/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
3D briller Vs. OpenGL
Fra : Hellfire


Dato : 20-07-01 23:13

Hej.
Jeg står med et lille problem. Jeg har for et stykke tid siden investeret i
et Asus V8200 Deluxe, og er så småt begyndt at lege med 3D brillerne. MEN...
Brillerne virker fint i D3D, men jeg kan ikke justere Eye-afstanden (jeg får
nærmest et 3-doppelt billede, hvor de to af planerne lige er til at ane)
. I OpenGL derimod er der et punkt til førnævnte, men det er fadet, og
hver gang jeg slår Stereoscopic mode til i Advanced under Asus Control
Panel, slår det sig selv fra igen, og jeg er lige vidt. Jeg kan heller ikke
slå det til fra OSD menuen. Jeg kan sagtens ændre gamma, brightness og
contrast, men "knappen" til Stereoscopic" reagerer ikke på mine tastetryk
:-/. Nogen, som har en ide om hvad der kan være galt? Jeg bruger Asus' 12.60
driver. Det cockpit-billede, som er på cd'en ser iøvrigt blæret ud gennem
brillerne. Det ser nærmest ud, som om det fortsætter halvvejs ind i skærmen




 
 
John Nielsen (20-07-2001)
Kommentar
Fra : John Nielsen


Dato : 20-07-01 23:35

"Hellfire" <henrik-paulsen@get2net.dk> wrote in message
news:G_167.368$xP1.10550@news.get2net.dk...
> Hej.
> Jeg står med et lille problem. Jeg har for et stykke tid siden investeret
i
> et Asus V8200 Deluxe, og er så småt begyndt at lege med 3D brillerne.
MEN...
> Brillerne virker fint i D3D, men jeg kan ikke justere Eye-afstanden (jeg
får
> nærmest et 3-doppelt billede, hvor de to af planerne lige er til at ane)
> . I OpenGL derimod er der et punkt til førnævnte, men det er fadet, og
> hver gang jeg slår Stereoscopic mode til i Advanced under Asus Control
> Panel, slår det sig selv fra igen, og jeg er lige vidt. Jeg kan heller
ikke
> slå det til fra OSD menuen. Jeg kan sagtens ændre gamma, brightness og
> contrast, men "knappen" til Stereoscopic" reagerer ikke på mine tastetryk
> :-/. Nogen, som har en ide om hvad der kan være galt? Jeg bruger Asus'
12.60
> driver. Det cockpit-billede, som er på cd'en ser iøvrigt blæret ud gennem
> brillerne. Det ser nærmest ud, som om det fortsætter halvvejs ind i
skærmen
>
>
>

Hej...

Havde selv det samme problem...Jeg kunne løse det ved
at sætte et hak ved "Disable Monitor Check"...
(Har senere læst, at det er et problem med 12.60).
Det kan iøvrigt være lidt af en slåskamp at få til at virke...
Men når det så først virker...WAAAUUU...
Den "mest virkende" opløsning ser for mit vedkommende
ud til at være 1280x960...

mvh.
John Nielsen




Hellfire (21-07-2001)
Kommentar
Fra : Hellfire


Dato : 21-07-01 00:56


"John Nielsen" <mcpist@get2net.dk> wrote in message
news:9jabqn$2b9g$1@news.cybercity.dk...
> "Hellfire" <henrik-paulsen@get2net.dk> wrote in message
> news:G_167.368$xP1.10550@news.get2net.dk...
> > Hej.
> > Jeg står med et lille problem. Jeg har for et stykke tid siden
investeret
> i
> > et Asus V8200 Deluxe, og er så småt begyndt at lege med 3D brillerne.
> MEN...
> > Brillerne virker fint i D3D, men jeg kan ikke justere Eye-afstanden (jeg
> får
> > nærmest et 3-doppelt billede, hvor de to af planerne lige er til at ane)
> > . I OpenGL derimod er der et punkt til førnævnte, men det er fadet,
og
> > hver gang jeg slår Stereoscopic mode til i Advanced under Asus Control
> > Panel, slår det sig selv fra igen, og jeg er lige vidt. Jeg kan heller
> ikke
> > slå det til fra OSD menuen. Jeg kan sagtens ændre gamma, brightness og
> > contrast, men "knappen" til Stereoscopic" reagerer ikke på mine
tastetryk
> > :-/. Nogen, som har en ide om hvad der kan være galt? Jeg bruger Asus'
> 12.60
> > driver. Det cockpit-billede, som er på cd'en ser iøvrigt blæret ud
gennem
> > brillerne. Det ser nærmest ud, som om det fortsætter halvvejs ind i
> skærmen
> >
> >
> >
>
> Hej...
>
> Havde selv det samme problem...Jeg kunne løse det ved
> at sætte et hak ved "Disable Monitor Check"...
> (Har senere læst, at det er et problem med 12.60).
> Det kan iøvrigt være lidt af en slåskamp at få til at virke...
> Men når det så først virker...WAAAUUU...
> Den "mest virkende" opløsning ser for mit vedkommende
> ud til at være 1280x960...
>
> mvh.
> John Nielsen
>
>
>
Fino, jeg prøver lige, og melder så tilbage.




Tom Nielsen (21-07-2001)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 21-07-01 11:54

> Den "mest virkende" opløsning ser for mit vedkommende
> ud til at være 1280x960...


1280x960 i en brille ? hvad kvalitet kan de efterhånden fås i - er det
noget der er værd at overveje



John Nielsen (21-07-2001)
Kommentar
Fra : John Nielsen


Dato : 21-07-01 13:07


"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message
news:3b595e88$0$369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Den "mest virkende" opløsning ser for mit vedkommende
> > ud til at være 1280x960...
>
>
> 1280x960 i en brille ? hvad kvalitet kan de efterhånden fås i - er det
> noget der er værd at overveje
>
>

Teknikken i brillerne kaldes "PageFlipping"...
dvs. at den valgte opløsning halveres og istedet
vises hvert billede skiftevis og en anelse forskudt
- ved dobbelt frekvens...
De 1280x960 bliver altså til 640x480 ved fx.120Hz.
Hjernen snydes til at "se" 3-dimensionalt ved
skiftevis at tænde og slukke for glassene i takt
med at billederne vises på skærmen...Højre øje
ser det ene billede, venstre øje det andet...
For at få en "brilleopløsning" på f.eks 800x600
skal man altså vælge 1600x1200 i f.eks et spil...
Monitoren skal så kunne klare >100Hz ved de
800x600...

mvh.
John Nielsen




Jesper Hansen (21-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Hansen


Dato : 21-07-01 16:23

John Nielsen <mcpist@get2net.dk> skrev i en
news:9jbr8r$11r9$1@news.cybercity.dk...
>
> "Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message
> news:3b595e88$0$369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Den "mest virkende" opløsning ser for mit vedkommende
> > > ud til at være 1280x960...
> >
> >
> > 1280x960 i en brille ? hvad kvalitet kan de efterhånden fås i - er det
> > noget der er værd at overveje
> >
> >
>
> Teknikken i brillerne kaldes "PageFlipping"...
> dvs. at den valgte opløsning halveres og istedet
> vises hvert billede skiftevis og en anelse forskudt
> - ved dobbelt frekvens...
> De 1280x960 bliver altså til 640x480 ved fx.120Hz.
> Hjernen snydes til at "se" 3-dimensionalt ved
> skiftevis at tænde og slukke for glassene i takt
> med at billederne vises på skærmen...Højre øje
> ser det ene billede, venstre øje det andet...
> For at få en "brilleopløsning" på f.eks 800x600
> skal man altså vælge 1600x1200 i f.eks et spil...
> Monitoren skal så kunne klare >100Hz ved de
> 800x600...
>
Passer ikke.
Du for den halve opløsning hvis du bruger Line-Interleave, hvor billedet
skifter for hver linie, mens du for den fulde opløsning ved PageFlipping.
Tilgengæld for du halveret din Refresh-Rate ved PageFlipping, det gør du
ikke ved Line-Interleave.
MVH Jesper Hansen



Berit Hartvith (21-07-2001)
Kommentar
Fra : Berit Hartvith


Dato : 21-07-01 12:16

Héjsa

Har selv det samme kort, og har kun godt at sige om det. 3D-brillerne er
bare så seje. Jeg bruger dem ikke kun til spil, men har også haft held med
selv at lave 3D-billeder fra et digital-kamera. Det kræver blot 2 billeder
som er taget med en horisont afstand på 5-6 cm. plus et lille program. Ser
også små film-klip i 3D. Se mere på http://www.stereovision.net/

Har installeret Nvidia 12.41. Der skal så installeres en Nvidia
stereo-driver, så virker det (syntes jeg) indnu bedre en Asus's.
Installation kan ses fra ovenstående adresse.

mvh
Speednissen

"Hellfire" <henrik-paulsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:G_167.368$xP1.10550@news.get2net.dk...
> Hej.
> Jeg står med et lille problem. Jeg har for et stykke tid siden investeret
i
> et Asus V8200 Deluxe, og er så småt begyndt at lege med 3D brillerne.
MEN...
> Brillerne virker fint i D3D, men jeg kan ikke justere Eye-afstanden (jeg
får
> nærmest et 3-doppelt billede, hvor de to af planerne lige er til at ane)
> . I OpenGL derimod er der et punkt til førnævnte, men det er fadet, og
> hver gang jeg slår Stereoscopic mode til i Advanced under Asus Control
> Panel, slår det sig selv fra igen, og jeg er lige vidt. Jeg kan heller
ikke
> slå det til fra OSD menuen. Jeg kan sagtens ændre gamma, brightness og
> contrast, men "knappen" til Stereoscopic" reagerer ikke på mine tastetryk
> :-/. Nogen, som har en ide om hvad der kan være galt? Jeg bruger Asus'
12.60
> driver. Det cockpit-billede, som er på cd'en ser iøvrigt blæret ud gennem
> brillerne. Det ser nærmest ud, som om det fortsætter halvvejs ind i
skærmen
>
>
>



Hellfire (21-07-2001)
Kommentar
Fra : Hellfire


Dato : 21-07-01 22:48


"Berit Hartvith" <berithartvith@hotmail.com> wrote in message
news:9jbnvd$cn4$1@sunsite.dk...
> Héjsa
>
> Har selv det samme kort, og har kun godt at sige om det. 3D-brillerne er
> bare så seje. Jeg bruger dem ikke kun til spil, men har også haft held med
> selv at lave 3D-billeder fra et digital-kamera. Det kræver blot 2 billeder
> som er taget med en horisont afstand på 5-6 cm. plus et lille program. Ser
> også små film-klip i 3D. Se mere på http://www.stereovision.net/
>
> Har installeret Nvidia 12.41. Der skal så installeres en Nvidia
> stereo-driver, så virker det (syntes jeg) indnu bedre en Asus's.
> Installation kan ses fra ovenstående adresse.
>
> mvh
> Speednissen
>

Det må jeg lige prøve, selvom jeg ikke nærer de store forventninger. Jeg
læste for et par dage siden manualen til mit gamle V6800 igennem (som min
kiddybro har overtaget), og her stod der, at max opløsning i stereoscopic
mode var 1024x768 i 16 bit, og 800x600 i 32 bit. Jeg gik så ud fra, at det
samme måtte være gældende for V8200, men nej. Faktisk skulle jeg op i
1280x1024 i OpenGL for i det hele taget at kunne aktivere l*****
(tilsyneladende uanset om jeg brugte pageflipping eller interleave). Nu er
problemet bare, at næsten uanset hvor lav jeg sætter dybdevirkningen, kan
jeg ikke få hele billedet fokuseret ordentligt (dette gælder både D3D og
OpenGL). Hvis jeg f.eks. fokuserer på sigtekornet i UT, får jeg
forskydninger af billedet, både i forgrunden og baggrunden. Hvis jeg derimod
fokuserer på enten forgrund eller baggrund, får jeg lige pludselig to
sigtekorn, som ærligt talt er temmeligt forvirrende. Forvirringen bliver
total, når jeg så bruger zoom funktionen på sniperrifle'en. Så står jeg lige
pludselig med to bots i stedet for en :-/. I OpenGL er det kun lykkes mig at
få et nogenlunde billede med en "eye" på 1-2, men igen med kæmpe forskydning
så snart jeg zoomer, plus at al tekst i såvel spil som interface er total
ulæseligt (ligner nærmest striber af hulkort). derfor er "Projekt 3D" lagt
lidt i bero foreløbigt.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste