Den Sat, 23 Feb 2008 12:52:54 +0100 skrev Christian E. Lysel:
>
> On Sat, 2008-02-23 at 07:46 +0000, Kent Friis wrote:
>> Jeg har brugt tricket til at grabbe screenshots fra cartridge-spil
>> (der jo krævede at man slukke computeren for at komme ud af spillet)
>> i Commodore 64-dagene. Kvaliteten var ikke perfekt, nogle bits var
>> allerede væk efter 5-10 sekunder unden strøm, så det kan godt
>> være man skal bruge flere forsøg for at få hele koden.
>
> Jeg fyldte RAM med tekst strengen:
> 1qaz2wsx3edc4rfv5tgb6yhn7ujm8ik,9ol.0pæ-
>
> som jeg mener er en unikt tekst streng.
>
> Derefter verificerede jeg det også var tilfældet med
> strings -20 /proc/mem | grep 1qaz
>
> Slukkede og tændte så hurtigt som muligt, og kørte
> strings -20 /proc/mem | grep 1qaz
> igen, der kun fandt det én gang, men det var tydeligt at
> se det var shell historien.
Men den fandt den... Det beviser jo teorien. Så mangler du bare
spray'en med flydende kvælstof
Hvad er resultatet hvis du kun rebooter?
> Det er generelt sjovt at læse folks holdninger til hvordan det kan
> undgås .... bla. nævner en at man blot kan gemme nøglen i CPU'ens
> register .... uden at tænke over de bliver smidt på stakken ved task
> switch.
Og at der iøvrigt kun er (hmm, 8? 10?) registre at tage af, á 32
bits, og en 256 bits nøgle vil fylde 8 registre. En 512 bits nøgle
vil fylde 16 registre. Og når compileren skal optimere programmer
forsøger den netop at udnytte registrene bedst muligt, så at smide
8-16 registre ud på pjat vil gøre systemet en del langsommere.
Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).