/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Overvejer Lupo, men 1,0 benzin eller 3L?
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 25-06-08 15:42

Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om ugen),
så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo. Da
jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er en
bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig meget
at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring. 1,0
benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er altså
billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug med.

Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?

Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De ligger
fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende selvfølgelig.

Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.


 
 
mig (25-06-2008)
Kommentar
Fra : mig


Dato : 25-06-08 16:03

> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
> ugen), så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en
> Lupo. Da jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at
> det er en bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det
> tiltaler mig meget at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500
> i forsikring. 1,0 benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så
> 3L'eren er altså billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner
> brændstofforbrug med.
>

Hvis du kører 100km om ugen, er km/l næppe så relevant.
3l udgaven er meget speciel. Mange dele på denne er ikke ens med de øvrige,
men lavet af dyre letvægtsdele. Tag derfor med i dit regnskab at den koster
en del mere af have kørende


Anders Majland (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 25-06-08 16:20

> Hvis du kører 100km om ugen, er km/l næppe så relevant.
> 3l udgaven er meget speciel. Mange dele på denne er ikke ens med de
> øvrige, men lavet af dyre letvægtsdele. Tag derfor med i dit regnskab at
> den koster en del mere af have kørende

Men de "meget dyre letvægtdele" bliver jo ikke slidt op i garagen. Så jeg
tror på Lars's ide. Altså at minimere de faste udgifter ... Men til gengæld
skal den han køber også være iorden. Så skal den nok holde prisen godt.


Ukendt (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-08 18:45

On Wed, 25 Jun 2008 16:42:10 +0200, "Lars Bjerregaard"
<lars@bjerregaard.in> wrote:

>Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om ugen),
>så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo. Da
>jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er en
>bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig meget
>at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring. 1,0
>benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er altså
>billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug med.
>
>Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
>diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
>dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
>
>Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De ligger
>fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende selvfølgelig.
>
>Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.

Sats på den billigste - den kan af gode grunde ikke tabe så meget i
værdi Køb en 3L, hvis du efter en prøvetur synes godt om den, men
lad være med at satse på det bliver billigst i længden. Den er meget
dyrere at skrue på end en standard 1.0, hvis nogle af de specielle
dele går i udu og formodentlig også noget dyrere at servicere
generelt, hvis man skal tro en gammel artikel i "Motor", der
opsummerede brugeres erfaringer.
Med 5000 km om året er forskellen vel at du bruger 250-300 l benzin i
modsætning til ca. 200 l diesel (nej - korte ture giver ikke 33 km/l)
Altså maks 1000 kr om året - og du kan formodentlig spare 20000 i
indkøb ved at finde en 1.0 i stedet for en 3L.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

OZ3BTO (25-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 25-06-08 19:27


"Lars Bjerregaard" <lars@bjerregaard.in> skrev i en meddelelse
news:4862593f$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
ugen),
> så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo. Da
> jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er en
> bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig
meget
> at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring. 1,0
> benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er altså
> billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug med.
>
> Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
> diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
> dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
>
> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De ligger
> fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
selvfølgelig.
>
> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
>


Har du overvejet en gammel golf e.l.
De er billigere i drift som lupo 3L



Ukendt (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-08 19:41

Jeg lign. bil ville jeg også gå efter.
Køb noget billigt og nyd de
udgifter du automatisk vil udsættes for.
Det er alligevel billigere i længden.
Een gang værkstedsbesøg med en 3L
kan ødelægge din ellers gode idê.
Hvad med en diesel fra de andre mærker ??
Økonomisk i brug og indkøb og billig at reparere.


"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:g3u2nq$240t$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Lars Bjerregaard" <lars@bjerregaard.in> skrev i en meddelelse
> news:4862593f$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
> ugen),
>> så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo.
>> Da
>> jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er
>> en
>> bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig
> meget
>> at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring. 1,0
>> benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er altså
>> billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug med.
>>
>> Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
>> diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
>> dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
>>
>> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De
>> ligger
>> fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
> selvfølgelig.
>>
>> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
>>
>
>
> Har du overvejet en gammel golf e.l.
> De er billigere i drift som lupo 3L
>
>



KASO (25-06-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-06-08 19:53


"Eque" <-> skrev i meddelelsen
news:48629151$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg lign. bil ville jeg også gå efter.
> Køb noget billigt og nyd de
> udgifter du automatisk vil udsættes for.
> Det er alligevel billigere i længden.
> Een gang værkstedsbesøg med en 3L
> kan ødelægge din ellers gode idê.
> Hvad med en diesel fra de andre mærker ??
> Økonomisk i brug og indkøb og billig at reparere.

Diesel til småture er ikke økonomisk. Brændstoføkonomien vil ikke være
formidabel, da den aldrig bliver driftsvarm, og man risikerer nemt at
motoren kokser til eller endda tager skade i længden. En enkelt dyr
reparation kan hurtigt koste langt mere end de småpenge, der kan spares -
specielt på en 3L.


Henrik Stidsen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 25-06-08 22:18

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in
news:48629430$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Diesel til småture er ikke økonomisk. Brændstoføkonomien vil ikke være
> formidabel, da den aldrig bliver driftsvarm

Min 306'er gik fra ~16 til ~12 km/l da jeg skiftede fra at køre 200km/dag
til at køre <10km/tur. Samtidig blev motoren stort set aldrig gennemvarm og
nåede også sjældent op på driftstemp (tog ca. 6-7 km kørsel). Iøvrigt
virkede det til at km/l ville fortsætte med at falde - og så var det jeg
solgte den :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Ukendt (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-08 22:37


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9AC8ED07684C8henrikstidsendk@130.225.247.90...

> til at køre <10km/tur. Samtidig blev motoren stort set aldrig gennemvarm
> og
> nåede også sjældent op på driftstemp (tog ca. 6-7 km kørsel).

Det siges ellers, motorolie typisk kun er næsten gennemvarm
efter mindst 9 km. kørsel.
Så 6 i en dieselbil, ja altså seks kilometre...er da flot hvis sådan....



Henrik Stidsen (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-06-08 00:11

"Eque" <-> wrote in news:4862ba60$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> til at køre <10km/tur. Samtidig blev motoren stort set aldrig
>> gennemvarm og
>> nåede også sjældent op på driftstemp (tog ca. 6-7 km kørsel).

> Det siges ellers, motorolie typisk kun er næsten gennemvarm
> efter mindst 9 km. kørsel.
> Så 6 i en dieselbil, ja altså seks kilometre...er da flot hvis
> sådan....

Jeg kiggde på hvornår temp. måleren nåede de ca 80 grader der var dens
normale driftstemperatur.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Ukendt (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-08 19:46


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9ACABFBBBF94henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Eque" <-> wrote in news:4862ba60$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>>> til at køre <10km/tur. Samtidig blev motoren stort set aldrig
>>> gennemvarm og
>>> nåede også sjældent op på driftstemp (tog ca. 6-7 km kørsel).
>
>> Det siges ellers, motorolie typisk kun er næsten gennemvarm
>> efter mindst 9 km. kørsel.
>> Så 6 i en dieselbil, ja altså seks kilometre...er da flot hvis
>> sådan....
>
> Jeg kiggde på hvornår temp. måleren nåede de ca 80 grader der var dens
> normale driftstemperatur.

Vand eller olietemperaturmåler ?
Selvom vandet er 80 kan olie godt
være 'kold'.



Henrik Stidsen (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-06-08 20:07

"Eque" <-> wrote in news:48653581$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Jeg kiggde på hvornår temp. måleren nåede de ca 80 grader der var dens
>> normale driftstemperatur.

> Vand eller olietemperaturmåler ?
> Selvom vandet er 80 kan olie godt
> være 'kold'.

Havde kun en måler til vandet (går jeg ud fra det var).

Men overrasker mig ikke at den kørte kortere og kortere pr liter - og
kortere og kortere mellem olieskift - når den nærmest aldrig blev varm
overhovedet.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Søren (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 25-06-08 20:10

OZ3BTO skrev:
> "Lars Bjerregaard" <lars@bjerregaard.in> skrev i en meddelelse
> news:4862593f$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
> ugen),
>> så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo. Da
>> jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er en
>> bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig
> meget
>> at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring. 1,0
>> benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er altså
>> billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug med.
>>
>> Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
>> diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
>> dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
>>
>> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De ligger
>> fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
> selvfølgelig.
>> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
>>
>
>
> Har du overvejet en gammel golf e.l.


Nu holder I altså op med de gamle Golf´er. Magen til opblæst møgspand
skal man lede længe efter. Det er sgu snarrere reglen end undtagelsen at
når man ser en G2´er .. så er den efterfulgt af en sort røgsky af en
anden verden.

Kom nu over det gamle lort og prøv en bil der er bare lidt nyere.

Godt så .. så kom jeg af med det.


> De er billigere i drift som lupo 3L
>
>

OZ3BTO (25-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 25-06-08 21:44


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48629801$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> OZ3BTO skrev:
> > "Lars Bjerregaard" <lars@bjerregaard.in> skrev i en meddelelse
> > news:4862593f$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
> > ugen),
> >> så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en Lupo.
Da
> >> jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig, at det er
en
> >> bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det tiltaler mig
> > meget
> >> at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og 4500 i forsikring.
1,0
> >> benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i forsikring. Så 3L'eren er
altså
> >> billigere i totaløkonomi. Specielt hvis man regner brændstofforbrug
med.
> >>
> >> Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
> >> diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
> >> dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
> >>
> >> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De
ligger
> >> fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
> > selvfølgelig.
> >> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
> >>
> >
> >
> > Har du overvejet en gammel golf e.l.
>
>
> Nu holder I altså op med de gamle Golf´er. Magen til opblæst møgspand
> skal man lede længe efter. Det er sgu snarrere reglen end undtagelsen at
> når man ser en G2´er .. så er den efterfulgt af en sort røgsky af en
> anden verden.
>
> Kom nu over det gamle lort og prøv en bil der er bare lidt nyere.
>
> Godt så .. så kom jeg af med det.
>
>
> > De er billigere i drift som lupo 3L
> >
> >


Nok ryger diesel versionerne som en i helvede men de køre altså også nemt
20km/l V. blandet kørsel

Nu skrev jeg så ikke diesel men bare golf da diesel modellen skal være
varm før den gode økonomi kommer frem
Om det er benz eller disel så er det stadig nogen stabile biler der er nemme
og billige at reppe på hvis de endelig skulle gå istykker

Har selv haft mange gamle biler efterhånden derimellem en golf2 1,6TD

Den fik lige 5 min i tomgang også ellers 2 x 20km hård kørsel dagligt.. Den
var der sku aldrig noget galt med og den kom aldrig under 15km/l og over
20-22km/l på længere ture (Heidepark Amsterdam Berlin)


Ok den billigste bil jeg har haft var en Ford Sierra 1,6 fra 85
I de 2 år jeg havde den kørte den 100.000km og kostede mig et nyt batteri
tændrør hætter og kabler køler slange (mørnet op) også 4 nye dæk og
klodser i for
Jeg var seriøst et svin ved den.. Dårlig olie næsten ingen service og
daglige tæsk
Det dyerste ved den var brændstoffet.. kom aldrig over 11km/l og den har
været under 7km/l (vinter i en by med 32 rundkørsler og masser af store
parkeringspladser også RWD )



Lupoen er noget opreklameret pis uanset motoren

4 voksne kan ikke sidde behageligt i den pga manglende plads og bagagerummet
kan næsten ikke rumme 2 six packs



Ukendt (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-08 22:13


"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:g3uaps$2764$1@newsbin.cybercity.dk...

> Den fik lige 5 min i tomgang

Ikke en politisk korrekt løsning.
Det siges, man skal påbegynde kørslen
med det samme og ikke lade motoren
varme op i tomgang.

> Ok den billigste bil jeg har haft var en Ford Sierra 1,6 fra 85.

Samme her. Billigere end en Polo. Meget mere slidstærk og man
mærker det er gennemprøvet kram som tåler en del.

> I de 2 år jeg havde den kørte den 100.000km og kostede mig et nyt batteri
> tændrør hætter og kabler køler slange (mørnet op) også 4 nye dæk og
> klodser i for
> Jeg var seriøst et svin ved den.. Dårlig olie næsten ingen service og
> daglige tæsk

Jeg er så Rasmus modsat i dêt tilfælde.
Om 14.000 km. har den gået 400.000 km.

> Det dyerste ved den var brændstoffet.. kom aldrig over 11km/l og den har
> været under 7km/l (vinter i en by med 32 rundkørsler og masser af store
> parkeringspladser også RWD )

11 km/ltr.
Nøjagtig det samme her.
Enorm forskel på bykørsel og 90 km/t
landevej med varm motor og 'lukket' autochoker..

>
> Lupoen er noget opreklameret pis uanset motoren

Enig. En blanding af VW's image tilsat lidt god økonomi
som oftest ødelægges af dyre specialdele og høje servicepriser.
En alm. lille dieselvogn er nr. 1 totaløkonomisk, men 3L gir'
lidt avanceret status med en grim motorlyd tilfølge..

> 4 voksne kan ikke sidde behageligt i den pga manglende plads og
> bagagerummet
> kan næsten ikke rumme 2 six packs

De to forstole hed sig at være gode og ha' "normalstørrelse"
erindrer jeg. Holdt engang ved siden af een i et kryds.
Troede min var begyndt at gå fælt, indtil jeg opdagede det
var en minitraktor som holdt ved siden af.



Klaus D. Mikkelsen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-06-08 22:22

Eque skriver:
>
> Jeg er så Rasmus modsat i dêt tilfælde.
> Om 14.000 km. har den gået 400.000 km.

Og sikke de problemer du har haft med den. Dårlig motorgang og meget
andet.

> Enig. En blanding af VW's image tilsat lidt god økonomi
> som oftest ødelægges af dyre specialdele og høje servicepriser.

Du taler som du har forstand til.

Kender du nogen der har en 3L, eller lever du af den skrækhistorie FDM
opdrev om gearkassen, hvor et værksted skiftede det halve af bilen,
fordi de ikke kunne finde den defekte kontakt ved gearvælgeren?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus D. Mikkelsen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-06-08 20:22

Lars Bjerregaard skriver:
>
> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.

Gå efter benzineren.

Med 100 km om ugen eller 5200 km om året (shit mand, jeg ruller omkring
50 kkm/år, eller 10 gange så langt) bliver sådan en sød lille diesel
aldrig nogenside varm og brændstoføkonomien ryger sig en tur.

Benzin og diesel som brændstof koster næsten det samme, på korte ture
opnår benzineren hurtigere sin driftstemperatur, så at vælge en diesel
skal da kun være for automatgearet og "det frelste" i en bil der under
rette omstændigheder kan gå 33 km/l.

De penge du kan spare på indkøbet af bilen koster kan du bruge til at
betale de 500 kr ekstra om året en benziner koster i faste udgifter.

En 3L der går lange ture er billig i drift. Kender 3 der har sådan en
bil og de er altså ikke overbebyrdet med værsktedsregninger.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

JM (25-06-2008)
Kommentar
Fra : JM


Dato : 25-06-08 21:44

Hej Klaus

Mit bedste råd til dig er, at beholde den bil du har nu. Jeg tror det er den
mest økonomiske løsning.

Jacob



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:48629ACF.80EB8405@du.kan.finde.den...
> Lars Bjerregaard skriver:
>>
>> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
>
> Gå efter benzineren.
>
> Med 100 km om ugen eller 5200 km om året (shit mand, jeg ruller omkring
> 50 kkm/år, eller 10 gange så langt) bliver sådan en sød lille diesel
> aldrig nogenside varm og brændstoføkonomien ryger sig en tur.
>
> Benzin og diesel som brændstof koster næsten det samme, på korte ture
> opnår benzineren hurtigere sin driftstemperatur, så at vælge en diesel
> skal da kun være for automatgearet og "det frelste" i en bil der under
> rette omstændigheder kan gå 33 km/l.
>
> De penge du kan spare på indkøbet af bilen koster kan du bruge til at
> betale de 500 kr ekstra om året en benziner koster i faste udgifter.
>
> En 3L der går lange ture er billig i drift. Kender 3 der har sådan en
> bil og de er altså ikke overbebyrdet med værsktedsregninger.
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe



Klaus D. Mikkelsen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-06-08 22:04

JM skriver:
>
> Hej Klaus

Hej Jacob

> Mit bedste råd til dig er, at beholde den bil du har nu. Jeg tror det er den
> mest økonomiske løsning.

Jo tak, min nuværende Golf har jeg da tænkt mig at beholde et års tid
eller 2 endnu.

Det bliver sjovt at se, hvad jeg skal have til den tid. Måske en TFSI i
stedet for den nuværende diesel?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars Bjerregaard (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 25-06-08 22:10

> Hej Klaus
>
> Mit bedste råd til dig er, at beholde den bil du har nu. Jeg tror det er
> den mest økonomiske løsning.

Var det svar til mig? For det er bestemt ikke økonomisk. Jeg poster en masse
penge i forsikring og vægtafgift på en bil jeg kører 10-15 km i om dagen.
Størrelsen på bilen er mig lige meget. 99% af tiden kører jeg alene og har
sjældent noget i bagagerummet. Desuden er BMW'en svær at få ind i min lille
garage - endnu en grund til at jeg har brug for en lille bybil.

En G2 har ingen interesse. Jeg vil gerne have noget der virker lidt nyere,
og jeg synes en lupo på trods at være 8-9 år gammel virker noget nyere end
en G2. Desuden synes jeg interiøret i en Lupo er rigtig fedt. Den eneste bil
jeg har tænkt over som alternativ er en Fiat Punto 1,2 sporting. Jeg har dog
en fordel ved at købe en VW, da jeg har en ven der er VW mekaniker og får
desuden billige dele til VW fra en ven, der arbejder hos Howdiaudi.

Tak for rådene indtil nu. Det ser ud til at de fleste fordele må være med
benzin udgaven.

Hold gerne tråden kørende hvis der er flere meninger.

/Lars


Klaus D. Mikkelsen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-06-08 22:17

Lars Bjerregaard skriver:
>
> Den eneste bil
> jeg har tænkt over som alternativ er en Fiat Punto 1,2 sporting. Jeg har dog
> en fordel ved at købe en VW, da jeg har en ven der er VW mekaniker og får
> desuden billige dele til VW fra en ven, der arbejder hos Howdiaudi.

Der er nærmest kun 2 værksteder i DK der er skrappe til 3L:
http://www.3litervaerkstedet.dk/ og http://www.mercari.dk/

Det nytter ikke noget at kammeraten er VW mekaniker, hvis han er en af
"skovlene" hos SMC eller lignende, for så kan han poste tonsvis af timer
i en 3L uden at det fører til noget.


> Tak for rådene indtil nu. Det ser ud til at de fleste fordele må være med
> benzin udgaven.

Det er også min opfattelse....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

OZ3BTO (25-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 25-06-08 23:05


"Lars Bjerregaard" <lars@bjerregaard.in> skrev i en meddelelse
news:4862b428$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Hej Klaus
> >
> > Mit bedste råd til dig er, at beholde den bil du har nu. Jeg tror det er
> > den mest økonomiske løsning.
>
> Var det svar til mig? For det er bestemt ikke økonomisk. Jeg poster en
masse
> penge i forsikring og vægtafgift på en bil jeg kører 10-15 km i om dagen.
> Størrelsen på bilen er mig lige meget. 99% af tiden kører jeg alene og har
> sjældent noget i bagagerummet. Desuden er BMW'en svær at få ind i min
lille
> garage - endnu en grund til at jeg har brug for en lille bybil.
>
> En G2 har ingen interesse. Jeg vil gerne have noget der virker lidt nyere,
> og jeg synes en lupo på trods at være 8-9 år gammel virker noget nyere end
> en G2. Desuden synes jeg interiøret i en Lupo er rigtig fedt. Den eneste
bil
> jeg har tænkt over som alternativ er en Fiat Punto 1,2 sporting. Jeg har
dog
> en fordel ved at købe en VW, da jeg har en ven der er VW mekaniker og får
> desuden billige dele til VW fra en ven, der arbejder hos Howdiaudi.
>
> Tak for rådene indtil nu. Det ser ud til at de fleste fordele må være med
> benzin udgaven.
>
> Hold gerne tråden kørende hvis der er flere meninger.
>
> /Lars
>

Du kan også finde golf3 tdi og benz motor for ~50K



Anders Majland (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-08 10:02

> Var det svar til mig? For det er bestemt ikke økonomisk. Jeg poster en
> masse penge i forsikring og vægtafgift på en bil jeg kører 10-15 km i om
> dagen.
> Størrelsen på bilen er mig lige meget. 99% af tiden kører jeg alene

Smart - Den er også billigt i ejerafgift (740/år og forsikringen kan heller
ikke være dyr ..) Evt som cabrio, så er den rigtig smart


Lars Bjerregaard (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 26-06-08 13:16

> Smart - Den er også billigt i ejerafgift (740/år og forsikringen kan
> heller ikke være dyr ..) Evt som cabrio, så er den rigtig smart

Faktisk ikke et dumt bud... den koster 520 kr. årligt i afgift og jeg skal
give 3600 kr. årligt i forsikring. Jeg ved dog intet om sådan en lille sag.
Er det en bil alle mekanikere kan skrue i? Er den fejlbehæftet osv.?


Anders Majland (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-08 13:43

> Faktisk ikke et dumt bud... den koster 520 kr. årligt i afgift og jeg skal
> give 3600 kr. årligt i forsikring. Jeg ved dog intet om sådan en lille
> sag.

Jeg ser en del af dem i gadebilledet og f.eks eurobiler i herlev gør meget i
dem.

Endnu en fordel - den er billigere med bro og færge Derfor har jeg flere
gange overvejet den som pendlerbil som supplement/ersatnign for en mc.

/A


Lars Bjerregaard (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 26-06-08 15:03

> Endnu en fordel - den er billigere med bro og færge Derfor har jeg
> flere gange overvejet den som pendlerbil som supplement/ersatnign for en
> mc.

Kender du eller andre noget til reservedelspriser og om den er kendt for
nogen fejl, der kræver dyre reperationer? Hvor mange km kan sådan en 0,6
benziner mon holde til at køre osv. Alt info er velkommen
Har godt set deres hjemmeside, men jeg hører til i midtjylland, så det er
ikke så tit jeg kommer på de kanter.

/Lars


Klaus D. Mikkelsen (~ (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen (~


Dato : 26-06-08 02:29

On 25 Jun., 23:16, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Lars Bjerregaard skriver:
> > Tak for rådene indtil nu. Det ser ud til at de fleste fordele må være med
> > benzin udgaven.
>
> Det er også min opfattelse....

Hov glemte lige, nu du er i overvejelserne, så kig lige på Seat Arosa,
det er præcist samme bil.

Klaus

Lars Peter Larsen (02-04-2009)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 02-04-09 21:31

Lars Bjerregaard wrote:
> Mine kørselsbehov har ændret sig pga flytning (kører nu max 100 km om
> ugen), så jeg overvejer at skifte min nuværende bil (BMW 316i) ud med en
> Lupo. Da jeg ikke bruger bil så meget længere, er det vigtigt for mig,
> at det er en bil, der ikke koster alverden i afgift og forsikring. Det
> tiltaler mig meget at en 3L'er kun koster 160 kr. årligt i afgift og
> 4500 i forsikring. 1,0 benzin udgaver ligger på 1520 kr + 3600 i
> forsikring. Så 3L'eren er altså billigere i totaløkonomi. Specielt hvis
> man regner brændstofforbrug med.
>
> Hvad mener I bedst kan betale sig for mig? Vil det være dumt at have en
> diesel, når jeg oftest kun kører korte ture? 3L'eren har jo også ry for
> dårlig gearkasse og andre sjove fejl - men er det en and?
>
> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De
> ligger fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
> selvfølgelig.
>
> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.

Til dit kørselsbehov er en diesel ikke egnet. Det ville den muligvis
være hvis dit kørselsbehov var over 30.000 km/år. Du risikerer at
ødelægge partikelfilter, turbolader og motor fordi den stort set aldrig
bliver gennemvarm.
En Lupo 3L er den perfekte pendlerbil (jeg er meget glad for min) og den
er også billig i drift hvis du benytter dedikerede 3l-værksteder. - Det
er desværre ikke de autoriserede VW- og SMC-værksteder men f.eks
Mercari-biler og 3liter-værkstedet

Du kan sagtens få små biler der er billige i forsikring. Det er din
alder, motorydelse og nogle gange også kørte km/år der bestemmer det og
små biler inviterer ikke "Brian" til at køre smart. Jeg giver iøvrigt ca
3500,- om året for min Lupo trods det jeg kører godt 60.000 km om året.

/Lars

KASO (02-04-2009)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 02-04-09 22:20

>> Skal nævnes at det er Lupo'er fra årg. 1999-2000 jeg har set på. De
>> ligger fra 42.000-60.000 kr. alt efter stand. 3L'eren i den dyre ende
>> selvfølgelig.
>>
>> Er lidt i tvivl her... gode råd modtages meget gerne.
>
> Til dit kørselsbehov er en diesel ikke egnet. Det ville den muligvis være
> hvis dit kørselsbehov var over 30.000 km/år. Du risikerer at ødelægge
> partikelfilter, turbolader og motor fordi den stort set aldrig bliver
> gennemvarm.

Partikelfilter er vist ikke aktuelt her - en Lupo fandtes svjv. ikke med
partikelfilter - og da slet ikke i 1999-2000 (her fandtes ingen personbiler
med partikelfilter).


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste