/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bilbatteri - er det færdigt?
Fra : TDN


Dato : 20-04-08 09:06

Hej!

Min gamle far bruger efterhånden kun bilen til korte indkøbsture på få km.
Det betyder batteriet ikke når at blive opladet især i vinterperioden med
blæser, elrude osv. tændt.

Det sidste batteri holdte ca. 1½ år tror jeg og da han måtte have starthjælp
et par gange har i sidste måned valgte han at købe et ny batteri så han er
sikker på at kunne komme af sted.

Nå men jeg tog det gamle batteri med hjem, men er i tvivl om det er noget
værd mere. Kan jeg bare lade det op og forære det væk eller sælge det eller
er det færdigt? Det mangler vel bare at blive ladet op, men måske har det
taget skade af, ikke at have været ladet ordentlig op over en længere
periode.

Mvh
Thomas


 
 
Niels Bengaard (20-04-2008)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 20-04-08 10:31

> Hej!
>
> Min gamle far bruger efterhånden kun bilen til korte indkøbsture på få km.
> Det betyder batteriet ikke når at blive opladet især i vinterperioden med
> blæser, elrude osv. tændt.
>
> Det sidste batteri holdte ca. 1½ år tror jeg og da han måtte have
> starthjælp et par gange har i sidste måned valgte han at købe et ny
> batteri så han er sikker på at kunne komme af sted.
>
> Nå men jeg tog det gamle batteri med hjem, men er i tvivl om det er noget
> værd mere. Kan jeg bare lade det op og forære det væk eller sælge det
> eller er det færdigt? Det mangler vel bare at blive ladet op, men måske
> har det taget skade af, ikke at have været ladet ordentlig op over en
> længere periode.
>
> Mvh
> Thomas

Det er nok svært for dig at teste batteriet uden bare at prøve at bruge det.
Du kan dog altid se om det kan lades til over 12.5 volt, så er alle celler i
det mindste intakte. Skal man teste hvor meget strøm det kan levere kan man
eks. bruge en tester som denne
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=88165 , men sådan en har
man jo sikkert ikke lige liggende.

Det lyder som om din far i stedet for at købe nye batterier så tit, skal
købe en lader og så måske sætte den til en gang om ugen.
Eks. denne type lader er tæt, så den kan monteres fast i bilen og man bare
skal montere stikke. Den er idiotsikker, så man ikke kan bytte poler osv.
http://www.biludstyr.dk/produkter/agenturoversigt/ctek/
Samtidig kan din far jo ofre lidt ekstra på batteriet, der findes heavy duty
udgaver, som koster lidt mere, men som har noget højere kapacitet.

Mvh Niels



Frank Leegaard (20-04-2008)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 20-04-08 21:04

Niels Bengaard wrote:
>> Hej!
>>
>> Min gamle far bruger efterhånden kun bilen til korte indkøbsture på
>> få km. Det betyder batteriet ikke når at blive opladet især i
>> vinterperioden med blæser, elrude osv. tændt.
>>
>> Det sidste batteri holdte ca. 1½ år tror jeg og da han måtte have
>> starthjælp et par gange har i sidste måned valgte han at købe et ny
>> batteri så han er sikker på at kunne komme af sted.
>>
>> Nå men jeg tog det gamle batteri med hjem, men er i tvivl om det er
>> noget værd mere. Kan jeg bare lade det op og forære det væk eller
>> sælge det eller er det færdigt? Det mangler vel bare at blive ladet
>> op, men måske har det taget skade af, ikke at have været ladet
>> ordentlig op over en længere periode.
>>
>> Mvh
>> Thomas
>
> Det er nok svært for dig at teste batteriet uden bare at prøve at
> bruge det. Du kan dog altid se om det kan lades til over 12.5 volt,
> så er alle celler i det mindste intakte. Skal man teste hvor meget
> strøm det kan levere kan man eks. bruge en tester som denne
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=88165 , men sådan
> en har man jo sikkert ikke lige liggende.
>
> Det lyder som om din far i stedet for at købe nye batterier så tit,
> skal købe en lader og så måske sætte den til en gang om ugen.
> Eks. denne type lader er tæt, så den kan monteres fast i bilen og man
> bare skal montere stikke. Den er idiotsikker, så man ikke kan bytte
> poler osv. http://www.biludstyr.dk/produkter/agenturoversigt/ctek/
> Samtidig kan din far jo ofre lidt ekstra på batteriet, der findes
> heavy duty udgaver, som koster lidt mere, men som har noget højere
> kapacitet.

Da hans far jo sjældent bruger bilen vil en 3800 model eller 7000 model være
rigelig.

En sådan CTEK lader er forøvrigt kendt for kunne reversere begyndende
sulfatering

/FF




Klaus G. (20-04-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 20-04-08 12:23

> Min gamle far bruger efterhånden kun bilen til korte indkøbsture på få km.
> Det betyder batteriet ikke når at blive opladet især i vinterperioden med
> blæser, elrude osv. tændt.
>
> Det sidste batteri holdte ca. 1½ år tror jeg og da han måtte have
> starthjælp et par gange har i sidste måned valgte han at købe et ny
> batteri så han er sikker på at kunne komme af sted.
Jeg havde lidt samme problem. Min tidligere bil kørte mange korte ture og
jeg var derfor bange for at den skulle løbe tør, når nu man brugte
sædevarmer, elbagrude, blæsere, varme i spejle, starter osv.. Jeg købte
simpelthen det batteri med størst mulige Ah(kapasitet) som der kunne proppes
ned i motorrummet, for så kunne jeg ikke nå at tømme det mellem de gange
hvor der blev kørt lange ture, hvor batteriet så blev ladet helt op igen.

> Nå men jeg tog det gamle batteri med hjem, men er i tvivl om det er noget
> værd mere. Kan jeg bare lade det op og forære det væk eller sælge det
> eller er det færdigt? Det mangler vel bare at blive ladet op, men måske
> har det taget skade af, ikke at have været ladet ordentlig op over en
> længere periode.
Smid det i din egen bil og tag så dit eget batteri samt startkabler med
også. Så vil du hurtig finde ud af om det er defekt.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste