| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | 20% går til specialundervisning Fra : Kim2000 | 
  Dato :  13-04-08 18:05 |  
  |   
            Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er 
 det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5% 
 til 20% på blot ti år.
 
 Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen. 
 Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man 
 konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde 
 langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn 
 skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser 
 børn lege midt i luften eller på loftet).
 
 mvh
 Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Notion (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Notion | 
  Dato :  13-04-08 18:24 |  
  |   
            Kim2000 skrev:
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 > specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er 
 > det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5% 
 > til 20% på blot ti år.
 > 
 > Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen. 
 > Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man 
 > konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde 
 > langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn 
 > skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser 
 > børn lege midt i luften eller på loftet).
 > 
 
 Var det amtet som adm. havde pengepungen til det områder før reformen 
 tilblivelse?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           pm (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : pm | 
  Dato :  13-04-08 18:27 |  
  |   
            
 "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:48023d5c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 > specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så 
 > er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget 
 > fra 5% til 20% på blot ti år.
 >
 > Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen. 
 > Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man 
 > konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde 
 > langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn 
 > skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man 
 > ser børn lege midt i luften eller på loftet).
 >
 > mvh
 > Kim
 Så kan jeg undre mig over de mange tusinde  børn, som op til midt 70 boede 
 med forældre i en toværelses lejlighed.
 Hvad gik der galt siden de klarede sig ... eller gjorde de ????
 Jeg giver ikke meget for forskning, den er ofte betalt med et bestemt 
 resultat for øje.
 Mon ikke vi taler om fejldiagnosticering.. forkælede unger ??? Ved et par i 
 omgangskredsen der "roser af af DAMB-børn", hvor omgivelserne ser noget helt 
 andet. Eksempelvis..ingen julegaver under 1.000 kr.
 pm 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ralph (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ralph | 
  Dato :  13-04-08 18:44 |  
  |   
            "pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:48024285$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Så kan jeg undre mig over de mange tusinde  børn, som op til midt 70 boede 
 > med forældre i en toværelses lejlighed.
 > Hvad gik der galt siden de klarede sig ... eller gjorde de ????
 
 F.eks. pladsen! I en alm. 2 værelses er der vel 60 m2 og mindst 210 cm til 
 loft, det giver: 126 m3, med 2 voksne og 2 børn er det: 31,5 m3 pr. person, 
 altså 10 gange så meget som lovkravet i dag (Jeg tager Kim2000s ord for gode 
 varer, har IKKE chekket)
 
 -- 
 Ralph 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           S. A. Thomsen (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : S. A. Thomsen | 
  Dato :  13-04-08 18:33 |  
  |   
            On Sun, 13 Apr 2008 19:05:08 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
 wrote:
 
 >Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 >specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er 
 >det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5% 
 >til 20% på blot ti år.
 
 Det passer vel meget godt sammen med ophævelsen af revselsesretten...
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           @ (14-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : @ | 
  Dato :  14-04-08 10:50 |  
  |   
            On Sun, 13 Apr 2008 19:32:48 +0200, S. A. Thomsen
 <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:
 
 >On Sun, 13 Apr 2008 19:05:08 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
 >wrote:
 >
 >>Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 >>specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er 
 >>det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5% 
 >>til 20% på blot ti år.
 >
 >Det passer vel meget godt sammen med ophævelsen af revselsesretten...
 
 
 eller store årgange af 2. 0g 3. generation af muhamedanske
 indvandreryngel
 
 
 
 
 -- 
 Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
 Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og
 religiøse dogmer lægger begrænsninger på ytringsfriheden. Giver vi køb på det,
 giver vi samtidig køb på at være et åbent og demokratisk samfund.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Larsen (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Larsen | 
  Dato :  13-04-08 19:01 |  
  |   
            "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen 
 news:48023d5c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 > specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så 
 > er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget 
 > fra 5% til 20% på blot ti år.
 
 Muhamsere...
 Og tilmed er pengene spildt. 90% af han-araberne går ud af skolen som 
 analfabeter.
 
 Mvh
 Martin
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter K. Nielsen (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  13-04-08 19:28 |  
  |   
            
 "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen 
 news:48023d5c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 > specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så 
 > er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget 
 > fra 5% til 20% på blot ti år.
 >
 > Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen. 
 > Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man 
 > konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde 
 > langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn 
 > skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man 
 > ser børn lege midt i luften eller på loftet).
 >
 
 Det er såmænd meget let at forklare. netop de handicaps der er eksploderet 
 indenfor de sidste 10 år er jo netop handicaps der er kendetegnet ved at 
 være primært sociale handicaps. Når så den rummelige folkeskole vælger at 
 satse så hårdt på gruppearbejde og "ansvar for egen læring" samt 
 værdibaseret ledelse frem for regler i skolen, ja så vil disse børn netop 
 falde igennem.
 
 hvad angår de "adfærdsvanskelige" så vil jeg vove den påstand at laaaaaaangt 
 hovedparten af dem i virkeligheden er udianostiserede børn, som enten skolen 
 ikke har været vakse nok til at opdage, eller kommunen har mere eller mindre 
 aktivt forhindret dem i at blive dianosticerede.
 
 Peter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Notion (13-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Notion | 
  Dato :  13-04-08 22:06 |  
  |   
            Kim2000 skrev:
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget til 
 > specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en diagnose, så er 
 > det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er dette beløb steget fra 5% 
 > til 20% på blot ti år.
 > 
 > Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele samfundsstrukturen. 
 > Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års forsøg, hvor man 
 > konstanterede (og reagerede) at børn opvokset i store fysiske rammer havde 
 > langt færre psykiske lidelser end andre. I Danmark er det sådan at et barn 
 > skal have 3 m3, man ser ikke på gulvpladsen (det er ellers sjældent man ser 
 > børn lege midt i luften eller på loftet).
 > 
 > mvh
 > Kim 
 
 det var førhen en Amtlig udgift, som nu er blevet kommunalt.
 
 Center for kommunikation, Center for specielpædagogik, Amtslige 
 specielinstitutter osv. som havde specielundervisning, er alle overtaget 
 af kommunerne. Kommunerne har dog fået penge til drift indtil 2008, men 
 oplægget var at de omkringliggende kommuner som førhen brugte disse 
 centrer eller specielinstitutter skulle forsætte med at bruge dem og 
 betale for ydelserne, men det er ikke gjort. Derved stiger prisen på 
 specielundervisningen i nogle kommuner, særligt de kommuner som har 
 forpligtigede sig at køre videre med  specielinstitutter / institution/ 
   osv.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Bruun (14-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  14-04-08 21:38 |  
  |   
            "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
 news:48023d5c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 
 > Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget
 > til specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en
 > diagnose, så er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er
 > dette beløb steget fra 5% til 20% på blot ti år.
 
 Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste problem 
 er, at de har totalt uduelige forældre.
 
 > Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele
 > samfundsstrukturen.
 
 Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort samfund. Nu 
 er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et behandlersamfund, 
 hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for noget som helst, og hvor 
 alle problemer altid er andres/systemets/sygdommens skyld.
 
 > Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års
 > forsøg
 
 Man kan starte med at bruge sin sunde fornuft, men det er jo efterhånden 
 forbudt ved lov.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter K. Nielsen (14-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  14-04-08 22:03 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:8-qdnStSzfUhXZ7VnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com...
 > "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
 > news:48023d5c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 >
 >> Hvad er der galt?? Ifølge DR ttv går omkring 20% af skolernes budget
 >> til specialundervisning af adfærdsvanskelige børn og børn med en
 >> diagnose, så er det jo klart at der mangler penge, men hvorfor er
 >> dette beløb steget fra 5% til 20% på blot ti år.
 >
 > Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste problem 
 > er, at de har totalt uduelige forældre.
 
 du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den 
 påstand????
 >
 >> Hvis diagnoserne er rigtige, så må vi genoverveje hele
 >> samfundsstrukturen.
 >
 > Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort samfund. 
 > Nu er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et 
 > behandlersamfund, hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for 
 > noget som helst, og hvor alle problemer altid er 
 > andres/systemets/sygdommens skyld.
 
 kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????
 
 >
 >> Man kunne starte med at lytte til svenske 30-års
 >> forsøg
 >
 > Man kan starte med at bruge sin sunde fornuft, men det er jo efterhånden 
 > forbudt ved lov.
 
 er det derfor du skrev detr indlæg??
 
 Peter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Bruun (15-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  15-04-08 07:34 |  
  |   
            "Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse
 news:4803d461$0$90271$14726298@news.sunsite.dk
 
 >> Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste
 >> problem er, at de har totalt uduelige forældre.
 >
 > du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den
 > påstand????
 
 Ja, det er rigtigt let at sandsynliggøre. Kim2000 gjorde det faktisk i sit 
 oprindelige indlæg, men den fangede du ikke?
 
 >> Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort
 >> samfund. Nu er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et
 >> behandlersamfund, hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for
 >> noget som helst, og hvor alle problemer altid er
 >> andres/systemets/sygdommens skyld.
 >
 > kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????
 
 Ja. Se ovenfor. Og tal evt. med nogle læger under fire øjne. Du kan også 
 tale med sagsbehandlere, pædagoger og andre, der beskæftiger sig med dén 
 slags børn. Husk at gøre det under fire øjne eller i festligt lag, da disse 
 faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når kollegaer 
 og "systemet" lytter med.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             erling hansen (15-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : erling hansen | 
  Dato :  15-04-08 08:54 |  
  |   
            Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
 
 > "Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4803d461$0$90271$14726298@news.sunsite.dk
 > 
 > >> Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste
 > >> problem er, at de har totalt uduelige forældre.
 > >
 > > du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den
 > > påstand????
 > 
 > Ja, det er rigtigt let at sandsynliggøre. Kim2000 gjorde det faktisk i sit
 > oprindelige indlæg, men den fangede du ikke?
 > 
 > >> Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort
 > >> samfund. Nu er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et
 > >> behandlersamfund, hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for
 > >> noget som helst, og hvor alle problemer altid er
 > >> andres/systemets/sygdommens skyld.
 > >
 > > kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????
 > 
 > Ja. Se ovenfor. Og tal evt. med nogle læger under fire øjne. Du kan også
 > tale med sagsbehandlere, pædagoger og andre, der beskæftiger sig med dén
 > slags børn. Husk at gøre det under fire øjne eller i festligt lag, da disse
 > faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når kollegaer
 > og "systemet" lytter med.
 
 Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager til
 dysleksi.  I Finland og Tyskland, hvor bogstaveringen er en ren
 lydskrift i praksis, er det et omtrent ukendt fænomen, hvorimod Danmark
 og England, som begge excelerer med en stavning der bogstavelig talt
 ligger så langt væk fra det talte sprog som overhovedet muligt,
 samtidigt er førende med hensyn til ordblindhed.
         Der er tusindvis af børn som plages med specialundervisning (man
 finder ud af hvad barnet ikke kan klare, og så tvinges det til at
 deltage i yderligere en fordobling at det emne). Det er ganske
 vanskeligt at påvise nogen tydelig forbedring af børnenes læseevne så
 længe de går i de små klasser, og i hvert tilfælde sjældent en
 forbedring, der retfærdiggør de store udgifter, men der sker så en
 drastisk forbedring når puberteten er godt i gang, og somme tider sker
 forbedringen endda selv om børnene på det tidspunkt ikke længere får
 specialundervisning.
 mvh
 erling
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jens Bruun (15-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Bruun | 
  Dato :  15-04-08 18:05 |  
  |   
            "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 
 > Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 > til dysleksi.
 
 Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der 
 kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet 
 diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin 
 (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene og 
 deres manglende evner til at være... forældre.
 
 Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med 
 psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld år.
 
 -- 
 -Jens B.
 
 D.e.f.f.e.s. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kim2000 (15-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim2000 | 
  Dato :  15-04-08 19:28 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:nuidncrSSpvOfZnVnZ2dnUVZ8saonZ2d@giganews.com...
 > "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 >
 >> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 >> til dysleksi.
 >
 > Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der 
 > kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet 
 > diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin 
 > (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene 
 > og deres manglende evner til at være... forældre.
 >
 > Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med 
 > psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld 
 > år.
 >
 
 Nu stod der specialundervisning, så det er altså ligeledes dysleksi og andre 
 indlæringsvanskeligheder. Nogle gange har man dog tanken at man laver 
 specialundervisning af hensyn til forældrene fremfor elevernes læring. Andre 
 elever trænger til ganske almindelig opdragelse og konsekvens, men det er 
 altid disse elevers forældre der konsekvent tager elevernes parti uanset 
 hvad pokker de har lavet. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Notion (16-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Notion | 
  Dato :  16-04-08 10:26 |  
  |   
            Kim2000 skrev:
 > "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:nuidncrSSpvOfZnVnZ2dnUVZ8saonZ2d@giganews.com...
 >> "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 >>
 >>> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 >>> til dysleksi.
 >> Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der 
 >> kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet 
 >> diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin 
 >> (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene 
 >> og deres manglende evner til at være... forældre.
 >>
 >> Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med 
 >> psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld 
 >> år.
 >>
 > 
 > Nu stod der specialundervisning, så det er altså ligeledes dysleksi og andre 
 > indlæringsvanskeligheder. Nogle gange har man dog tanken at man laver 
 > specialundervisning af hensyn til forældrene fremfor elevernes læring. Andre 
 > elever trænger til ganske almindelig opdragelse og konsekvens, men det er 
 > altid disse elevers forældre der konsekvent tager elevernes parti uanset 
 > hvad pokker de har lavet. 
 > 
 > 
 
 Så må du dele dit spørgsmål op i 2 områder
 
 1  Alm. specielundervisning
 
 2 Vidtgående specialundervisning
 
 Da der er tilført omkring 5.500 nye "elever" som førhen var amtlig 
 finansieret, så er det logik at udgiften stiger på det område.
 Som Jens siger er der fra 90'er sket en stor stigning af psykologisk 
 diagnoser, men der mangler ligeledes undersøgelser omkring sammenhæng 
 mellem, socialdårlige børnefamilier og specielundervisningsstøtte tiltag.
 
 Kan du udlede, der er sammenhæng mellem stigning af dårlige stillede 
 familier i danmark og stigning i udgifterne på specialundervisningen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter K. Nielsen (16-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  16-04-08 18:37 |  
  |   
            
 "Notion" <notion_dk2006@yahoo.com.ph> skrev i meddelelsen 
 news:4805c636$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Kim2000 skrev:
 >> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >> news:nuidncrSSpvOfZnVnZ2dnUVZ8saonZ2d@giganews.com...
 >>> "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >>> news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 >>>
 >>>> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 >>>> til dysleksi.
 >>> Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der 
 >>> kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet 
 >>> diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin 
 >>> (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: 
 >>> Forældrene og deres manglende evner til at være... forældre.
 >>>
 >>> Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn 
 >>> med psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste 
 >>> håndfuld år.
 >>>
 >>
 >> Nu stod der specialundervisning, så det er altså ligeledes dysleksi og 
 >> andre indlæringsvanskeligheder. Nogle gange har man dog tanken at man 
 >> laver specialundervisning af hensyn til forældrene fremfor elevernes 
 >> læring. Andre elever trænger til ganske almindelig opdragelse og 
 >> konsekvens, men det er altid disse elevers forældre der konsekvent tager 
 >> elevernes parti uanset hvad pokker de har lavet.
 >
 > Så må du dele dit spørgsmål op i 2 områder
 >
 > 1  Alm. specielundervisning
 >
 > 2 Vidtgående specialundervisning
 >
 > Da der er tilført omkring 5.500 nye "elever" som førhen var amtlig 
 > finansieret, så er det logik at udgiften stiger på det område.
 > Som Jens siger er der fra 90'er sket en stor stigning af psykologisk 
 > diagnoser, men der mangler ligeledes undersøgelser omkring sammenhæng 
 > mellem, socialdårlige børnefamilier og specielundervisningsstøtte tiltag.
 >
 > Kan du udlede, der er sammenhæng mellem stigning af dårlige stillede 
 > familier i danmark og stigning i udgifterne på specialundervisningen.
 
 Nu kommer jeg så med en udokumenteret påstand: jeg tror ikke der er en 
 sammenhæng hvis vi taler om vidtgående special undervisning.
 
 Nej årsagen til stigningen skal ses i samfundsudviklingen, hvor en stor 
 andel af børn "falder" igennem, på grund af de sociale krav som samfundet 
 stiller idag. Mange af disse kunne sagten klare sig i det samfund vi havde 
 for 50 år siden, hvor der blev stillet langt færrer krav til ens sociale 
 evner end man gør idag. derfor blev de ikke opdaget dengang. (nogle af dem 
 blev måske bare betragtet som sære)
 
 husk på at et handicap først er et handicap når omgivelserne stiller nogle 
 krav som man ikke kan opfylde. dvs det er ikke nødvendigvis et handicap at 
 være blind (omend det oftest er det) således var disse mennesker heller ikke 
 handicappede i gamle dage.
 
 minder mig om en pudsighed jeg hørte Ole Sylvester komme med. han sagde: der 
 findes ikke mennesker med autismediagnose på Sumatra
 
 Peter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Notion (16-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Notion | 
  Dato :  16-04-08 19:36 |  
  |   
            Peter K. Nielsen skrev:
 > 
 > "Notion" <notion_dk2006@yahoo.com.ph> skrev i meddelelsen 
 > news:4805c636$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Kim2000 skrev:
 >>> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >>> news:nuidncrSSpvOfZnVnZ2dnUVZ8saonZ2d@giganews.com...
 >>>> "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >>>> news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 >>>>
 >>>>> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 >>>>> til dysleksi.
 >>>> Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, 
 >>>> der kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får 
 >>>> påhæftet diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem 
 >>>> med amfetamin (Ritalin) i stedet for at forholde sig til 
 >>>> problemernes årsag: Forældrene og deres manglende evner til at 
 >>>> være... forældre.
 >>>>
 >>>> Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af 
 >>>> børn med psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den 
 >>>> sidste håndfuld år.
 >>>>
 >>>
 >>> Nu stod der specialundervisning, så det er altså ligeledes dysleksi 
 >>> og andre indlæringsvanskeligheder. Nogle gange har man dog tanken at 
 >>> man laver specialundervisning af hensyn til forældrene fremfor 
 >>> elevernes læring. Andre elever trænger til ganske almindelig 
 >>> opdragelse og konsekvens, men det er altid disse elevers forældre der 
 >>> konsekvent tager elevernes parti uanset hvad pokker de har lavet.
 >>
 >> Så må du dele dit spørgsmål op i 2 områder
 >>
 >> 1  Alm. specielundervisning
 >>
 >> 2 Vidtgående specialundervisning
 >>
 >> Da der er tilført omkring 5.500 nye "elever" som førhen var amtlig 
 >> finansieret, så er det logik at udgiften stiger på det område.
 >> Som Jens siger er der fra 90'er sket en stor stigning af psykologisk 
 >> diagnoser, men der mangler ligeledes undersøgelser omkring sammenhæng 
 >> mellem, socialdårlige børnefamilier og specielundervisningsstøtte tiltag.
 >>
 >> Kan du udlede, der er sammenhæng mellem stigning af dårlige stillede 
 >> familier i danmark og stigning i udgifterne på specialundervisningen.
 > 
 > Nu kommer jeg så med en udokumenteret påstand: jeg tror ikke der er en 
 > sammenhæng hvis vi taler om vidtgående special undervisning.
 
 Sammenhænh var mellem social dårligt stillet familier og alm 
 specielundervisning. Jeg er helt med på at vidtgående 
 specielundervisning er "tildelt" på baggrund af en grundig vurdering.
 
 > 
 > Nej årsagen til stigningen skal ses i samfundsudviklingen, hvor en stor 
 > andel af børn "falder" igennem, på grund af de sociale krav som 
 > samfundet stiller idag. Mange af disse kunne sagten klare sig i det 
 > samfund vi havde for 50 år siden, hvor der blev stillet langt færrer 
 > krav til ens sociale evner end man gør idag. derfor blev de ikke opdaget 
 > dengang. (nogle af dem blev måske bare betragtet som sære)
 
 I gamle dage kunne man komme i mesterlærer for dem som var skoletrætte, 
 i dag findes mesterlæreruddannelser så godt som ikke og derved ved man, 
 at der skal iværksættes yderlige tiltag for den enkelte elev (nogle få 
 set på antal af landet folkeskoleelever), hvis der skal være mulighed 
 for eleven, senere at komme helskinnet igennem ungdomsuddannelsen.
 
 Igen vil jeg påpege den manglende undersøglse mellem misbrug i 
 graviditeten ( social dårlige stillede familier) og specialundervisningen.
 Er det sådan at der er flere med misbrug der bliver gravid?
 Er der flere svage familier som ikke "orker" børnenes skolegang?
 
 
 > husk på at et handicap først er et handicap når omgivelserne stiller 
 > nogle krav som man ikke kan opfylde. dvs det er ikke nødvendigvis et 
 > handicap at være blind (omend det oftest er det) således var disse 
 > mennesker heller ikke handicappede i gamle dage.
 
 Enhver med dysfunktion har et handicap, da vi søger at opnå, at have den 
 "perfekte" verden, men kan man kompencerer for alle dysfuntioner?
 
 > minder mig om en pudsighed jeg hørte Ole Sylvester komme med. han sagde: 
 > der findes ikke mennesker med autismediagnose på Sumatra
 > 
 > Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Peter K. Nielsen (17-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  17-04-08 18:52 |  
  |   
            
 "Notion" <No@post.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4806470d$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >> husk på at et handicap først er et handicap når omgivelserne stiller 
 >> nogle krav som man ikke kan opfylde. dvs det er ikke nødvendigvis et 
 >> handicap at være blind (omend det oftest er det) således var disse 
 >> mennesker heller ikke handicappede i gamle dage.
 >
 > Enhver med dysfunktion har et handicap, da vi søger at opnå, at have den 
 > "perfekte" verden, men kan man kompencerer for alle dysfuntioner?
 >
 
 Nej det er et gammeldags handicap begreb som man ikke oprererer med i dag
 
 DH (tidligere DSI) opererer med det relative handicapbegreb.
 
 Man taler om funktionsnedsættelser i stedet for handicap.
 
 Peter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Notion (17-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Notion | 
  Dato :  17-04-08 19:55 |  
  |   
            Peter K. Nielsen skrev:
 > 
 > "Notion" <No@post.dk> skrev i meddelelsen 
 > news:4806470d$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >>
 >>> husk på at et handicap først er et handicap når omgivelserne stiller 
 >>> nogle krav som man ikke kan opfylde. dvs det er ikke nødvendigvis et 
 >>> handicap at være blind (omend det oftest er det) således var disse 
 >>> mennesker heller ikke handicappede i gamle dage.
 >>
 >> Enhver med dysfunktion har et handicap, da vi søger at opnå, at have 
 >> den "perfekte" verden, men kan man kompencerer for alle dysfuntioner?
 >>
 > 
 > Nej det er et gammeldags handicap begreb som man ikke oprererer med i dag
 
 
 
 > DH (tidligere DSI) opererer med det relative handicapbegreb.
 > 
 > Man taler om funktionsnedsættelser i stedet for handicap.
 
   Ja "vi" udlovende 6 flasker rødvin til den som kunne finde et "fælles" 
 navn i stedet for handicap. Ordet funktionsnedsættelser  blev ikke 
 accepteret af de handicappede, da de følte sig mere handicappede ved 
 dette ordbrug.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Peter K. Nielsen (16-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  16-04-08 18:31 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:nuidncrSSpvOfZnVnZ2dnUVZ8saonZ2d@giganews.com...
 > "erling hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:1iffn4i.11na0votdt5t4N%eh-dh@mail.dk
 >
 >> Der gøres alt for lidt ud af at finde frem til de sproglige årsager
 >> til dysleksi.
 >
 > Problemet er ikke dysleksi, der på ingen måde er en psykisk lidelse, der 
 > kræver medicinering. Problemet er, at utilpassede møgunger får påhæftet 
 > diagnoser som DAMP, ADHD og lignende, og at man fylder dem med amfetamin 
 > (Ritalin) i stedet for at forholde sig til problemernes årsag: Forældrene 
 > og deres manglende evner til at være... forældre.
 
 Det er simpelthen utroligt at du kan få dig selv til at skrive den slags 
 udokumenterede vrøvl
 >
 > Ingen med sund fornuft bør acceptere påstanden om, at andelen af børn med 
 > psykiske lidelser er steget *så* ekstremt inden for den sidste håndfuld 
 > år.
 >
 
 jo netop mennesker med sund fornuft accepterer at et stigende antal børn 
 diagnosticeres og du har også fået en forklaring her i tråden, men i stedet 
 for at forholde dig til den, så fremturer du gladeligt videre med dit ævl
 
 Peter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter K. Nielsen (15-04-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter K. Nielsen | 
  Dato :  15-04-08 17:07 |  
  |   
            
 "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:9vudncBASuT50ZnVnZ2dnUVZ8qWhnZ2d@giganews.com...
 > "Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4803d461$0$90271$14726298@news.sunsite.dk
 >
 >>> Fordi vi rask væk smider diagnoser i hovedet på børn, hvis eneste
 >>> problem er, at de har totalt uduelige forældre.
 >>
 >> du lyder som om du ved hvad du taler om. Kan du sansynliggøre den
 >> påstand????
 >
 > Ja, det er rigtigt let at sandsynliggøre. Kim2000 gjorde det faktisk i sit 
 > oprindelige indlæg, men den fangede du ikke?
 
 Nej og jeg tvivler på at Kim er kkompetent til at vurdere om en psykiatrisk 
 diagnose er korrekt eller ej
 >
 >>> Diagnoserne er fup og fidus. Vi sygeliggører mere og mere i vort
 >>> samfund. Nu er det børnene, der skal sygeliggøres. "Nogen" ønsker et
 >>> behandlersamfund, hvor ingen bliver stillet til personligt ansvar for
 >>> noget som helst, og hvor alle problemer altid er
 >>> andres/systemets/sygdommens skyld.
 >>
 >> kan du sandsynliggøre din påstand om fup og fidus????
 >
 > Ja. Se ovenfor. Og tal evt. med nogle læger under fire øjne. Du kan også 
 > tale med sagsbehandlere, pædagoger og andre, der beskæftiger sig med dén 
 > slags børn. Husk at gøre det under fire øjne eller i festligt lag, da 
 > disse faggrupper har problemer med at kalde en spade for en spade, når 
 > kollegaer og "systemet" lytter med.
 
 Hvis du med læger mener praktiserende læger, så er jeg nødt til at fortælle 
 dig at disse faggrupper heller ikke har faglige kompetancer til at 
 afdiagnosticesere
 
 så tilbage står at du stadig mangler at sansynliggøre (læg mærke til at jeg 
 ikke beder om dokumentation) dine påstande
 
 PEter 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |