"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen
news:dGrBj.12$sR6.2@news.get2net.dk...
>
> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> news:47d3a6ac$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hvis hensigten er anderledes, fx ved at man vil tale om arv
>> Kontra miljø eller om iboende kræfter kontra socialære
>> betingelser, om at være sin egen lykkes smed kontra at være
>> afhængig af andre, så kræver det også en større omgang
>> indføring i analyseapparatet som kan være vanskeligt eller
>> ligefrem umuligt for en 9.klasse at forstå.
>
> Det var netop hensigten, men de forstod det nu meget godt.
> Jeg fik dem endda til at forstå en go' vending som "essens
> før eksistens" på en måde, så de kan forklare den.
> Jeg prøver en enkelt lektion at tale med dem om universal og
> nationalromantik. Det kunne jeg godt mærke fløj langt over
> hovedet på dem, så til sidst valgte jeg at give dem
> "Nattergalen" hvor vi fandt sammenligninger mellem Den
> Grimme Ælling, hvor man kan sige om Nattergalen at den blev
> "tvunget" ind i et unaturligt miljø. Men det nåede vi ikke
> at gå i dybden med så meget. Deres lærer er dog vendet
> tilbage nu og jeg kunne forestille mig at de hurtigt går
> igang med at læse Ørneflugt.
Jeg mener stadigvæk at det ikke er en god idé at sammenligne
førend de har fuldkommen styr på sammenligningsværktøjet, men
det er da fint hvis de har forstået det , du underviste i -
men prøv at høre dem om blot 14 dage, hvis det bliver muligt,
og så kan du se hvor meget der hænger ved.