/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Hestetransport
Fra : Kim S


Dato : 08-01-08 12:12

Jeg står og skal ha' nu bil, og så kan jeg lisså godt få én
hvor man ikke er nervøs for at blive stoppet for overvægt på traileren.
Men hvad pokker skal man vælge, hvad kører i andre i ?
Mit regnestykke til påhængsvægt er som følger:
2 stk heste á hhv. ca. 600 og 700 kg.
Sadler og andet udstyr 100kg.
Egenvægt på en trailer er ca. 700kg.
Det giver 2100kg plus en sikkerhedsmargen på 100kg.
Så bilen skal min. kunne trække 2200kg.
Er der andre alternativer, end en 4-hjulstrækker ?
De koster jo en bondegård i forsikring og afgifter....

Mvh, Kim


 
 
Christian B. Andrese~ (08-01-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-01-08 05:48

On Jan 8, 12:12 pm, "Kim S" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> Jeg står og skal ha' nu bil, og så kan jeg lisså godt få én
> hvor man ikke er nervøs for at blive stoppet for overvægt på traileren.
> Men hvad pokker skal man vælge, hvad kører i andre i ?
> Mit regnestykke til påhængsvægt er som følger:
> 2 stk heste á hhv. ca. 600 og 700 kg.
> Sadler og andet udstyr 100kg.
> Egenvægt på en trailer er ca. 700kg.
> Det giver 2100kg plus en sikkerhedsmargen på 100kg.
> Så bilen skal min. kunne trække 2200kg.
> Er der andre alternativer, end en 4-hjulstrækker ?
> De koster jo en bondegård i forsikring og afgifter....

Måske en reg. som bus, der er meget lav afgift.
Dog skal du så have bus kort, men det kan tjenes hjem.
Og så kan I også tage på ferie i den.
Eller alternativt en lastbil.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
The PowerBook prank: http://www.zug.com/pranks/powerbook/index.html

Jon Bendtsen (08-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 08-01-08 16:33

Kim S wrote:
> Jeg står og skal ha' nu bil, og så kan jeg lisså godt få én
> hvor man ikke er nervøs for at blive stoppet for overvægt på traileren.
> Men hvad pokker skal man vælge, hvad kører i andre i ?
> Mit regnestykke til påhængsvægt er som følger:
> 2 stk heste á hhv. ca. 600 og 700 kg.

Det er nogle store heste i har.


> Sadler og andet udstyr 100kg.
> Egenvægt på en trailer er ca. 700kg.
> Det giver 2100kg plus en sikkerhedsmargen på 100kg.
> Så bilen skal min. kunne trække 2200kg.
> Er der andre alternativer, end en 4-hjulstrækker ?

En stor kasse vogn? en pickup måske? En lille
lastbil?

Uanset hvad, så ,å en 4x4 trække 1,5 * total vægt,
hvorimod en bil med enten for eller baghjul som
motorkraft kun trække 1 * total vægten.


> De koster jo en bondegård i forsikring og afgifter....


Mig bekendt koster den oprindelige landrover, altså
defender modellen ikke særlig meget i forsikring,
specielt ikke hvis du forsikrer den via
   http://dlrk.dk/html/artikel.asp?wurl=11&uid=366094143

Og den må trække 3500 kilo.



Af mere "sjove" muligheder kunne være en lille lastbil + sættevogn,
så kan du virkelig have mange kilo med. Lille kørekort + lille trailer
kort giver 3500 kilo pr. enhed, ialt 7000 kilo totalvægt. Med den
rette indretning kan du vel have 6-7 heste med. Eller færrer + en del
beboelse/plads til udstyr. Men den er ikke helt billig.

Nogen lunde det samme kan laves med de forlængede "almindelige"
trailere som kan fås til 4 heste og de står delvist på skrå.
Her kunne man vel indrette den således at der kun var plads til
2 heste og så udstyr/sovepladser foran. Det vil nok være billigere
end sættevogns løsningen, men nok knapt så god plads.

Hvis du tit skal hen over storebælt så kan det måske godt svare sig at
anskaffe en landrover og så veje den ned, således at din totalvægt bliver
mindre end 7000 kilo med en 3500 kilo's trailer da storebælt vidst har en
grænse omkring 6000 kilo.

Uanset om du vælger stor lastbil, lille lastbil+sættevogn, eller
en "almindelig" hestetrailer, så bliver maximal hastigheden nok
80 kmt.

Hvis du kunne finde en lille lastbil på under 3500 kilo og stadig
kunne laste dine 2 heste, så ville du nok kunne komme til at køre
110 eller 130 kmt udvalgte steder, men jeg tror at en sådan lastbil
skal bruge en del kulfiber, og dermed bliver den dyr.




JonB

Kim S (08-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 08-01-08 17:26

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i meddelelsen
news:fm052p$qjv$1@munin.diku.dk...
>
>> 2 stk heste á hhv. ca. 600 og 700 kg.
>
> Det er nogle store heste i har.
Næhh.... Det er en haflinger og en oldenborg.
Vægten er gættet udfra hvad andre mener deres heste
vejer. Jeg tror desværre en del folk undervurderer vægten
på ridedyrene. Specielt når man snakker om trailervægt...
Tror simpelthen ikke på, at ret mange kan gå gennem en
vægtkontrol med 2 ridedyr på slæb, og en "alm." personvogn
foran.
Det er nogen interessante forslag du har. Specielt den med en
sættevogn + hænger Tror desværre ikke jeg den falder i god
jord hos Fruen... Tror nok at det var Mazda der havde så'n en fætter
for et par år siden.
P.t. er jeg mest stemt for en Ssang Yong Rexton. Prøvede en, og
det var absolut et positivt bekendtskab.

Mvh, Kim


taina (08-01-2008)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 08-01-08 19:58


"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4783a40d$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i meddelelsen
> news:fm052p$qjv$1@munin.diku.dk...
>>
>>> 2 stk heste á hhv. ca. 600 og 700 kg.
>>
>> Det er nogle store heste i har.
> Næhh.... Det er en haflinger og en oldenborg.
> Vægten er gættet udfra hvad andre mener deres heste
> vejer. Jeg tror desværre en del folk undervurderer vægten
> på ridedyrene. Specielt når man snakker om trailervægt...

Jeg tror, du overvurderer dine En dyrlæge målte på et tidspunkt min
trakehnerhoppe på 165 med et vægtmålebånd og fik hende til 475 kg - hun var
så også til den tynde side.

Dyrlægen brugte vægtmålebåndet til at dosere medicin - så det må være et
realistisk bud. Man kan købe sådan et vægtmålebånd eller bruge en snor og
måle hestens gjordmål (snoren skal strammes godt op, ellers ryger der
hurtigt 50 "kilo" på - som i virkeligheden bare er pels) og bruge følgende
formel:

For heste: vægt i kilo = (6,25 x gjordmål i cm) - 625

Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig god idé at være på den sikre side -
men når du runder alt meget op (rideudstyr 100 kg er også til den meget
meget pæne side, med mindre du også har vogn eller andet med?), så får du
altså en pænt stor sikkerhedsmargin

Desværre kan jeg ikke bidrage med bilforslag. Kører selv i polo, der har
trukket en lille hestetrailer uden hest. Det måtte den gerne, men den var
træt bagefter!!

mvh. tina



Ole Braad-Sørensen (09-01-2008)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 09-01-08 08:10

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote:

>realistisk bud. Man kan købe sådan et vægtmålebånd eller bruge en snor og

Nej. Har men en "rigtig" dyrlæge, afleverer han gerne det målebånd gratis.

Med hensyn til bil, så trækker jeg en kassetrailer på 2tons og 2x2x5m. med en 6
cyl. Gran Vitara. Klarer nemt 100 km/t. Den forlanger lidt foder for arbejdet,
men er slet ikke træt efter en lang tur til f.eks. Gøteborg. Aut. gearet ville
fornøje enhver hest. Det har vi dog ikke prøvet. Her lader vi hesten klare
transporten selv. Så går det osse lidt hurtigere

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Kim S (09-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 09-01-08 14:36

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i meddelelsen
news:5fs8o3dumgpvat954fi98fk0se7dn7sbl7@4ax.com...
>
> Med hensyn til bil, så trækker jeg en kassetrailer på 2tons og 2x2x5m. med
> en 6
> cyl. Gran Vitara. Klarer nemt 100 km/t. Den forlanger lidt foder for
> arbejdet,
> men er slet ikke træt efter en lang tur til f.eks. Gøteborg. Aut. gearet
> ville
> fornøje enhver hest. Det har vi dog ikke prøvet. Her lader vi hesten klare
> transporten selv. Så går det osse lidt hurtigere
>
Det bliver nok til, at jeg investerer i en Ssang Yong Rexton med aut. gear.
Den er meget lækker at køre i, og har rigeligt med overskud. Og så må
den trække 3500kg, så ingen dårlige nerver m.h.t. overlæs på krogen.
Takker for synspunkterne.

Mvh, Kim


John (09-01-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 09-01-08 23:52

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4783c7bb$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig god idé at være på den sikre
> side - men når du runder alt meget op (rideudstyr 100 kg er også til den
> meget meget pæne side, med mindre du også har vogn eller andet med?), så
> får du altså en pænt stor sikkerhedsmargin
>
Diverse razziaer viser desværre, at der nok er flere der undervurderer
hvor meget de kører med.... Både i bilen og på traileren.
>
> Desværre kan jeg ikke bidrage med bilforslag. Kører selv i polo, der har
> trukket en lille hestetrailer uden hest. Det måtte den gerne, men den var
> træt bagefter!!
>
Jeg vil ha' lov til at tvivle på du har været på lovlig grund.
En polo må trække 800kg. Så med mindre du har trailerkort,
må du ikke køre med en trailer med en TOTALVÆGT på mere
end 800 kg. Og det er der vist ikke mange hestetrailere der har

Mvh, Kim



Jon Bendtsen (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 10-01-08 08:48

John wrote:
> "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4783c7bb$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig god idé at være på den sikre
>> side - men når du runder alt meget op (rideudstyr 100 kg er også til den
>> meget meget pæne side, med mindre du også har vogn eller andet med?), så
>> får du altså en pænt stor sikkerhedsmargin
>>
> Diverse razziaer viser desværre, at der nok er flere der undervurderer
> hvor meget de kører med.... Både i bilen og på traileren.
>> Desværre kan jeg ikke bidrage med bilforslag. Kører selv i polo, der har
>> trukket en lille hestetrailer uden hest. Det måtte den gerne, men den var
>> træt bagefter!!
>>
> Jeg vil ha' lov til at tvivle på du har været på lovlig grund.
> En polo må trække 800kg. Så med mindre du har trailerkort,
> må du ikke køre med en trailer med en TOTALVÆGT på mere
> end 800 kg. Og det er der vist ikke mange hestetrailere der har

Det er vidst delvist noget vrøvl. Min opfattelse er at hvis
   bilens totalvægt + trailers total vægt > 3500 kilo
så skal du have et trailer køre kort.

Det er iøvrigt meget nemt at tage et trailerkørekort, jeg fik
et foredrag en lørdag formiddag, 3 lektioner bestående af 2*45
minutter. Så gik jeg til prøve, og jeg bestod i første omgang,
selvom at den motorsagkyndige ikke var helt 100% tilfreds, men
det er de vel aldrig.



JonB

Ole Braad-Sørensen (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 10-01-08 11:19

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Det er iøvrigt meget nemt at tage et trailerkørekort, jeg fik
>et foredrag en lørdag formiddag, 3 lektioner bestående af 2*45
>minutter. Så gik jeg til prøve, og jeg bestod i første omgang,
>selvom at den motorsagkyndige ikke var helt 100% tilfreds, men
>det er de vel aldrig.

Med 3 x 2 x 45 minutters kørsel kan jeg godt forstå at han ikk' var 100%
tilfreds. Altså hvis du ikk' i forvejen var rutineret udi at køre trailer.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Jon Bendtsen (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 10-01-08 13:42

Ole Braad-Sørensen wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
>
>> Det er iøvrigt meget nemt at tage et trailerkørekort, jeg fik
>> et foredrag en lørdag formiddag, 3 lektioner bestående af 2*45
>> minutter. Så gik jeg til prøve, og jeg bestod i første omgang,
>> selvom at den motorsagkyndige ikke var helt 100% tilfreds, men
>> det er de vel aldrig.
>
> Med 3 x 2 x 45 minutters kørsel kan jeg godt forstå at han ikk' var 100%
> tilfreds. Altså hvis du ikk' i forvejen var rutineret udi at køre trailer.

Det var jeg ikke. Det han var utilfreds med var at han ikke syntes
jeg stoppede helt nok op ved højrevigepligt. Han mente sikkert fuldt
stop, jeg kørte bare meget langsomt med foden på bremsen. Desuden
var der et lyskryds hvor jeg accelerede for at nå at dreje, hvilket
jeg fint nåede, men han mente ikke at jeg skulle køre sådan med
heste i traileren. (vi "legede"). Og endelig så spurgte han til krav
til lygter på traileren. Her svarede jeg at de skulle være rene og
virke, men glemte at sige at de også skulle være 100% hele. Men
som sagt fik jeg kortet, så helt umulig kunne jeg vel ikke være.



JonB

Ole Braad-Sørensen (11-01-2008)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sørensen


Dato : 11-01-08 08:00

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>jeg fint nåede, men han mente ikke at jeg skulle køre sådan med
>heste i traileren. (vi "legede").

Du godeste!!! Tog du kun kortet til hestetrailer. Det troede jeg ikk' man ku'!
Sjovt nok kørte jeg også med hestetrailer til køreprøven og tog en chikane for
fuld fart. Klarede situationen ved at råbe "Hold fast hest" lige inden zig-zag.
"Prøvemester" havde travlt og ville gerne hurtigt tilbage, så det var OK.

>Og endelig så spurgte han til krav
>til lygter på traileren. Her svarede jeg at de skulle være rene og
>virke, men glemte at sige at de også skulle være 100% hele. Men

Du godeste (igen). Du glemte vist osse at sige at hjulene skulle være runde???
Ja, til en køreprøve skal man tænke sig godt om før man svarer

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Jon Bendtsen (11-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 11-01-08 09:29

Ole Braad-Sørensen wrote:
> Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
>
>> jeg fint nåede, men han mente ikke at jeg skulle køre sådan med
>> heste i traileren. (vi "legede").
>
> Du godeste!!! Tog du kun kortet til hestetrailer. Det troede jeg ikk' man ku'!
> Sjovt nok kørte jeg også med hestetrailer til køreprøven og tog en chikane for
> fuld fart. Klarede situationen ved at råbe "Hold fast hest" lige inden zig-zag.
> "Prøvemester" havde travlt og ville gerne hurtigt tilbage, så det var OK.

HAHAHAH


>> Og endelig så spurgte han til krav
>> til lygter på traileren. Her svarede jeg at de skulle være rene og
>> virke, men glemte at sige at de også skulle være 100% hele. Men
>
> Du godeste (igen). Du glemte vist osse at sige at hjulene skulle være runde???
> Ja, til en køreprøve skal man tænke sig godt om før man svarer

Han spurgte ikke om formen på hjulene.



JonB

taina (10-01-2008)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 10-01-08 18:55


"John" <Not@valid.dk> skrev i en meddelelse
news:4785502b$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
> Jeg vil ha' lov til at tvivle på du har været på lovlig grund.
> En polo må trække 800kg. Så med mindre du har trailerkort,
> må du ikke køre med en trailer med en TOTALVÆGT på mere
> end 800 kg. Og det er der vist ikke mange hestetrailere der har

Ups! Jeg kiggede på, hvad traileren vejede, og da det var en lille trailer
var det ok . troede jeg. Puh, må hellere få taget det kort, så man kan få
ordentligt styr på sagerne. Tak for berigtigelsen

mvh. tina



Kim S (11-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 11-01-08 23:53

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen
news:47835a8b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
Jeg takker for alle de gode råd for og imod.
1 stk let brugt (19.000km) SsangYong Rexton er nu indkøbt

Mvh, Kim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste