/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Airbag i jakken
Fra : Bongo


Dato : 27-11-07 22:39

http://fpn.dk/motor/mc/article1182359.ece

Det ser da helt fornuftigt ud?


Vh Bongo

 
 
tp (27-11-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 27-11-07 22:47


"Bongo" <fake@fake.com> skrev i meddelelsen
news:474c8e65$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://fpn.dk/motor/mc/article1182359.ece
>
> Det ser da helt fornuftigt ud?


jep, desværre står der noget om at det pt ikke er til salg for menig mand

forøvrigt læste jeg på bmws side at de har lavet et eller andet system til
at beskytte nakken. dog ingen billeder og pt ingen priser, men dog tiltænkt
menigmand...


Preben Riis Sørensen (27-11-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-11-07 22:51


"Bongo" <fake@fake.com> skrev i en meddelelse
news:474c8e65$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://fpn.dk/motor/mc/article1182359.ece
>
> Det ser da helt fornuftigt ud?

Det skal nok kombineres med noget navigationsudstyr, for ellers kan det nok
blive svært at finde tilbage til den by, ulykken oprindeligt startede ved


--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Emil (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 28-11-07 04:13

On Nov 27, 10:38 pm, "Bongo" <f...@fake.com> wrote:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1182359.ece
> Det ser da helt fornuftigt ud?

Ja, men den film der linkes til er bare lidt for rosenrød. Dette link
viser hvordan den fungere under virkelige omstændigheder, og der er
den desværre for langsom til at tage af for en highside. Og netop
highsides er den slags styrt der koster knogler (i roadrace).

http://www.youtube.com/watch?v=0jT90gxeW84

Men hvis de får forbedret logikken omkring udløsning, så gætter jeg på
det vil være en ting der virkeligt kan spare nogle kraveben.

Hygge.

Martin Wittrock (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Wittrock


Dato : 28-11-07 15:55

> Ja, men den film der linkes til er bare lidt for rosenrød. Dette link
> viser hvordan den fungere under virkelige omstændigheder, og der er
> den desværre for langsom til at tage af for en highside. Og netop
> highsides er den slags styrt der koster knogler (i roadrace).
>
> http://www.youtube.com/watch?v=0jT90gxeW84

Viser den film ikke netop en lowside?

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine


Armand (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-11-07 19:36

Martin Wittrock skrev:
>> Ja, men den film der linkes til er bare lidt for rosenrød. Dette link
>> viser hvordan den fungere under virkelige omstændigheder, og der er
>> den desværre for langsom til at tage af for en highside. Og netop
>> highsides er den slags styrt der koster knogler (i roadrace).
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=0jT90gxeW84
>
> Viser den film ikke netop en lowside?
>
Jup! Og ved så blød en landing er der intet at sige til at det kan være
svært at udløse. På den anden side så er der vel heller ikke særligt
behov i dén situation :-/

Jeg har siden de første spæde skridt i retning af mc-airbag's, haft en
vis skepsis omkring sådanne: Man kan alligevel ikke gøre motorcykler
tilnærmelsesvis så sikre som selv en gammel Fiat 127'er v.h.a. alverdens
ballon-opbakning. Man sidder udsat på nakken af en motorcykel og f.eks.
regnes hjelme for at være langt tilstrækkelige derved at der ikke gøres
forsøg på at lancere en "super-hjelm" der overgår bestående normer og
jeg kan ikke lade være med at tænke på om ikke der sidder producenter og
håber på at deres mc-system kan blive ligeså alment udbredt som
bil-airbag'en (hven der bare sad på dét patent!) og score kassen derved
- altså ren profit uden der nødvendigvis behøver at være meget i sagen :-/

--
Armand.

Bongo (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 28-11-07 22:57



> Jup! Og ved så blød en landing er der intet at sige til at det kan være
> svært at udløse. På den anden side så er der vel heller ikke særligt
SNIP
> bil-airbag'en (hven der bare sad på dét patent!) og score kassen derved -
> altså ren profit uden der nødvendigvis behøver at være meget i sagen :-/

Jo ingen tvivl, der er penge i produktet, men en producent vil jo altid
forsøge at dokumentere deres produkt og skulle det vise sig at antallet af
brækkede nakker falder i en sammenhæng kan vi vel kun juble. Omvendt kan man
også spørge: Kan den være farligt i specifikke situationer? F.eks. hvis
baggen hænger fast i spejle og lign. og hægter chaufføren fast til den
tiltende cykel.

Vh Bongo
Der tænker, at den perfekte airbag til motorcyklisten får ham til at ligne
Michelinmanden på et splitsekund, mens ham drøner derudaf som en tennisbold
der lige har forladt en smash.


Anders Majland (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-11-07 13:21

>>> http://www.youtube.com/watch?v=0jT90gxeW84
>>
>> Viser den film ikke netop en lowside?
> Jup! Og ved så blød en landing er der intet at sige til at det kan være
> svært at udløse. På den anden side så er der vel heller ikke særligt behov
> i dén situation :-/

Ja sålænge man glider ud af asfalten er den ikke nødvendig - men mange
begynder jo at slå kolbøtter når gruset nåes med høj hastighed. Der kan jeg
godt forestille mig at den kan have en effekt.

For os almindelige dødelige har BMW / KTM en nakkekrave som rigtig mange
enduro kørere nu bruger. Jeg så den først i Dakar for et par år siden

http://thekneeslider.com/archives/2006/11/29/ktm-and-bmw-introduce-motorcycle-neck-brace/

/A



Bongo (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 28-11-07 22:46



>
> Viser den film ikke netop en lowside?
>

Vil en eller anden venlig sjæl forklare mig hvad hhv. et lowside og highside
styrt er?

Vh Bongo


Lars Bisgaard (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 28-11-07 22:58


"Bongo" <fake@fake.com> skrev i en meddelelse
news:474de195$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>>
>> Viser den film ikke netop en lowside?
>>
>
> Vil en eller anden venlig sjæl forklare mig hvad hhv. et lowside og
> highside styrt er?
>
> Vh Bongo


Her en lille video med en higtside ... :) som dog ikke går helt galt,
utroligt nok.

http://www.youtube.com/watch?v=78lKWG8Y7q4&feature=related

lowside er så når mc'en bare glider væk under føren.

Mvh

Lars Bisgaard



Armand (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-11-07 23:22

Lars Bisgaard skrev:
>
> Her en lille video med en higtside ... :) som dog ikke går helt galt,
> utroligt nok.
> http://www.youtube.com/watch?v=78lKWG8Y7q4&feature=related
>
Åh ja!
Rossi har nu altid været en show-off!

--
Armand.

KentBM (28-11-2007)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 28-11-07 23:41

Lars Bisgaard wrote:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=78lKWG8Y7q4&feature=related
>
Og en omgang synkronhighsider. http://www.youtube.com/watch?v=G0k3jid2tTk


--

Kent

Armand (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-11-07 00:44

KentBM skrev:
>
> Og en omgang synkronhighsider. http://www.youtube.com/watch?v=G0k3jid2tTk
>
Så kan man vel tale om at køre på grænsen, når to smutter så synkront
p.g.a. (tilsyneladende) samme asfalt-afvigelse!

Forøvrigt sjovt at man selv på den langsomme gengivelse næsten ikke kan
se nogen årsag til skrideren - Men prøv at holde øje med kæden: Det
starter faktisk med at den slår et slag (p.g.a. kortvarigt hjulspinn
hhv. gen-grip)

--
Armand.

Bongo (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 29-11-07 01:08


> Forøvrigt sjovt at man selv på den langsomme gengivelse næsten ikke kan
> se nogen årsag til skrideren - Men prøv at holde øje med kæden: Det
> starter faktisk med at den slår et slag (p.g.a. kortvarigt hjulspinn hhv.
> gen-grip)

Godt set, ham i den hvide jakke må have været usædvanlig heldig siden han
kan rejse sig efter at cyklen har været en tur hen over ham. Hvor om alting
er så er highsidere vist da noget man skal holde sig fra.

Vh Bongo


Jens Meldgaard (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 29-11-07 22:32


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:474dfc2b$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KentBM skrev:
>>
>> Og en omgang synkronhighsider. http://www.youtube.com/watch?v=G0k3jid2tTk
>>
> Så kan man vel tale om at køre på grænsen, når to smutter så synkront
> p.g.a. (tilsyneladende) samme asfalt-afvigelse!
>
> Forøvrigt sjovt at man selv på den langsomme gengivelse næsten ikke kan se
> nogen årsag til skrideren - Men prøv at holde øje med kæden: Det starter
> faktisk med at den slår et slag (p.g.a. kortvarigt hjulspinn hhv.
> gen-grip)

Ved 29 sek. kan man se den egentlige grund til at de røg af )

mvh Jens
Sydals

>
> --
> Armand.



Armand (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-11-07 23:03

Bongo skrev:
>
>
>>
>> Viser den film ikke netop en lowside?
>>
>
> Vil en eller anden venlig sjæl forklare mig hvad hhv. et lowside og
> highside styrt er?
>

Begge er tilt i en kurve:
- Low-side'ren er når man falder af på den lave side af motorcyklen (á
den skrider væk under en)!
- High-side'ren er når man kommer over den høje side af motorcyklen
(hvilket nødvendigvis indbefatter en udskridning som "fanges" så hårdt
at motorcyklen ved den deraf følgende pludselige opretning formedelst
kaster piloten af sædet (og sædvanligvis i en salto hen over styret))!

tråden linker som sagt til førstnævnte, mens min nye buddy tydeligt
præsterer sidstnævnte på:
http://www.youtube.com/watch?v=ry56aD3gmHw

Søg ellers selv videre på "highsider" på youtube.com til belysning af emnet!
Hvilket minder mig om at Google; Wikipedia og Youtube er perfekte steder
at søge sig til den slags oplysninger!

--
Armand.


--
Armand.

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-11-07 23:15

Armand skrev:
>
> tråden linker som sagt til førstnævnte, mens min nye buddy tydeligt
> præsterer sidstnævnte på:
> http://www.youtube.com/watch?v=ry56aD3gmHw
>

Blærerøv

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Armand (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-11-07 23:33

Dan "748" Dethlefsen skrev:
> Armand skrev:
>>
>> tråden linker som sagt til førstnævnte, mens min nye buddy tydeligt
>> præsterer sidstnævnte på:
>> http://www.youtube.com/watch?v=ry56aD3gmHw
>>
>
> Blærerøv
>
Jeg borer blot lidt i såret!

Forøvrigt:
Jeg så at man kan komme på Donington med et kursus under Ron Haslam -
men prisen!
For en eftermiddag på Donington på egen model er der både til flybillet
til Atlanta og todages kursus på lejet GSXR, og så skal man jo altså
også lige transportere sig til Donington på en eller anden måde
Mange har spurgt mig om det ikke var dyrt, hvorom jeg har sammenlignet
med at det kostede ca. det halve af hvad en løbsweekend i DASU cup-race
(á lejede biler) koster; men sat op mod Ron Haslam's prisleje er
Schwantz' kursus jo rent bargain

Der er jo også mulighed for at komme på Keith Code's superbike-kursus;
men dels synes jeg sq at hán er for slikket, og dels så er der næsten
den dobbelte rejse til California, så hans priser er jeg slet ikke
kommet til.

--
Armand.
(der ellers godt gad rundere Donington)

Dan \"748\" Dethlefs~ (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 30-11-07 07:19

Armand skrev:
>
> Forøvrigt:
> Jeg så at man kan komme på Donington med et kursus under Ron Haslam -
> men prisen!
> For en eftermiddag på Donington på egen model er der både til flybillet
> til Atlanta og todages kursus på lejet GSXR, og så skal man jo altså
> også lige transportere sig til Donington på en eller anden måde
> Mange har spurgt mig om det ikke var dyrt, hvorom jeg har sammenlignet
> med at det kostede ca. det halve af hvad en løbsweekend i DASU cup-race
> (á lejede biler) koster; men sat op mod Ron Haslam's prisleje er
> Schwantz' kursus jo rent bargain
>
> Der er jo også mulighed for at komme på Keith Code's superbike-kursus;
> men dels synes jeg sq at hán er for slikket, og dels så er der næsten
> den dobbelte rejse til California, så hans priser er jeg slet ikke
> kommet til.
>

Har luftet iden for min bedre halvdel, hun virker dog ikke overbevist om
ideen, men der ikke sagt nej
Jeg skal måske til USA i forbindelse med mit arbejde i løbet af de næste
5-6 måneder, hvis det bliver tilfældet bliver der booket en tur sammen
med din nye ven

Donnington kunne være fed at tage en omgang eller 2 på.

Jeg har prøvet Le Mans + Riekja, begge i slow tempo.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

MKS - 74 (28-11-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 28-11-07 23:37

On Wed, 28 Nov 2007 03:12:39 -0800 (PST), Emil <sofushansen@gmail.com>
wrote:

> Og netop
>highsides er den slags styrt der koster knogler (i roadrace).

Eller den ofte endnu værre skade - Partiel/komplet sene/ligamentruptur
omkring skulderleddet, akkurat som den Stoner muligvis har pådraget
sig idag...ved et highside crash.

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Emil (29-11-2007)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 29-11-07 02:45

On Nov 28, 3:54 pm, Martin Wittrock <martin-is-afraid-of...@m.dk>
wrote:
> >http://www.youtube.com/watch?v=0jT90gxeW84
> Viser den film ikke netop en lowside?

Min pointe var at "reklamefilmen" ikke var helt i overensstemmelse med
virkeligheden. Og jeg mener stadigvæk at udløsningen af airbaggen er
for langsom til at gøre nytte ved en highside. Så vidt jeg lige kan
se, går der ca. 2 sek. fra han er stået af cyklen til baggen er
udløst.

Hygge

MKS - 74 (29-11-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-11-07 11:03

On Thu, 29 Nov 2007 01:44:43 -0800 (PST), Emil <sofushansen@gmail.com>
wrote:


>Min pointe var at "reklamefilmen" ikke var helt i overensstemmelse med
>virkeligheden. Og jeg mener stadigvæk at udløsningen af airbaggen er
>for langsom til at gøre nytte ved en highside. Så vidt jeg lige kan
>se, går der ca. 2 sek. fra han er stået af cyklen til baggen er
>udløst.

Man skal nok være varsom med at konkludere for meget på de 2
forskellige situationer. Det er ikke så nemt igen at udvikle en
dragtintegreret airbag og fidusen er få den til udløse præcis i de
situationer hvor det er nødvendigt og ellers bestemt ikke! Dainese
opererer AFAIK med forskellige accelerometre og gyroer, der skal
afgøre at nu er vi en eller anden given uheldsituation, f.eks at
føreren vender hovedet nedad (eller drejer hurtigt om længdeaksen) som
det ofte vil kunne ses i en voldsom highsider. I en lowside hvor man
ofte, i det mindste starter med at glide i en fortsat bevægelse vil
G-/gyro-påvirkningen i de forskellige retninger måske ikke være
tilstrækkelig, først når/hvis man begynder at tumle rundt vil dette
(måske) være tilfældet. Men enig i at systemet stadig langt fra er
perfekt, det er som nævnt indledningsvis ikke den nemmeste ting i
verden at udvikle...

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste