_Glistrup-museum og Eugenius Warming botanisk have_
 
 En million arv vil i provinsen blive brugt på et Mogens Glistrup museum, som 
 vil knytte an til en hjemmeside med centrale skrifter om tidens største 
 danske politiske fornyer.
 
 Næppe mange skoler vil sende sine klasser på eskursion til en så 
 godheds-kritisk institution, så jeg tænker på at oprette en filial Bjelkes 
 Alle 46.
 
 Når der ikke er stort besøgstal via skole-trafik, vil der ikke være store 
 indtægter og ikke grund til at have daglig åbningstid, snarere et 
 telefonnummer (mit) hvortil man meddeler sit besøg og så leverer jeg guided 
 tour vedr skrifter m.m. og besvarer spørgsmål. Gode kustoders svar til 
 nysgerrige besøgende er ofte den bedste del af et museumsbesøg.
 
 Sideløbende kan udendørs skabes en seværdighed ud af den Darwinistiske kamp 
 mellem planter med forskellig metabolisme, som var forskningsområdet for min 
 oldefar, Eugenius Warming (1847-1924) som der er statue af ved Botanisk 
 Institut, Københavns universitet
 
 og som ligger begravet på Assistens Kirkegård få hundred meter herfra.
 
 Jeg har søgt om at lade vort familiegravsteds beplantning rumme en sådan 
 folkeoplysende eksemplificering af den planteøkologi, som han er 
 internationalt berømmet opfinder af, og den Darwinisme, som han var med til 
 at introducere til det københavnske borgerskab. Som præstesøn og flittig 
 kirkegænger var han garant for at Darwins nytænkning og den deraf affødte 
 Herbert Spencers social-darwinisme ikke var ateistisk og farlig for 
 samfundets stabilitet omkring år 1900  - hvilket  den  dog blev, da Hitler 
 længe senere indlemmede ismen i nazisme. Hvilket naturligvis tiden var gjort 
 moden til, at de hundreder af biologiske videnskabsmænd, der op til 1930'erne 
 havde populariseret, hvad i dag er banaliteter om mutation, selectionm den 
 stærkestes overlevelse og arternes oprindelse.
 
 Slyngplanten "Arkitektens trøst" har kirkegårdsledelsen forbudt mig at 
 plante på min oldefars gravsted, som min familie og slægt har gjort mig til 
 skødehaver dvs bestyrer af.
 
  Den drabelige kamp med alskens urter og træer incl i 2 sals højde opad mit 
 hus, er som en levende grøn statue af en ridders kamp med en drage i min 
 have.
 
 Et smukt sindbillede på hvordan markedsmekanismerne raser, så minimal 
 arbejdsindsats giver maximal frodighed, og i dette tilfælde haveæstetik.
 
 Nogle har en smag om, at en have skal være gennemkontrolleret og 
 traditionel, med firkantede bede og brune, revne  jordflader hvor der er 
 pertentligt luget . Min flerfarvede have brug af plastikposer i stedet for 
 blomster er månedens happening i på Bjelkes Alle der støder op til Assistens 
 Kirkegård og er selvfølgelig ikke "botanisk have" i museumsagtig og 
 plante-arts henseende , men når et politisk parti, S, misinformerer, at der 
 er biologiske miljøfordele ved forbud mod plastikposer, så er det i Eugenius 
 Warmings ånd, at der udfra en opsigtsvækkende og af forbipasserende meget 
 fotograferet havehappening skrives avisartikler, der modsiger de 
 miljø-skadelige magthavere. Se artiklen "De skønne plastikposer" i 
 Jyllandsposten 12.4.08 af cand.scient. Bo Warming.
 
 Desværre skulle der en grusom verdenskrig til for at de socialdarwinistiske 
 fejlskud nu "bider i støvet" og overvindes af klog psykologi om "social arv".
 
 Det har været min livsopgave at være antiracist i så henseende, startende 
 med  4 års ulandsarbejde med introduktion af Vestlig civilisation i 
 afrikansk og afghansk kultur. At problemer i disse lande er af kulturel og 
 ikke genetisk karakter, er der consensus om blandt professionelle, der er 
 ansat med sådant arbejde, fx mine tidligere kolleger i Danida og FN.
 
 Efterfølgende har jeg formidlet legal, privatiseret (dvs glistrupsk) 
 sæddonorinsemination til danske og udenlandske barnløse par, der valgte 
 donor blandt sunde familiefædre i forskellige dele af vort land.
 
 Erfaringerne med dette gør det indlysende, at social arv er afgørende for 
 forældres påskønnelse af deres børn, ikke om social-forælder på traditionel 
 vis også er biologisk forælder.
 
 Tredje aspekt af den antiracisme jeg står for, er at jeg ved for 15 år siden 
 at have giftet mig med en mellemtekniker af konfuziansk ophav (fra  Tokyo) 
 har forsket i hvad EU kan lære af de fjernøstlige overlegne kulturer og 
 deres konsekvente indretning af samfundet efter de retningslinier, som 
 Glistrup nåede frem til i sit politiske arbejde
 
 Heldigvis har Kirkegården tilladt plantning af jordbær på gravstedet, 
 hvilket vil være en nyskabelse således at kombinere nyttehave med 
 kirkegårds-prydvækster. At gavne og fornøje, lød Holbergs bud og Eugenius 
 Warming og Mogens Glistrup tog begge denne tråd op.
 
 Bo Warming cand.scient. gymnasielærer, Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000
 
 
 
  
            
             |