/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremse
Fra : AJ


Dato : 01-04-08 18:41

Hej


Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min manglende
viden :)

Here goes:

Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes ikke
jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet som en gal,
både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at udluftnings ventilen
vender nedad....?

Når jeg kigger på bremsekaliberen (Brembo) ser det for mig ud som om at der
kun er en bremseklods, det vil sige at stemplet kun trygger på den ene side
af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en kaliber? Det kan da aldrig
give en særlig effektiv bremse, eller kan det?


Mvh
AJ



 
 
Armand (01-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-08 19:14

AJ skrev:
> Hej
>
>
> Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min
> manglende viden :)
>
> Here goes:
>
> Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes
> ikke jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet som
> en gal, både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at
> udluftnings ventilen vender nedad....?
>
Ring til din fysiklærer og fortæl ham at det ikke var forgæves!
Det ér selvfølgeligt modstridende at udluftningen peget nedad; men
brembo-caliberen er sikkert ikke decideret fremstillet til at bruges i
pågældende position (á hængende under svingeren!?)
Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende opad!

> Når jeg kigger på bremsekaliberen (Brembo) ser det for mig ud som om at
> der kun er en bremseklods, det vil sige at stemplet kun trygger på den
> ene side af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en kaliber? Det
> kan da aldrig give en særlig effektiv bremse, eller kan det?
>
Der skal nu være to klodser hvis ikke at det skal gnistre:
En sådan caliber er ophængt "flydende" således at den lader sig trække
over af hydraulikken når stemplet(s bremseklods) går imod skiven, og
således også trækker klodsen på den anden side af skiven imod !
Argumentet er simpel opbygning (á pris), men systemet ligger under for
princippet med to overfor hinanden siddende stempler p.g.a. stivhed og
hydraulisk areal.
Hvad angår sidstnævnte findes der også calibere med to stempler der
istedet sidder ved siden af hinanden: Dét gavner ligeledes det
hydrauliske areal men udnyttes til at træde på en længere og smallere
bremseklods og derved enten øge friktions-arealet eller bevare arealets
størrelse på en smallere klods => en smallere friktionsflade på skiven
=> lettere bremseskive = lettere hjulvægt = mere fintfølende affjedring!

--
Armand.

Michael Dahlberg (01-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 01-04-08 22:19


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47f27b63$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> AJ skrev:
>> Hej
>>
>>
>> Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min
>> manglende viden :)
>>
>> Here goes:
>>
>> Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes
>> ikke jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet
>> som en gal, både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at
>> udluftnings ventilen vender nedad....?
>>
> Ring til din fysiklærer og fortæl ham at det ikke var forgæves!
> Det ér selvfølgeligt modstridende at udluftningen peget nedad; men
> brembo-caliberen er sikkert ikke decideret fremstillet til at bruges i
> pågældende position (á hængende under svingeren!?)
> Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende
> opad!

Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!

>> Når jeg kigger på bremsekaliberen (Brembo) ser det for mig ud som om
>> at der kun er en bremseklods, det vil sige at stemplet kun trygger på
>> den ene side af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en
>> kaliber? Det kan da aldrig give en særlig effektiv bremse, eller kan
>> det?
>>
> Der skal nu være to klodser hvis ikke at det skal gnistre:
> En sådan caliber er ophængt "flydende" således at den lader sig trække
> over af hydraulikken når stemplet(s bremseklods) går imod skiven, og
> således også trækker klodsen på den anden side af skiven imod !
> Argumentet er simpel opbygning (á pris), men systemet ligger under for
> princippet med to overfor hinanden siddende stempler p.g.a. stivhed og
> hydraulisk areal.
> Hvad angår sidstnævnte findes der også calibere med to stempler der
> istedet sidder ved siden af hinanden: Dét gavner ligeledes det
> hydrauliske areal men udnyttes til at træde på en længere og smallere
> bremseklods og derved enten øge friktions-arealet eller bevare
> arealets størrelse på en smallere klods => en smallere friktionsflade
> på skiven => lettere bremseskive = lettere hjulvægt = mere fintfølende
> affjedring!

Det virker slet ikke så ringe, hvis det bliver vedligeholdt med
renholdelse og smøring med varmebestandigt (bremse)fedt, der hvor
kaliberen "svømmer"!
Og pas i den forbindelse på absulut ikke at få bremse- / kobberfedt på
skive og / eller kaliber.

Michael D
>
> --
> Armand.



Ukendt (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-08 06:09

On Tue, 1 Apr 2008 23:18:33 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
> for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!

Gør ingen forskel, luftlommen står stadig øverst i kaliperen. Luften har
ikke lyst til at "stige" ned gennem din vandlås. :-/

Kaliperen skal helst vendes så luften får frit spil til blot at stige
opadud.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Michael Dahlberg (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 02-04-08 09:27


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:e1aeketcjqj2.19g18pq39gsz3.dlg@40tude.net...
> On Tue, 1 Apr 2008 23:18:33 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
>> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen
>> sørge
>> for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!
>
> Gør ingen forskel, luftlommen står stadig øverst i kaliperen. Luften
> har
> ikke lyst til at "stige" ned gennem din vandlås. :-/
>
> Kaliperen skal helst vendes så luften får frit spil til blot at stige
> opadud.
>
> --
Så lærte jeg det!

Jeg ville ellers have troet, at hvis der er flow nok, og min vandlås, så
blev luften "hevet med " ud.

Michael D



Torben Scheel (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-04-08 10:20

Michael Dahlberg wrote:

> Så lærte jeg det!
>
> Jeg ville ellers have troet, at hvis der er flow nok, og min vandlås, så
> blev luften "hevet med " ud.
>
Kun hvis kammeret er så ensartet at der ikke er områder med langsomt
flow. Stemplerne helt ind, vacuum på studsen, caliper løftes over
hovedcylinder - suuug. Det virker for mig.

--
vh
Torben

Michael Dahlberg (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 02-04-08 10:38


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47f34fb0$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>
>> Så lærte jeg det!
>>
>> Jeg ville ellers have troet, at hvis der er flow nok, og min vandlås,
>> så blev luften "hevet med " ud.
>>
> Kun hvis kammeret er så ensartet at der ikke er områder med langsomt
> flow. Stemplerne helt ind, vacuum på studsen, caliper løftes over
> hovedcylinder - suuug. Det virker for mig.
>
I virkeligheden er der nok også betydelig forskel på udformningen af
kalibre. og dermed forskel på deres tendens til at danne luftlommer.
;-(

Michael D



Armand (02-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-08 21:52

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47f27b63$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> AJ skrev:
>>> Hej
>>>
>>>
>>> Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min
>>> manglende viden :)
>>>
>>> Here goes:
>>>
>>> Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes
>>> ikke jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet
>>> som en gal, både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at
>>> udluftnings ventilen vender nedad....?
>>>
>> Ring til din fysiklærer og fortæl ham at det ikke var forgæves!
>> Det ér selvfølgeligt modstridende at udluftningen peget nedad; men
>> brembo-caliberen er sikkert ikke decideret fremstillet til at bruges i
>> pågældende position (á hængende under svingeren!?)
>> Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende
>> opad!
>
> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
> for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!
>
Øhh?
Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at komme
ud af slangestykket :-/

--
Armand.

Michael Dahlberg (03-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 03-04-08 17:25


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47f3f1bb$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47f27b63$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> AJ skrev:
>>>> Hej
>>>>
>>>>
>>>> Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min
>>>> manglende viden :)
>>>>
>>>> Here goes:
>>>>
>>>> Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg
>>>> syntes ikke jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har
>>>> udluftet som en gal, både med vacuum og det hele. Jeg tror mit
>>>> problem er at udluftnings ventilen vender nedad....?
>>>>
>>> Ring til din fysiklærer og fortæl ham at det ikke var forgæves!
>>> Det ér selvfølgeligt modstridende at udluftningen peget nedad; men
>>> brembo-caliberen er sikkert ikke decideret fremstillet til at bruges
>>> i pågældende position (á hængende under svingeren!?)
>>> Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende
>>> opad!
>>
>> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen
>> sørge for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!
>>
> Øhh?
> Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at komme
> ud af slangestykket :-/
>
Nej, Orla har belært mig. Jeg gik blot ikke ud fra, at der var nogen der
kontruerede kalibre med plads til "lommer", Når alt er presset sammen,
og derefter fyldes med bremsevæske under tryk, presses luften vel ud,
men jeg er som sagt blevet belært.


Michael D



Armand (04-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-08 00:28

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47f3f1bb$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Øhh?
>> Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at komme
>> ud af slangestykket :-/
>>
> Nej, Orla har belært mig.
>
Ja, det så jeg. Jeg kom vist til at svare uden at læse hele tråden
igennem

> Jeg gik blot ikke ud fra, at der var nogen der
> kontruerede kalibre med plads til "lommer", Når alt er presset sammen,
> og derefter fyldes med bremsevæske under tryk, presses luften vel ud,
> men jeg er som sagt blevet belært.
>
Problemet er flow'et: Bremsevædsken pumpes almindeligvis med
bremsecylinderen og derunder står vædsken stille mellem hvert
"stempel-slag", hvorunder at luft vil stige til vejrs igen

--
Armand.

Michael Dahlberg (04-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 04-04-08 13:22


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47f567c2$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47f3f1bb$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Øhh?
>>> Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at
>>> komme ud af slangestykket :-/
>>>
>> Nej, Orla har belært mig.
>>
> Ja, det så jeg. Jeg kom vist til at svare uden at læse hele tråden
> igennem
>
>> Jeg gik blot ikke ud fra, at der var nogen der kontruerede kalibre
>> med plads til "lommer", Når alt er presset sammen, og derefter fyldes
>> med bremsevæske under tryk, presses luften vel ud, men jeg er som
>> sagt blevet belært.
>>
> Problemet er flow'et: Bremsevædsken pumpes almindeligvis med
> bremsecylinderen og derunder står vædsken stille mellem hvert
> "stempel-slag", hvorunder at luft vil stige til vejrs igen
>
Ja, efter Orlas belæring spekulerede jeg lidt over hvorfor, og regnede
næsten med, at det er den temmelig lille hovedcylinder, der var en
kraftigt medvirkende årsag.

Tak for belæringerne til jer begge


Michael D



AJ (02-04-2008)
Kommentar
Fra : AJ


Dato : 02-04-08 16:37

Ved at pille kaliberen af, og vende den om kom luften ud i første sug :)

Jeg tror ikke det kunne have været gjort på andre måder med denne kaliber,
jeg har prøvet ALT.

Tak for de fine svar.


"AJ" <amdijFJERN@FJERNmail.dk> skrev i meddelelsen
news:47f27388$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
>
> Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min
> manglende viden :)
>
> Here goes:
>
> Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes ikke
> jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet som en gal,
> både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at udluftnings
> ventilen vender nedad....?
>
> Når jeg kigger på bremsekaliberen (Brembo) ser det for mig ud som om at
> der kun er en bremseklods, det vil sige at stemplet kun trygger på den ene
> side af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en kaliber? Det kan da
> aldrig give en særlig effektiv bremse, eller kan det?
>
>
> Mvh
> AJ
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste