/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kaliber bremser mod skiven
Fra : Kim Sørensen


Dato : 29-02-08 16:42

Hej.

Jeg er ikke den store gør det selv mekaniker, så bære lige over med mig,
hvis jeg ikke udtrykker mig helt fagligt.

Jeg har en Sym GTS 250 scooter. Den har en skive foran, hvor den kan bremse
med forbremsen (venstre bremse), på en af kaliberne, og den højre håndtage
bremser så både på bag og forbremsen på samme tid, men på en anden kalibre
på forbremsen.
Idag ville jeg lige starte den efter vinterhi, men jeg kan næsten ikke dreje
forhjulet rundt. Den er mega stram. Har fundet frem til at det er
bagbremsen, som også bremser på forbremsen, som går mod skiven. Hvis jeg
kører på den, bliver skiven uhyrd varm, næsten glødende. Hvordan for jeg
stemplerne længere tilbage igen?
Hvad vil der ske, hvis jeg tømmer, alt bremservæsken ud, på den ene bremse?,
vil stemplerne så selv gå længere ind igen?
- Vil gerne kører den til en mc forhandler, for at tjekke den igennem, men
kan jo ikke rigtig kører den derud.

Nogen som har lidt hjælp her.?

Mvh

Kim


 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-02-08 17:10

> Idag ville jeg lige starte den efter vinterhi, men jeg kan næsten ikke
> dreje forhjulet rundt. Den er mega stram. Har fundet frem til at det
> er bagbremsen, som også bremser på forbremsen, som går mod skiven.
> Hvis jeg kører på den, bliver skiven uhyrd varm, næsten glødende.
> Hvordan for jeg stemplerne længere tilbage igen?

Hej Kim

Se her:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (29-02-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-02-08 17:25

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Idag ville jeg lige starte den efter vinterhi, men jeg kan næsten ikke
>> dreje forhjulet rundt. Den er mega stram. Har fundet frem til at det
>> er bagbremsen, som også bremser på forbremsen, som går mod skiven.
>> Hvis jeg kører på den, bliver skiven uhyrd varm, næsten glødende.
>> Hvordan for jeg stemplerne længere tilbage igen?
>
> Se her:
> http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
>
Jup!
Adskil - Kig på'ed - afrens - (evt.) smør - motionér - saml!
En ganske almindelig mekanisk øvelse - også kaldet for vedligehold!

--
Armanbd.

Michael Dahlberg (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 01-03-08 12:21


>>>Klip<<<

> Jup!
> Adskil - Kig på'ed - afrens - (evt.) smør - motionér - saml!
> En ganske almindelig mekanisk øvelse - også kaldet for vedligehold!
>
> --
> Armanbd.

På min gamle arbejdsplads havde vi en lille "seniorklub" hvor
adgangskriterierne var simple:
Man skulle bestå en lille skriftlig test der lød:
Forklar Einsteins relativitets-teori ELLER skriv dit eget navn med
blokbogstaver!

Mon du var blevet medlem?

Michael D
(Der grinende undskylder)




Armand (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-08 12:59

Michael Dahlberg skrev:
>>>>
>>
>> --
>> Armanbd.
>
> På min gamle arbejdsplads havde vi en lille "seniorklub" hvor
> adgangskriterierne var simple:
> Man skulle bestå en lille skriftlig test der lød:
> Forklar Einsteins relativitets-teori ELLER skriv dit eget navn med
> blokbogstaver!
>
> Mon du var blevet medlem?
>
Selvom, eller måske netop derfor, at jeg har skrevet dét ord til
bevidstløshed, kan det stadig smutte.
Faktisk bemærkede jeg fejlen, uden at kunne nå at stoppe mine fingre i
at taste Ctrl+enter

--
Armand

Dak (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 01-03-08 12:27

> Adskil

Ja, men kun bremsekaliperen.

>- Kig på'ed

igen kun bremsekaliperen og ikke naboen datter.

>- afrens

Behøver jeg at sige det? kun bremsekaliperen og ikke dit *Biiip*

>- (evt.) smør

Ja, nu blir det bare sjofelt.

>- motionér

selvom vi alle vel kunne trænge til lidt motion så menes der
bremsekaliperen.

>- saml!

Ja der menes ikke dig selv men det du forhåbentlig lige har skilt ad og ikke
kan huske hvordan det sad samlet.

Med andre ord, Køb først en Haynes manual eller lign. reparationsmanual!

For gud skylds manden siger jo "Jeg er ikke den store gør det selv
mekaniker" som det første.


---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"






Armand (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-08 13:01

Dak skrev:
>> Adskil
>
> Ja, men kun bremsekaliperen.
>
>> - Kig på'ed
>
> igen kun bremsekaliperen og ikke naboen datter.
>
>> - afrens
>
> Behøver jeg at sige det? kun bremsekaliperen og ikke dit *Biiip*
>
>> - (evt.) smør
>
> Ja, nu blir det bare sjofelt.
>
>> - motionér
>
> selvom vi alle vel kunne trænge til lidt motion så menes der
> bremsekaliperen.
>
>> - saml!
>
> Ja der menes ikke dig selv men det du forhåbentlig lige har skilt ad og ikke
> kan huske hvordan det sad samlet.
>
> Med andre ord, Køb først en Haynes manual eller lign. reparationsmanual!
>
> For gud skylds manden siger jo "Jeg er ikke den store gør det selv
> mekaniker" som det første.
>
Det bliver han, med en kinøjser i garagen - Og et eller andet sted skal
der jo startes :-|

--
Armand.

Dennis Sørensen (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Dennis Sørensen


Dato : 01-03-08 13:25

> Det bliver han, med en kinøjser i garagen - Og et eller andet sted skal
> der jo startes :-|
>
> --
> Armand.

Hov hov en Sym er ikke en kinøjser, men er fra Taiwan. Kvaliteten er noget
beder, har samlignet meget, inden jeg indvisteret i en Sym til vinter og
nærtransport køretøj.

Mvh DDS
Suzuki SV 650 S -1999
Suzuki DR 350 S -1991
Sym Jet 100 -2007



Kim Sørensen (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Kim Sørensen


Dato : 01-03-08 13:36



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47c94557$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dak skrev:

> Det bliver han, med en kinøjser i garagen - Og et eller andet sted skal
> der jo startes :-|

Hej alle, og tak for svarende.
Nu har jeg købt Sym'en brugt, men menere ikke den er fra kina af?
Jeg er ikke startet på projekt, skildt bremsen af, endnu - men prøver da nok
på det. - Men har stadig lige et spørgsmål eller 2.

- Nu er det sådan, at Sym'en, bremser med højrebremse, både på for- og
bagbremse, har det nogen betydning? noget jeg skal tage højde for der, som
ikke er med på http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm ?
- Det andet er, at kan jeg stadig godt for hele bremsen væk fra skiven, når
den er presset så hårdt mod skiven, at jeg næsten ikke kan dreje hjulet
rundt.

- Tak for svar, hvis andre skulle ligge inde med andre gode guider til
hvordan man fikser bremser, så smid endelig et link.

Mvh

Kim
> --
> Armand.


Armand (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-03-08 15:43

Kim Sørensen skrev:
>
>
>
> - Nu er det sådan, at Sym'en, bremser med højrebremse, både på for- og
> bagbremse, har det nogen betydning? noget jeg skal tage højde for der,
> som ikke er med på http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm ?
>
Niks - ikke omkring adskillelsen og gensamlingen!

> - Det andet er, at kan jeg stadig godt for hele bremsen væk fra skiven,
> når den er presset så hårdt mod skiven, at jeg næsten ikke kan dreje
> hjulet rundt.
> ....hvis andre skulle ligge inde med andre gode guider til
> hvordan man fikser bremser, så smid endelig et link.
>
Hvordan ligger det med det tyske?
Louis har udskiftning af bremseklodser på deres "tips og tricks" sider:
<http://www.louis.de/_4046684c8099006bf00f6c4c8ac059ad2d/tipps/download/08-bremskloetze.pdf>

Hvis du kigger på den afmonterede bremse dér og sammenligner med
"tenere-bremsen" vil du se at på Louis' sidder der stempler overfor
hinanden, og derved også stempler bag hver bremseklods, hvorimod
Tenere'en kun harstempler i den ene side (og så i praksis klarer sig ved
at caliberen forskyder sig og derved "trækker" i de bageste også.

På SYM'en er der næppe mere end ét stempel der virker som på Tenere's,
hvilket du kan forvisse dig om ved at kigge på bagsiden af caliberen
allerede mens den er monteret: Er der cylinder til bremsestempel såvel
på for som på bagside, eller er der et par "klør" som på Tenere (hvorved
man kan se direkte på bageste bremseklods)??
I sidstnævnte tilfælde, som jeg formoder er tilfældet, kan man med et
tungt knæ presse hårdt på ydersiden af caliberen og derved presse
bremsestemplet så hårdt mod skiven at det trykkes ind!
At gøre dét har to funktioner: Dels kan det være en nødløsning for at få
geden til at køre midlertidig (á ned til mekanikeren?) og dels er det
nødvendigt at caliberen ikke klemmer om skiven hvis den skal afmonteres
for vedligeholdelse!
Gak hen og gør ligeså!

--
Armand.

Anders Majland (01-03-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 01-03-08 21:54

> At gøre dét har to funktioner: Dels kan det være en nødløsning for at få
> geden til at køre midlertidig (á ned til mekanikeren?) og dels er det
> nødvendigt at caliberen ikke klemmer om skiven hvis den skal afmonteres
> for vedligeholdelse!
> Gak hen og gør ligeså!

Ja ellers er man nødt til at slå på den med den skraldenøgle man alligevel
har i hånden efter at man pillede boltene af ... (slet skjult reference til
anden tråd

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste