/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
SATA problem
Fra : ___P.Sir


Dato : 21-02-08 17:53

Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe bundkort, og
vil installere XP på denne.
I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500 gb.
Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på ca. 130
gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter installationen påstår den,
at den kun er på de ca. 130 gb.
Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under opstart,
som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid. Skulle det
være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt identificeret?
søren



 
 
Hans (21-02-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 21-02-08 17:56

___P.Sir wrote:
> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
> bundkort, og vil installere XP på denne.
> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500
> gb. Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er
> på ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som
> raid. Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
> identificeret? søren
>
Din XP skal som minimum være med servicepack 1 før den kan se mere end 130
GB.

Hans



___P.Sir (22-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 22-02-08 12:29


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:47bdad27$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> ___P.Sir wrote:
>> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
>> bundkort, og vil installere XP på denne.
>> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500
>> gb. Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er
>> på ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
>> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
>> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
>> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som
>> raid. Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
>> identificeret? søren
>>
> Din XP skal som minimum være med servicepack 1 før den kan se mere end 130
> GB.
>
ok - men nu har jeg installeret XP og SP2 samt alle de updates, som
efterfølgende kom automatisk - men den viser stadig kun ca. 130 gb..?
Søren



Michael Rasmussen (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-02-08 12:36

On Fri, 22 Feb 2008 12:28:56 +0100, "___P.Sir"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>ok - men nu har jeg installeret XP og SP2 samt alle de updates, som
>efterfølgende kom automatisk - men den viser stadig kun ca. 130 gb..?
>Søren

Du kommer til at starte forfra: Disken skal partitioneres og
formatteres fra en XP installations CD med SP2

Er du lidt fiks på fingrene kan du 'slipstreame' din gamle XP-disk med
SP, prøv at google på XP + slipstreame.

Alternativt må du låne en passende XP-SP2 cd fra en af vennerne Så
længe det er samme sprogversion og du anvender din originale windows
key-code er det ingen juridiske problemer i det...

<mlr>

___P.Sir (22-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 22-02-08 12:52


"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
news:0hctr352l35mls57nvol2k0o6evgg95p48@4ax.com...
> On Fri, 22 Feb 2008 12:28:56 +0100, "___P.Sir"
> <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:
>
>>ok - men nu har jeg installeret XP og SP2 samt alle de updates, som
>>efterfølgende kom automatisk - men den viser stadig kun ca. 130 gb..?
>>Søren
>
> Du kommer til at starte forfra: Disken skal partitioneres og
> formatteres fra en XP installations CD med SP2
>
> Er du lidt fiks på fingrene kan du 'slipstreame' din gamle XP-disk med
> SP, prøv at google på XP + slipstreame.
>
> Alternativt må du låne en passende XP-SP2 cd fra en af vennerne Så
> længe det er samme sprogversion og du anvender din originale windows
> key-code er det ingen juridiske problemer i det...
>
Jamen jeg kan jo sagtens sætte harddisken i nuværende konfiguration som en
ekstra harddisk, formattere osv. Min nuværende C: disk er jo opdateret hele
vejen via autoupdate.
Men er det så nok? Kan jeg så bagefter sætte den i gang som primære,
installere XP fra bunden, og så holder den stadig fast i de 500 gb? For i
starten af den kommende installation er SP1 jo ikke med - kommer først når
jeg sætter min Sp2 addition disk igang....?
Søren



Michael Rasmussen (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-02-08 13:02

On Fri, 22 Feb 2008 12:52:22 +0100, "___P.Sir"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

>Jamen jeg kan jo sagtens sætte harddisken i nuværende konfiguration som en
>ekstra harddisk, formattere osv. Min nuværende C: disk er jo opdateret hele
>vejen via autoupdate.

>Men er det så nok? Kan jeg så bagefter sætte den i gang som primære,
>installere XP fra bunden, og så holder den stadig fast i de 500 gb? For i
>starten af den kommende installation er SP1 jo ikke med - kommer først når
>jeg sætter min Sp2 addition disk igang....?

Nope, din gamle XP-installations CD uden SP1/SP2 mangler LBA48
understøttelse og kan derfor ikke arbejde med diske over 128 GB.

Hvis du vil installere XP fra scratch på den nye 500 GB disk skal du
have en nyere XP installations cd med SP2...

Men som sagt: Du kan selv slipstreame SP2. Det er såmæn et passende
project til den kommende weekend der efter DMI byder på solidt
indehygge vejr

<mlr>

Ole C (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 22-02-08 16:13

Michael Rasmussen skrev blandt andet:


> Men som sagt: Du kan selv slipstreame SP2. Det er såmæn et passende
> project til den kommende weekend der efter DMI byder på solidt
> indehygge vejr

Der går højst en enkelt regnvejrstime hvis han bruger Autostreamer:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

- og SP2 kan hentes her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

--
vh
Ole C


Per Nielsen (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 22-02-08 16:29

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47bee66a$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Der går højst en enkelt regnvejrstime hvis han bruger Autostreamer:
> http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

Kan Autostreamer bruges til sikkerhedsopdateringer efter SP2?



Ole C (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 22-02-08 19:50

Per Nielsen skrev blandt andet:

> "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:47bee66a$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der går højst en enkelt regnvejrstime hvis han bruger Autostreamer:
>> http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml
>
> Kan Autostreamer bruges til sikkerhedsopdateringer efter SP2?

Nej, det er et program som gør det meget enkelt at slipstreame en CD med
SP2.

--
vh
Ole C


Per Nielsen (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 22-02-08 20:12

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47bf193a$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej, det er et program som gør det meget enkelt at slipstreame en CD med
> SP2.

Okay. Det kan endda være det var det jeg selv brugte for et par år siden til
samme operation Ka it li husk de



senn (22-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 22-02-08 21:26


"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47bf1e8e$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:47bf193a$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nej, det er et program som gør det meget enkelt at slipstreame en CD med
>> SP2.
>
> Okay. Det kan endda være det var det jeg selv brugte for et par år siden
> til samme operation Ka it li husk de

Nej, men du er jo heller ingen Computer -Per.
-Nærmere Fynbo el. Sønderjyde <g>

--senn


Per Nielsen (22-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 22-02-08 21:44

"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse
news:47bf2f98$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nej, men du er jo heller ingen Computer -Per.

Nej, heldigvis da. Med mindre det betyder en masse cyberbabes at muntre sig
med

> -Nærmere Fynbo el. Sønderjyde <g>

Nææ, skudt forbi.



senn (21-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 21-02-08 21:18


"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
news:47bdac57$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe bundkort,
> og vil installere XP på denne.
> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500 gb.
> Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på ca.
> 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter installationen
> påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under opstart,
> som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid. Skulle det
> være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt identificeret?
> søren

Nogle diske købes med påsat jumper for kapacitets begrænsning.
Denne jumper skal du aftage. På nogle diske er jumperen ikke mere
en ca. 1/3 i højden af connector-pinden, derfor overses den let.
Tage disken ud og kik godt efter, og fjern den, hvis den er tilstede.
Jeg understreger, jeg taler ikke om den jumper, som vi bruger til
master-jumpning. I de tilfælde, hvor disken kan begrænses, står
det skrevet på disken -kik godt efter.
Der er chance for at dette er årsagen.

--senn


Anders Pedersen (21-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Pedersen


Dato : 21-02-08 22:23

Den 21.02.2008 kl. 21:17 skrev senn <senn@homeplace.com>:

>
> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> news:47bdac57$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
>> bundkort, og vil installere XP på denne.
>> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500 gb.
>> Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på
>> ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
>> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
>> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
>> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid.
>> Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
>> identificeret?
>> søren
>
> Nogle diske købes med påsat jumper for kapacitets begrænsning.
> Denne jumper skal du aftage. På nogle diske er jumperen ikke mere
> en ca. 1/3 i højden af connector-pinden, derfor overses den let.
> Tage disken ud og kik godt efter, og fjern den, hvis den er tilstede.
> Jeg understreger, jeg taler ikke om den jumper, som vi bruger til
> master-jumpning. I de tilfælde, hvor disken kan begrænses, står
> det skrevet på disken -kik godt efter.
> Der er chance for at dette er årsagen.
>
Men er det ikke kun en jumber som gør at dsisken kun bliver på 32gb?
32gb er vel ikke ret meget idag når man taloer harddiske.

Sidt jeg havde en sata disk i Hånden synes jeg ikke at der var jumber på
den, det var en Hitachi
Eller på min Samsung 2,5" sata disk er er sådan en.
Men skal nok kigge igen emd en lup

--
Med venlig Hilsen
Anders Pedersen
Ved epost fjern NOSPAM

A. K. (21-02-2008)
Kommentar
Fra : A. K.


Dato : 21-02-08 22:40


"Anders Pedersen" <andersp02@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news.t6v8bsggbcx76d@andersp...
> Den 21.02.2008 kl. 21:17 skrev senn <senn@homeplace.com>:
>
>>
>> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
>> news:47bdac57$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
>>> bundkort, og vil installere XP på denne.
>>> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500 gb.
>>> Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på
>>> ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
>>> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
>>> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
>>> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid.
>>> Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
>>> identificeret?
>>> søren
>>
>> Nogle diske købes med påsat jumper for kapacitets begrænsning.
>> Denne jumper skal du aftage. På nogle diske er jumperen ikke mere
>> en ca. 1/3 i højden af connector-pinden, derfor overses den let.
>> Tage disken ud og kik godt efter, og fjern den, hvis den er tilstede.
>> Jeg understreger, jeg taler ikke om den jumper, som vi bruger til
>> master-jumpning. I de tilfælde, hvor disken kan begrænses, står
>> det skrevet på disken -kik godt efter.
>> Der er chance for at dette er årsagen.
>>
Jeg har nu aldrig set en sata harddisk med jumper på til begrænsning.



senn (22-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 22-02-08 01:40


"Anders Pedersen" <andersp02@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news.t6v8bsggbcx76d@andersp...
> Den 21.02.2008 kl. 21:17 skrev senn <senn@homeplace.com>:
>
>>
>> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
>> news:47bdac57$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
>>> bundkort, og vil installere XP på denne.
>>> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500 gb.
>>> Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på
>>> ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
>>> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
>>> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
>>> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid.
>>> Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
>>> identificeret?
>>> søren

> Men er det ikke kun en jumber som gør at dsisken kun bliver på 32gb?
> 32gb er vel ikke ret meget idag når man taloer harddiske.
>
> Sidt jeg havde en sata disk i Hånden synes jeg ikke at der var jumber på
> den, det var en Hitachi
> Eller på min Samsung 2,5" sata disk er er sådan en.
> Men skal nok kigge igen emd en lup
>
> --
> Med venlig Hilsen
> Anders Pedersen
> Ved epost fjern NOSPAM

Det er rigtig nok som du skriver, disken bliver begrænset til
32GB ved hjælp af jumperen. På grund af Fat32s max.
partitions størrelse. Og under fat filsystem kan XP
højst partitionere ialt ca. godt 130GB.
Jumperen bruges kun på ATA. Seagate bruger det
-vis de bruger det endnu -på deres 160GB baracuda
ATA. Men den jumper, som undertiden sidder på SATA diske
har et andet formål, at nedsætte hastigheden fra 3GB/sec til 1,5GB/sec,
fordi nogle harddisk controllere kun kan klare 1,5GB/sec.
Når din harddisk er en 500GB SATA tyder noget
på, at du forsøger at partitionere i Fat32 i stedet for i NTFS.
Du skal vælge NTFS i dialogboksen.

--senn








___P.Sir (22-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 22-02-08 12:32


"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse
news:47be19c0$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Anders Pedersen" <andersp02@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> news.t6v8bsggbcx76d@andersp...
>> Den 21.02.2008 kl. 21:17 skrev senn <senn@homeplace.com>:
>>
>>>
>>> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:47bdac57$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> Har købt ny Sata 2 harddisk, sat den til mit Asus p4p800 deluxe
>>>> bundkort, og vil installere XP på denne.
>>>> I bios fremgår den som fjerde ide disk, med den rette størrelse, 500
>>>> gb.
>>>> Men når jeg starter installationen af XP siger den, at den kun er på
>>>> ca. 130 gb. Jeg får dog lov at installere, men også efter
>>>> installationen påstår den, at den kun er på de ca. 130 gb.
>>>> Hvad kan være galt? Jeg har ikke trykket F6 el. gjort andet under
>>>> opstart, som jeg har hørt om, da jeg ikke ønsker at bruge den som raid.
>>>> Skulle det være nødvendigt alligevel for at den bliver korrekt
>>>> identificeret?
>>>> søren
>
>> Men er det ikke kun en jumber som gør at dsisken kun bliver på 32gb?
>> 32gb er vel ikke ret meget idag når man taloer harddiske.
>>
>> Sidt jeg havde en sata disk i Hånden synes jeg ikke at der var jumber på
>> den, det var en Hitachi
>> Eller på min Samsung 2,5" sata disk er er sådan en.
>> Men skal nok kigge igen emd en lup
>>
>> --
>> Med venlig Hilsen
>> Anders Pedersen
>> Ved epost fjern NOSPAM
>
> Det er rigtig nok som du skriver, disken bliver begrænset til
> 32GB ved hjælp af jumperen. På grund af Fat32s max.
> partitions størrelse. Og under fat filsystem kan XP
> højst partitionere ialt ca. godt 130GB.
> Jumperen bruges kun på ATA. Seagate bruger det
> -vis de bruger det endnu -på deres 160GB baracuda
> ATA. Men den jumper, som undertiden sidder på SATA diske
> har et andet formål, at nedsætte hastigheden fra 3GB/sec til 1,5GB/sec,
> fordi nogle harddisk controllere kun kan klare 1,5GB/sec.
> Når din harddisk er en 500GB SATA tyder noget
> på, at du forsøger at partitionere i Fat32 i stedet for i NTFS.
> Du skal vælge NTFS i dialogboksen.
>
> --senn
>
Nu har jeg taget harddisken ud og kigget nøje efter; Og ja, der sidder en
mini jumper, og teksten siger, som du også skriver, at hvis jumperen ikke
fjernes, så er der begrænsning på 1,5 gb/sec. Så denne jumper har ikke noget
at gøre med harddiskens størrelsesbegrænsning.
Men skal jeg fjerne den alligevel? Hvordan ved jeg, hvad begrænsningen er på
min harddiskcontroller? (bundkort asus p4p800 de luxe).

Og dernæst: Jeg formatterede harddisken i forbindelse med installation af
XP. Valgte "hurtig" men kan ikke huske at jeg fik valg mellem FAT eller NTFS
på noget tidspunkt...?
Søren
>
>
>



senn (22-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 22-02-08 13:54


"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
news:47beb2b2$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>>> Den 21.02.2008 kl. 21:17 skrev senn <senn@homeplace.com>:
>> Det er rigtig nok som du skriver, disken bliver begrænset til
>> 32GB ved hjælp af jumperen. På grund af Fat32s max.
>> partitions størrelse. Og under fat filsystem kan XP
>> højst partitionere ialt ca. godt 130GB.
>> Jumperen bruges kun på ATA. Seagate bruger det
>> -vis de bruger det endnu -på deres 160GB baracuda
>> ATA. Men den jumper, som undertiden sidder på SATA diske
>> har et andet formål, at nedsætte hastigheden fra 3GB/sec til 1,5GB/sec,
>> fordi nogle harddisk controllere kun kan klare 1,5GB/sec.
>> Når din harddisk er en 500GB SATA tyder noget
>> på, at du forsøger at partitionere i Fat32 i stedet for i NTFS.
>> Du skal vælge NTFS i dialogboksen.
>>
>> --senn
>>
> Nu har jeg taget harddisken ud og kigget nøje efter; Og ja, der sidder en
> mini jumper, og teksten siger, som du også skriver, at hvis jumperen ikke
> fjernes, så er der begrænsning på 1,5 gb/sec. Så denne jumper har ikke
> noget at gøre med harddiskens størrelsesbegrænsning.
> Men skal jeg fjerne den alligevel? Hvordan ved jeg, hvad begrænsningen er
> på min harddiskcontroller? (bundkort asus p4p800 de luxe).
>
> Og dernæst: Jeg formatterede harddisken i forbindelse med installation af
> XP. Valgte "hurtig" men kan ikke huske at jeg fik valg mellem FAT eller
> NTFS på noget tidspunkt...?
> Søren

Jaså, du har formateret og installeret XP
Gå ind i Diskhåndteringen og marker disken for at
finde ud af hvilken filsystem du har anvendt under
formateringen. Hvis den er formateret i Fat32, så er
du nød til at convertere til NTFS for at komme videre.
Det kan man gøre uden at behøve at gen-installere XP
Men hvis Diskhåndteringen viser at disken har en
system-partition på ca.130GB, så betyder det, at
system-partitionen er NTFS. Og så skal der ikke
converteres.
Før du går videre, så installer servicepack 1 til XP,
den henter du bare på Microsoft MSDN download site.
(Glem foreløbig alt om jumperen, disken kører jo, det
vidste jeg ikke, da jeg svarede.).
Når SP1 er installeret, går du ind i Diskhåndteringen
og højreklikker på "Disk Cs ledige diskplads" -det er
den højre del. Af den herved fremkomne museMenu
klikker du på "Opret Partition". Når Diskmanager er
færdig med det, så højreklikker du på den venstre del
-systempartitionen. Og vælger "Udvid".
Så skulle det være gjort, hvad du ønsker.
Jeg skriver fra toppen af hovedet, så måske lidt
afvigelse i min forklaring.

Det kan så godt være, at din disk løber hurtigere,
hvis du fjerner jumperen. Prøv først at se i bundkortets
manual, om noget står om tilladelig disk hastighed.
Men vent nu med det og lav det andet først.
--vh, senn




senn (22-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 22-02-08 14:46

Rettelse:

Undskyld: Det er kun i Vista, man kan udvide
systempartitionen. Du bliver nød til at Gen-installere
XP
-Det har jeg glemt én gang før!. Jeg kører nemlig selv
med Vista. Det er kun Computere, der aldrig glemmer!.

Nedenfor gælder kun i Vista. Udskift XP med Vista

> Gå ind i Diskhåndteringen og marker disken for at
> finde ud af hvilken filsystem du har anvendt under
> formateringen. Hvis den er formateret i Fat32, så er
> du nød til at convertere til NTFS for at komme videre.
> Det kan man gøre uden at behøve at gen-installere XP
> Men hvis Diskhåndteringen viser at disken har en
> system-partition på ca.130GB, så betyder det, at
> system-partitionen er NTFS. Og så skal der ikke
> converteres.
> Før du går videre, så installer servicepack 1 til XP,
> den henter du bare på Microsoft MSDN download site.
> (Glem foreløbig alt om jumperen, disken kører jo, det
> vidste jeg ikke, da jeg svarede.).
> Når SP1 er installeret, går du ind i Diskhåndteringen
> og højreklikker på "Disk Cs ledige diskplads" -det er
> den højre del. Af den herved fremkomne museMenu

> klikker du på "Opret Partition".
der skal stå "Formatere" i stedet for Opret Partition"


> Når Diskmanager er færdig med det, så højreklikker du på den venstre del
> -systempartitionen. Og vælger "Udvid".
> Så skulle det være gjort, hvad du ønsker.
> Jeg skriver fra toppen af hovedet, så måske lidt
> afvigelse i min forklaring.
>
> Det kan så godt være, at din disk løber hurtigere,
> hvis du fjerner jumperen. Prøv først at se i bundkortets
> manual, om noget står om tilladelig disk hastighed.
> Men vent nu med det og lav det andet først.
> --vh, senn
>
>
>


___P.Sir (24-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 24-02-08 21:32


"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse
news:47bed1ed$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Rettelse:
>
> Undskyld: Det er kun i Vista, man kan udvide
> systempartitionen. Du bliver nød til at Gen-installere
> XP
> -Det har jeg glemt én gang før!. Jeg kører nemlig selv
> med Vista. Det er kun Computere, der aldrig glemmer!.
>
> Nedenfor gælder kun i Vista. Udskift XP med Vista
>
> > Gå ind i Diskhåndteringen og marker disken for at
>> finde ud af hvilken filsystem du har anvendt under
>> formateringen. Hvis den er formateret i Fat32, så er
>> du nød til at convertere til NTFS for at komme videre.
>> Det kan man gøre uden at behøve at gen-installere XP
>> Men hvis Diskhåndteringen viser at disken har en
>> system-partition på ca.130GB, så betyder det, at
>> system-partitionen er NTFS. Og så skal der ikke
>> converteres.
>> Før du går videre, så installer servicepack 1 til XP,
>> den henter du bare på Microsoft MSDN download site.
>> (Glem foreløbig alt om jumperen, disken kører jo, det
>> vidste jeg ikke, da jeg svarede.).
>> Når SP1 er installeret, går du ind i Diskhåndteringen
>> og højreklikker på "Disk Cs ledige diskplads" -det er
>> den højre del. Af den herved fremkomne museMenu
>
>> klikker du på "Opret Partition".
> der skal stå "Formatere" i stedet for Opret Partition"
>
>
>> Når Diskmanager er færdig med det, så højreklikker du på den venstre del
>> -systempartitionen. Og vælger "Udvid".
>> Så skulle det være gjort, hvad du ønsker.
>> Jeg skriver fra toppen af hovedet, så måske lidt
>> afvigelse i min forklaring.
>>
>> Det kan så godt være, at din disk løber hurtigere,
>> hvis du fjerner jumperen. Prøv først at se i bundkortets
>> manual, om noget står om tilladelig disk hastighed.
>> Men vent nu med det og lav det andet først.
>> --vh, senn
>>

Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret. Brugt
hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
identitet, så skulle det vel være ok.
Og disken er genkendt nu som 500 gb - eller rettere 465, men det er måske
som det skal være...?!
Søren



Ukendt (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-08 21:59

>Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret. Brugt
>hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
>identitet, så skulle det vel være ok.

Hvis du med "kode" mener registreringsnøgle, så er svaret nej! Han har
brugt den til sin - du kan derfor ikke bruge den til din, det er et
brud på licensreglerne. Du må ændre nøgle til din egen licens.

___P.Sir (25-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 25-02-08 10:45


"Henning" skrev i en meddelelse
news:him3s3le9ppbu38t63g35jp8sjksphvj3f@4ax.com...
> >Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret.
> >Brugt
>>hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
>>identitet, så skulle det vel være ok.
>
> Hvis du med "kode" mener registreringsnøgle, så er svaret nej! Han har
> brugt den til sin - du kan derfor ikke bruge den til din, det er et
> brud på licensreglerne. Du må ændre nøgle til din egen licens.

jamen hvis jeg skriver min egen licens kode så protesterer den og siger
ugyldig...?
Søren



___P.Sir (25-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 25-02-08 12:35


"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:47c28e19$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Henning" skrev i en meddelelse
> news:him3s3le9ppbu38t63g35jp8sjksphvj3f@4ax.com...
>> >Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret.
>> >Brugt
>>>hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
>>>identitet, så skulle det vel være ok.
>>
>> Hvis du med "kode" mener registreringsnøgle, så er svaret nej! Han har
>> brugt den til sin - du kan derfor ikke bruge den til din, det er et
>> brud på licensreglerne. Du må ændre nøgle til din egen licens.
>
> jamen hvis jeg skriver min egen licens kode så protesterer den og siger
> ugyldig...?
> Søren
Nå, never mind. Nu har jeg lavet en slipstreamet xp/sp2 disk med
autostreamer - det var jo ganske nemt.
MEN - den resulterende iso fil vil ikke boote computeren og igangsætte
installataionen. Jeg brugte Nero - forsøgte først "cdrom (boot)" - men den
ssgde "fatal error while trying to read boot image". Så læste jeg et sted,
at man ikke skal vælge denne boot funktion, men bare brænde iso filen, da
boot filerne automatisk bliver aktiveret, når man starter.Valgte altså
"cd-rom(iso)". Denne brænding lykkedes - men når jeg booter ser den ikke
nogle bootfiler så intet sker. Installationen starter ikke.
Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en iso fil.
Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote på den?
søren



Hans (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 25-02-08 13:22

___P.Sir wrote:
> Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en
> iso fil. Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote på
> den?
Det er lidt af en omvej, men prøv dette:

Opret en mappe på harddisken og kopier alle filerne fra cd'en over i den nye
mappe.

Hent denne Microsoft bootsektor og gem den i en anden mappe:
http://kvik.org/download/msbsector.img

Start Nero, vælg CD-ROM (Boot) og udfyld fanen Boot som på billedet:
http://kvik.org/teknik/msbootcd.jpg

Træk derefter alle filerne fra den første mappe ind i projektet, vælg disc
at once i brænd menuen, og brænd på normal vis.

Den virker.

Hans







___P.Sir (25-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 25-02-08 13:40


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:47c2b2ee$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> ___P.Sir wrote:
>> Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en
>> iso fil. Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote på
>> den?
> Det er lidt af en omvej, men prøv dette:
>
> Opret en mappe på harddisken og kopier alle filerne fra cd'en over i den
> nye mappe.
>
> Hent denne Microsoft bootsektor og gem den i en anden mappe:
> http://kvik.org/download/msbsector.img
>
> Start Nero, vælg CD-ROM (Boot) og udfyld fanen Boot som på billedet:
> http://kvik.org/teknik/msbootcd.jpg
>
> Træk derefter alle filerne fra den første mappe ind i projektet, vælg disc
> at once i brænd menuen, og brænd på normal vis.
>
> Den virker.
>
> Hans
>
OK det kan jeg prøve. Men jeg er i tvivl om når du skrive "alle filerne" for
jeg kan se, at den cd, jeg har slipstreamet med XP og SP2, den indeholder jo
bare en iso fil...Skal denne fil først udpakkes via magic iso? eller er det
nok at den ligger i iso format?
søren
>
>



Hans (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 25-02-08 13:44

___P.Sir wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> news:47c2b2ee$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> ___P.Sir wrote:
>>> Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en
>>> iso fil. Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote
>>> på den?
>> Det er lidt af en omvej, men prøv dette:
>>
>> Opret en mappe på harddisken og kopier alle filerne fra cd'en over i
>> den nye mappe.
>>
>> Hent denne Microsoft bootsektor og gem den i en anden mappe:
>> http://kvik.org/download/msbsector.img
>>
>> Start Nero, vælg CD-ROM (Boot) og udfyld fanen Boot som på billedet:
>> http://kvik.org/teknik/msbootcd.jpg
>>
>> Træk derefter alle filerne fra den første mappe ind i projektet,
>> vælg disc at once i brænd menuen, og brænd på normal vis.
>>
>> Den virker.
>>
>> Hans
>>
> OK det kan jeg prøve. Men jeg er i tvivl om når du skrive "alle
> filerne" for jeg kan se, at den cd, jeg har slipstreamet med XP og
> SP2, den indeholder jo bare en iso fil...Skal denne fil først
> udpakkes via magic iso? eller er det nok at den ligger i iso format?
> søren
>
Den CD du har lavet som ikke kan boote, indeholder jo alle filerne til XP
sp2, og dem kopierer du bare over i en mappe på din harddisk, og trækker ind
i et bootbar cd projekt i Nero.

Hans





Hans (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 25-02-08 13:50

Hans wrote:
>> OK det kan jeg prøve. Men jeg er i tvivl om når du skrive "alle
>> filerne" for jeg kan se, at den cd, jeg har slipstreamet med XP og
>> SP2, den indeholder jo bare en iso fil...Skal denne fil først
>> udpakkes via magic iso? eller er det nok at den ligger i iso format?
>> søren
>>
Åhh. Vil det sige, at den cd du har brændt fra det slipstreamede projekt kun
indeholder en iso fil?

I såfald har du brugt Nero forkert.

Start Nero, annuller nyt projet, og gå op i Fil-menuen og vælg Åbn.

Find nu iso-filen og indlæs den. Vælg igen disc at once i brænd-menuen og
brænd cd'en.

Hans







___P.Sir (25-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 25-02-08 18:12


"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:47c2b983$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Hans wrote:
>>> OK det kan jeg prøve. Men jeg er i tvivl om når du skrive "alle
>>> filerne" for jeg kan se, at den cd, jeg har slipstreamet med XP og
>>> SP2, den indeholder jo bare en iso fil...Skal denne fil først
>>> udpakkes via magic iso? eller er det nok at den ligger i iso format?
>>> søren
>>>
> Åhh. Vil det sige, at den cd du har brændt fra det slipstreamede projekt
> kun indeholder en iso fil?
>
> I såfald har du brugt Nero forkert.
>
> Start Nero, annuller nyt projet, og gå op i Fil-menuen og vælg Åbn.
>
> Find nu iso-filen og indlæs den. Vælg igen disc at once i brænd-menuen og
> brænd cd'en.
>
> Hans
>
>
Ha, det virkede faktisk. Jeg udpakkede iso filen via magic iso, og lagde
filerne i mappen, som du foreslog, med boot filerne i en anden mappe.
Kørte det hele ind i Nero, brændte ny cd (nr. 4 eller 5 tror jeg!), bootede
på denne - og installationen startede som den skulle.
Så tak for det, Hans.
Søren



senn (25-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 25-02-08 14:05


"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
news:47c2a7e8$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> news:47c28e19$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Henning" skrev i en meddelelse
>> news:him3s3le9ppbu38t63g35jp8sjksphvj3f@4ax.com...
>>> >Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret.
>>> >Brugt
>>>>hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
>>>>identitet, så skulle det vel være ok.
>>>
>>> Hvis du med "kode" mener registreringsnøgle, så er svaret nej! Han har
>>> brugt den til sin - du kan derfor ikke bruge den til din, det er et
>>> brud på licensreglerne. Du må ændre nøgle til din egen licens.
>>
>> jamen hvis jeg skriver min egen licens kode så protesterer den og siger
>> ugyldig...?
>> Søren
> Nå, never mind. Nu har jeg lavet en slipstreamet xp/sp2 disk med
> autostreamer - det var jo ganske nemt.
> MEN - den resulterende iso fil vil ikke boote computeren og igangsætte
> installataionen. Jeg brugte Nero - forsøgte først "cdrom (boot)" - men
> den ssgde "fatal error while trying to read boot image". Så læste jeg et
> sted, at man ikke skal vælge denne boot funktion, men bare brænde iso
> filen, da boot filerne automatisk bliver aktiveret, når man starter.Valgte
> altså "cd-rom(iso)". Denne brænding lykkedes - men når jeg booter ser den
> ikke nogle bootfiler så intet sker. Installationen starter ikke.
> Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en iso
> fil. Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote på den?
> søren

Jeg er noget forundret over hvorfor du gør som du gør.
Din egen originale XP-disk er det ikke en original
Microsoft XP-disk. Er det en QEM version.
Eller er det én af disse her junkCd'er. Hvor XP er
blandet sammen med PC-fabrikantens recoveryPis
og mere. -Som så også er en QEM version.
Hvis det er en QEM, så har den samme XP jo
været aktiveret, hvis den ikke er ny-indkøbt.
Hvis sådan, så kan du jo ikke få den aktiveret igen.
Servicepack 2 er ingen problem at hente hos Microsofts
MSDN, medmindre du har en langsom net-forbindelse.
Den fylder ca. 250MB.
Men som én sagde, din søns XP kan du ikke bruge.
Den kan du ikke få aktiveret.
Jeg er ikke klar over hvad det er, du har af XP.
Hvis du har trukket (isoleret) XP ud af junkCD'en,
så er det en QEM, den ka du ikke få aktiveret.

senn



___P.Sir (25-02-2008)
Kommentar
Fra : ___P.Sir


Dato : 25-02-08 18:11


"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse
news:47c2bce2$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> news:47c2a7e8$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47c28e19$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Henning" skrev i en meddelelse
>>> news:him3s3le9ppbu38t63g35jp8sjksphvj3f@4ax.com...
>>>> >Mn søn havde en disk med xp/sp2. Den har jeg nu lånt og installeret.
>>>> >Brugt
>>>>>hans kode selvfølgelig, men kan vel så aktivere med min egen pc som
>>>>>identitet, så skulle det vel være ok.
>>>>
>>>> Hvis du med "kode" mener registreringsnøgle, så er svaret nej! Han har
>>>> brugt den til sin - du kan derfor ikke bruge den til din, det er et
>>>> brud på licensreglerne. Du må ændre nøgle til din egen licens.
>>>
>>> jamen hvis jeg skriver min egen licens kode så protesterer den og siger
>>> ugyldig...?
>>> Søren
>> Nå, never mind. Nu har jeg lavet en slipstreamet xp/sp2 disk med
>> autostreamer - det var jo ganske nemt.
>> MEN - den resulterende iso fil vil ikke boote computeren og igangsætte
>> installataionen. Jeg brugte Nero - forsøgte først "cdrom (boot)" - men
>> den ssgde "fatal error while trying to read boot image". Så læste jeg et
>> sted, at man ikke skal vælge denne boot funktion, men bare brænde iso
>> filen, da boot filerne automatisk bliver aktiveret, når man
>> starter.Valgte altså "cd-rom(iso)". Denne brænding lykkedes - men når jeg
>> booter ser den ikke nogle bootfiler så intet sker. Installationen starter
>> ikke.
>> Jeg ved snart ikke...slipstream filen er altså lavet, i form af en iso
>> fil. Hvordan får jeg så brændt denne korrekt, så jeg kan boote på den?
>> søren
>
> Jeg er noget forundret over hvorfor du gør som du gør.
> Din egen originale XP-disk er det ikke en original
> Microsoft XP-disk. Er det en QEM version.
> Eller er det én af disse her junkCd'er. Hvor XP er
> blandet sammen med PC-fabrikantens recoveryPis
> og mere. -Som så også er en QEM version.
> Hvis det er en QEM, så har den samme XP jo
> været aktiveret, hvis den ikke er ny-indkøbt.
> Hvis sådan, så kan du jo ikke få den aktiveret igen.
> Servicepack 2 er ingen problem at hente hos Microsofts
> MSDN, medmindre du har en langsom net-forbindelse.
> Den fylder ca. 250MB.
> Men som én sagde, din søns XP kan du ikke bruge.
> Den kan du ikke få aktiveret.
> Jeg er ikke klar over hvad det er, du har af XP.
> Hvis du har trukket (isoleret) XP ud af junkCD'en,
> så er det en QEM, den ka du ikke få aktiveret.
>
> senn

Det er så sandelig ikke en "junk" cd jeg har, eller pirat kopi, hvis det er
det, du antyder!
Det er en update til en tildligere W98 cd, og begge er originale.
Du forstår måske ikke problemet, eller har du ikke læst tråden fra
begyndelsen?
Der er tale om en ny harddisk, 500 gb, som min originale XP cd ikke vil
anerkende, angiveligt
fordi der ikke er sp1 på denne, som jo er fra da XP var relativ ny.
Så derfor er det nødvendigt at lave en ny cd, med sp1/2 inkluderet, og det
er hele problemet - som
dog er løst nu, efter Hans gode råd!
Søren



senn (25-02-2008)
Kommentar
Fra : senn


Dato : 25-02-08 20:54


"___P.Sir" <pbsremove@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
news:47c2f694$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er så sandelig ikke en "junk" cd jeg har, eller pirat kopi, hvis det
> er det, du antyder!
> Det er en update til en tildligere W98 cd, og begge er originale.
> Du forstår måske ikke problemet, eller har du ikke læst tråden fra
> begyndelsen?
> Der er tale om en ny harddisk, 500 gb, som min originale XP cd ikke vil
> anerkende, angiveligt
> fordi der ikke er sp1 på denne, som jo er fra da XP var relativ ny.
> Så derfor er det nødvendigt at lave en ny cd, med sp1/2 inkluderet, og det
> er hele problemet - som
> dog er løst nu, efter Hans gode råd!
> Søren

Med junkCD mener jeg de CD'er som følger med, når man
køber en mærkevare maskine -HP, Aldi, Dell eller andre.
Ved køb af sådanne maskiner står man uden original disk
til operativ systemet. Så ved geninstallation med sådan en
disk får man noget med ind i sin maskine, som i nogle
tilfælde kan sammenlignes med adware. Herudover er
operativsystemet en OEM version, hvilket er ensbetydende
med, at det ikke kan installeres på en anden eller ny maskine.
-Operativsystemet er lovformeligt bundet til maskinen,
det er købt sammen med. Man må godt skifte harddisken,
men ikke bundkortet. Mit forrige indlæg gik ud på at
redde dig ud af spildt arbejde med installation, hvis det
forholdt sig sådan.
Men det var altså en XP-home-upgrade til win98.
Jamen så er du jo godt kørende nu -godt for en Hans!

--senn








Ole C (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 25-02-08 21:36

senn skrev blandt andet:

>
> Med junkCD mener jeg de CD'er som følger med, når man
> køber en mærkevare maskine -HP, Aldi, Dell eller andre.
> Ved køb af sådanne maskiner står man uden original disk
> til operativ systemet.

Hvilket netop ikke er tilfældet med Medion, hvor der desuden medfølger
en "normal" skive med Windows.

--
vh
Ole C


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste