/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
O-rings kæde uden clips!?
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 06:24

Har lige købt nyt DID kædekit, og har lige lidt besværligheder med at
få samlet kæden, men har læst mig til, at der bare skal lægges kræfter
i.

Det undrer mig dog, at der ikke er nogen clips med til samleleddet. Er
det normalt, at man blot samler de to 8-taller omkring "akserne" uden
at skulle sætte clips på til sidst? På posen hvor samleleddet lå i,
var der nemlig afbilledet, hvordan den ikke eksisterende clips skulle
monteres i forhold til kørselsretningen.

Hurtigt svar tak, for vejret er da for vidunderligt i dag

Benjamin

 
 
Hans Paulin \(6310\) (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 08-03-08 14:31

Benjamin skrev:

> Er
> det normalt, at man blot samler de to 8-taller omkring "akserne" uden
> at skulle sætte clips på til sidst?

Lyder fanema ikke normalt!

Er der ikke riller eller slidser i akslerne til en clips?

Hvis man ikke sikrer "otte-tallerne" ryger de sq af!

> På posen hvor samleleddet lå i,
> var der nemlig afbilledet, hvordan den ikke eksisterende clips skulle
> monteres i forhold til kørselsretningen.

Noget kunne tyde på den skal monteres!?

> Hurtigt svar tak, for vejret er da for vidunderligt i dag

Er der ikke stadig salt på vejene?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



Benjamin (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 06:40

> Er der ikke riller eller slidser i akslerne til en clips?

Ser ikke sådan ud... (Kan ikk se nogen, har fået 8-tallet halvt på og
nu sidder det sq fast...)

> Hvis man ikke sikrer "otte-tallerne" ryger de sq af!

Tænker jeg også, men nu skal den jo presses sammen med en større kraft
end min papegøjetang kan levere, så ved ikke om det er nok...


> Er der ikke stadig salt på vejene?

Sikkert, men det er dejligt vejr

Hans Paulin \(6310\) (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 08-03-08 14:48

Benjamin skrev:

>> Er der ikke riller eller slidser i akslerne til en clips?
>
> Ser ikke sådan ud... (Kan ikk se nogen, har fået 8-tallet halvt på og
> nu sidder det sq fast...)

Ville være bekymret for at eksperimentere lige netop dér.

Har prøvet at stå med nevøens Honda 750 F2 hvor kæden slog hul i både
øverste og nederste del af motorblokken da den røg af - der måtte vi ud og
finde en komplet motor til ham.

> Tænker jeg også, men nu skal den jo presses sammen med en større kraft
> end min papegøjetang kan levere, så ved ikke om det er nok...

Kan være man har fundet på noget nyt snedigt uden at jeg har fået noget at
vide

> Sikkert, men det er dejligt vejr

Herinde fra ser det i hvert fald nydeligt ud!


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



Ukendt (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-08 15:10

On Sat, 8 Mar 2008 05:24:22 -0800 (PST), Benjamin wrote:

> Har lige købt nyt DID kædekit, og har lige lidt besværligheder med at
> få samlet kæden, men har læst mig til, at der bare skal lægges kræfter
> i.
>
> Det undrer mig dog, at der ikke er nogen clips med til samleleddet. Er
> det normalt, at man blot samler de to 8-taller omkring "akserne" uden
> at skulle sætte clips på til sidst? På posen hvor samleleddet lå i,
> var der nemlig afbilledet, hvordan den ikke eksisterende clips skulle
> monteres i forhold til kørselsretningen.

Du har sikkert fået et nitteled, er der ikke huller i enderne af pindene ?

Vejledningen omhandler som regel alle typer led. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Benjamin (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 09:56


> Du har sikkert fået et nitteled, er der ikke huller i enderne af pindene ?

Ja, der er huller i enden. Hvordan samles sådan noget "rigtigt"?

Vh Benjamin

Knud Dam (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 08-03-08 18:19


"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1fa7d727-4833-42dd-9117-ec366c88ae90@m36g2000hse.googlegroups.com...

> Ja, der er huller i enden. Hvordan samles sådan noget "rigtigt"?

> Vh Benjamin

Hej Benjamin.

Hvor i landet bor du ?

Mvh.

KD Sydfyn.



N/A (08-03-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-03-08 20:04



Benjamin (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 10:19

On 8 Mar., 18:18, "Knud Dam" <danteknikdetteskalv...@tele2adsl.dk>
wrote:
> "Benjamin" <skateyo...@yahoo.dk> skrev i en meddelelsenews:1fa7d727-4833-42dd-9117-ec366c88ae90@m36g2000hse.googlegroups.com...

> Hvor i landet bor du ?

I København, Østerbro... Desværre lidt langt at trække den til
sydfyn

Knud Dam (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 08-03-08 19:46


"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:a3f9e311-8e0b-4857-994d-

> I København, Østerbro... Desværre lidt langt at trække den til
> sydfyn

Jeps !

Du skal have presset lasken helt på plads evnt. vha. en rørtang eller en
kraftig polygribtang.

Dernæst skal du have nittet kæden og det kan man sagtens gøre med en hammer
og et godt modhold.

Jeg har lånt et DID nitteværktøj af en kammi, og det er noget lettere.

; - )

KD




N/A (08-03-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-03-08 20:04



Benjamin (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 11:54


> Dernæst skal du have nittet kæden og det kan man sagtens gøre med en hammer
> og et godt modhold.

Dvs. at jeg med en hammer og en dorn banker siderne fra hullet ud over
8-tallet!?


> Jeg har lånt et DID nitteværktøj af en kammi, og det er noget lettere.

Hmm, lyder smart - nogen der har sådan ét i KBH-området???

Vh Benjamin

futte&Co (08-03-2008)
Kommentar
Fra : futte&Co


Dato : 08-03-08 20:04

Benjamin skrev:

>
> Hmm, lyder smart - nogen der har sådan ét i KBH-området???
>

Jep

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70
Triumph Bonneville, 1969
Victoria KR26N Aero, 1954

N/A (08-03-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-03-08 20:31



B&O (08-03-2008)
Kommentar
Fra : B&O


Dato : 08-03-08 21:50

Du kan altså sagtens nitte det med en kammerats hjælp. Kammeraten skal holde
imod med en stor hammer eller lignende med vægt. Så skal du med en hammer og
kørner udvide hovedet på samlenitten. Derefter slår du enden på samlenitten
lidt ud så der ligesom dannes et lille hoved udvendig på otte-tallet.
Det er af yderste vigtighed at de to otte-taller er holdt helt sammen inden
du nitter. Mål med et skydelære om samleledet har samme bredde som de andre
led.
Jeg bruger en klemmetang til at holde dem sammen, medens jeg nitter.

Hilsen Ove
"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:b1af0a02-1b82-4f76-9258-4c3405095ab0@b1g2000hsg.googlegroups.com...

> Dernæst skal du have nittet kæden og det kan man sagtens gøre med en
> hammer
> og et godt modhold.

Dvs. at jeg med en hammer og en dorn banker siderne fra hullet ud over
8-tallet!?


> Jeg har lånt et DID nitteværktøj af en kammi, og det er noget lettere.

Hmm, lyder smart - nogen der har sådan ét i KBH-området???

Vh Benjamin



Ukendt (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-03-08 18:01

On Sat, 8 Mar 2008 21:49:50 +0100, B&O wrote:

> Det er af yderste vigtighed at de to otte-taller er holdt helt sammen inden
> du nitter. Mål med et skydelære om samleledet har samme bredde som de andre
> led.

Nej for natan Der skal være frigang til o-ringene, og leddet må ikke
klemme efter nitningen. Derfor sørger det originale DID nitteværktøj for
netop _ikke_ at klemme leddet helt sammen. Først under nitningen stukkes
pindene så tilpas meget, at nitteleddet får den rigtige bredde.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Knud Dam (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 10-03-08 18:42


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bwxk3r3aq9go$.1ja1y3tjgqaq0$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 8 Mar 2008 21:49:50 +0100, B&O wrote:
>
>> Det er af yderste vigtighed at de to otte-taller er holdt helt sammen
>> inden
>> du nitter. Mål med et skydelære om samleledet har samme bredde som de
>> andre
>> led.
>
> Nej for natan Der skal være frigang til o-ringene, og leddet må ikke
> klemme efter nitningen. Derfor sørger det originale DID nitteværktøj for
> netop _ikke_ at klemme leddet helt sammen. Først under nitningen stukkes
> pindene så tilpas meget, at nitteleddet får den rigtige bredde.
>

I praksis er det korrekt, at man blot klemmer laskerne helt sammen, og der
skal klemmes hårdt.

Det er en go¨idé at checke, at leddet har samme bredde som de øvrige led.

Der er en krave, der sørger for, at man ikke klemmer O-ringen.

Derefter nittes med en mindre hammer og med en stor hammer som modhold.

Mvh.

KD



Ukendt (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-03-08 19:29

On Mon, 10 Mar 2008 18:41:31 +0100, Knud Dam wrote:

> I praksis er det korrekt, at man blot klemmer laskerne helt sammen, og der
> skal klemmes hårdt.

Nej, der skal ikke klemmes helt sammen på en DID ZVM kæde, så bliver leddet
stift.

> Det er en go¨idé at checke, at leddet har samme bredde som de øvrige led.

Jup

> Der er en krave, der sørger for, at man ikke klemmer O-ringen.

Nix, der er ingen krave på en DID ZVM kæde, pindene er helt glatte. Derimod
er rørene i inderledene så lange at o-ringene ikke kværnes helt, men leddet
kan stadig presses/nittes langt under mål. (got the T-shirt :-/)

> Derefter nittes med en mindre hammer og med en stor hammer som modhold.

Med forsigtighed.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Futte & Co. (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 10-03-08 20:51

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 10 Mar 2008 18:41:31 +0100, Knud Dam wrote:
>
>> I praksis er det korrekt, at man blot klemmer laskerne helt sammen, og der
>> skal klemmes hårdt.
>
> Nej, der skal ikke klemmes helt sammen på en DID ZVM kæde, så bliver leddet
> stift.
>
>> Det er en go¨idé at checke, at leddet har samme bredde som de øvrige led.
>
> Jup
>
>> Der er en krave, der sørger for, at man ikke klemmer O-ringen.
>
> Nix, der er ingen krave på en DID ZVM kæde, pindene er helt glatte. Derimod
> er rørene i inderledene så lange at o-ringene ikke kværnes helt, men leddet
> kan stadig presses/nittes langt under mål. (got the T-shirt :-/)
>
>> Derefter nittes med en mindre hammer og med en stor hammer som modhold.
>
> Med forsigtighed.
>

Benjamin fik omhyggelig instruktion inden han tog toget hjem med
nitteværktøj i tasken. Især om ikke at klemme nitteledet hårdt sammen så
leddet blev stift. Tror nok han forstod det
Det tog iværtifaaals kuns få fem minuter inden han var kørende igen
Nåe ja, og så lige 20 minuter i tog, den ene vej, og 20 minuter i tog,
den anden vej
Jeg har ikke styr på pc tidsforbruget, hvis det altså skal regnes med

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Knud Dam (11-03-2008)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 11-03-08 20:07


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:14wn3vz8mxg8b$.1r8o6zp1dh7mt$.dlg@40tude.net...


> Nej, der skal ikke klemmes helt sammen på en DID ZVM kæde, så bliver
> leddet
> stift.

Det er jeg ikke enig i. Inderleddenes rør sikrer den korrekte afstand til
O-ringene.


> Nix, der er ingen krave på en DID ZVM kæde, pindene er helt glatte.
> Derimod
> er rørene i inderledene så lange .......

Det har fuldstændigt ret i.du ret i.

; - )

KD



Ukendt (11-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-03-08 20:22

On Tue, 11 Mar 2008 20:06:36 +0100, Knud Dam wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:14wn3vz8mxg8b$.1r8o6zp1dh7mt$.dlg@40tude.net...
>
>
>> Nej, der skal ikke klemmes helt sammen på en DID ZVM kæde, så bliver
>> leddet
>> stift.
>
> Det er jeg ikke enig i. Inderleddenes rør sikrer den korrekte afstand til
> O-ringene.

Nope, inderleddets rør skal have 0,25 mm. slup på en 530 kæde. Har lige
tjekket efter ved at skære o-ringene væk på en stump ny (overskuds)-kæde,
som jeg havde liggende.

Hvis at man ikke overholder den slags, så bliver det nitteleddet, som
sætter begrænsningen på kædens levetid.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008

Knud Dam (11-03-2008)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 11-03-08 21:31


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4t25rqzglob3.3vaf97c9hzmh$.dlg@40tude.net...

> Nope, inderleddets rør skal have 0,25 mm. slup på en 530 kæde. Har lige
> tjekket efter ved at skære o-ringene væk på en stump ny (overskuds)-kæde,
> som jeg havde liggende.
>

Det bøjer jeg mig for !

Hvis der er uoverensstemmelse mellem teori og praksis, har praksis ret.

Før jeg lånte DID værktøjet har jeg blot altid presset laskerne endog meget
hårdt før nitning og jeg har aldrig oplevet et stift led.

; - )

KD




Armand (14-03-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-03-08 21:06

Knud Dam skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:4t25rqzglob3.3vaf97c9hzmh$.dlg@40tude.net...
>
>> Nope, inderleddets rør skal have 0,25 mm. slup på en 530 kæde. Har lige
>> tjekket efter ved at skære o-ringene væk på en stump ny (overskuds)-kæde,
>> som jeg havde liggende.
>>
> Det bøjer jeg mig for !
> Hvis der er uoverensstemmelse mellem teori og praksis, har praksis ret.
> Før jeg lånte DID værktøjet har jeg blot altid presset laskerne endog meget
> hårdt før nitning og jeg har aldrig oplevet et stift led.
>
Hør lige her!:
Det er jo et led, ikke?
Udover de ydre ruller som intet har med selve ledopbygningen at gøre,
består kæden af inder-led og yder-led - Inderleddene er to lasker der
holdes på afstand af hinanden af en lille bøsning/rør og yderleddene er
to lasker der holdes på afstand af hinanden af en kort pind, som går
igennem inderleddenes bøsninger.
Hvis yderleddenes lasker klemmes hårdt sammen mod inderleddet bøsning,
vil der opstå friktion mellem yder og inder -led, og leddet vil derved
ikke kunne bevæges frit når det knækkes/strækkes under passage af et
kædehjul!
Ergo: Der må skulle være et minimum af slup mellem de to led :-|

--
Armand.

Jens Meldgaard (11-03-2008)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 11-03-08 22:28


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4t25rqzglob3.3vaf97c9hzmh$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 11 Mar 2008 20:06:36 +0100, Knud Dam wrote:
>
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>> meddelelse news:14wn3vz8mxg8b$.1r8o6zp1dh7mt$.dlg@40tude.net...
>>
>>
>>> Nej, der skal ikke klemmes helt sammen på en DID ZVM kæde, så bliver
>>> leddet
>>> stift.
>>
>> Det er jeg ikke enig i. Inderleddenes rør sikrer den korrekte afstand til
>> O-ringene.
>
> Nope, inderleddets rør skal have 0,25 mm. slup på en 530 kæde. Har lige
> tjekket efter ved at skære o-ringene væk på en stump ny (overskuds)-kæde,
> som jeg havde liggende.
>
> Hvis at man ikke overholder den slags, så bliver det nitteleddet, som
> sætter begrænsningen på kædens levetid.

Det har du garanteret ret i. Det er en af grundene til at jeg altid køber
endeløse kæder. (hvis jeg kan få det)

mvh Jens
Sydals
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008



N/A (08-03-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-03-08 20:04



Benjamin (08-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 08-03-08 12:16

> > Hmm, lyder smart - nogen der har sådan ét i KBH-området???
>
> Jep
>

glemte at tilføje: som man må låne

Jørgen, må jeg kigge forbi imorgen eftermiddag? Min gamle kæde fløj af
i søndags, så er ret obs på, at alle sikkerhedsprocedurer overholdes.

/Benjamin (der elsker denne gruppe!)

futte&Co (08-03-2008)
Kommentar
Fra : futte&Co


Dato : 08-03-08 20:31

Benjamin skrev:
>
> glemte at tilføje: som man må låne

Jow'da
>
> Jørgen, må jeg kigge forbi imorgen eftermiddag? Min gamle kæde fløj af
> i søndags, så er ret obs på, at alle sikkerhedsprocedurer overholdes.

Jow'da, har sendt dig en mail
Du ringer bare i morgen eftermiddag

> /Benjamin (der elsker denne gruppe!)

Jamenne, det er du vist ikke ene om

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70
Triumph Bonneville, 1969
Victoria KR26N Aero, 1954

Benjamin (10-03-2008)
Kommentar
Fra : Benjamin


Dato : 10-03-08 03:11

Stor tak til Jørgen for lån af værktøj!

Det tog vist ikke mere end 5 minutter at få den samlet efter grundig
instruktion. Og den holdt de første 50 km, så det tegner jo godt

Vh Benjamin

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste