/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Elektriske spil?
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-08 19:24

I de lange vinteraftener går en del af tiden med at planlægge sommertur
og nye tiltag på båden, herunder at bladre i bådblade og maritime
kataloger eller surfe på sider med bådudstyr... Jeg er faldet over nogle
sider med elektriske spil og er nysgerrig efter at høre om nogen i
gruppen har erfaringer med sådan nogle. De er nærmest ufatteligt dyre,
men det er en dårlig ryg også ... ...

Som (ofte) singlesejler har jeg ind imellem drømt om et spil til at
trække storen op, mens jeg holder båden i vinden og på lange stræk med
mange kryds have en hjælp til genuaen ...

Hvis nogen i gruppen har erfaringer - gode og dårlige - og
tips/advarsler/anbefalinger, er jeg meget interesseret ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



 
 
Ukendt (09-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-08 20:33

Det har jeg aldrig manglet. Heller ikke selvom jeg jo meget ofte sejler
solo.

Der er to ting der er vigtige som solosejler:

A: Det vigtigste er selvstyren. Det er et problem at undvære. Hvis
"kammeraten" (ofte af raymarine fabrikat) lige holder båden op i vinden, så
er der jo masser af tid ved spillene. Så kan man også lige lave en kop kaffe
.....

B: Og så har jeg haft en båd med for små spil. Det kører heller ikke. 100
sømil i hårdt vejre alene med for små spil, det er nedtur. De behøver ikke
være elektriske, men ordentligt store selftailing spil gør sejlads til en
leg.

A er pt en ældre Autohelm/Raymarine ST3000 og B er lige pt Andersen 40ST
hvor jeg påtænker yderligere 2 stk længere bagude, så jeg har til
genakkeren/spileren.

Bjarke




"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:478510d3$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I de lange vinteraftener går en del af tiden med at planlægge sommertur og
>nye tiltag på båden, herunder at bladre i bådblade og maritime kataloger
>eller surfe på sider med bådudstyr... Jeg er faldet over nogle sider med
>elektriske spil og er nysgerrig efter at høre om nogen i gruppen har
>erfaringer med sådan nogle. De er nærmest ufatteligt dyre, men det er en
>dårlig ryg også ... ...
>
> Som (ofte) singlesejler har jeg ind imellem drømt om et spil til at trække
> storen op, mens jeg holder båden i vinden og på lange stræk med mange
> kryds have en hjælp til genuaen ...
>
> Hvis nogen i gruppen har erfaringer - gode og dårlige - og
> tips/advarsler/anbefalinger, er jeg meget interesseret ...
>
> --
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61
>


Ukendt (09-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-08 21:14


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47852175$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det har jeg aldrig manglet. Heller ikke selvom jeg jo meget ofte
> sejler solo.
>
> Der er to ting der er vigtige som solosejler:
>
Ja, selvstyrer (hos os kaldet Haddock) og store selftailing spil er et
must, når man er alene ...

Men, Bjarke ... you just wait! ...

Når ryg og kræfter ikke er, hvad de har været, men lysten til at sejle
langt for sejl - også i "strid modvind" er usvækket ... så ... ja, så
begynder man at overveje en "ny kammerat" ... Men det går da endnu ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



Ukendt (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-08 01:44

Ja... det er bare mange penge. Jeg har sådan nogle "rollers" i mit storsejl.
Så glider det altså lige op ... (og ned). Koster 1/10 af elektriske spil....

Enig. Det kan ende med at der skal mere til. Men hvis man kan udsætte de
elektriske spil 5-10 år ved at købe andre "lettende" hjælpemidler ....

Bjarke


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:47852aab$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:47852175$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Det har jeg aldrig manglet. Heller ikke selvom jeg jo meget ofte sejler
>> solo.
>>
>> Der er to ting der er vigtige som solosejler:
>>
> Ja, selvstyrer (hos os kaldet Haddock) og store selftailing spil er et
> must, når man er alene ...
>
> Men, Bjarke ... you just wait! ...
>
> Når ryg og kræfter ikke er, hvad de har været, men lysten til at sejle
> langt for sejl - også i "strid modvind" er usvækket ... så ... ja, så
> begynder man at overveje en "ny kammerat" ... Men det går da endnu ...
>
> --
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61
>


Hanne og Hans (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 10-01-08 12:27

Jeg er meget glad for mit elektriske ankerspil.
Man skal bare en gang have prøvet at hive ankeret op
fra 15-20m. især hvis der kæde til!
Jeg har 50m kæde og fjernbetjening, så jeg kan manøvrere og hale op
samtidig.
Har du ikke storfaldet tilbage i cockpittet?
Iøvrigt er spil noget billigere i England.
Hans.




Ukendt (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-08 12:53


"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:478600f3$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg er meget glad for mit elektriske ankerspil.
> Man skal bare en gang have prøvet at hive ankeret op
> fra 15-20m. især hvis der kæde til!
> Jeg har 50m kæde og fjernbetjening, så jeg kan manøvrere og hale op
> samtidig.
> Har du ikke storfaldet tilbage i cockpittet?
> Iøvrigt er spil noget billigere i England.
> Hans.
1. Det er jeg også ... Monteret det inden starten på sidste sæson. Stor
lettelse for ryg og besætning - ikke mindst for single-sejleren ... Fungerer
upåklageligt.

2. Jo, mit storfald er ført til cockpit, men jeg skal konstant have fat i
pinden for at holde båden i vinden - eller som Bjarke også anbefaler -
bruge selvstyreren.

Min interesse går på, om jeg kunne bruge et "elektrisk skøde/faldspil" i
cockpittet, så jeg ved storsejlsætning og i vendinger kan koncentrere mig om
styringen og bagstagene og lade "motoren" klare storfald og genuaskødet ...

Men jeg må erkende, at man kan få meget dejligt udstyr til båden for prisen
på to elektriske spil ... ;0) ...

Så jeg ville bare "høre" om nogen i gruppen havde konkrete erfaringer og
evt. anbefalinger til type og mærke ...

Tilsyneladende er der flere anbefalinger end erfaringer ... ;0) ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61




Hanne og Hans (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 10-01-08 20:41

Er det en ide med et midter spil ligesom på
Thurø 33,en så skal du jo kun investere i et spil.
Som singlesejler ville jeg overhovedet ikke rode med bakstag. Kan de ikke
gøres fast eller går bommen for langt bagud?
Hans.




Ukendt (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-08 23:48

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:478674ad$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er det en ide med et midter spil ligesom på
> Thurø 33,en så skal du jo kun investere i et spil.
> Som singlesejler ville jeg overhovedet ikke rode med bakstag. Kan de ikke
> gøres fast eller går bommen for langt bagud?
> Hans.
Ja, den er 7/8 rigget, så bommen og agterliget af storen går længere agterud
end bagstagene, så de skal bruges på krydset ...

Det ville nok være muligt, at montere og bruge ét elektrisk spil, men næppe
særligt praktisk i min båd, der er rorpindsstyret ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



Henning Rasmussen (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 10-01-08 20:41


"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:47860771$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Min interesse går på, om jeg kunne bruge et "elektrisk skøde/faldspil"
> i cockpittet, så jeg ved storsejlsætning og i vendinger kan
> koncentrere mig om styringen og bagstagene og lade "motoren" klare
> storfald og genuaskødet ...
>
> mvh
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61
>
Hej Flemming

På en bådudstilling har jeg engang set et, skal vi sige, bærbar
elektrisk skødespil. Desværre husker jeg ikke noget om hverken navn
eller andet, kun at opfinderen og sælgeren, samme, var dansker og så
vidt jeg husker handicappet. Har Googlet lidt uden at finde ham, måske
holdt op eller måske dukker han op igen om et par måneder i BellaCenter.


--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail


HO (10-01-2008)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 10-01-08 21:50

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Lxuhj.45$TS.4@news.get2net.dk...
> På en bådudstilling har jeg engang set et, skal vi sige, bærbar elektrisk
> skødespil. Desværre husker jeg ikke noget om hverken navn eller andet, kun
> at opfinderen og sælgeren, samme, var dansker og så vidt jeg husker
> handicappet. Har Googlet lidt uden at finde ham, måske holdt op eller
> måske dukker han op igen om et par måneder i BellaCenter.

http://www.corbin39.com/qanda/electricwinchdriver.jpg



MVH

HO



Ukendt (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-08 23:44

Ja, den er virkelig morsom ... Det er nok bedst at have en god solid kæde i
boremaskinen ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:478684f0$0$2984$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> "Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:Lxuhj.45$TS.4@news.get2net.dk...
>> På en bådudstilling har jeg engang set et, skal vi sige, bærbar elektrisk
>> skødespil. Desværre husker jeg ikke noget om hverken navn eller andet,
>> kun at opfinderen og sælgeren, samme, var dansker og så vidt jeg husker
>> handicappet. Har Googlet lidt uden at finde ham, måske holdt op eller
>> måske dukker han op igen om et par måneder i BellaCenter.
>
> http://www.corbin39.com/qanda/electricwinchdriver.jpg
>
>
>
> MVH
>
> HO
>



Henning Rasmussen (11-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 11-01-08 19:13


"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:478684f0$0$2984$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> "Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:Lxuhj.45$TS.4@news.get2net.dk...
>> På en bådudstilling har jeg engang set et, skal vi sige, bærbar
>> elektrisk skødespil. Desværre husker jeg ikke noget om hverken navn
>> eller andet, kun at opfinderen og sælgeren, samme, var dansker og så
>> vidt jeg husker handicappet. Har Googlet lidt uden at finde ham,
>> måske holdt op eller måske dukker han op igen om et par måneder i
>> BellaCenter.
>
> http://www.corbin39.com/qanda/electricwinchdriver.jpg
>
>
>
> MVH
>
> HO

Forkert spil, forkert mand. Det jeg har set, var ikke så primitiv.


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
Thank Heaven for Little Boats


HO (11-01-2008)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 11-01-08 20:27

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:_kOhj.61$aK6.52@news.get2net.dk...
> Forkert spil, forkert mand. Det jeg har set, var ikke så primitiv.
Det vil han blive ked af at høre, han føler sikkert det er den rigtige mand
og sikkert også den rigtige spil.
Indlægget var også ment som et af de mere humoristiske
Når man ser hvad han ellers finder på - på hans hjemmeside - så kan Storm P
godt blegne.
HO



Ukendt (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-08 23:50

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Lxuhj.45$TS.4@news.get2net.dk...
>
> "Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:47860771$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> Min interesse går på, om jeg kunne bruge et "elektrisk skøde/faldspil" i
>> cockpittet, så jeg ved storsejlsætning og i vendinger kan koncentrere mig
>> om styringen og bagstagene og lade "motoren" klare storfald og
>> genuaskødet ...
>>
>> mvh
>> Flemming Torp
>> Gimle/DEN-61
>>
> Hej Flemming
>
> På en bådudstilling har jeg engang set et, skal vi sige, bærbar elektrisk
> skødespil. Desværre husker jeg ikke noget om hverken navn eller andet, kun
> at opfinderen og sælgeren, samme, var dansker og så vidt jeg husker
> handicappet. Har Googlet lidt uden at finde ham, måske holdt op eller
> måske dukker han op igen om et par måneder i BellaCenter.
>
>
> --
> Henning
> Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Minder mig lidt om ham, der for mange år siden opfandt et par
sammenklappelige ski ... ;0) ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



SørenH (10-01-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 10-01-08 22:49

Hej Flemming, - et par kommentarer:

Æhømmn: Storsejlet sætter (og bjærger) du vel kun ved start og slut af
sejlads?!
Det kan vel ikke stjæle så megen sejlerglæde at bruge selvstyreren de to
gange? - og så iøvrigt have den på standby hvis du skulle få brug for
det i en uforudset situation når du er alene?!

Må jeg i den forbindelse slå på tromme for et storsejlsnedhal?!:
En line bundet til flynderen, ført gennem en blok ved masteroden og
tilbage til cockpittet. Nedhaling går som en leg selv med vinden 20-30
grader ind, - og har man lazypack og kickrod er det ren olde-luksus!
Jeg fik det monteret i foråret, og ka slet ikke forstå hvordan jeg har
undværet! Før sku jeg på dækket for at nedhale og sikre de sidste 5
meter af faldet, men nu.....

Jeg går ud fra det skal læses som at du sejler en brøkdelsrig med
bakstag? - ka ikke huske hvad din Gimle er for en supersejler.
I moderat vind kan du vel gå over stag med løsnede bakstag og så justere
når du er på ny kurs??

Så er der kun Genua/fok tilbage, og dér kunne din løsning måske være at
lave en løjbom så den ku laves selvslående med den reducerede sejlføring
det nu giver (= delvis indrullet rullefok)?! Jeg kender een som netop
har lavet det sådan af diverse stumper, og det fungerer fint.

Ikke fordi jeg har noget specielt imod power-skødespil på central
position á lá Thurø33 og Dehlers CWS-serie, men det medfører så meget
andet, med fald og skøder i ny føring, ekstra batteri, sikringer, kabler
osv.osv. og dermed en større investering, - og så er der sgu alligevel
nok noget som ikke opfører sig som det skal?!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Flemming Torp skrev:
> 2. Jo, mit storfald er ført til cockpit, men jeg skal konstant have
fat i
> pinden for at holde båden i vinden - eller som Bjarke også anbefaler -
> bruge selvstyreren.
> Min interesse går på, om jeg kunne bruge et "elektrisk skøde/faldspil" i
> cockpittet, så jeg ved storsejlsætning og i vendinger kan koncentrere mig om
> styringen og bagstagene og lade "motoren" klare storfald og genuaskødet ...

Ukendt (11-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-01-08 00:31

Hej Søren,

Jojo ... jeg spørger jo også bare om andres erfaringer ... ;0) ...

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:478692c3$0$2980$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej Flemming, - et par kommentarer:
>
> Æhømmn: Storsejlet sætter (og bjærger) du vel kun ved start og slut af
> sejlads?!

Jo, Søren det er det mest normale ... ;0) ...
Med mindre jeg skal igennem kanaler med broer o.l. og dem møder jeg sjældent
....

> Det kan vel ikke stjæle så megen sejlerglæde at bruge selvstyreren de to
> gange? - og så iøvrigt have den på standby hvis du skulle få brug for det
> i en uforudset situation når du er alene?!

Hehe ... Nej da, men *hvis* man nu havde et elektrisk spil i forvejen ...
Når så storen skal sættes, kan man have fat i rorpinden og hele tiden sørge
for at båden ligger korrekt i vinden, så lazy jacks og bagstag ikke kommer i
vejen ... Som det er nu bruger jeg min "Haddock" ... og det går fint ...
;0) ... Den er altid stand by, når jeg er alene om bord.
>
> Må jeg i den forbindelse slå på tromme for et storsejlsnedhal?!:
> En line bundet til flynderen, ført gennem en blok ved masteroden og
> tilbage til cockpittet. Nedhaling går som en leg selv med vinden 20-30
> grader ind, - og har man lazypack og kickrod er det ren olde-luksus!
> Jeg fik det monteret i foråret, og ka slet ikke forstå hvordan jeg har
> undværet! Før sku jeg på dækket for at nedhale og sikre de sidste 5 meter
> af faldet, men nu.....

Det er en rigtig god idé! - Har tænkt over det, men i stedet smurt slæder
med stearin og teflon o.a. for at få dem til at glide så let som muligt.
Det bliver definitivt et af mine forårsprojekter ... Ingen ulemper?
>
> Jeg går ud fra det skal læses som at du sejler en brøkdelsrig med
> bakstag? - ka ikke huske hvad din Gimle er for en supersejler.
> I moderat vind kan du vel gå over stag med løsnede bakstag og så justere
> når du er på ny kurs??

Ja, da ... og det er også det jeg gør ...
Men i sommer oplevede jeg flere dage med kraftig vind og kryds hele dagen
....
Og så er man altså godt brugt, når man kaster anker efter 8 - 10 timers
sejlads ...
Men der er jo ingen, der siger, at man skal ... men jeg nyder virkelig at
sejle ...
Desværre er ryggen og kræfterne ikke helt, hvad de har været og bliver næppe
bedre, så derfor strejfede muligheden mig, da jeg kiggede i kataloget ...
Da jeg så "Fredriksens priser", blev jeg enig med mig selv om, at det går jo
nok lidt endnu foruden ...
Men derfor ville jeg gerne høre om andres erfaringer ...
>
> Så er der kun Genua/fok tilbage, og dér kunne din løsning måske være at
> lave en løjbom så den ku laves selvslående med den reducerede sejlføring
> det nu giver (= delvis indrullet rullefok)?! Jeg kender een som netop har
> lavet det sådan af diverse stumper, og det fungerer fint.

Det system prøvede jeg i sommer i Georgia Strait med min svoger (boende på
Vancouver Island), som lige havde fået leveret en ny Hanse ...
Båden er mastheadrigget og ratstyret. Når vi vendte sagde rorsmanden "Tack"
og besætningen svarede "Selvtak!"
Mærkelig fornemmelse ... som at køre "radiovogn" ... Ingen slæk, ingen hal
.... Sejlene står på den nye bov øjeblikkeligt ... og som rorsmand, kan du
bare blive stående med din 'Molson' i den anden hånd ... ;0) ... I let vind
er der dog alt for lidt forsejl på efter min mening. Så kom gennakeren op
....

Hvis der er megen luft og jeg er lidt træt, har jeg også rebet genuaen ind,
så der er mindre skøde at hale hjem på Gimle ...
Jeg indrømmer, at jeg helst ikke vil have sådan en løjbom siddende foran
masten ...og lave det selv er jeg ikke dygtig nok til.
Hvis jeg har rebet genuaen, er arbejdet med skødespillet heller ikke *så*
besværligt ... ;0). Men det er meget svært at vende uden hjælp fra
"Haddock", når jeg er alene, da båden er meget levende og suser lige i
vinden, hvis jeg ikke har en hånd på pinden ...
>
> Ikke fordi jeg har noget specielt imod power-skødespil på central position
> á lá Thurø33 og Dehlers CWS-serie, men det medfører så meget andet, med
> fald og skøder i ny føring, ekstra batteri, sikringer, kabler osv.osv. og
> dermed en større investering, - og så er der sgu alligevel nok noget som
> ikke opfører sig som det skal?!
>
Det kan jeg helt følge ... Der er nok af problemer/udfordringer i forvejen
og det er en - efter min økonomi - meget voldsom investering, som nok kun
vil blive foretaget den dag, ryg og kræfter ikke kan klare "ærterne" mere
.... og andre "mere presserende ønsker" er opfyldt ...

Mit elektriske ankerspil har jeg iøvrigt haft stor glæde af i sæsonen 2007
og det har virkelig været alle pengene værd ...
Også alt "bøvlet" med kabler, sikringer, fastgørelse osv. taget i
betragtning.

> Mvh
> SørenH
> Marie af Næstved
>


--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61 - (er forresten en X-342 med 7/8 rig og rorpind ... lige som
jeg vil ha' det ... ;0) ...)



SørenH (11-01-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 11-01-08 15:42

Flemming Torp skrev:
> Det er en rigtig god idé! - Har tænkt over det, men i stedet smurt slæder
> med stearin og teflon o.a. for at få dem til at glide så let som muligt.
> Det bliver definitivt et af mine forårsprojekter ... Ingen ulemper?

Jo, - de første 5 gange glemmer man at udkvejle/løsne nedhalet i
cockpittet inden man haler storen op

> ... Sejlene står på den nye bov øjeblikkeligt ... og som rorsmand, kan du
> bare blive stående med din 'Molson' i den anden hånd ... ;0)

Da vi var på biltur rundt i Ontario for en del år siden var det nu mest
Carling's Black Label jeg tyllede i mig som et nostalgisk minde om min
tid som barman på en pub i London i midt-60'erne.

> Jeg indrømmer, at jeg helst ikke vil have sådan en løjbom siddende foran
> masten ...og lave det selv er jeg ikke dygtig nok til.

Heller ikke jeg, men da vi begge er ved at være i reparationsalderen, så
tænker man jo på hvad alternativerne er, - for at opgive sejlads vil vi
jo ikke!!

> Mit elektriske ankerspil har jeg iøvrigt haft stor glæde af i sæsonen 2007
> og det har virkelig været alle pengene værd ...
> Også alt "bøvlet" med kabler, sikringer, fastgørelse osv. taget i
> betragtning.

Ja, - jeg spejder osse efter et passende tilbud! Havde næsten bestilt
eet fra Netbaad sidste sommer da jeg opdagede at kædetykkelsen ikke
kunne reguleres op til min kæde.
Når man allerede har stævnbatteri til bovpropellen er det elektriske
arbejde ikke så stort, så det kommer nok efter vores 2-års kanaltur.

Mange hilsner
SørenH
Marie af Næstved

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste