/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Vand?!
Fra : MaG


Dato : 01-01-08 21:46

Hejsa!

Hvor mange kubik meter vand er det normalt at en voksen person eller et barn
bruger pr. år? Er der en side hvor man kan se sådan nogle tal?

Hilsen
Maria



 
 
Max (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-01-08 21:55

Hej Maria

> Hvor mange kubik meter vand er det normalt at en voksen person eller
> et barn bruger pr. år? Er der en side hvor man kan se sådan nogle tal?

Mon ikke du skal regne med noget der ligner 150 liter pr. døgn.

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 01-01-08 22:03

Max wrote:
> Hej Maria
>
>> Hvor mange kubik meter vand er det normalt at en voksen person eller
>> et barn bruger pr. år? Er der en side hvor man kan se sådan nogle
>> tal?
>
> Mon ikke du skal regne med noget der ligner 150 liter pr. døgn.

For flere år siden da jeg interesserede mig lidt for sagen, var
vandforbruget i Københavns kommune ca. 130 l pr. person om dagen og
faldende år for år. Vi bor to voksne i en villa i omegnen og har 2-3
dage ugentligt vores barnebarn boende, vi brugte sidste år 116 l pr.
voksen pr dag. Vandforbruget til havevanding er ikke så stort da det
mest foregår med vandkande. Hvis der vandes med slange, kan det løbe
godt op.

Hvordan man kan regne børn med, afhænger meget af alder og vaner.
Teenage-piger kan have et abnormt stort vandforbrug, småbørn som er ude
over blealderen har ikke så stort vandforbrug.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Max (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-01-08 22:08

Hej Erik

> Hvordan man kan regne børn med, afhænger meget af alder og vaner.
> Teenage-piger kan have et abnormt stort vandforbrug, småbørn som er
> ude over blealderen har ikke så stort vandforbrug.

Småbørn ud over blealderen bruger vand som en voksen, de skyller lige
så ofte toilettet, bruger samme mængede vand til at vaske sig i og
det samme til tøjvask. Koster også samme mængde vand til opvask
og madlavning.

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 01-01-08 22:18

Max wrote:

> Småbørn ud over blealderen bruger vand som en voksen, de skyller lige
> så ofte toilettet, bruger samme mængede vand til at vaske sig i og
> det samme til tøjvask. Koster også samme mængde vand til opvask
> og madlavning.

Nej, det er en lidt for grov gennemsnitsbetragtning.

Merforbruget til opvask er nul når det ekstra service sagtens kan være i
opvaskemaskinen og denne ikke kører oftere. Der kan være meget børnetøj
i en vaskemaskine i forhold til voksentøj, så vandforbruget til tøjvask
er måske kun det halve. Vandforbruget til håndvask, tandbørstning og bad
for vores barnebarn på 4½ år er altså meget begrænset. Mht. toiletskyl
har du ret, og måske kan det være lidt større end for voksne da hun ikke
vælger lille skyl.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Erik Ginnerskov (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-01-08 00:12

Erik Olsen DK wrote:

> Nej, det er en lidt for grov gennemsnitsbetragtning.

Ja, det kan hurtigt blive et større forbrug end voksne.

> Merforbruget til opvask er nul når det ekstra service sagtens kan
> være i opvaskemaskinen og denne ikke kører oftere.

Med flere ved bordet skal opvaskemaskinen da køre oftere, hvilket alt andet
lige giver større forbrug end hvis børnene ikke var der.

> Der kan være meget
> børnetøj i en vaskemaskine i forhold til voksentøj, så vandforbruget
> til tøjvask er måske kun det halve.

Til gengæld vil sunde børn normalt svine betydelig mere tøj til, så det
giver betydelig mere kørsel med vaskemaskinen.

> Vandforbruget til håndvask,
> tandbørstning og bad for vores barnebarn på 4½ år er altså meget
> begrænset.

Her kan vi ikke blive uenige.

> Mht. toiletskyl har du ret, og måske kan det være lidt
> større end for voksne da hun ikke vælger lille skyl.

Igen må jeg give dig ret.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk




Erik Olsen DK (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 02-01-08 10:06

Erik Ginnerskov wrote:

> Ja, det kan hurtigt blive et større forbrug end voksne.

Læg mærke til at jeg sammenlignede med teenage-piger!

> Med flere ved bordet skal opvaskemaskinen da køre oftere, hvilket alt
> andet lige giver større forbrug end hvis børnene ikke var der.

Med to voksne køre vores opvaskemaskinen en gang i døgnet uden at være
fyldt helt op.

> Til gengæld vil sunde børn normalt svine betydelig mere tøj til, så
> det giver betydelig mere kørsel med vaskemaskinen.

Det kommer an på alder og tøjtype. Det største problem kan være mudret
overtøj i vinterhalvåret. Tager du ikke selv rent tøj på hver dag?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Erik Ginnerskov (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-01-08 16:04

Erik Olsen DK wrote:

> Med to voksne køre vores opvaskemaskinen en gang i døgnet uden at være
> fyldt helt op.

Det kalder vi i vores husstand energifrås. Vores opvaskemaskine kører, når
den er fuld. Vi er to voksne mennesker, så det bliver noget med hver
tredje-fjerde dag.

> Tager du ikke selv rent tøj på hver dag?

Jo da. Én gang om dagen sædvanligvis. Jeg kommer ikke ind et par gange
dagligt og skal have rent på, fordi jeg er en 'rask dreng'. Ikke fordi jeg
ikke er rask, men efterhånden har min dåbsattest 58 år på bagen, så jeg
sviner mig ikke så meget.

Men tro mig, jeg har både haft børn og børnebørn i huset, så vandforbruget
har været noget, der er blevet kigget på. Med to voksne mere og to børnebørn
(lige før og netop omkring den skolepligtige alder) var forbruget pr. døgn
mere end tredoblet.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Max (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-01-08 20:52

Hej Erik

> Læg mærke til at jeg sammenlignede med teenage-piger!

Teenager drenge kan nu også bruge vand, sagtens lige så
meget som pigerne.

--
Mvh Max



Henning (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-01-08 22:14


>vandforbruget i Københavns kommune ca. 130 l pr. person om dagen og
>faldende år for år. Vi bor to voksne i en villa i omegnen og har 2-3

I dag har kampagnen for at spare vand givet bagslag - nu bruges der så
lidt i København, at prisen skal sættes gevaldigt op for at få det til
at løbe rundt. Og så er man lige vidt....

Holst (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-01-08 00:19


Erik Olsen DK wrote:

> Hvordan man kan regne børn med, afhænger meget af alder og vaner.
> Teenage-piger kan have et abnormt stort vandforbrug, småbørn som er ude
> over blealderen har ikke så stort vandforbrug.

De har vel et endnu mindre forbrug i blealderen.

Erik Olsen DK (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 02-01-08 10:00

Holst wrote:

> De har vel et endnu mindre forbrug i blealderen.

Bestemt ikke hvis man bruger stofbleer.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Holst (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-01-08 10:32


Erik Olsen DK wrote:

>> De har vel et endnu mindre forbrug i blealderen.
>
> Bestemt ikke hvis man bruger stofbleer.

Nej, men det er der godt nok ikke mange der gør, skønt det lidt virker
til, at de så småt er ved at få en ny renæssance..

Erik Olsen DK (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 02-01-08 14:43

Holst wrote:

> Nej, men det er der godt nok ikke mange der gør, skønt det lidt virker
> til, at de så småt er ved at få en ny renæssance..

Ja, det har jeg til min store glæde også hørt.

Vi brugte stofbleer da vores døtre var små for 19-23 år siden bl. a.
fordi deres hud ikke kunne tåle flere af de alt-i-et egangsbleer der
dengang kunne fås. Engangsbleer er siden blevet bedre, men er stadig
hundedyre.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Holst (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-01-08 14:56


Erik Olsen DK wrote:

>> Nej, men det er der godt nok ikke mange der gør, skønt det lidt virker
>> til, at de så småt er ved at få en ny renæssance..
>
> Ja, det har jeg til min store glæde også hørt.

Hvorfor glæder det dig?

> Vi brugte stofbleer da vores døtre var små for 19-23 år siden bl. a.
> fordi deres hud ikke kunne tåle flere af de alt-i-et egangsbleer der
> dengang kunne fås. Engangsbleer er siden blevet bedre, men er stadig
> hundedyre.

Ja, det er naturligvis en udgift som alt andet. Og det er jo velkendt,
at der er nogle børn, der ikke kan tåle visse typer af engangsbleer. Så
kan de sikkert bruge et andet mærke.

Jeg kan godt forstå, folk vælger engangsbleer. Det er nemt. Jeg kender
rigtig mange med små børn, og ingen bruger stofbleer. Alle bruger
engangsbleer.

Henning (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-01-08 15:01


>Jeg kan godt forstå, folk vælger engangsbleer. Det er nemt. Jeg kender
>rigtig mange med små børn, og ingen bruger stofbleer. Alle bruger
>engangsbleer.

Problemet med disse behagelige engangsbleer er, at ungerne ikke har
noget behov for at lære at gå på potten. Bleen er så effektiv at
afføringen ikke generer ungen - hvorfor så lære at lade være? Tilbage
til stofbleerne (som forøvrigt også har gennemgået en enorm udvikling
siden 1980) og ungen er blefri som 2-årig.


Holst (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-01-08 15:06


Henning wrote:

> Problemet med disse behagelige engangsbleer er, at ungerne ikke har
> noget behov for at lære at gå på potten. Bleen er så effektiv at
> afføringen ikke generer ungen - hvorfor så lære at lade være? Tilbage
> til stofbleerne (som forøvrigt også har gennemgået en enorm udvikling
> siden 1980) og ungen er blefri som 2-årig.

Er det så slemt? De fleste børn, jeg kender, har da, trods engangsbleer,
været blefri ikke lang tid efter deres 2-årsfødselsdag, skønt de måske
nok stadig i et års tid bruger natble for at undgå uheld i senge.

Erik Olsen DK (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 02-01-08 15:51

Henning wrote:

> Problemet med disse behagelige engangsbleer er, at ungerne ikke har
> noget behov for at lære at gå på potten. Bleen er så effektiv at
> afføringen ikke generer ungen - hvorfor så lære at lade være?

Præcis det oplevede vi med vores barnebarn, en pige, som først i
3-årsalderen blev renlig pga. en energisk indsats fra min kone.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Holst (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 02-01-08 16:08


Erik Olsen DK wrote:

> Præcis det oplevede vi med vores barnebarn, en pige, som først i
> 3-årsalderen blev renlig pga. en energisk indsats fra min kone.

Mit indtryk er faktisk, at når man hører om børn, som bliver blefri
sent, så skyldes det mere, at forældrene ikke går så meget for det.
Måske for det nu engang er så nemt med de engangsbleer - det skal jeg
ikke afvise.

Det er en kritik, jeg har hørt fra flere ældre nennesker, nemlig at
forældre i dag ikke gør noget for at deres børn skal smide bleen.

Max (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 02-01-08 16:01

Hej Henning

> noget behov for at lære at gå på potten. Bleen er så effektiv at
> afføringen ikke generer ungen - hvorfor så lære at lade være? Tilbage

Jeg har nu haft børn med begge typer ble, og de blev nu renlige samtidig,
så det er jo også et spørgsmål om hvad man som forældre vil.

--
Mvh Max



Martin Bak (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 01-01-08 22:38


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:477aa84b$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Maria
>
>> Hvor mange kubik meter vand er det normalt at en voksen person eller
>> et barn bruger pr. år? Er der en side hvor man kan se sådan nogle tal?
>
> Mon ikke du skal regne med noget der ligner 150 liter pr. døgn.
>
>
Det kan være, men så er jeg en af de der trækker ned i statistikken.

Martin



Is (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 01-01-08 22:56


"MaG" <maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
news:477aa66f$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Hvor mange kubik meter vand er det normalt at en voksen person eller
et barn
> bruger pr. år? Er der en side hvor man kan se sådan nogle tal?
>
> Hilsen
> Maria
>
>

se evt her:
http://www.ke.dk/portal/page/portal/Privat/Vand/Vandforbrug?page=211


--
Godt nytår

mvh
Erik Isager



Preben Riis Sørensen (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-01-08 00:38


Peter Freuchen undrede sig over hvorfor Grønlandske børn og unge konstant og
nærmest i døgndrift plaskede i vand. Mente senere at det var for at udligne,
da de nærmest aldrig senere i livet kom i bad.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Erik Ginnerskov (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-01-08 00:47

Preben Riis Sørensen wrote:
> Peter Freuchen undrede sig over hvorfor Grønlandske børn og unge
> konstant og nærmest i døgndrift plaskede i vand. Mente senere at det
> var for at udligne, da de nærmest aldrig senere i livet kom i bad.

ROFL

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste