De stort græske+britiske kystlinier skabte videnskabelighed
Pythagoras geometrien er oldægyptisk - hjernespind hos skatteopkrævere der
havde brug for at kende markers areal og dermed høstudbytte
Men oldtidens videnskab kom især i gang i Grækenland og ikke ved de rige
højkulturelle flodsamfund i Ægypten, Iran og Irak eller Israel
De græske bystater tænkte nemlig frit, fordi de ikke kunne underkues af een
diktator. De var for spredt. Kun i krigstid fandt man på at lade en tyran
stå for hær og evt indenrigspolitik
Der var venskabelig kappestrid mellem de mange græske øer og
tyrkerkyst-havne, så de legede med filosofi, fysik og kemi og biologi og
producerede en Heraklit med relativitetsteori, Sokrates med skepsis, Platon
med utopier og Aristoteles med videns-systematisering.
I det diagonalt modsatte hjørne af Europa slog det gnister 1½ årtusind
senere, da det koloniserende romerrige havde lært briterne at bruge
orientalske vandmøller og vikinger havde lært briterne avanceret, præcis
træ-teknologi (kendt fra skibe og stavkirker) og kanonbrug på piratskibe
havde tvunget briterne til at frembringe godt stål til dampmaskincylindre.
Så blev de en overlegen handelsnation på linie med grækere, fønikere,
kartagensere, romere, hanseater og vikinger og det gav fremragende videnskab
Tyskere handicappedes af, at feudale småriger skabte toldgrænser, så
handelstransporterne blev fordyret. Men Storbritanniens lange kystlinie
lagde op til ukontrollerbart smugleri, så toldsteder var tvungen til at
sætte afgifterne ned, og handel eksploderede erhvervsgavnligt og skabte
specialisering og dermed højteknologi. Frihandel skabtes ikke af Adam Smith
(der anbefalede den) men af, at afgifter ikke kunne opkræves. Det gav
tankens frihed og et videnskabskapløb med Frankrig og Tyskland, som i
oplysningstidens fornuftstid gavnede verden og har skabt nuværende rige
computerverden.
-------------------------
Karikatur-humor er grænsesøgende fjendebilled-tænkning
Old-Ægyptiske og old.irakiske skulpturer og tegninger af mennesker er
stiliserede og slaveagtige, men på græske vasemalerier har de afbildede mænd
spændstighed og finurlige smil og humor-tendens
Da Romerrige bliver pavevælde, er kirkens illustrationer ret så orientalske
og fantasiforladte - en ære til Guds skaberværk, uden svinkeærinder og
eksperimenter.
Men renaissance-hollandske Hieronimus Bosch og Peter Brughel og og britiske
Hogart har spøjse fordrejninger, der leger med og gør grin med tingene, og
de løse skitser af Leonardo da Vinci og Rembrandt har også fri leg, og det
spiller ind på van Goghs tidlige socialrealisme om kartoffelspisende bønder
med voldsomt grove ansigter.
Selv hans og de andre bredpenselstrøg impressionister er eksperimenterende
med at gøre ting til fjendebilleder og bevidst gøre dem lidt grimme.
Det slår igennem i musikken, da Wagner og Brahms forlader Wienerklassikkens
matematiske stiliserede perlende krystalrenhed og da jazz bliver bebop og
dermed bliver rock til pigtråd og anden metal-pop
|