/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC-parkering/fastspænding - igen!
Fra : Armand


Dato : 27-01-08 13:15

Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede
motorcykler stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full

Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og
under på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore

Ved trailer-fastspænding har jeg altid brugt, og derfor også anbefalet,
at fastspænde forenden af motorcykler under(!) affjedringen, hvilket i
praksis vil sige en remslynge omkring teleskopets inderrør, lige over
yderrøret, og frem/ned i ca 45° til et fastspændingspunkt på
påhængsvognen. Men ved forekommende USD-forgafler kan dette princip
umidelbart ikke bruges - og så alligevel: Princippet er det samme hér,
blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
"tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!

--
Armand.

 
 
Anders Houmark (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 27-01-08 14:29


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:479c755a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede motorcykler
> stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full
>
> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og under
> på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore

Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?

Stod den kun med den på forhjulet, intet bagpå?

Mvh Anders



BigMac (27-01-2008)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 27-01-08 15:35


"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse
news:479c876e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:479c755a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede motorcykler
>> stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full
>>
>> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og
>> under på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore
>
> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?
>
der findes en model man køre forhjulet ind i, og en mekanismme der føre en
skine op bag forhjulet og låser cyklen fast. når MCen skal ud er der noget
mmed en arm man trykker/træder på!
er der nogen her der evt har en tegning eller kender denne mmodel??



Ukendt (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-08 18:10


"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:479c96cc$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> der findes en model man køre forhjulet ind i, og en mekanismme der føre en
> skine op bag forhjulet og låser cyklen fast. når MCen skal ud er der noget
> mmed en arm man trykker/træder på!
> er der nogen her der evt har en tegning eller kender denne mmodel??


Jep, her http://piratesk12site.net/Chock.htm



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
89' Honda XBR 500 S
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



BigMac (27-01-2008)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 27-01-08 18:17


"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:bcbc0$479cbaee$55183f7d$19436@news.arrownet.dk...
>
> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> news:479c96cc$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> der findes en model man køre forhjulet ind i, og en mekanismme der føre
>> en skine op bag forhjulet og låser cyklen fast. når MCen skal ud er der
>> noget mmed en arm man trykker/træder på!
>> er der nogen her der evt har en tegning eller kender denne mmodel??
>
>
> Jep, her http://piratesk12site.net/Chock.htm
>
njaa - den jeg har set var i en noget kraftigere kvalitet....



Armand (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-08 18:30

BigMac skrev:
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
> meddelelse news:bcbc0$479cbaee$55183f7d$19436@news.arrownet.dk...
>> "BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
>> news:479c96cc$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> der findes en model man køre forhjulet ind i, og en mekanismme der føre
>>> en skine op bag forhjulet og låser cyklen fast. når MCen skal ud er der
>>> noget mmed en arm man trykker/træder på!
>>> er der nogen her der evt har en tegning eller kender denne mmodel??
>>
>> Jep, her http://piratesk12site.net/Chock.htm
>>
> njaa - den jeg har set var i en noget kraftigere kvalitet....
>
Dén her er til gengæld enklere at fremstille (selv) end f.eks.
"bike-grab'en"!

--
Armand.

Casper Jensen (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Casper Jensen


Dato : 27-01-08 16:55


>
> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?
>
Det er 2 stk vantskruer med et stykke plastik belagt wire i mellem. Vant
skruerne gør at bespænding kan strammes op.

mvh
Casper





Armand (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-08 18:17

Anders Houmark skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:479c755a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede motorcykler
>> stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full
>>
>> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og under
>> på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore
>
> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner noget
> metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?
>
Jup!
Wire, med wirespændere i hver ende og plastbetrukket for at spare på
kosmetikken!

Systemet er universelt og til én og samme (privat)cykel kunne det
modificeres med andre materialer - Selvom jeg ikke ville lægge hovedet
på blokken omkring en skraldestrops styrke dér.
Til gengæld støtter et lodret styr (á cykelstativ) tilsvarende sideværts
hvorved en fixtur med grundflade (á bredde!) som denneher og sådan
cykelstativ-støtte, samt en blot svag opstropning til at holde hjulet
fremme i stativet, vil udgøre samme stabilitet!

> Stod den kun med den på forhjulet, intet bagpå?
>
Jup!
Et andet billede, hvor til dels baghjulet på Shiver'en i forgrunden og
især RVX'en i baggrunden bekræfter dét:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17090&m=full

Ret beset er hjulholderen markant bredere end det central-støtteben som
mange motorcykler klarer sig med, og står bagenden solidt fast som på
pågældende dørkplade er der ikke meget at vakle med!

--
Armand.

Michael Dahlberg (28-01-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 28-01-08 00:07


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:479cbc3e$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Anders Houmark skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:479c755a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede
>>> motorcykler stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
>>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
>>> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full
>>>
>>> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og
>>> under på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore
>>
>> Det ser smart ud. Hvad er materialet som går rundt om akslen? Ligner
>> noget metal, med noget wire i mellem ankerpunkterne?
>>
> Jup!
> Wire, med wirespændere i hver ende og plastbetrukket for at spare på
> kosmetikken!
>
> Systemet er universelt og til én og samme (privat)cykel kunne det
> modificeres med andre materialer - Selvom jeg ikke ville lægge hovedet på
> blokken omkring en skraldestrops styrke dér.
> Til gengæld støtter et lodret styr (á cykelstativ) tilsvarende sideværts
> hvorved en fixtur med grundflade (á bredde!) som denneher og sådan
> cykelstativ-støtte, samt en blot svag opstropning til at holde hjulet
> fremme i stativet, vil udgøre samme stabilitet!
>
>> Stod den kun med den på forhjulet, intet bagpå?
>>
> Jup!
> Et andet billede, hvor til dels baghjulet på Shiver'en i forgrunden og
> især RVX'en i baggrunden bekræfter dét:
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17090&m=full
>
> Ret beset er hjulholderen markant bredere end det central-støtteben som
> mange motorcykler klarer sig med, og står bagenden solidt fast som på
> pågældende dørkplade er der ikke meget at vakle med!
>
Nej, og nu må man heller ikke se bort fra, at hvis forenden er godt
fikseret, så er det (næsten) umuligt at bevæge (vrikke) bagenden.
Det modsatte er omvendt forholdsvis let. Gør det bomstabilt nær ved
omdrejningspunktet, og det hele er stabilt.

Michael D



Peter Graff (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Graff


Dato : 27-01-08 15:37

Hej der

Hvad med den her, det er vel nogenlunde samme princip.
http://on-bike.com/products_bikegrab.htm

MVH

Peter Graff


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:479c755a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Under mit besøg ved HMT i går slog det mig at alle udstillede motorcykler
> stod frit opstillet på gulvet v.h.a. denne sag:
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17085&m=full
> http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17086&m=full
>
> Man måtte på udstillingen gerne prøvesidde de udstillede modeller og under
> på/af -stigning var der på ingen måde ustabilitet at spore
>
> Ved trailer-fastspænding har jeg altid brugt, og derfor også anbefalet, at
> fastspænde forenden af motorcykler under(!) affjedringen, hvilket i
> praksis vil sige en remslynge omkring teleskopets inderrør, lige over
> yderrøret, og frem/ned i ca 45° til et fastspændingspunkt på
> påhængsvognen. Men ved forekommende USD-forgafler kan dette princip
> umidelbart ikke bruges - og så alligevel: Princippet er det samme hér,
> blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
> "tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!
>
> --
> Armand.



Ukendt (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-01-08 18:08


"Peter Graff" <peter.graff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:479c971e$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej der
>
> Hvad med den her, det er vel nogenlunde samme princip.
> http://on-bike.com/products_bikegrab.htm
>


Jep, og den er rigtig handy at have
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1311



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
89' Honda XBR 500 S
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Perminator (29-01-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 29-01-08 21:44

Hej Armand

"Armand" skrev i en meddelelse >
> Ved trailer-fastspænding har jeg altid brugt, og derfor også anbefalet, at
> fastspænde forenden af motorcykler under(!) affjedringen, hvilket i
> praksis vil sige en remslynge omkring teleskopets inderrør, lige over
> yderrøret, og frem/ned i ca 45° til et fastspændingspunkt på
> påhængsvognen. Men ved forekommende USD-forgafler kan dette princip
> umidelbart ikke bruges - og så alligevel: Princippet er det samme hér,
> blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
> "tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!

Jeg er ikke helt enig med dig om principperne for fastspænding på en
påhængsvogn (i mit tilfælde en 1500 kg boogietrailer med metalsider og
"bodex-bund").

Jeg tænker primært på, at jo lavere MCen er anhugget, jo større kræfter
(bræk) kommer der på surringen ved sideværts kræfter forårsaget af kørslen
(sving og ujævnheder), samt på, at jo mere stift (under affjedringen) der er
anhugget, desto større kræfter skal optages af MCen eller traileren.
Jo mere uelastisk surring der bliver brugt (wire), jo større kræfter vil der
være i dette system.
Er det nu nødvendigt? og hvorfor? Risikerer man ikke skader på MC-en, eller
at rive surringsøjer ud af traileren?

Min CX, som er ret høj, og vejer mindst 225kg blev sidste weekend fragtet
fra Auning til København, for en Triple By-Pass operation.

Jeg valgte at bruge 4 surringer, hver med ca 45 grader fremad/bagud og
nedad. Det er tekstilsurringer, som blot trækkes til i en klemme, ligesom
en nylonstrip.

MC-en blev stillet på centralstøtten, og det styrlåste forhjul lagde an mod
en plast-mælkekasse mod forenden af traileren.

De 2 forreste surringer blev ført ind under kåben, og op over øverste
forbro, og tilbage igen. Disse blev spændt ned, til forgaffelaffjedringen
satte sig ca 5 cm.
Herefter blev de 2 bagerste surringer ført op og rundt om hver sin side af
Wingracket og ned igen. Baghjulet rører fortsat ikke trailerbunden. De
bagerste surringer strammes ikke nær så hårdt som de forreste, fordi der er
færre kræfter på spil bagude. Deres funktion er mere at styre bagenden, og
hjælpe med at holde MCen oprejst.

Således er MCen fikseret i 7 punkter (forhjul, 2 fremadsurringer, 2
støtteben, og 2 bagudsurringer).

Jeg kørte 385 km med den nævnte opstilling, og passerede både
Vejlefjordbroen, Lillebæltsbroen og Storebæltsbroene i 22m/S blæst uden
problemer.
Det var tydeligt at se, at MCen arbejdede og bevægede sig, men man skal
huske, at en trailer ikke er helt stiv, så den arbejder også.
Jeg var flere gange ude for at kontrollere og spænde efter, men der var
intet at komme efter.
Jeg tror på at en "fastspænding" skal være fleksibel, så tingene kan
arbejde, og kræfterne blive fordelt så der ikke opstår skader.
vh
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste