/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
xp vil starte op med 2 vers. ?
Fra : kenneth


Dato : 16-12-07 21:07

hej i gruppen

Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der har
været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har lagt en ekstra
xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet og kan ikke lige
oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?

hvad gik galt for mig ?


Kenneth



 
 
Ukendt (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-07 07:15

kenneth wrote:
|| hej i gruppen
||
|| Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der
|| har været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har
|| lagt en ekstra xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet
|| og kan ikke lige oversku at formater c. men computeren spørg og
|| hvilken af to windows systemmer den skal starte op med hver gang jeg
|| tænder den ?
||
|| hvad gik galt for mig ?
||
||
|| Kenneth

Du skal ind at rode i boot.ini. Kan ikke lige gi' dig et eksempel, da jeg
selv kører 2K.

mvh Ebbe



Jama (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Jama


Dato : 17-12-07 11:30


"kenneth" <spørg@efter.den> skrev i en meddelelse
news:4765855b$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> hej i gruppen
>
> Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der har
> været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har lagt en
> ekstra xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet og kan ikke
> lige oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
> systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?
>
> hvad gik galt for mig ?
>
>
> Kenneth

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke har format alle drev, og lagt en ny Ren XP
ind. Det ville jeg gøre, det duer ikke med flere XP, og hvad skal du med to
OS, af samme slags?>
Mvh.Jama
>



kenneth (17-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 17-12-07 16:08

Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde en vej
til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte windows op i DOS
mode, det er slut i dag har jeg konstateret




"Jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen
news:47664f94$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "kenneth" <spørg@efter.den> skrev i en meddelelse
> news:4765855b$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> hej i gruppen
>>
>> Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der har
>> været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har lagt en
>> ekstra xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet og kan ikke
>> lige oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
>> systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?
>>
>> hvad gik galt for mig ?
>>
>>
>> Kenneth
>
> Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke har format alle drev, og lagt en ny Ren
> XP ind. Det ville jeg gøre, det duer ikke med flere XP, og hvad skal du
> med to OS, af samme slags?>
> Mvh.Jama
>>
>
>


Ole C (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 17-12-07 16:28

kenneth skrev blandt andet:

> Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde
> en vej til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte
> windows op i DOS mode, det er slut i dag har jeg konstateret

DOS er YT
Når du installerer Windows XP fra bunden, får du tilbudt at formattere
harddisken.

--
vh
Ole C


kenneth (17-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 17-12-07 16:32

jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
slippe af med den gamle
"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:47669580$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> kenneth skrev blandt andet:
>
>> Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde
>> en vej til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte
>> windows op i DOS mode, det er slut i dag har jeg konstateret
>
> DOS er YT
> Når du installerer Windows XP fra bunden, får du tilbudt at formattere
> harddisken.
>
> --
> vh
> Ole C


Akadut (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Akadut


Dato : 17-12-07 16:37

Når Kenneth ikke kan finde ud af det, må Kenneth kontakte en fagmand [EOD].

"kenneth" <spørg@efter.den> skrev i en meddelelse
news:47669679$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
> slippe af med den gamle
> "Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:47669580$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> kenneth skrev blandt andet:
>>
>>> Jamen jeg skal heller ikke bruge to gange XP, men jeg kan ikke finde
>>> en vej til at få lov at formatere c: i gamle dag kunne man starte
>>> windows op i DOS mode, det er slut i dag har jeg konstateret
>>
>> DOS er YT
>> Når du installerer Windows XP fra bunden, får du tilbudt at formattere
>> harddisken.
>>
>> --
>> vh
>> Ole C
>



emj (17-12-2007)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 17-12-07 17:01

kenneth skrev:

>jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
>slippe af med den gamle

jamen så installer fra bunden, så skal du nok slippe af med begge
versioner. Det er langt den bedste løsning, sådan som din maskine ser
ud, men tag lige en backup af dine data først.
Det er ikke så svært, som du gør det til.

Hilsen emj

Michael Rasmussen (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 17-12-07 17:11

On Mon, 17 Dec 2007 16:32:05 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
>slippe af med den gamle

Ok, Du kan vælge mellem to windows installationer når maskinen starter
op

Fungerer de begge to, eller er den ene bare et dødt link ?

<mlr>

kenneth (17-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 17-12-07 19:53

ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg jo godt
forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro maskine så at
den stadig er der ?





"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen
news:oo7dm3thlo8apfg01v50j1qc2o5a0vrepf@4ax.com...
> On Mon, 17 Dec 2007 16:32:05 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:
>
>>jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan ikke
>>slippe af med den gamle
>
> Ok, Du kan vælge mellem to windows installationer når maskinen starter
> op
>
> Fungerer de begge to, eller er den ene bare et dødt link ?
>
> <mlr>


Ukendt (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-12-07 20:11

kenneth wrote:
|| ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg
|| jo godt forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro
|| maskine så at den stadig er der ?
||
||

Fordi det står i boot.ini.

mvh Ebbe



Ole C (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 17-12-07 20:38

kenneth skrev blandt andet:

> ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg
> jo godt forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro
> maskine så at den stadig er der ?

Fordi "reparationen" er lavet forkert.

Det er ikke helt let at finde ud af hvad du egenlig vil, så:
Er der en fungerende Windows på maskinen?
Er dit problem at det ser ud som om der er to udgaver af Windows?
Er dit ærinde, at få slettet harddisken og begynde forfra på en frisk
installation?

--
vh
Ole C


Michael Rasmussen (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 17-12-07 23:54

On Mon, 17 Dec 2007 19:53:21 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg jo godt
>forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro maskine så at
>den stadig er der ?

Ok, der ligger rester af den tidligere installation i windows opstart
filen C:\BOOT.INI

Du må redigere filen, enten med din yndlings editor (WordPad) eller
indirekte med programmet MSCONFIG.EXE

Din boot.ini ligner noget i retning af

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=....
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=...

Du skal fjerne den ene af multi(0) linierne - Men vær forsigtig,
fjerner du den forkerte vil windows ikke længere starte op..

<mlr>


kenneth (18-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 18-12-07 00:20

det lyder jo som en joke - jeg kan godt finde ind i en fil og rette den, men
jeg kan bare ikke se forskel på lininierne



"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen
news:e2vdm39hhvv7u1ipvn8re157k6eni8gm4n@4ax.com...
> On Mon, 17 Dec 2007 19:53:21 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:
>
>>ja, den ene kan ikke starte op fordi den mangler en fil, det kan jeg jo
>>godt
>>forstå for jeg har jo slette den "anden" XP men hvorfor tro maskine så at
>>den stadig er der ?
>
> Ok, der ligger rester af den tidligere installation i windows opstart
> filen C:\BOOT.INI
>
> Du må redigere filen, enten med din yndlings editor (WordPad) eller
> indirekte med programmet MSCONFIG.EXE
>
> Din boot.ini ligner noget i retning af
>
> [boot loader]
> timeout=30
> default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=....
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=...
>
> Du skal fjerne den ene af multi(0) linierne - Men vær forsigtig,
> fjerner du den forkerte vil windows ikke længere starte op..
>
> <mlr>
>


Michael Rasmussen (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 18-12-07 00:43

On Tue, 18 Dec 2007 00:19:55 +0100, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

>det lyder jo som en joke - jeg kan godt finde ind i en fil og rette den, men
>jeg kan bare ikke se forskel på lininierne

Forskel må der være, hvis den ene windows installation boot'er og den
ikke gør. Forskellen ligger sikkert i et (0) / (1).

Men prøv med MSCONFIG.EXE, klik på fanebladet BOOT.INI og derefter på
knappen 'Kontroller alle StartStier'.

Gætter på at det vil løse dit problem...

Alternativt må du selv redigere boot.ini - Start med at ændre navnene
på OS'erne så du kan skelne mellem dem, dvs teksten mellem "" til
f.eks noget i retning af "Win 1" og "Win 2". Så boot'er du et par
gange indtil du er 100% sikker på hvilken af installationerne der
fungerer. Til sidst fjerne du den overskydende linie..

Voila...

<mlr>

Ole C (17-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 17-12-07 20:16

kenneth skrev blandt andet:

> jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan
> ikke slippe af med den gamle

Re-installation = gen-installation = ny installation.
Og så får du det omtalte tilbud om formattering af harddisken.

--
vh
Ole C


kenneth (17-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 17-12-07 22:30

det kan ikke skrives mere tydeligt



"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4766cb05$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> kenneth skrev blandt andet:
>
>> jeg installer ikke xp fra bunden - jeg skal re-installer den og kan
>> ikke slippe af med den gamle
>
> Re-installation = gen-installation = ny installation.
> Og så får du det omtalte tilbud om formattering af harddisken.
>
> --
> vh
> Ole C


kenneth (20-12-2007)
Kommentar
Fra : kenneth


Dato : 20-12-07 22:24

jeg vil lige sige tak for hjælpen - det lykkes


og god jul


"kenneth" <spørg@efter.den> skrev i meddelelsen
news:4765855b$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> hej i gruppen
>
> Jeg er ved at få en bærbare op at køre igen efter en sammenbrud, der har
> været en før mig der troede han viste hvad han gjorde, og har lagt en
> ekstra xp på en parti. drev, jeg har formatret d og e drevet og kan ikke
> lige oversku at formater c. men computeren spørg og hvilken af to windows
> systemmer den skal starte op med hver gang jeg tænder den ?
>
> hvad gik galt for mig ?
>
>
> Kenneth
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste