/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udstødningen har fået huller !!!
Fra : Peter


Dato : 20-06-08 22:27

Hej NG!

Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?

hilsen
Peter



 
 
Klaus D. Mikkelsen (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-08 22:32

Peter skriver:
>
> Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
> potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
> på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?

Ja.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Peter (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 20-06-08 22:40

Har det "noget med at gøre" at der skal være "noget modstand" i motorens
"måde at komme af" med udstødningen på
?. I stedet for "bare" et "Ja!" - prøv at "forklare" det lidt nærmere (mere)
så jeg (forhåbentlig) kan blive lidt "klogere". Tak!

hilsen Peter

>> Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
>> potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
>> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort
>> indflydelse
>> på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?
>
> Ja.



Martin Johansen [600~ (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-06-08 22:48

On Fri, 20 Jun 2008 23:40:06 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Har det "noget med at gøre" at der skal være "noget modstand" i motorens
>"måde at komme af" med udstødningen på

Ja

.......


...
..
..

Sorry.. men ja det har noget med modstand at gøre. Jeg formoder din
bil ikke har turbo da fri udblæsning ellers er sagen


Mogens (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-06-08 14:00

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:8a9o54hpp59o506b4drjvmarbfpr88v79h@4ax.com...

> On Fri, 20 Jun 2008 23:40:06 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>>Har det "noget med at gøre" at der skal være "noget modstand" i motorens
>>"måde at komme af" med udstødningen på

> Ja

Hvis du ser F1 lige nu, kan du se, hvilken effekt det har at køre med en
motor, der ikke er afstemt ift. udstødningssystemet (manifold brækket hos KR
= reduceret effekt)



Jacob (21-06-2008)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 21-06-08 09:28


"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
news:485c2097$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
> potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
> på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?
>
> hilsen
> Peter
>

Jep, udstødningens udformning og flow deri har stor indflydelse på hvordan
din motor går. Det er almen "overtro" at man kan sætte en sportspotte på sin
bil ( eller mc), og så få flere Hk ud af motoren, uden at ændre andet. De
såkaldte sportspotter har et mere åbent flow, og derfor må motoren jo
nemmere kunne komme af med udstødningen - det er da logisk?
Men, så simpelt er det ikke at designe en udstødning...
I en mere åben udstødningen (større rør / hul i rør) vil udstødningsgassen
ikke opnå samme hastighed, og netop hastigheden er vigtig. Udstødningsgassen
bliver skudt ud i pulser, dette skaber et overtryk i fronten af pulsen, og
et undertryk i enden. Undertrykket er med til at suge den sidste del at
udstødningsgassen ud af cylinderen, og er i flere tilfælde også med til at
suge benzin/luft blanding ind i cylinderen (når indsugningsventilen åbner
før udstødningsventilen er lukket).

Så med en mere åben udstødning, uanset om det er en "sports"potte eller pga.
huller, vil motorens ydelse lide under at mangle suge-effekten fra
udstødningen.

Mvh Jacob



KASO (21-06-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-06-08 12:37


"Jacob" <SuNk@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
news:g3ie25$2ob9$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> news:485c2097$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej NG!
>>
>> Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
>> potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
>> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort
>> indflydelse på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?
>>
>> hilsen
>> Peter
>>
>
> Jep, udstødningens udformning og flow deri har stor indflydelse på hvordan
> din motor går. Det er almen "overtro" at man kan sætte en sportspotte på
> sin bil ( eller mc), og så få flere Hk ud af motoren, uden at ændre andet.
> De såkaldte sportspotter har et mere åbent flow, og derfor må motoren jo
> nemmere kunne komme af med udstødningen - det er da logisk?
> Men, så simpelt er det ikke at designe en udstødning...
> I en mere åben udstødningen (større rør / hul i rør) vil udstødningsgassen
> ikke opnå samme hastighed, og netop hastigheden er vigtig.
> Udstødningsgassen bliver skudt ud i pulser, dette skaber et overtryk i
> fronten af pulsen, og et undertryk i enden. Undertrykket er med til at
> suge den sidste del at udstødningsgassen ud af cylinderen, og er i flere
> tilfælde også med til at suge benzin/luft blanding ind i cylinderen (når
> indsugningsventilen åbner før udstødningsventilen er lukket).
>
> Så med en mere åben udstødning, uanset om det er en "sports"potte eller
> pga. huller, vil motorens ydelse lide under at mangle suge-effekten fra
> udstødningen.
>
> Mvh Jacob

Og for en god ordens skyld kan man tilføje, at en fjernelse af
katalysatorer, som nogle ynder, vil have samme effekt (= den modsatte af den
ønskede). Til gengæld stiger forureningen så.....


Martin Johansen [600~ (21-06-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-06-08 14:29


>Og for en god ordens skyld kan man tilføje, at en fjernelse af
>katalysatorer, som nogle ynder, vil have samme effekt (= den modsatte af den
>ønskede)

Kan så tilføje at det absolut ikke gælder for de fleste
turbomodeller.. mere udblæs = mere effekt.

Det med modstand er kun gældende for suge-motorer.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste