 13:00

"Terkel Pedersen" <terkelp@vip.cybercyti.dk> writes:

> 7 går op i et tal, såfremt det går op i tallets cifre forfra til og med
> tierne, minus det dobbelte af enerne.
> Eks. 343; 34 - 6= 28; Tallet er deleligt med 7.

Det er sådan set bare en forenkling af den metode, jeg nævnte, hvor
man går gennem alle cifre bagfra:

343: 4-2*3 = -2; 3-2*(-2) = 7

Det er lidt nemmere, hvis man har store tal, f.eks. 18034721893. Godt
nok kan man anvende Terkels metode rekursivt:

7 | 18034721894
<= 7 | 1803472189-8 = 1803472181
<= 7 | 180347218-2 = 180347216
<= 7 | 18034721-12 = 18034709
<= 7 | 1803470-18 = 1803452
<= 7 | 180345-4 = 180341
<= 7 | 18034-2 = 18032
<= 7 | 1803-4 = 1799
<= 7 | 179-18 = 161
<= 7 | 16-2 = 14
<= sandt

Bemærk, at jeg bruger en forenkling, når sidste ciffer er 7: I stedet
for at trække 14 fra resten, bruger jeg bare resten direkte.

Med den anden metode får man:

9-8 = 1; 8-2 = 6; 1-12 = -11 ~ -4; 2-(-8) = 10 ~ 3; 7-6 = 1; 4-2 = 2;
3-4 = -1; 0-(-2) = 2; 8-4 = 4; 1-8 = -7; altså går 7 op.

Her har jeg brugt en anden forenkling: Hvis et mellemresultat (absolut
set) er 7 eller mere, trækker jeg 7 fra.

Umiddelbart vil jeg mene den sidste metode er hurtigere. I hvert fald
kan det nemmere gøres i hovedet.

   Torben

Peter Knutsen (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 30-07-08 00:22

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Ja, det var noget med:
>
> 2 går op i et tal hvis det går op i det mindst betydende ciffer
> (altså, hvis tallet er lige)
> 3 går op i et tal hvis 3 går op i tallets tværsum
> 4 går op i et tal hvis 4 går op i tallets to mindst betydende cifre
> 5 går op i et tal hvis det ender på 0 eller 5
> 6 går op i et tal hvis 2 og 3 går op i tallet (se ovenfor)
> 7 ... ingen simpel regel
> 8 går op i et tal hvis 8 går op i tallets tre mindst betydende cifre
> 9 går op i et tal hvis 9 går op i tallets tværsum

Det lyder beendt. Tak.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste