/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Socket 775 og kølepasta ??
Fra : jakob


Dato : 15-04-08 07:07

Hej

Jeg skal for første gang samle en pc i laaaang tid. Det er med socket
775.

Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
bare en dårlig ide ?

Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Venlig hilsen

Jakob

 
 
noone (15-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 15-04-08 09:49


"jakob" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
news:1iffih3.1c12m2f1icv1f3N%none@none.invalid...

> Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
> steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
> bare en dårlig ide ?

Nu nævner du ikke omd et er nyt, men på nye boxed CPU, er der allerede
pasta/tape på stock køleren. Og det er en meget dårlig idé at undlade, hvis
ikke der allerede er på. Er den ny, så tjek lige om der ikke er på.

> Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

En dråbe, ca.

> Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Jeg har altid brugt en vatpind. På AMD CPU'ere, bruger de en form for tape,
som kan hives af.

> Venlig hilsen
>
> Jakob

Nicolai



Jesper Poulsen (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 15-04-08 22:41

noone wrote:

> Jeg har altid brugt en vatpind. På AMD CPU'ere, bruger de en form for tape,

Det er _maaange_ år siden. Pasta anvendes på alle stock-kølere i dag.


--
Mvh
Jesper Poulsen

noone (16-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 16-04-08 08:48


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:48052105$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er _maaange_ år siden. Pasta anvendes på alle stock-kølere i dag.

Nå, nu fik jeg svaret på den anden før jeg så denne her. Ja, det er tilbage
til 200-500 MHz dagene, men den gang lød det også at AMD sværgede til dem.

Det hvide, som Intel bruger er det mere en slags silikone end det er
keramik/metallisk pasta?

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai



Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 09:56

noone wrote:

> Det hvide, som Intel bruger er det mere en slags silikone end det er
> keramik/metallisk pasta?

Det er varmeledende pulver opslemmet i silikoneolie. De dyre pastamærker
anvender blot andre pulvertyper.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Svend Erik Jensen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jensen


Dato : 16-04-08 18:07

On Wed, 16 Apr 2008 10:56:27 +0200, Jesper Poulsen wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<4805bf3b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:


>Det er varmeledende pulver opslemmet i silikoneolie. De dyre pastamærker
>anvender blot andre pulvertyper.

Er det ikke bariumoxyd i pulver der er det varmeledende stof?
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 22:00

Svend Erik Jensen wrote:

> Er det ikke bariumoxyd i pulver der er det varmeledende stof?

Jo, det mener jeg - det er p*ssegiftigt, så det skal nok passe


--
Mvh
Jesper Poulsen

Svend Erik Jensen (17-04-2008)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jensen


Dato : 17-04-08 11:50

On Wed, 16 Apr 2008 23:00:22 +0200, Jesper Poulsen wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<480668e6$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Svend Erik Jensen wrote:
>
>> Er det ikke bariumoxyd i pulver der er det varmeledende stof?
>
>Jo, det mener jeg - det er p*ssegiftigt, så det skal nok passe

Det har jeg også hørt. Det bruges også i fremstillingen af HF
effekttransistorer, og der skal man passe på hvis transistoren går i
stykker.
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Sieger (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Sieger


Dato : 15-04-08 09:34


"jakob" <none@none.invalid> wrote in message
news:1iffih3.1c12m2f1icv1f3N%none@none.invalid...
> Hej
>
> Jeg skal for første gang samle en pc i laaaang tid. Det er med socket
> 775.
>
> Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
> steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
> bare en dårlig ide ?
>
> Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?
>
> Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Når man bruger stock køler er der som regel allerede noget kølepasta på, man
skal bare fjerne et låg der sidder på og så er den klar til at blive sat på.

~mvh


Poul Erik Lindaa (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Poul Erik Lindaa


Dato : 15-04-08 10:36

On Tue, 15 Apr 2008 08:07:12 +0200, none@none.invalid (jakob) wrote:

>Hej
>
>Jeg skal for første gang samle en pc i laaaang tid. Det er med socket
>775.
>
>Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
>steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
>bare en dårlig ide ?
>
>Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

Så lidt som muligt. Kom en lille smule på, fordel det, og skarb så det
meste af ,ed et lille stykke plastik eller karton.

>Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Forsigtidt med en vat pind. Eventuelt fugtet lidt med isopropyl
alkohol eller lignende.


--
Slet transportmidlet før eu
__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: poulerik@lindaa.cykeleu
==== (¤)/ (¤) Home: www.lindaa.eu
------------------------------------------------------------
http://pop.nu/en/show_collection.asp?user=9968&type=1

noone (15-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 15-04-08 17:25


"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse
news:2it8041hp4lo2ncqfik3oht86m7kb6fjjv@4ax.com...

> Så lidt som muligt. Kom en lille smule på, fordel det, og skarb så det
> meste af ,ed et lille stykke plastik eller karton.

Så har du vist ikke set det lag pasta som Intel putter på deres box kølere.

Nicolai



Hans (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-04-08 17:53

noone wrote:
> "Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse
> news:2it8041hp4lo2ncqfik3oht86m7kb6fjjv@4ax.com...
>
>> Så lidt som muligt. Kom en lille smule på, fordel det, og skarb så
>> det meste af ,ed et lille stykke plastik eller karton.
>
> Så har du vist ikke set det lag pasta som Intel putter på deres box
> kølere.
Det er ikke pasta, men en kølepad. Egenskaberne er ikke de samme.

Hans




noone (15-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 15-04-08 18:44


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:4804dd87$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er ikke pasta, men en kølepad. Egenskaberne er ikke de samme.

Hvad er din definition på en kølepad? De Intel CPU'ere jeg har installeret
fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har en pad. Og nu
snakker vi jo ikke om pads, men om pasta. Jeg har heller aldrig set en Intel
med pads.

> Hans

Nicolai



Hans (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-04-08 19:23

noone wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4804dd87$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er ikke pasta, men en kølepad. Egenskaberne er ikke de samme.
>
> Hvad er din definition på en kølepad? De Intel CPU'ere jeg har
> installeret fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har
> en pad. Og nu snakker vi jo ikke om pads, men om pasta. Jeg har
> heller aldrig set en Intel med pads.
>
De pads som bliver brugt på boxkølere i dag, både AMD og Intel, er påsat i
en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men nærmere
et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren monteres.
Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
varmeledende egenskaber.

Hans



noone (15-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 15-04-08 19:51


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:4804f282$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> De pads som bliver brugt på boxkølere i dag, både AMD og Intel, er påsat i
> en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men
> nærmere et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren
> monteres.

Da jeg skiftede min Intel Conroe E6600 CPU's boxkøler til noget andet, der
sad der en fin tynd cremet pasta. Det forbinder jeg altså ikke med den
kølepad der sad på de 3 stk. AMD 4400+ CPU'ere jeg også lige har monteret,
som var fast og minder om gaffatape.

Så jeg kan ikke genkende de ting du beskriver.

> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
> varmeledende egenskaber.

Ja, nøjagtig som den hvide cremede pasta der sad på min Intel box køler.

> Hans

Nicolai



Hans (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-04-08 19:58

noone wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4804f282$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> De pads som bliver brugt på boxkølere i dag, både AMD og Intel, er
>> påsat i en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som
>> kølepasta, men nærmere et fintkornet granulat som kan trykkes sammen
>> når køleren monteres.
>
> Da jeg skiftede min Intel Conroe E6600 CPU's boxkøler til noget
> andet, der sad der en fin tynd cremet pasta. Det forbinder jeg altså
> ikke med den kølepad der sad på de 3 stk. AMD 4400+ CPU'ere jeg også
> lige har monteret, som var fast og minder om gaffatape.
>
> Så jeg kan ikke genkende de ting du beskriver.
>
Det er nok fordi du ikke kender fremstillingsprosessen bagved. At AMD's pad
ligner gaffatape er blot at den er fremstillet af lidt andre materialer end
Intels, men begge dele er altså påtrykt granulat.
>
>> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
>> varmeledende egenskaber.
>
> Ja, nøjagtig som den hvide cremede pasta der sad på min Intel box
> køler.
Hvis du så den i et mikroskop ville du se at det faktisk er granulat.

Hans



Jesper Poulsen (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 15-04-08 22:46

Hans wrote:

> Hvis du så den i et mikroskop ville du se at det faktisk er granulat.

Kølepasta _er_ et fint granulat opslemmet til en sej grød.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 15-04-08 22:44

Hans wrote:

> en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men nærmere
> et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren monteres.

???

> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
> varmeledende egenskaber.

Vrøvl.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Hans (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-04-08 22:48

Jesper Poulsen wrote:
> Hans wrote:
>
>> en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men
>> nærmere et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren
>> monteres.
>
> ???
>
>> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
>> varmeledende egenskaber.
>
> Vrøvl.
>
Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

PLONK

Hans



Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 07:21

Hans wrote:

>>> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
>>> varmeledende egenskaber.
>> Vrøvl.
>>
> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.
> PLONK

Det er synd at fagkundskaben har så ringe kår herinde.

Jeg er uddannet elektronikmekaniker, så jeg burde om nogen vide hvad
kølepasta er.

Hans tror mere på sit eget vrøvl, fred være med det - lad dog være med
at tage hans ord for gode varer.


--
Mvh
Jesper Poulsen

noone (16-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 16-04-08 08:45


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:480522a4$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

Det ville da være bedre, at du underbyggede dine påstande. Nu har jeg
trevlet nettet igennem, og alt hvad jeg finder, nævner pasta, bl.a.
http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/. Hvilket også stemmer overens med min
egen oplevelse, hvor den hvide cremede, nærmest silikone, pasta sad på Intel
box køleren. Det stemmer mere overens med det Jesper skriver. For mig, er
pads ikke granulat, men noget som hænger sammen - som et stykke gaffatape.
Sådan nogle havde AMD før i tiden.

Det er muligt, at du ved mere om pads end jeg gør, men sådan er min
opfattelse af det.

> PLONK

Tjaa.. Jeg tror de fleste er bedøvende ligeglad med, at folk skriver PLONK.
Hvad betyder det? Det blev i sin tid opfundet af folk, som på usenet følte
at de var lidt mere end andre, og derfor ville det gøre ondt på folk at
blive plonket. Men det er nu mere i deres eget hoved, at de er så vigtige at
de tror på dette.

Hvad siger du til folk i den virkelige verden, som du er uenige med?

> Hans

Nicolai



noone (16-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 16-04-08 23:57


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:480522a4$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

Intel skriver selv "Thermal grease", hvilket i min verden klart indikerer at
der er tale om Pasta, og ikke pads som AMD brugte før i tiden.

http://support.intel.com/support/processors/sb/CS-023107.htm

Nicolai



Jesper Poulsen (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 15-04-08 22:43

noone wrote:

> fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har en pad. Og nu

AMD har _ingen_ pads. Ingen!


--
Mvh
Jesper Poulsen

Ukendt (15-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-08 23:19

Jesper Poulsen wrote:
> noone wrote:
>
>> fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har en pad. Og nu
>
> AMD har _ingen_ pads. Ingen!
>
>

Min ret så nye 2350 BE'er havde en pad.

Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 07:23

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Min ret så nye 2350 BE'er havde en pad.

Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad
kølepasta er.

En pad er noget ganske andet.


--
Mvh
Jesper Poulsen

noone (16-04-2008)
Kommentar
Fra : noone


Dato : 16-04-08 08:38


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:48059b36$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
> kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad
> kølepasta er.

Jeg havde stadig box køleren til AMD'en liggende, og nu har jeg lige grattet
i det med en kniv og rigtigt, det er ikke en pad - men en grå pasta.

> En pad er noget ganske andet.

Men på et tidspunkt, har AMD brugt pads. Jeg kan bestemt huske, at jeg har
fjernet sådan nogle som hele stykker, som var det gaffa tape. Men det er
godt nok helt tilbage til 200-500 MHz dagene.

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai



Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 09:53

noone wrote:

> Men på et tidspunkt, har AMD brugt pads. Jeg kan bestemt huske, at jeg har

Ja, men det er _meget_ længe siden...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Ukendt (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-08 12:29

Jesper Poulsen wrote:
> Claus Albæk (Kbh.) wrote:
>
>> Min ret så nye 2350 BE'er havde en pad.
>
> Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
> kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad
> kølepasta er.
>
> En pad er noget ganske andet.

Hør her mester... jeg har rodet med det skidt her siden jeg kan huske,
jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade
være med at tro på det, det er din sag. men afhold dig venligst fra at
gætte på hvad jeg ved eller ikke ved.

lad være at tro du ved alt, ligesom dine lydkort uden forstærkere på.
Det er der ingen af os der gør.

Jesper Poulsen (16-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 16-04-08 21:59

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Hør her mester... jeg har rodet med det skidt her siden jeg kan huske,

Mine erfaringer går 17 år tilbage.

> jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
> købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade

Den der sidder i min server har _ingen_ pad.

> være med at tro på det, det er din sag. men afhold dig venligst fra at
> gætte på hvad jeg ved eller ikke ved.

Som jeg skriver, så er det læææænge siden at AMD rodede med pads. At du
så ikke kan kende forskel på pads og fabrikspåsmurt kølepasta er ikke
min skyld. Det står udelukkende for din egen regning.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen (17-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 17-04-08 09:11

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
> købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade

Fra:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/26951.pdf

Side 11:
Note: Thermal Pads are not recommended for use with lidded AMD processors.

Side 13:
Caution: Do not use a thermal pad for AMD Athlon 64 or AMD Opteron
processors!

Side 14:
Thermal grease is recommended for long-term usage on lidded parts, such
as AMD Athlon 64 or AMD Opteron processors.

----

Giv mig én god grund til at AMD afviger fra deres egne retningslinier på
en box-køler.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste